2017-05-13, 23:18
Medlem
Nja, han satt väl 2 månader och släpptes sen.
Citera
2017-05-13, 23:21
Medlem
Ollefjolles avatar
Så vad gör MÖRDAREN Mats Alm idag?

Jobbar han fortf på Peab I STOCKHOLM?
Citera
2017-05-13, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollpunkten
Ostraffad så han blev väl släppt efter som han varit häktad redan 2/3 delar av strafftiden om
ja inte minns helt fel

Häktningstiden drogs av från straffet för brott mot griftefriden, de kvarvarande månaderna satt han i fängelse i Umeå (från den 5:e maj 2011 och två månader framåt).
Citera
2017-05-13, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollefjolle
Så vad gör MÖRDAREN Mats Alm idag?

Jobbar han fortf på Peab I STOCKHOLM?

Byte han inte namn å blev med "gård" i Hälsingland ?
Citera
2017-05-13, 23:29
Medlem
https://www.ratsit.se/19750506-Mats_Georg_Alm_Gavle/jXMrDHLjQptFOxtds7_j4XeFwU6ZphlVodzFY3T4Xy0
Citera
2017-05-13, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag har aldrig påstått något som du framför.
Om Linda hade någon skuld i Kina den kinesen kommer inte till Sverige för att kräva skulden, utan han anlitar sina landsmän i Sverige som får kräva in den.
Mats har inte förvaltat Lindas tillgångar, utan hon har haft hand om alltsammans själv.
Enligt bouppteckningen hade Linda tillgångar på ca 2,3 miljoner inklusive försäkringar.
Det där med "Triader" är dina egna fantasier.

Att Mats Alm hade förtroendet att 'förvalta' Lindas tillgångar må vara en överdrift, men att Mats ska ha 'förfogat över', 'disponerat', 'haft tillgång till' Lindas konton samt bank- och kortkoder, inom -- och kanske utöver -- ramen för 'gemensam ekonomi', har jag uppfattat som ostridigt. Är den uppgiften felaktig?

Anser du det troligt -- med Lindas tillgånger i åtanke -- att en 'indrivare' skulle misslyckas med att förmedla allvaret i situationen, och att Linda därmed hade prioriterat ekonomiskt stöd för Mats framför en indrivares 'avbetalningsplan'?

Om Linda mördades pga en skuld har jag svårt att tänka mig ett mindre gynnsamt utfall för någon berörd part. Jag har i och med detta riktigt svårt att se att skulder i utlandet skulle vara ett rimligt mordmotiv. Du får gärna förklara hur du resonerar kring detta!

Slutligen så har jag uppfattat dig som övertygad om att en kinesisk triad -- med skopalamin som signum -- är det hetaste spåret i mordet på Linda. Har du ändrat uppfattning, eller har jag helt missförstått dig?
Citera
2017-05-13, 23:47
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
När Mats blev förhörd efter att han gjort anmälan om Lindas försvinnande att Linda lämnade bostaden 22.00 för att gå utpå stan, självklart måste polisen kontrollera om de här uppgifterna stämmer som Mats uppgett vid förhöret, och har en vital betydelse för hela fallet.
Polisen har genom sitt kontroll system kommit fram till att Linda lämnade bostaden på Sturegatan 75 i Falun vid 22.00 tiden den 1 aug 2009.
Den som i frågasätter de här uppgifterna ifrågasätter också polisens jobb, som inte är hållbart, polisen har professionella personer på sånt här jobb, och att amatörer som sitter framför en lap top börjar ifrågasätta det blir endast komiskt.

Fagro, låt mig påpeka för dig att den beskrivning Anders Peterson har gjort om kvinnan vid den svarta/mörka combin på Slaggatan inte överensstämmer med den klädsel Linda Chen hade på sig när hon hittades i Norra Bertilsbo.

Linda Chens död har inträffat senast kl 17:45 den 1 augusti 2009. Som tidigast togs hon av daga kl 15:45. Hon blev strypt. Hon kan inte ha gått från bostaden kl 22:00.

Den uppgift om 22:00 som polisen plitar ner är den uppgift Mats Alm lämnar till polisen och det finns ingen oberoende källa som stöder den tiden och att Linda Chen då lämnar bostaden.

Enligt sakkunniga om Linda Chens leverne skulle hon efter arbetspasset ha åkt hem och duschat innan hon skulle kunna gå ut på stan. Samma sakkunniga källa har också beskrivit att Linda Chen inte skulle ha haft på sig samma kläder som innan hon duschade. Linda Chen är ingen person som ändra personlighet av sitt leverne. Hon är väldigt pedantisk i sådant hänseende.

De kläder Linda Chen hade på sig när hon lämnade arbetsplatsen är samma kläder hon hade när hon både gick in och gick ur entrédörren till City Gross. Samma kläder hade Linda Chen på sig när hon hittades i Norra Bertilsbo. Detta säger rakt ut att Linda Chen aldrig kom hem. Hon togs av daga av den enda person som ackompanjerade henne efter jobbet och det var Mats Alm. Det finns ingen annan tänkbar mördare.

Varje gång du ifrågasätter mina uppgifter ifrågasätter du även polisens uppgifter.

Polisen har utredare som till sin hjälp har en armada av experter inom olika områden. Som utredare sammanställer man alla uppgifter, tar in experters omdömen, vetenskapliga rapporter, sammanställer den tekniska bevisning som finns att tillgå.

Om du nu har bott 10 år i Sydostasien, varför har du under hela tiden varit bosatt i Sverige, varit verksam i Sverige och har haft svenska arbetsgivare med enbart svenska adresser som arbetsställen?
Citera
2017-05-14, 02:28
Medlem
Viola som var Lindas chef på resturangen berättar hur Linda var klädd när hon åkte hem efter jobbet den 1 augusti.
Viola ombeds beskriva hur Linda var klädd den 1 augusti. Viola berättar att Linda hade jeans som gick nedanför knäet , de var mörkt blå. Upptill hade hon en T-shirt utan ärmar och ingen krage och den var ljusbeige. Viola kommer inte längre ihåg vilka skor Linda hade. Viola kommer inte ihåg hur Linda hade håret den här dagen, men hon berättar att Linda brukar sätta upp håret.

Det här bevisar att hon hade inte samma kläder på sig när hon kom från jobbet som när hon och Mats åkte och handlade på City Gross.
Linda kom hem till bostaden och bytte om kläder och sannolikt duschade och sedan åkte de till City Gross.
När Linda och Mats hade handlat åkte de hem med varorna och sedan åkte de på rundturen och såg på sedvärdheter i området.
De kom hem till bostaden vid 20.30 tiden och Linda gjorde iordning vårrullar som hon köpt med sig från resturangen och de förtärde dem.
Sedan gjorde Linda sig iordning för att gå ut och träffa en vad hon sade till Mats en vän, och hon lämnade bostaden 22.00 gående mot centrum.
Den sista observationen av det som kunde vara Linda var att hon steg in i en combibil 23.15 som jag tidigare nämnt i inlägg.
Därefter finns inga observationer om Linda.
Senast redigerad av Fagro 2017-05-14 kl. 02:41.
Citera
2017-05-14, 02:44
Medlem
Ollefjolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollpunkten
Byte han inte namn å blev med "gård" i Hälsingland ?

Jo jag vill minnas att han bytt namn men ratsit länken motsäger mitt minne.

Han jobbade ialf för PEAB ett par år sedan, vid tele2 arena om mitt minne inte sviker mig, kan varit på mall of scandinavia också.

Någon som har koll på MÖRDAREN mats alm?

Citat:
Svammel

Och du ger inte upp ser jag, du är en mycket sjuk människa. Hur många år tänker du sitta och ljuga i den här tråden?
Senast redigerad av Ollefjolle 2017-05-14 kl. 02:48.
Citera
2017-05-14, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Det här gör mig bara mer övertygad om att mordet faktiskt skedde i hemmet. När du skriver så.
Sakerna togs bort av gärningsmännen att det skulle se ut som att Linda blev mördad i bostaden, polisen gjorde stor husrannsakan i bostaden och bilen efter att kroppen hittats, men de hittade ingenting som visade att något mord skett där.
Här fanns redan planen på att mordet skulle skyllas på Mats Alm, mycket självklart.
Citera
2017-05-14, 03:29
Medlem
Scopolamin
Citat:
Förutsättningen att få resning i ett fall är att något nytt har tillkommit efter rättegången som förändrar förutsättningarna för domen.
I Mats fallet är det drogen Scopolamin som tillkommit som gör att det kan påstås att Mats Alm blev drogad, som han framförde vid förhören.
Det skulle medföra att domen om griftefridsbrott var felaktig.
Det går inte att förneka eller bevisa att det inte var Scopolamin som han blev drogad med, därför någon sådan test mot den drogen gjordes inte.

Om Mats Alm skulle begära resning och vinna den,
han skulle bli berättigad till ett stort skadestånd finns ingen tvekan om det.
Han förlorade sitt jobb som lärare genom anklagan och domen för griftefridsbrott.
Sedan satt han lång tid häkad.
Griftefridsbrott kan ses som en lindrigt brott i vanliga fall men i det här fallet mot Mats blir det annorlunda.
Det påstods att det var ingen annan som visste var kroppen fanns utan Mats och därför var det han som tagit kroppen till fyndplatsen.
Om det framkommit med bevis att Mats var drogad skulle han ha mottagit drogen från kidnapparna och då visste de att Linda var mördad och var kroppen fanns.
Mats Alm dömdes för att han skulle ha flyttat kroppen från en mordplats som ingen visste var den fanns och till fyndplatsen.
Sedan fanns det inga bevis att han flyttat någon kropp utan är ett antagande.
Men att döma en person för griftefridsbrott att han flyttat kroppen från mordplatsen blir samma sak som att påstå han mördade offret också.
Mats Alm blev friad i Tingsrätten från alla mordanklagelser.
Scopolamin..
Du får väl iaf hitta på nåt som ger symptom som stämmer dels med att man kan ligga i en baklucka och käka räkor samtidigt som man är i stockholm samt inte ger några tecken kvar på personen så snart han gör bort sig och tas in.

Karriären som strövikarie, är det den han fick förstörd?

Resning? lol Tror Mats får representera sig själv. Kan inte tänka mig en advokat eller jurist eller ens en normalbegåvad svensson som är villig att försöka driva det caset.

Han är inte friad från skuld bara för att åtalet inte höll. Märkligt nog för den delen. För historien är så idiotisk att det är konstigt att domstolen inte helt enkelt sa "kan inte tillmätas någon betydelse då den är av uppenbar sagokaraktär".

Han körde åt sidan, ströp henne och dumpade kroppen. Blev sen besviken när han fattade att försäkringen inte skulle betalas ut direkt. Skraj och drog melodramatisk till stockholm när han skulle förhöras. Åkte tillbaks direkt när han insåg att han inte hade varken pengar eller iq nog att fixa att hålla sig undan

Om han sen åkte tillbaks och eldade för att förstöra bevis eller för att säkra att kroppen skulle hittas (för att få ut på försäkringen) är väl egentligen det enda något oklara. Jag gissar på förstöra bevis.

Det enda intelligenta MA nu kan göra är att ange sig själv och hävda att han tappade besinningen (alltså vältra över skulden på offret) och sen grävde ner sig. Och klämma fram lite tårar av ånger (drick mycket vatten först!!) För lögnare får ingen sympati, det är bara att ge upp den önskan. Däremot kan en som erkänner ha lite rakare rygg och idioter få något slags medlidande.

Eller hur MA.
Hon kläckte ur sig nåt kränkande? Hon slog först? Hon ville avstyra bröllopet?
Citera
2017-05-14, 03:31
Medlem
Den mycket viktiga biten är varför blev Linda mördad ?
Enligt den teorin som är mycket kontroversiell anser jag att det var hennes egen önskan att bli mördad, som sedan utfördes med hennes egen vilja av personer hon kände väl.
Linda hade haft en mycket svår barndom som jag tagit fram i tidigare inlägg som hade satt sina spår.
Hon gick under psykologisk terapi innan hon träffade Mats.
Linda hade vissa skulder men de hade hon lätt kunnat reglera tidigare som hon inte gjorde och det var skulder som hon säkert visste hon kommer inte ifrån,men hon vidtog inga åtgärder för dem.
Linda och Mats åkte till Kina på en månad där hon bjöd Mats på resan och annat också.
Mats ville inte åka därför han ansåg han hade inte ekonomi för det, men Linda sade att hon bjuder på resan därför hon vill att han skall se varifrån hon kommer.
Ett mycket generöst erbjudande från en asiatisk tjej till en utlänning som är mycket ovanligt.
De spenderade ca 90.000 kr under den månaden och Linda gav bland annat penningsummor till hennes släktingar i Kina.
De skulle gifta sig när de kom till Sverige, men jag anser att Linda hade aldrig några sådana planer, hon lånade 30.000 kr via sin mor, som rimmar dåligt med att de åkte till Kina som inte var tvunget.
När Linda kom tillbaka från Kina resan var hon förändrad enligt många arbetskamrater, hon var tystlåsten och pratade inte som hon brukade.
Sista skiftet för henne på jobbet gick hon fram till alla arbetskompisar och sade "hej då" och sade deras namn, precis som att hon tog avsked från dem, något liknande hade Linda aldrig tidigare gjort.
Hon blev också mördad sena kvällen samma dag, det visar att hon visste om vad som skulle hända, det var ingen slump att hon tog avsked på det viset av sina arbetskompisar.
När hon gick ut från bostaden 22.00 det var inte för att träffa någon vän, utan det fanns en annan plan, och hon skulle inte heller visa sig på stan.
När hon stiger in i combibilen, som sannolikt var Linda, hon blir inte kidnappad utan stiger in av fri vilja och hade verkat glad, därför finns ingen annan förklaring utan hon medverkade till vad som hände.
Hon blev sannolikt strypt i bilen av personer i baksätet och sedan placerades kroppen vid fyndplatsen där den senare hittades.
Det finns ingen annan förklaring som jag ser det, utan Linda mördades av hennes egen vilja, sedan kan man kalla det självmord som andra utförde eller vad man vill, det här scenariet är mycket kontroversiellt och unikt, kanske aldrig hänt något liknande i Sverige.
Man måste fråga sig vad fanns det för motiv att göra på det här sättet, min egen teori är att hon ville försäkra sig om att försäkringspengarna betalades ut, som inte hade skett om hon gjort ett vanligt självmord. Enligt bouppteckningen fanns det tillgångar för ca 2,3 miljoner det mesta i försäkringar, som tillföll Alex sonen hennes.
Senast redigerad av Fagro 2017-05-14 kl. 03:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in