2017-05-14, 13:56
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leo293
Mats är helt oskyldig till Lindas död, om polisutredningen skötts professionellt så hade detta klarats upp i ett tidigt skede.
Den 28/12-2009 kl 10,37 fick kommissarie Sven-Åke Eriksson i uppdrag att hålla förhör med anhöriga till Linda. Vid ett bord i receptionen satt Lindas mamma Juan, Lindas bror Chris, Lars och Mats Alm. "Under förhöret med Mats såg jag en tydlig rodnad på Mats hals. Mitt minne är att det var på den högra sidan av halsen. Rodnaden var rektangulär till formen och av den ungefärliga storleken 1-2x2-3 cm. Rodnaden var ojämn och lodrät, dvs den 1-2 cm bred och 2-3 cm hög. Inga synliga hudskador i rodnaden."
Ytterligare en polis säger sig sett detta. Om polisen hade fotograferat detta märke, möjligen orsakat av rakning eller eksem/allergi då hade man fått detta ur världen på ett tidigt stadium, det hade varit ett professionellt agerande istället för att efteråt insinuera att Mats är mördaren. Ja, denna utredning liknar utredningen om Kevin på mer än ett sätt.
Klantigt är bara förnamnet, så lägg ner nu ni som fortfarande "tror" att Mats är skyldig, tror gör man i kyrkan....

Jag tillhör en av dessa som inte tror att Mats Georg Alm är skyldig till mordet på Linda Chen. Jag vet att han är skyldig eftersom det finns ingen annan tänkbar mördare i fallet.
Citera
2017-05-14, 14:22
Medlem
Leo293s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Den 28/12...? Nej du, du har fel.

Det du refererar till var den 4:e augusti 2009, PM sid 13. Dokumentet är däremot upprättat den 28/12 men avser förhör den 4:e augusti.

Anledningen till att man inte fotograferade framgår lite längre ned på sid 13 / PM i FUP:

"Jag funderade på om jag skulle fråga Mats om vad det var för rodnad och eventuellt även
fråga om han var villig att låta fotografera rodnaden. Anledningen till att det inte blev av var
Mats upprörda tillstånd. Jag ville heller inte förlora hans förtroende genom att han kanske
skulle kunna tro att jag i det här läget misstänkte honom för att ha något att göra med Lindas
försvinnande."

Hur du får ihop detta med att "efteråt insinuera att Mats är mördaren" förstår jag inte. För det första är det ingen insinuation, man har väckt ett åtal avseende dråp alternativt mord. För det andra är det ett professionellt bemötande av polisen den 4:e augusti.

Som du/ni fått förklarat för er tidigare bedrevs utredningen på bred front från början men då alla spår och uppslag utom Mats Alm kunde uteslutas genom teknisk bevisning, i kombination med Mats Alm's vanvettshistoria om kidnappning och alla lögner han kom med, vilka teknisk bevisning avslöjade, framstod den skada som observerats som än mer intressant.

Notera att den skadan verkar saknas på de bilder som tagits på Mats vid caféet dagen innan Linda dödades.

Du svamlar liksom denna polisman, - han kunde ha fotograferat detta märke och jag är säker på att saken hade varit ur världen, - märket var helt säkert ingenting, ett insektsbett? Samma klantarselpoliser i Kevin fallet men där hade de även en ökänd "psykolog" som närmast kan liknas vid en storskojare, satte ditt Thomas Quick med påhittade rövarhistorier...
Det är inte konstigt att resultaten sjunker, svensk polis ligger i botten i världen på att klara upp brott! Att de sedan har en idiot till polischef Dan Eliasson med armbanden "tafsa inte" gör inte saken bättre....
Citera
2017-05-14, 14:40
Medlem
För att förekomma ev. inlägg (vilka tenderat dyka upp tidigare ang. Åselby) om att Mats telefon skulle ha anslutit från Falun till Åselbymasten:

På sid 82-83 framgår att den mast (Åselby) telefonen anslutit till har riktad täckning, i stort sett rakt österut från Borlänge, med viss täckning i centrala Borlänge. Det betyder att masten inte har någon riktningsverkan alls mot Falun.

Mats telefon (som sedan "försvann") var en Nokia 1112. Manual/spec för denna finns här:
https://www.nokia.com/en_int/phones/sites/default/files/user-guides/Nokia_1112-rh_94_UG_en.pdf

Enligt Nokias egna spec är sändareffekten upp till 2 watt, telefonen körs på 3,7 volt.

Det går sedan att räkna på hur mycket signalstyrka minskar beroende på frekvens och avstånd. Det kan man t.ex. göra här:

https://www.everythingrf.com/rf-calculators/free-space-path-loss-calculator

Formeln utgår dessutom från helt fri sikt / frånvaro av faktorer som ytterligare försvagar signalen (fukt, byggnader, teränng etc.) så i praktiken blir försvagningen alltid större.

Om man är väldigt snäll och räknar på en s.k. förstärkning (antenna gain) för telefonen på 3 db och för masten på 12 db så är signalförlusten ca. 90 db för frekvensband 850 MHz och sträcka 5 km och ca. 99 db för frekvensbandet 1900 MHz (Nokia 1112 använder de två frekvensbanden).

En mast med 20 db förstärkning ger ca. 88 db respektive ca. 95 db förlust.

Skalan är logaritmisk, varje 3db innebär en fördubbling/halvering.

I praktiken betyder detta (dessutom pga mastens riktverkan österut) att det är helt uteslutet att en Nokia 1112 hemma i Falun med omnejd kan koppla upp till masten. Det är helt enkelt tekniskt omöjligt.

Tar man med övriga master runt Borlänge i beräkningen blir det dessutom så ökar dessutom sannolikheten för att Mats Alm var ganska nära masten i Åselby när SMS:et sändes.

Jag kommer att få mer detaljerade uppgifter under veckan avseende den tekniska specifikationen på antenn och sändare samt telefonens antenn, så att man kan räkna mer exakt.
Citera
2017-05-14, 14:53
Medlem
Citat:
Du svamlar liksom denna polisman, - han kunde ha fotograferat detta märke och jag är säker på att saken hade varit ur världen, - märket var helt säkert ingenting, ett insektsbett? Samma klantarselpoliser i Kevin fallet men där hade de även en ökänd "psykolog" som närmast kan liknas vid en storskojare, satte ditt Thomas Quick med påhittade rövarhistorier...
Det är inte konstigt att resultaten sjunker, svensk polis ligger i botten i världen på att klara upp brott! Att de sedan har en idiot till polischef Dan Eliasson med armbanden "tafsa inte" gör inte saken bättre....

Polisen gjorde utifrån de förutsättningar som fanns den 4:e augusti helt rätt. Dessutom har märket aldrig haft någon siginifikant betydelse för utredningen utan är en av observationerna i mängden.

Det finns inga likheter med Kevinfallet (som ÄR dåligt skött) och Thomas Quick-fallet (där problemet snarare låg på åklagarsidan och EN enskild polis). Fallet med Mats Alm / Linda Chen är en gedigen utredning som bedrivits på väldigt neutral grund. Det man kan anmärka på, men som också beror på tidsbrist, är att informationspresentationen hade kunnat göras bättre i vissa avseenden.

Man har dessutom haft mycket skickliga utredare från Rikskriminalpolisen involverade Linda Chen-fallet.

Domen är välskriven och välgrundad.

...och som du kanske sett i FUP funderade Mats Alm på att erkänna men sade sig ha blivit avrådd. Fundera på den du.
Citera
2017-05-14, 16:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Mats är helt oskyldig till Lindas död, om polisutredningen skötts professionellt så hade detta klarats upp i ett tidigt skede.
Den 28/12-2009 kl 10,37 fick kommissarie Sven-Åke Eriksson i uppdrag att hålla förhör med anhöriga till Linda. Vid ett bord i receptionen satt Lindas mamma Juan, Lindas bror Chris, Lars och Mats Alm. "Under förhöret med Mats såg jag en tydlig rodnad på Mats hals. Mitt minne är att det var på den högra sidan av halsen. Rodnaden var rektangulär till formen och av den ungefärliga storleken 1-2x2-3 cm. Rodnaden var ojämn och lodrät, dvs den 1-2 cm bred och 2-3 cm hög. Inga synliga hudskador i rodnaden."
Ytterligare en polis säger sig sett detta. Om polisen hade fotograferat detta märke, möjligen orsakat av rakning eller eksem/allergi då hade man fått detta ur världen på ett tidigt stadium, det hade varit ett professionellt agerande istället för att efteråt insinuera att Mats är mördaren. Ja, denna utredning liknar utredningen om Kevin på mer än ett sätt.
Klantigt är bara förnamnet, så lägg ner nu ni som fortfarande "tror" att Mats är skyldig, tror gör man i kyrkan....
Det bevisar bara din verklighetsfrånvändhet när du kan påstå nåt sånt.
Alla objektiva fakta i målet pekar i den rakt motsatta riktningen; mot skuld inte bara till
det vederbörande kom att slutligen dömas för utan även till Lindas död.

Kan man sätta minsta tilltro till den sanslösa rövarhistorien öronsnibbsdragaren från
Lottefors försökte slå i polis, domstol och allmänheten så lämnar nog verklighetsanknytningen
en del i övrigt att önska.

Sedan var det intressant att du påminde oss om rodnaden MA hade på halsen och som
man beklagligtvis underlät att fotografera den gången.
En påtaglig rodnad som tydligen inte funnits där hos vederbörande dagen innan Linda
försvann. Du nämner som tänkbara orsaker till rodnaden rakning eller eksem.
Det föresvävar dig inte för ett ögonblick att den kan ha uppkommit i samband med det
som hände Linda? Att hon försökt värja sig så gott det gick?
I sammanhanget kan man erinra om nån skada nånstans längs ena benet på MA som
någon närstående till Linda uppmärksammade de här dagarna efter försvinnandet.

Slutligen angående det här med att "tro":
De flesta av som deltar i tråden begränsar sig nog inte till att bara "tro"; det handlar
snarast om fast övertygelse.
Citera
2017-05-14, 16:43
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Fagro...

Om du nu har bott 10 år i Sydostasien, varför har du under hela tiden varit bosatt i Sverige, varit verksam i Sverige och har haft svenska arbetsgivare med enbart svenska adresser som arbetsställen?
Fagro har definitivt inte bott i Sydostasien. Han kan arken stava till Sydostasien eller Filippinerna.

Dessutom har han enormt dålig koll på kulturen, hur samhällena ser ut och vet definitivt inte hur maffian jobbar. Jag bor själv 7 månader om året där och har varit mer eller mindre överallt i Östasien och Sydostasien.

Jag har dessutom kontakter inom både thailändska och koreanska maffian och det är inga grabbar jag vill ha någon djupare relation till, om vi säger så. Det räcker att tjejens pappa är involverad i koreanska maffian ( ggangpae som de kallas ) och hans bäst vän är någon höjdare, för att få mig att känna mig obekväm.
Jag jobbar dessutom för maffiabossen där jag bor i Thailand. Inget olagligt över huvudtaget, men hans övriga affärer håller jag mig långt bort ifrån och jag vill inte se den skiten han sysslar med. Jag vet hur de jobbar och titt som tätt dyker det upp styckade personer här och där.

Dessutom vet stackarn inte att Kina INTE tillhör Sydostasien.
Citera
2017-05-14, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Jag kan absolut tänka mig att Mats Alm 'inte har alla metaboliter i blodet', men att Mats med mindre än en hårsmån skulle kvala in i normalbegåvningens nedre del, IQ 75-85, har jag ändå svårt att tro.

Istället spekulerar jag i att Mats akilleshäl snarare kan bestå i bland annat att han överskattar sin egen skärpa och slughet.

Vad jag förstår kan personer med vissa narcissistiska drag ofta upplevas som stingsliga och besvärliga energitjuvar, som sällan vill medge att det egna bidraget till en situation -- i något avseende -- har varit mindre än exemplariskt, oklanderligt och välgrundat.

En 'uppblåst' men ömtålig självbild, tänker jag kan förklara vissa av Mats 'märkliga' beslut.

Jag är nyfiken på invändningar mot ovanstående resonemang, samt om någon kanske har uppgifter om att Mats eller någon av hans släktingar har gått i särskola e dyl, eller ser andra skäl att tro att Mats Alm faktiskt kan lida av någon form av utvecklingsstörning/förståndshandikapp?

Man betraktar ju folk på olika sätt beroende på sin egen uppfostran osv. Själv tycker jag han ser helt väck/efterbliven ut på de flesta bilder. Han verkar läsa en del böcker men det verkar inte lyfta hans intelligens nämnvärt, fast det verkar vara mest skönlitteratur vilket kan ha sin förklaring. Då man läser fup, hör hur han pratar osv, så slår det mig hur töntig och omogen han är. Han verkar vara uppväxt med "Vänstervärderingar" och det förklarar kanske en del vad gäller hur han ser på andras pengar osv. Det är ju allmänt känt att i dessa kretsar så är det inte så viktigt att man själv drar in pengar men andras pengar är däremot väldigt roligt att spendera. Jag själv har jobbat hårt sedan jag var 17 år och är numera egenföretagare. Personer som Mats har jag ingenting för, speciellt inte folk som stjäl och mördar.
Citera
2017-05-14, 17:46
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:
Haha vänta nu.. på vilket sätt, och av vilken anledning, skulle alla misstankar mot Mats försvinna om de skulle ha kommit fram till att märket på halsen kom ifrån rakning?

Detta var bland det stolligaste jag läst på hela dagen. Ni börjar kännas aningen desperata
Citera
2017-05-14, 18:06
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss-fire
Fagro har definitivt inte bott i Sydostasien. Han kan arken stava till Sydostasien eller Filippinerna.

Dessutom har han enormt dålig koll på kulturen, hur samhällena ser ut och vet definitivt inte hur maffian jobbar. Jag bor själv 7 månader om året där och har varit mer eller mindre överallt i Östasien och Sydostasien.

Jag har dessutom kontakter inom både thailändska och koreanska maffian och det är inga grabbar jag vill ha någon djupare relation till, om vi säger så. Det räcker att tjejens pappa är involverad i koreanska maffian ( ggangpae som de kallas ) och hans bäst vän är någon höjdare, för att få mig att känna mig obekväm.
Jag jobbar dessutom för maffiabossen där jag bor i Thailand. Inget olagligt över huvudtaget, men hans övriga affärer håller jag mig långt bort ifrån och jag vill inte se den skiten han sysslar med. Jag vet hur de jobbar och titt som tätt dyker det upp styckade personer här och där.

Dessutom vet stackarn inte att Kina INTE tillhör Sydostasien.

Jo, jag har inhämtat denna eminenta kunskap från sakkunnig expertis. Det är därför som judensaus berättelser var så otroligt korkade när han inte ens hade basala kunskaper. Än mindre Fargo. De verkar inte veta att maffian i dessa länder, både i Sydostasien och i Kina samt Korea inte lämnar vittnen kvar i livet. Hade de involverat Mats hade de gjort det som utvidgat självmord där de hade dödat Linda och sedan dödat Mats och gett sken av att Mats hade tagit livet av sig efter ha bragt Linda om livet. Men som du säger, styckningar är inte ovanligt i uppgörelser i berörda länder. Verkar som våldtäkten av Nanking har återspeglat sig i maffiornas arbetssätt.
Citera
2017-05-14, 18:58
Medlem
Han har nog haft en jävla otur den där Mats
Först försvinner hans livs kärlek sen blir han kidnappad å drogad av en okänd drog som ej lämnar spår sen vaknar upp brinnande bredvid
Sitt livs kärlek som är stendöd.

Tycker detta säger det mesta om både Mats å Dalarnas poliskår å åklagare
Citera
2017-05-14, 19:14
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Den mycket viktiga biten är varför blev Linda mördad ?

Enligt den teorin som är mycket kontroversiell anser jag att det var hennes egen önskan att bli mördad, som sedan utfördes med hennes egen vilja av personer hon kände väl.
Linda hade haft en mycket svår barndom som jag tagit fram i tidigare inlägg som hade satt sina spår.
Hon gick under psykologisk terapi innan hon träffade Mats.

Linda hade vissa skulder men de hade hon lätt kunnat reglera tidigare som hon inte gjorde och det var skulder som hon säkert visste hon kommer inte ifrån,men hon vidtog inga åtgärder för dem.

Du är en löjlig ljugare, Fagro! Din "viktiga" bit är totalt krossad.

Lindas önskan var att gifta sig med Mats och vara prinsessa för en dag.

Linda önskade att få ett barn med Mats. Helst en flicka, som skulle heta Alex.

Linda hade en ordnad ekonomi (innan hon träffade Mats)

Alltså:

Linda önskade INTE att ta livet av sig.

Linda hade INTE någon skuld mer än de 30.000 kr till mamman och som skulle betalats efter bröllopet, eftersom de hade önskar pengar i bröllopspresent.

Linda gick INTE i någon som helst psykologisk terapi, innan hon träffade Mats. Hon hade inte tid. Linda jobbade.
Citera
2017-05-14, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
[//]

Det Mats uppvisat är en stor naivitet och en s.k. passiv aggressivitet. Han verkar ha svårt att motstå vissa impulser och har extremt svårt för att erkänna fel. Det framkommer av förhören att han ibland blir tjurig och rentutav barnslig till och från.

Mats har upplevts som genomsnäll av många och det är inte ovanligt att personer som upplevs "genomsnälla" gör det på grund av att de vill vara till lags och sällan säger nej eller protesterar. I sin tur innebär det att de också har en tendens att lägga aggressioner m.m. "på hög" pga att de inte får utlopp för dem. Det blir lätt en tryckkokare av det hela.

Jag tror att Mats största enskilda problem, och en bidragande orsak till Lindas död, var/är att han har svårt för att tappa ansiktet inför sin familj. Det i kombination med naivitet/dåligt omdöme, ekonomisk ofärdighet och att lägga aggressioner på hög blev en ohälsosam cocktail.

Jag har nästan lättare att föreställa mig ett av 'Lotteforsligen' i samförstånd koordinerat mord, än att Mats Alm, kanske då pga familjens tidsenliga värderingar kring kvinnomord, inte klarar av att just familjen får veta.

Mats kan säkert emellanåt känna sig överkörd av omgivningens krav och komplotter, det kan jag tro, men samtidigt får jag intrycket att han framhärdar i egenuttänkta planer och infall, rent av med omgivningens protester till trots.

Är det troligt -- om Mats är mördaren och släkten Alm är hjälpligt normalbegåvad -- att det i Lottefors är bortom tvivel att Mats liksom Linda är ett offer för grov organiserad brottslighet -- eller hur de nu förklarar en obefläckad Mats?

Under rättegången där Mats dömdes för brott mot griftefriden, ska Lars Alm och Mats, strax innan domen meddelats, utbytt en 'high five'. Jag får intrycket att -- om domen i det läget kunde förutses -- upplevts som förmånlig, kanske rent av oförskämt förmånlig, för det förmodade brottsoffret Mats.

Jag får på det stora hela intrycket att Mats av sin familj mötts med förståelse, acceptans och städhjälp, och de måste väl ändå ha tillgång till minst de uppgifter och spekulationer vi trådskribenter har?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in