2017-05-14, 07:51
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Uppgifterna finns i förundersökningen, de har förhört många personer.

Ok. Berätta vilka som såg henne då? Med klockslag.
Citera
2017-05-14, 07:52
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Sista säkra observationen var när Linda lämnade bostaden 22.00 som också finns i polisens protokoll från februari 2010.

Nej, det var Mats utsaga.

Du ljuger Fagro. Polisen har inte sagt att detta är någon säker observation. Det är bara dina lögner du vill befästa.
Citera
2017-05-14, 07:58
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Uppgifterna finns i förundersökningen, de har förhört många personer.

Så här skriver polisen i förundersökningen om deras kända förehavanden den lördag den 1 augusti 2009. Ingenstans står det att Linda Chen lämnar bostaden kl 22:00. Varje gång du skriver att Linda Chen lämnar bostaden kl 22:00 så ljuger du.

Tidsaxel över Linda Chens och Mats Alms relation
Lördag 2009-08-01
  • 11:00:00 Linda börjar sitt arbete på China Thai, Nybrogatan.
  • 11:01:00 Datorn på Sturegatan 75 B startas.
  • 12:25:00 Mats skickar ett sms till Daniel Jansson.
  • 15:41:00 Datorn på Sturegatan 75 B stängs av.
  • 15:19:00 Mats syster Hanna Alm ringer upp Mats.
  • 16:00:00 Linda slutar sitt arbete på China Thai.
  • 16:04:59 Mats ringer Niclas Håkansson för att gratulera honom på födelsedagen. "Mats säger att de ska titta på lite olika saker och pratar bl a om ett vattenfall bortåt Rättvik. Nicklas vet inget närmare om det" (förhör från 2009-10-19).
  • 16:27:00 Linda och Mats går in på City Gross i Falun ( bild från övervakningskamera).
  • 16:38:00 Linda och Mats lämnar City Gross ( bild från övervakningskamera).
  • 17:00:00 Mats och Linda hade en tvättid inbokad som var utsuddad. Tiden var mellan kl.17:00 – 21:00. (Förhör med Annika Ramlinger 09-08-28).
  • 19:59:00 Mats skickar ett sms till sin barndomskompis Daniel Jansson. Mats befinner sig då i området kring Åselby (Borlänge), där en mast öppnar upp.
  • 20:37:58 Datorn på Sturegatan 75 B startas.
  • 21:09:00 Går in på "Svenska spel".
  • 2009-08-02
  • 00:00:00 Barndomskompisen Patrik Östlund ringer upp Mats och de pratar i ca 10 min.
  • 00:49:00 Datorn på Sturegatan 75 B stängs av.
  • 10:46:00 Alm ringer Länskommunikationscentralen (LKC) i Dalarna och berättar att Linda är försvunnen.
Citera
2017-05-14, 10:07
Medlem
TCGIs avatar
---

F: Vem söker du efter?
H: Ingen aning, ingen Patrik Jonsson. Jag har inte sökt någon Patrik Jonsson.

F: Så här ser det ut då när man har gått ut och gjort de här sökningarna, den träffbild du får.
H: Hm ( svagt)

Mats får titta på något utdrag.

H: ......forsvägen, Våtlågsvägen, Kvarnvägen, .....vägen ja, ingenting säger mig någonting.
F: Känner du någon Patrik Jonsson?

H: Nääe, känner och känner, jag har för mig att det var någon som spelade innebandy, något lag jag mötte men. Men, ja.
F: Alltså ett motståndarlag då eller?

H: Ja, precis. Men alltså det är bara för att, ja ( tystnar). Ja, det är bara som jag har för mig men det kan ha vart i fotboll för 15 år sen också. Jag vet inte vem det är, namnet är känns bekant på något vis Patrik Jonsson. Nej, men det finns en, nej. Finns det inte en sångare som heter Patrik kanske.

F: Mats, lägg av nu.
H: Nä men alltså, jag försökte komma på varför namnet känns bekant alltså.

F: Du har ju naturligtvis hittat en Patrik Jonsson som känner dig.
H: Mhm.

F1: Och ni umgicks väldigt tätt under perioden 1990 till 1995.
H: Oj, det var länge sen. Ah, men du han, jag just det. Oj.

F: Var det han som kom ur garderoben i din sanndröm?
H: Jaa, precis. Ah, så hette han. Det kom inte jag ihåg. Hm, ja. Ja, just det. Hur är det med han då?

http://forumbilder.se/G8BLM/picture

---

Del av förhör med Alm, Mats Georg; 2009-12-09 10:15 diarienr: 2000-K19429-09
Citera
2017-05-14, 10:14
Medlem
Citat:
Sakerna togs bort av gärningsmännen att det skulle se ut som att Linda blev mördad i bostaden, polisen gjorde stor husrannsakan i bostaden och bilen efter att kroppen hittats, men de hittade ingenting som visade att något mord skett där.
Här fanns redan planen på att mordet skulle skyllas på Mats Alm, mycket självklart.

Instämmer med föregående talare, att DU är så mån om att få fram att mordet inte skedde i bostaden gör mig fullständigt övertygad om att det var där Mats ströp Linda.
Citera
2017-05-14, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TCGI
---

F: Vem söker du efter?
H: Ingen aning, ingen Patrik Jonsson. Jag har inte sökt någon Patrik Jonsson.

F: Så här ser det ut då när man har gått ut och gjort de här sökningarna, den träffbild du får.
H: Hm ( svagt)

Mats får titta på något utdrag.

H: ......forsvägen, Våtlågsvägen, Kvarnvägen, .....vägen ja, ingenting säger mig någonting.
F: Känner du någon Patrik Jonsson?

H: Nääe, känner och känner, jag har för mig att det var någon som spelade innebandy, något lag jag mötte men. Men, ja.
F: Alltså ett motståndarlag då eller?

H: Ja, precis. Men alltså det är bara för att, ja ( tystnar). Ja, det är bara som jag har för mig men det kan ha vart i fotboll för 15 år sen också. Jag vet inte vem det är, namnet är känns bekant på något vis Patrik Jonsson. Nej, men det finns en, nej. Finns det inte en sångare som heter Patrik kanske.

F: Mats, lägg av nu.
H: Nä men alltså, jag försökte komma på varför namnet känns bekant alltså.

F: Du har ju naturligtvis hittat en Patrik Jonsson som känner dig.
H: Mhm.

F1: Och ni umgicks väldigt tätt under perioden 1990 till 1995.
H: Oj, det var länge sen. Ah, men du han, jag just det. Oj.

F: Var det han som kom ur garderoben i din sanndröm?
H: Jaa, precis. Ah, så hette han. Det kom inte jag ihåg. Hm, ja. Ja, just det. Hur är det med han då?

http://forumbilder.se/G8BLM/picture

---

Del av förhör med Alm, Mats Georg; 2009-12-09 10:15 diarienr: 2000-K19429-09

Ja, och den sökningen och de svaren gör ju att Andrew Johnson måste geniförklaras. Mats Alm, Fagro och de andra säger ju att det var AJ som var den som googlade friskt på Patrik J samtidigt som mördarens Skopolaminhalt steg i bagageluckan. Tänk, en kille som Mats Alm träffade för 15-20 år sen och som spelade i ett motståndarlag. Inte dåligt alls att få för sig att söka på honom.
Citera
2017-05-14, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Ja, precis. Och att man svarar "Fagro".
Man blir helt matt av att se folk svara honom.

Har det framkommit något nytt annars då?

Av Fagro's uppgifter? Nej. Allmänt i tråden? Ja. Dels information och klargöranden från de som kände Mats och Linda, vilket ytterligare pekar mot Mats som gärningsman och ger fler indicier.

I FUP får man utifrån texten inte riktigt den bild som vi nu i efterhand fått över hur omfattande Mats utnyttjande av Linda var och hur han systematiskt inte ordnade de uppgifter han hade att utföra avseende bröllop och annat.

Detta beror bland annat på att det i FUP saknas en tydlig sammanställning, t.ex. på/i en tidslinje, där man lägger in de olika hållpunkter (Mats gör saker, borde ha gjort saker, Linda gör saker etc.).

Det man ser när man sätter händelsekedjan i det perspektivet är att det är många saker som "läggs på hög" och som sannolikt stressar Mats.

Mats åker s.a.s. rakt in i en situation som går från att vara hanterbar (i juni/juli hade han t.ex. haft möjlighet att styra upp bröllopsåtaganden m.m. och fullgöra det han lovat Linda och andra) till att han trasslar in sig i en situation han inte kan ta sig ur (Linda anmäler/reklamerar uttag i Kina till banken, Mats har inte tagit med de presenter han lovat att ordna till vänner i Kina/Hong-Kong, Mats har inte ordnat mat m.m. till bröllopet etc.).

Man kan ju tänka sig stressen och oredan i huvudet på Mats när han har en sambo som ser fram emot ett bröllop inom en dryg vecka men där Mats i själva verket inte ordnat något, en bröllopsresa han inte har råd med, en situation där han inser att Linda börjar rättgå hans ekonomiska transaktioner från hennes konton o.s.v. Jag tror att Mats vid det laget var en vandrande krutdurk p.g.a. allt detta.

Det som också framkommit tydligare är hans problem med att tappa ansiktet, särskilt inför sin familj. Innan Linda dödades var hans problem att han skulle tappa ansiktet inför familjen om det framkom hur han misskött saker och utnyttjat Linda. Efter att han dödade Linda tror jag problemet blev att han upplevde att han skulle tappa ansiktet både pga mordet/dråpet och pga att han dessutom misskött så mycket.

Mats var mycket nära ett erkännande, vilket framgår av de sista förhören med honom. Min bedömning är att han inte klarade av att erkänna, dels pga att han avråtts av försvararen, men också för att han inte klarade av att "tappa ansiktet" inför familjen.

Det är mycket möjligt att en tydligare bevis- och indicieföring med mer fokus på att neutralisera "spärren" avseende hans familj hade "puttat" Mats över gränsen till ett erkännande.

När det gäller teknisk bevisning är jag idag av övertygelsen att det finns ytterligare sådan att hämta fortfarande, särskilt avseende transaktionsloggar och annat från betalsystem och andra system Mats varit i kontakt med. I sig ger de inte något som tydliggör dödsorsaken, men de skulle "täta" caset och även ge anledning till ytterligare aktiviteter i fallet.

Dessutom är jag numera helt övertygad om att det finns vittnen/personer i det här fallet som inte berättat sanningen och/eller undanhållit vital information (detta gäller framförallt familjen Alm).
Senast redigerad av TheKeymaker 2017-05-14 kl. 11:53.
Citera
2017-05-14, 13:42
Medlem
Citat:
Sista säkra observationen var när Linda lämnade bostaden 22.00 som också finns i polisens protokoll från februari 2010.

Jaså det finns i protokollet? Var ... vem har sett henne lämna då enligt dig?
Citera
2017-05-14, 13:42
Medlem
Leo293s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scriptor
Borde betyda något för Mats ifall han hade haft ett normalt känsloliv - och varit oskyldig.
Men såklart, att besöka graven till den man mördat är nog inte så skoj.

Mats är helt oskyldig till Lindas död, om polisutredningen skötts professionellt så hade detta klarats upp i ett tidigt skede.
Den 28/12-2009 kl 10,37 fick kommissarie Sven-Åke Eriksson i uppdrag att hålla förhör med anhöriga till Linda. Vid ett bord i receptionen satt Lindas mamma Juan, Lindas bror Chris, Lars och Mats Alm. "Under förhöret med Mats såg jag en tydlig rodnad på Mats hals. Mitt minne är att det var på den högra sidan av halsen. Rodnaden var rektangulär till formen och av den ungefärliga storleken 1-2x2-3 cm. Rodnaden var ojämn och lodrät, dvs den 1-2 cm bred och 2-3 cm hög. Inga synliga hudskador i rodnaden."
Ytterligare en polis säger sig sett detta. Om polisen hade fotograferat detta märke, möjligen orsakat av rakning eller eksem/allergi då hade man fått detta ur världen på ett tidigt stadium, det hade varit ett professionellt agerande istället för att efteråt insinuera att Mats är mördaren. Ja, denna utredning liknar utredningen om Kevin på mer än ett sätt.
Klantigt är bara förnamnet, så lägg ner nu ni som fortfarande "tror" att Mats är skyldig, tror gör man i kyrkan....
Citera
2017-05-14, 13:48
Medlem
Ju mer man gör återblickar i FUP kombinerat med *agros fantasier, ju mer övertygad blir man om Mats skuld. Även misstankarna om att han fått hjälp att dölja brottet stärks ju mer man läser.

Bjuder på mitt favorit förhör som tar upp en av etapperna i rundturen den 1/8 som bevisligen aldrig ägt rum. Förhöret gäller "besöket" i Torsång som enligt Mats syftade till att se om ångbåten låg kvar, och Mats konfronteras med det faktum att dom enligt bildbevis sitter på caféet intill ångbåten redan den 30/7. I samma förhör beskriver han också att dom besökte kyrkan i Rättvik, ni vet den där kyrkan han tidigare sagt att dom aldrig besökte pga tidsbrist.

Förhöret återfinns i FUP sidan 3756:

Gilla förhörsledarens kommentar i slutet: Det är liksom ingen liten jolle som ligger där utan det är en stor jäkla ångbåt?

Han har fö ljugit om samtliga platser han påstår att dom besökt:

Torsång
Kyrkan i Rättvik
Carl Larsson gården
Stångtjärnsstugan

Den plats han bevisligen har befunnit sig på (Åselby kl 19.59) vill varken han eller hans anhängare ens diskutera av någon anledning.
Citera
2017-05-14, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leo293
Mats är helt oskyldig till Lindas död, om polisutredningen skötts professionellt så hade detta klarats upp i ett tidigt skede.
........
så lägg ner nu ni som fortfarande "tror" att Mats är skyldig, tror gör man i kyrkan....

OK vi ponerar att Mats är oskyldig. Det gör väl det ännu märkligarte att han inte tycks sörja Linda?
Förstår inte ditt svar med referens till märken på halsen. Det hänger inte ihop med ifall han besöker Lindas grav eller inte. Ni försvarare av Mats känner väl att marken börjar bränna nu så jag kan i det perspektivet förstå alla svar a´la "*agro och Leo"
Citera
2017-05-14, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leo293
Den 28/12-2009 kl 10,37 fick kommissarie Sven-Åke Eriksson i uppdrag att hålla förhör med anhöriga till Linda. Vid ett bord i receptionen satt Lindas mamma Juan, Lindas bror Chris, Lars och Mats Alm. "Under förhöret med Mats såg jag en tydlig rodnad på Mats hals. Mitt minne är att det var på den högra sidan av halsen. Rodnaden var rektangulär till formen och av den ungefärliga storleken 1-2x2-3 cm. Rodnaden var ojämn och lodrät, dvs den 1-2 cm bred och 2-3 cm hög. Inga synliga hudskador i rodnaden."
Ytterligare en polis säger sig sett detta. Om polisen hade fotograferat detta märke, möjligen orsakat av rakning eller eksem/allergi då hade man fått detta ur världen på ett tidigt stadium, det hade varit ett professionellt agerande istället för att efteråt insinuera att Mats är mördaren. Ja, denna utredning liknar utredningen om Kevin på mer än ett sätt.
Klantigt är bara förnamnet, så lägg ner nu ni som fortfarande "tror" att Mats är skyldig, tror gör man i kyrkan....

Den 28/12...? Nej du, du har fel.

Det du refererar till var den 4:e augusti 2009, PM sid 13. Dokumentet är däremot upprättat den 28/12 men avser förhör den 4:e augusti.

Anledningen till att man inte fotograferade framgår lite längre ned på sid 13 / PM i FUP:

"Jag funderade på om jag skulle fråga Mats om vad det var för rodnad och eventuellt även
fråga om han var villig att låta fotografera rodnaden. Anledningen till att det inte blev av var
Mats upprörda tillstånd. Jag ville heller inte förlora hans förtroende genom att han kanske
skulle kunna tro att jag i det här läget misstänkte honom för att ha något att göra med Lindas
försvinnande."

Hur du får ihop detta med att "efteråt insinuera att Mats är mördaren" förstår jag inte. För det första är det ingen insinuation, man har väckt ett åtal avseende dråp alternativt mord. För det andra är det ett professionellt bemötande av polisen den 4:e augusti.

Som du/ni fått förklarat för er tidigare bedrevs utredningen på bred front från början men då alla spår och uppslag utom Mats Alm kunde uteslutas genom teknisk bevisning, i kombination med Mats Alm's vanvettshistoria om kidnappning och alla lögner han kom med, vilka teknisk bevisning avslöjade, framstod den skada som observerats som än mer intressant.

Notera att den skadan verkar saknas på de bilder som tagits på Mats vid caféet dagen innan Linda dödades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in