Uppgifterna finns i förundersökningen, de har förhört många personer.
Så här skriver polisen i förundersökningen om deras kända förehavanden den lördag den 1 augusti 2009. Ingenstans står det att Linda Chen lämnar bostaden kl 22:00. Varje gång du skriver att Linda Chen lämnar bostaden kl 22:00 så ljuger du.
Tidsaxel över Linda Chens och Mats Alms relation
Lördag 2009-08-01
11:00:00 Linda börjar sitt arbete på China Thai, Nybrogatan.
11:01:00 Datorn på Sturegatan 75 B startas.
12:25:00 Mats skickar ett sms till Daniel Jansson.
15:41:00 Datorn på Sturegatan 75 B stängs av.
15:19:00 Mats syster Hanna Alm ringer upp Mats.
16:00:00 Linda slutar sitt arbete på China Thai.
16:04:59 Mats ringer Niclas Håkansson för att gratulera honom på födelsedagen. "Mats säger att de ska titta på lite olika saker och pratar bl a om ett vattenfall bortåt Rättvik. Nicklas vet inget närmare om det" (förhör från 2009-10-19).
16:27:00 Linda och Mats går in på City Gross i Falun ( bild från övervakningskamera).
16:38:00 Linda och Mats lämnar City Gross ( bild från övervakningskamera).
17:00:00 Mats och Linda hade en tvättid inbokad som var utsuddad. Tiden var mellan kl.17:00 – 21:00. (Förhör med Annika Ramlinger 09-08-28).
19:59:00 Mats skickar ett sms till sin barndomskompis Daniel Jansson. Mats befinner sig då i området kring Åselby (Borlänge), där en mast öppnar upp.
20:37:58 Datorn på Sturegatan 75 B startas.
21:09:00 Går in på "Svenska spel".
2009-08-02
00:00:00 Barndomskompisen Patrik Östlund ringer upp Mats och de pratar i ca 10 min.
00:49:00 Datorn på Sturegatan 75 B stängs av.
10:46:00 Alm ringer Länskommunikationscentralen (LKC) i Dalarna och berättar att Linda är försvunnen.
H: Nääe, känner och känner, jag har för mig att det var någon som spelade innebandy, något lag jag mötte men. Men, ja.
F: Alltså ett motståndarlag då eller?
H: Ja, precis. Men alltså det är bara för att, ja ( tystnar). Ja, det är bara som jag har för mig men det kan ha vart i fotboll för 15 år sen också. Jag vet inte vem det är, namnet är känns bekant på något vis Patrik Jonsson. Nej, men det finns en, nej. Finns det inte en sångare som heter Patrik kanske.
F: Mats, lägg av nu.
H: Nä men alltså, jag försökte komma på varför namnet känns bekant alltså.
F: Du har ju naturligtvis hittat en Patrik Jonsson som känner dig.
H: Mhm.
F1: Och ni umgicks väldigt tätt under perioden 1990 till 1995.
H: Oj, det var länge sen. Ah, men du han, jag just det. Oj.
F: Var det han som kom ur garderoben i din sanndröm?
H: Jaa, precis. Ah, så hette han. Det kom inte jag ihåg. Hm, ja. Ja, just det. Hur är det med han då?
Sakerna togs bort av gärningsmännen att det skulle se ut som att Linda blev mördad i bostaden, polisen gjorde stor husrannsakan i bostaden och bilen efter att kroppen hittats, men de hittade ingenting som visade att något mord skett där.
Här fanns redan planen på att mordet skulle skyllas på Mats Alm, mycket självklart.
Instämmer med föregående talare, att DU är så mån om att få fram att mordet inte skedde i bostaden gör mig fullständigt övertygad om att det var där Mats ströp Linda.
H: Nääe, känner och känner, jag har för mig att det var någon som spelade innebandy, något lag jag mötte men. Men, ja.
F: Alltså ett motståndarlag då eller?
H: Ja, precis. Men alltså det är bara för att, ja ( tystnar). Ja, det är bara som jag har för mig men det kan ha vart i fotboll för 15 år sen också. Jag vet inte vem det är, namnet är känns bekant på något vis Patrik Jonsson. Nej, men det finns en, nej. Finns det inte en sångare som heter Patrik kanske.
F: Mats, lägg av nu.
H: Nä men alltså, jag försökte komma på varför namnet känns bekant alltså.
F: Du har ju naturligtvis hittat en Patrik Jonsson som känner dig.
F1: Och ni umgicks väldigt tätt under perioden 1990 till 1995.
H: Oj, det var länge sen. Ah, men du han, jag just det. Oj.
F: Var det han som kom ur garderoben i din sanndröm?
H: Jaa, precis. Ah, så hette han. Det kom inte jag ihåg. Hm, ja. Ja, just det. Hur är det med han då?
Del av förhör med Alm, Mats Georg; 2009-12-09 10:15 diarienr: 2000-K19429-09
Ja, och den sökningen och de svaren gör ju att Andrew Johnson måste geniförklaras. Mats Alm, Fagro och de andra säger ju att det var AJ som var den som googlade friskt på Patrik J samtidigt som mördarens Skopolaminhalt steg i bagageluckan. Tänk, en kille som Mats Alm träffade för 15-20 år sen och som spelade i ett motståndarlag. Inte dåligt alls att få för sig att söka på honom.
Ja, precis. Och att man svarar "Fagro".
Man blir helt matt av att se folk svara honom.
Har det framkommit något nytt annars då?
Av Fagro's uppgifter? Nej. Allmänt i tråden? Ja. Dels information och klargöranden från de som kände Mats och Linda, vilket ytterligare pekar mot Mats som gärningsman och ger fler indicier.
I FUP får man utifrån texten inte riktigt den bild som vi nu i efterhand fått över hur omfattande Mats utnyttjande av Linda var och hur han systematiskt inte ordnade de uppgifter han hade att utföra avseende bröllop och annat.
Detta beror bland annat på att det i FUP saknas en tydlig sammanställning, t.ex. på/i en tidslinje, där man lägger in de olika hållpunkter (Mats gör saker, borde ha gjort saker, Linda gör saker etc.).
Det man ser när man sätter händelsekedjan i det perspektivet är att det är många saker som "läggs på hög" och som sannolikt stressar Mats.
Mats åker s.a.s. rakt in i en situation som går från att vara hanterbar (i juni/juli hade han t.ex. haft möjlighet att styra upp bröllopsåtaganden m.m. och fullgöra det han lovat Linda och andra) till att han trasslar in sig i en situation han inte kan ta sig ur (Linda anmäler/reklamerar uttag i Kina till banken, Mats har inte tagit med de presenter han lovat att ordna till vänner i Kina/Hong-Kong, Mats har inte ordnat mat m.m. till bröllopet etc.).
Man kan ju tänka sig stressen och oredan i huvudet på Mats när han har en sambo som ser fram emot ett bröllop inom en dryg vecka men där Mats i själva verket inte ordnat något, en bröllopsresa han inte har råd med, en situation där han inser att Linda börjar rättgå hans ekonomiska transaktioner från hennes konton o.s.v. Jag tror att Mats vid det laget var en vandrande krutdurk p.g.a. allt detta.
Det som också framkommit tydligare är hans problem med att tappa ansiktet, särskilt inför sin familj. Innan Linda dödades var hans problem att han skulle tappa ansiktet inför familjen om det framkom hur han misskött saker och utnyttjat Linda. Efter att han dödade Linda tror jag problemet blev att han upplevde att han skulle tappa ansiktet både pga mordet/dråpet och pga att han dessutom misskött så mycket.
Mats var mycket nära ett erkännande, vilket framgår av de sista förhören med honom. Min bedömning är att han inte klarade av att erkänna, dels pga att han avråtts av försvararen, men också för att han inte klarade av att "tappa ansiktet" inför familjen.
Det är mycket möjligt att en tydligare bevis- och indicieföring med mer fokus på att neutralisera "spärren" avseende hans familj hade "puttat" Mats över gränsen till ett erkännande.
När det gäller teknisk bevisning är jag idag av övertygelsen att det finns ytterligare sådan att hämta fortfarande, särskilt avseende transaktionsloggar och annat från betalsystem och andra system Mats varit i kontakt med. I sig ger de inte något som tydliggör dödsorsaken, men de skulle "täta" caset och även ge anledning till ytterligare aktiviteter i fallet.
Dessutom är jag numera helt övertygad om att det finns vittnen/personer i det här fallet som inte berättat sanningen och/eller undanhållit vital information (detta gäller framförallt familjen Alm).
Senast redigerad av TheKeymaker 2017-05-14 kl. 11:53.
Borde betyda något för Mats ifall han hade haft ett normalt känsloliv - och varit oskyldig.
Men såklart, att besöka graven till den man mördat är nog inte så skoj.
Mats är helt oskyldig till Lindas död, om polisutredningen skötts professionellt så hade detta klarats upp i ett tidigt skede.
Den 28/12-2009 kl 10,37 fick kommissarie Sven-Åke Eriksson i uppdrag att hålla förhör med anhöriga till Linda. Vid ett bord i receptionen satt Lindas mamma Juan, Lindas bror Chris, Lars och Mats Alm. "Under förhöret med Mats såg jag en tydlig rodnad på Mats hals. Mitt minne är att det var på den högra sidan av halsen. Rodnaden var rektangulär till formen och av den ungefärliga storleken 1-2x2-3 cm. Rodnaden var ojämn och lodrät, dvs den 1-2 cm bred och 2-3 cm hög. Inga synliga hudskador i rodnaden."
Ytterligare en polis säger sig sett detta. Om polisen hade fotograferat detta märke, möjligen orsakat av rakning eller eksem/allergi då hade man fått detta ur världen på ett tidigt stadium, det hade varit ett professionellt agerande istället för att efteråt insinuera att Mats är mördaren. Ja, denna utredning liknar utredningen om Kevin på mer än ett sätt.
Klantigt är bara förnamnet, så lägg ner nu ni som fortfarande "tror" att Mats är skyldig, tror gör man i kyrkan....
Ju mer man gör återblickar i FUP kombinerat med *agros fantasier, ju mer övertygad blir man om Mats skuld. Även misstankarna om att han fått hjälp att dölja brottet stärks ju mer man läser.
Bjuder på mitt favorit förhör som tar upp en av etapperna i rundturen den 1/8 som bevisligen aldrig ägt rum. Förhöret gäller "besöket" i Torsång som enligt Mats syftade till att se om ångbåten låg kvar, och Mats konfronteras med det faktum att dom enligt bildbevis sitter på caféet intill ångbåten redan den 30/7. I samma förhör beskriver han också att dom besökte kyrkan i Rättvik, ni vet den där kyrkan han tidigare sagt att dom aldrig besökte pga tidsbrist.
Förhöret återfinns i FUP sidan 3756:
F1: Stämmer de uppgifterna över huvud taget det du har lämnat i tidigare förhören här att, platserna som ni har besökt?
F: Det är möjligt, jag har för mig att vi var till Torsång och till ja, inte till Carl Larsson gården men i närheten eller ja, försökte hitta den och så att vi var upp och försöka se den där kyrkan utanför Rättvik.
F1: Du är väldigt detaljrik i vissa utav de här sakerna. Torsång om hur du upplever platsen och så vidare och du beskriver hur det ser ut och sådana saker.
H: Ja, jag har för mig att det var så för jaa, har liksom inte varit där någon annan gång.
F1: Vad sa du?
H: Jag har liksom in… jag hade liksom inte varit där någon annan gång då så att.
F1: Var det första gången du menar att du är där alltså?
H: Jaa, alltså jag kommer inte ihåg att vi hade varit där någonting förut. Jag har varit där en gång efteråt har jag för mig med mamma och pappa. Äh, men, ja. En gång när jag var ute och letade med dom.
F1: Det var efter att Linda hade försvunnit?
H: Ja, oh ja.
F1: Mm. H: Ett par veckor efteråt eller någonting, ja.
F: Vad pratar du om nu?
H: En vecka efteråt då kanske.
F1: Det är Torsång du pratar om nu antar jag?
H: Ja, Torsång, ja.
F1: Mm.
H: Ja, det var ju där du sa att jag var väldigt detaljrik om Torsång det var därför jag kommenterade Torsång.
F: Vi har bilder här.
F: Känner du igen de här?
H: Nja, det här är ett fik någonstans tydligen för vi sitter och fikar. Ja, vi sitter och fikar någonstans, Mm.
F: Mm, de är tagna ifrån eran kamera.
H: Mhm. Ja, nog, det antar jag.
F: Mm, kommer du ihåg det här tillfället?
H: Näe, jag vet inte, vi har fikat så mycket så. Vi har fikat så många gånger. Jag vet inte.
F: Okej. Det här kortet är taget den 30 juli när du och Linda är vid Torsångs bryggcafé.
H: I Torsång?
F: Ja. H: Okej, Mhm.
F: Mm.
H: Trettionde, vänta. ( räknar tyst upp månader liksom mer för sig själv) Trettioen dagar, det måste ha vart torsdagen alltså före?
H: Då var vi i Borlänge och köpte figurerna till, till att ställa på tårtan.
H: Jaha, ja, då stannade vi till då och fikade där då?
F: Ja.
H: Ja, det kommer jag inte ihåg.
F: Och som man ser här på bilderna så måste ni ha suttit här en stund, för att Linda har ju en stor glass här.
H: Mmm.
F: Eller hur?
H: Ja.
F: Någon Portello och så där.
H: Ja. Ja, det är min, Mm ha, hon tycker inte om Portello.
F: Okej. Det vi tycker är lite märkligt då, det är ju att du har ju sagt i förhör att det är nästan första gången du är där.
H: Ja, ja.
F: Det är det här Göran är inne på också.
H: Jag tänkte inte på att det där var Torsång.
F: Nej, du tänkte inte på det nej. Och anledningen till att ni åkte dit har du sagt, det var i förhör, var för att ni skulle titta på om ångbåten låg kvar.
H: Mm.
F: Den 1 augusti?
H: Ja, precis.
F: Det du inte tänkte på Mats, det var att hela den här dagen och hela den här kvällen så låg ångbåten här, men ni var där den 30 juli.
F: Och du hävdar att ni åker dit den 1 augusti för att ni ska ha någonting och se ifall ångbåten ligger kvar.
H: Mm, ja.
F: Hur förklarar du det?
H: Ja, jag vet inte. ( skrattar till) Hjärnsläpp. Ja, jag tänkte inte på att, jag hade inte. Ja, jag tänkte väl inte på ångbåten då där när vi var där och Linda hade väl in… absolut inte tänkt på det för hon tänkte inte på ångbåten alls, förrän jag sa det.
F: Mats?
F: När man sitter där så kan man inte undgå ångbåten, den ligger precis bredvid.
H: Okej, ja.
F1: Och det vet du, eller hur?
H: Ja, jag har för mig att den ligger bredvid ett café, ja. Sen om det är det där cafét det vet jag inte för, ja. Men, ja, den ligger nära ett café, ja. Mm.
F: Så vi vill mena att den här historien om att ni har varit till Torsång den 1 augusti, det finns ju liksom inte?
F: Vad var det som hände? Var åkte ni?
H: Ja, då kanske vi…
F: Vart åkte ni någonstans?
H: Ja, nej jag hade för mig att vi var till Torsång på lördagen också jag. För att titta efter båten. Ja, jag hade för mig det jag. Ja, tittade dessutom till på den där kyrkan, det kommer jag ihåg för den är väldigt speciell, ja, väldigt häftig.
F: Men du måste ju hålla med om att det förefaller ju rätt så otroligt att om ni är där på torsdagen, att ni ska åka dit igen på lördagen för att kolla om ångbåten låg kvar när den ligger inne hela dagen?
F: Ni bemödar er ju inte ens och gå ut och kolla efter turlistor eller någonting.
H: Troligen såg jag den inte ens då. Hm, och så kanske caféet inte var öppet när vi kom dit på lördagen, inte vet jag eller, ja. Dörren var stängd kanske eller någonting, inte vet jag.
F: Nej, den var inte det. För det var vackert väder den här dagen.
H: Jaha, ja, hm.
H: Ja men, då såg vi väl att den låg där vid vattnet då.
F: Det känns som att du nu försöker du slingra ut.
F: Mm. Hur var det Mats? Berätta hur det är, det är så mycket motstridigheter som inte
stämmer.
H: Ja, jag hade för mig att vi var till Torsång jag, på lördagen.
F: Du hade för dig?
H: Mm, ja, jag hade för mig det ja.
H: Och det har jag fortfarande för mig.
H: Mm.
F: Mm, Göran?
F1: Nej, jag tycker precis som Camilla att det låter lite anmärkningsvärt som sagt var när du två dagar innan är på plats tillsammans med Linda och båten ligger inne hela dagen, och att man ska åka dit två dagar efteråt och se om den är kvar eller inte.
H: Mm, ja, kan vi inte ha sett båten då. Kan inte ha tänkt på båten då eller någonting. Ja, inte vet jag.
F1: Ja, det är liksom ingen liten jolle som ligger där utan det är en stor jäkla ångbåt?
H: Ja, jo, precis.
F1: Men den där missade du då den här dagen alltså?
H: Tydligen då, ja
Gilla förhörsledarens kommentar i slutet: Det är liksom ingen liten jolle som ligger där utan det är en stor jäkla ångbåt?
Han har fö ljugit om samtliga platser han påstår att dom besökt:
Torsång
Kyrkan i Rättvik
Carl Larsson gården
Stångtjärnsstugan
Den plats han bevisligen har befunnit sig på (Åselby kl 19.59) vill varken han eller hans anhängare ens diskutera av någon anledning.
Mats är helt oskyldig till Lindas död, om polisutredningen skötts professionellt så hade detta klarats upp i ett tidigt skede.
........
så lägg ner nu ni som fortfarande "tror" att Mats är skyldig, tror gör man i kyrkan....
OK vi ponerar att Mats är oskyldig. Det gör väl det ännu märkligarte att han inte tycks sörja Linda?
Förstår inte ditt svar med referens till märken på halsen. Det hänger inte ihop med ifall han besöker Lindas grav eller inte. Ni försvarare av Mats känner väl att marken börjar bränna nu så jag kan i det perspektivet förstå alla svar a´la "*agro och Leo"
Den 28/12-2009 kl 10,37 fick kommissarie Sven-Åke Eriksson i uppdrag att hålla förhör med anhöriga till Linda. Vid ett bord i receptionen satt Lindas mamma Juan, Lindas bror Chris, Lars och Mats Alm. "Under förhöret med Mats såg jag en tydlig rodnad på Mats hals. Mitt minne är att det var på den högra sidan av halsen. Rodnaden var rektangulär till formen och av den ungefärliga storleken 1-2x2-3 cm. Rodnaden var ojämn och lodrät, dvs den 1-2 cm bred och 2-3 cm hög. Inga synliga hudskador i rodnaden."
Ytterligare en polis säger sig sett detta. Om polisen hade fotograferat detta märke, möjligen orsakat av rakning eller eksem/allergi då hade man fått detta ur världen på ett tidigt stadium, det hade varit ett professionellt agerande istället för att efteråt insinuera att Mats är mördaren. Ja, denna utredning liknar utredningen om Kevin på mer än ett sätt.
Klantigt är bara förnamnet, så lägg ner nu ni som fortfarande "tror" att Mats är skyldig, tror gör man i kyrkan....
Den 28/12...? Nej du, du har fel.
Det du refererar till var den 4:e augusti 2009, PM sid 13. Dokumentet är däremot upprättat den 28/12 men avser förhör den 4:e augusti.
Anledningen till att man inte fotograferade framgår lite längre ned på sid 13 / PM i FUP:
"Jag funderade på om jag skulle fråga Mats om vad det var för rodnad och eventuellt även
fråga om han var villig att låta fotografera rodnaden. Anledningen till att det inte blev av var
Mats upprörda tillstånd. Jag ville heller inte förlora hans förtroende genom att han kanske
skulle kunna tro att jag i det här läget misstänkte honom för att ha något att göra med Lindas
försvinnande."
Hur du får ihop detta med att "efteråt insinuera att Mats är mördaren" förstår jag inte. För det första är det ingen insinuation, man har väckt ett åtal avseende dråp alternativt mord. För det andra är det ett professionellt bemötande av polisen den 4:e augusti.
Som du/ni fått förklarat för er tidigare bedrevs utredningen på bred front från början men då alla spår och uppslag utom Mats Alm kunde uteslutas genom teknisk bevisning, i kombination med Mats Alm's vanvettshistoria om kidnappning och alla lögner han kom med, vilka teknisk bevisning avslöjade, framstod den skada som observerats som än mer intressant.
Notera att den skadan verkar saknas på de bilder som tagits på Mats vid caféet dagen innan Linda dödades.