2017-05-12, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Vill inte låta som en jävla douge nu men din kunskap kring styrketräning är obefintlig. Dessa två övningar är inte lika då marklyftet har sitt fokus på erector spinae muskeln samt hamstring och abdominals. Squats har ett fokus på quadtriceps gluteus maximus vilket förvisso marklyft också har. Men du ska kombinera dessa två övningar. Marklyft ses som en ryggövning medans squats ses som en benövning. Läs på lite på nätet, Tyngre.se bla.a.

Du är faktiskt värre än han är eftersom din kunskap är obefintlig men du ger ur information som är helt fel.

Nej Marklyft lägger inte mer fokus på Abdominals och hamstrings.

Kommer skriva en klar förklaring till alla eftersom det är så många som skriver så mycket bro science här.
Citera
2017-05-12, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolerz
Nope. Vid ett knäböj sker en flexion/flexion i den excentriska fasen i höft- och knäled, och en extension/extension vid den koncentriska fasen. Hamstrings vill flektera i knäled men extendera i höftled vilket gör att knäböj egentligen inte är någon särskilt bra hamstringsövning. Rectus femoris får inte heller särskilt mycket träning av ett knäböj då det är den enda av quadriceps femoris som är en tvåledsmuskel, den vill alltså flektera i höftled men extendera i knäled. Vastusmusklerna tränas dock otroligt bra av knäböj, alltså 3 av 4 muskler på framsidan av låret.

Vid ett marklyft sker flexion i knäled och extension i höftled vilket är en bra rörelse för hamstrings.

Nej du har fel bara för en muskel är tvåledsmuskel så betyder det inte att det kan göra bara ett arbete åt gången.

Om det vore så skulle ingen kunna träna biceps med curls eftersom det är en tvåledsmuskel.

Ska nedanför skriva förklaring på dom 2 övningar eftersom du och mångra andra gett ut dålig information.
Citera
2017-05-12, 13:12
Medlem
Så vad är skillnaden på Marklyft och Knäböj? Jag ska förklara nu vad är skillnaden på dom när det gäller muskler som kontraherar (drar ihop sig) sen kanske jag pekar ut lite fler saker också.

Vader är i stort sett samma

Baksida lår/hamstring är stort skillnad på, hamstringen består utav 4 muskel huvud. Kan inte namnen utan till men vet doms funktioner, låt oss kalla dom 1, 2, 3, 4 en av dom här huvudena kan inte göra höft extension låt oss säga det är nr 4 så blir enklare för folk hålla koll på saker. Höft extension är när du låser ut överkroppen på slutet av en marklyft eller när du kommer upp ur knäböjen och ställer dig rak för bli klar med repetitionen.

Huvudena 1, 2, 3 kan alla göra Höft extension, sen kan alla 4 huvudena alltså nr 1, 2, 3, 4 göra knäflexion vilket är när din fot & underbenet dras mot rumpan eller om du gör en kroppsvikt variant där din rumpa & övre benet dras emot din fot.

Så höft extension = 1, 2, 3 -> knäflexion = 1, 2, 3, 4

Vad händer på marklyft? Du har en vikt framför dig som dra hela din överkropp framåt och böja upp knäflexionen du har i knäet.

Det kan vara allt från 1 till 4 huvuden som gör arbetet här beror på helt och hållet på hur tung vikten är och hur stark varje av ditt hamstring huvuden är.

Till exempel om huvud 4 är extremt stark så kan det själv klara av hålla knäflexion i marklyft och då kan huvuden 1, 2, 3 hjälpa gluteus maximus (rumpan) med höft extension istället.

Om däremot dina hamstrings huvuden är svaga så kanske du behöver använda huvud 1, 2, 3, 4 för bara klara av hålla knäflexionen och då blir det inga huvuden över för hjälpa till med höftextension och gluteus maximus (rumpan) får göra allt arbete själv när det gäller höftextension.

Sen finns det ju sjävklart variationer allt från 1 huvud upp till 4 hvuuden som göra knäflexion och desto mindre huvuden som behövs för knäflexion desto mer huvuden som kan hjälpa till med höftextension.

Vad är skillnanden till knäböj då kanske ni undrar? Jo det ska jag förklara nu.

I knäböj om du har bra teknik så är det menat att vikten är på axlarna går rakt genom din kropp rakt ner i marken genom dina hälar hela tiden genom lyftets gång. Om du kör på detta sätt kommer du inte bli baktung och falla bakåt.

Inte ofta blir folk framåt tunga, en person som blir framåt tung är en person där överkroppen börjar få framåt och vill ta bort knäflexionen man har.

Då kommer det som i marklyft också lägga in hamstrings huvuden där för motverka det, allt från 1-4 huvuden beroende på hur mycket vikt det är och hur starka huvudena är.

Men som sagt en person ska inte bli fram tung när dom kör knäböj.

Så hur kommer det bli för en person som kör ordentligt? Hamstring huvud 4 kommer vara inaktivt för det kommer inte finnas nån knäflexion att behöva hålla.

Så i knäböj så kommer garanterat hamstring huvud 1, 2, 3 alltid hjälpa gluteus maximus med höft extension.

Rumpan är i stort sett samma

Framsida lår är i stort sett samma

Så om vi målar upp nu vad kommer skillnaden i knäböj mot marklyft så alla kan se det enklare.

Knäböj med bra teknik = Hamstring huvud 4 kommer inaktiv för den har inget arbete göra, hamstring huvud 1, 2, 3 kommer arbeta med gluteus maximus (rumpan) för tillsammans göra höft extension.

Marklyft med bra teknik = Alla 4 hamstrings huvuden kommer garanterat används, huvud 4 kommer garanterat används för knäflexion eftersom det är det enda arbetet den kan göra. Sen huvud 1, 2, 3 kan göra allt från knäflexion eller höftextension beroende på hur stark huvud 4 är.

Om huvud 4 är för svagt för knäflexion så kommer kroppen testa använda 2 huvuden istället och det blir huvud 4 + nån av dom 3 andra huvudena låt oss säga 4 & 1. Om dom är tillräckligt starka för hålla knäflexion så kommer huvud 2, 3 hjälpa gluteus maximus med höft extension.

Om inte så slänger kanske kroppen in huvud 2 eller 3 för hjälpa till med knäflexion så håller det på så tills kroppen vet vilka muskler den ska använda.

Så skillnaden mellan knäböj och marklyft är att i marklyft används hamstring huvud 4 och i knäböj används den inte med korrekt teknik och med okorrekt teknik så används den minimalt.

Det är vad som är skillnaden på dom 2 övningarna om man tittar på musklerna som drar ihop sig.

Sen tränar marklyften en massa mer muskler men genom att dom är tvungna stabilisera och dom till exempel är.

Infraspinatus, teres minor, underarmar är några att nämna.
Citera
2017-05-12, 14:09
Bannlyst
Alltid lika komiskt med dessa trådar. Folk som lägger all sin tid på dessa övningar i tron av att antingen bygga så mycket muskler som möjligt eller att de måste.
Det råder en fruktansvärd övertro på dessa två övningar.
Citera
2017-05-13, 15:28
Medlem
fonders avatar
Det är nåt jag fortfarande inte förstår med svaren ts fått, nämligen att alla skriver att det är marklyft som ger en snygg rumpa. Vem av oss har inte hört att squats är det som ger snygg rumpa? Knäböj är ju ett annat namn på squats, men i tråden skriver alla att det är marklyft som ger en snygg rumpa och inte knäböj dvs. squats.
Citera
2017-05-14, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Nej du har fel bara för en muskel är tvåledsmuskel så betyder det inte att det kan göra bara ett arbete åt gången.

Om det vore så skulle ingen kunna träna biceps med curls eftersom det är en tvåledsmuskel.

Ska nedanför skriva förklaring på dom 2 övningar eftersom du och mångra andra gett ut dålig information.

Var skrev jag att den bara kan göra ett arbete åt gången? Hört talas om agonister, antagonister och synergister? Skrev att det inte egentligen är en särskilt bra övning för hamstrings med knäböj, det betyder att det finns bättre övningar, inte att musklerna inte tränas.

Hamstringsmusklerna heter förresten m. biceps femoris, m. semimembranosus och m. semitendinosus. Men kalla de för 1,2,3 och 4 du..
Citera
2017-05-14, 09:56
Medlem
Citat:
Var skrev jag att den bara kan göra ett arbete åt gången? Hört talas om agonister, antagonister och synergister? Skrev att det inte egentligen är en särskilt bra övning för hamstrings med knäböj, det betyder att det finns bättre övningar, inte att musklerna inte tränas.

Hamstringsmusklerna heter förresten m. biceps femoris, m. semimembranosus och m. semitendinosus. Men kalla de för 1,2,3 och 4 du..

Missförstå mig inte med att det inte finns 4 huvuden då M. Biceps femoris har 2 huvuden. Ett från tuber ischiadicum på bäckenbenet och ett från linea aspera på lårbenet.
Senast redigerad av coolerz 2017-05-14 kl. 09:59.
Citera
2017-05-14, 10:51
Medlem
Citat:

Ja biceps femoris korta och långa huvudet, visa muskelnamn har jag enklare lära så dom kommer man ihåg visa namn kommer jag nog aldrig lära mig kunna utantill men det gör mig inget. För mig är inte namnet viktigt utan vad muskelns funktioner är.

Du kanske inte sa så ordagrant men det lät så iallafall med texten du skriver.

"Rectus femoris får inte heller särskilt mycket träning av ett knäböj då det är den enda av quadriceps femoris som är en tvåledsmuskel, den vill alltså flektera i höftled men extendera i knäled."

Du säger ingen anledning varför den skulle vilja flektera och extendera samtidigt, en muskel gör vad hjärnan säger åt den att göra.

"Vid ett knäböj sker en flexion/flexion i den excentriska fasen i höft- och knäled, och en extension/extension vid den koncentriska fasen. Hamstrings vill flektera i knäled men extendera i höftled vilket gör att knäböj egentligen inte är någon särskilt bra hamstringsövning."

Ja när man är på väg ner i knäböjen så sker det flexion i höft och knäled.

Flexionen i knäled tillåts av att Quadriceps långsamt låter överbenet böjas neråt och vips det skapas flexion i knäleden.

Flexion i höften skapas av en kombination av gluteus maximus och 3 utav hamstring huvuden som långsamt låter kroppen gå ner och få mer flexion i höften.

Sen när man är på väg upp så är det gluteus maxiumus och 3 utav hamstring huvuden som tillsammans gör extension i höft leden. Det som gör extension i knäleden är quadricepsen och inte hamstringen.

Som sagt hamstringen har 4 huvuden och 2 av dom är biceps femoris långa huvudet och korta huvudet, sen finns det 2 till jag inte orkar komma ihåg namnet på.

Det är biceps femoris korta huvudet som inte kan hjälpa till med höft extension och det sitter på utkanten av benet kan man säga, alltså mer åt utsidan låret än insida låret hållet.

Ja knäböj är inte optimal för hamstrings men om man ska säga det så är det bra man säger varför och hur man kan åtgärda det.

Även om i knäböjen gluteus maximus kan ta en stor det av vikten när det gäller höft extension så måste ändå 3 av hamstring huvudena arbeta.

Så till exempel en person som kör knäböj på 500kg så om vi säger gluteus maximus tar 50% av vikten så går resterande 50% till hamstringsen vilket är 250kg på 3 hamstring huvuden.

En person skulle ju kunna försöka träna dom 3 hamstring huvudena lika hårt i sittande/stående/liggandes lår curl men dom flesta maskiner jag har sett går det max ha 100kg på där, men nu använder man 4 hamstring huvuden istället så om vi säger att 3 av dom tar istället 75% av vikten så blir det 75kg och om man kör 1 ben åt gången kommer man kanske upp till en total vikt på 150kg för dom 3 hamstring huvudena genom lår curls.

Vilket fortfarande är inte ens i närheten av 250kg, man skulle ju kunna försöka utmana knäböjen med övningen finnen/nordic curl men problemet där blir också att vikten kommer vara begränsande för stället där man lägger under foten/fötterna måste bli tyngre och tyngre desto mer vikt man själv börjar köra på och det kanske inte går öka vikten på stället man kör.

Så om man vill träffa 3 av hamstring huvudena bästa så kör man knäböj för det är den som kan belasta dom 3 huvudena bäst.

Sen utöver knäböjen lägger man till lår curls eller finnen/nordic curls för arbeta på 4:e hamstring huvudet som heter biceps femoris korta huvudet.

Det var bara att din post var så otroligt luddig, du säger saker men berättar inte varför det är så och sen säger du inte vilka övningar folk ska köra för hamstrings efter sagt att knäböjen är inte så bra för dom.

Ha en bra dag, Shalom. <3
Citera
2017-05-14, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Ja biceps femoris korta och långa huvudet, visa muskelnamn har jag enklare lära så dom kommer man ihåg visa namn kommer jag nog aldrig lära mig kunna utantill men det gör mig inget. För mig är inte namnet viktigt utan vad muskelns funktioner är.

Du kanske inte sa så ordagrant men det lät så iallafall med texten du skriver.

"Rectus femoris får inte heller särskilt mycket träning av ett knäböj då det är den enda av quadriceps femoris som är en tvåledsmuskel, den vill alltså flektera i höftled men extendera i knäled."

Du säger ingen anledning varför den skulle vilja flektera och extendera samtidigt, en muskel gör vad hjärnan säger åt den att göra.

"Vid ett knäböj sker en flexion/flexion i den excentriska fasen i höft- och knäled, och en extension/extension vid den koncentriska fasen. Hamstrings vill flektera i knäled men extendera i höftled vilket gör att knäböj egentligen inte är någon särskilt bra hamstringsövning."

Ja när man är på väg ner i knäböjen så sker det flexion i höft och knäled.

Flexionen i knäled tillåts av att Quadriceps långsamt låter överbenet böjas neråt och vips det skapas flexion i knäleden.

Flexion i höften skapas av en kombination av gluteus maximus och 3 utav hamstring huvuden som långsamt låter kroppen gå ner och få mer flexion i höften.

Sen när man är på väg upp så är det gluteus maxiumus och 3 utav hamstring huvuden som tillsammans gör extension i höft leden. Det som gör extension i knäleden är quadricepsen och inte hamstringen.

Som sagt hamstringen har 4 huvuden och 2 av dom är biceps femoris långa huvudet och korta huvudet, sen finns det 2 till jag inte orkar komma ihåg namnet på.

Det är biceps femoris korta huvudet som inte kan hjälpa till med höft extension och det sitter på utkanten av benet kan man säga, alltså mer åt utsidan låret än insida låret hållet.

Ja knäböj är inte optimal för hamstrings men om man ska säga det så är det bra man säger varför och hur man kan åtgärda det.

Även om i knäböjen gluteus maximus kan ta en stor det av vikten när det gäller höft extension så måste ändå 3 av hamstring huvudena arbeta.

Så till exempel en person som kör knäböj på 500kg så om vi säger gluteus maximus tar 50% av vikten så går resterande 50% till hamstringsen vilket är 250kg på 3 hamstring huvuden.

En person skulle ju kunna försöka träna dom 3 hamstring huvudena lika hårt i sittande/stående/liggandes lår curl men dom flesta maskiner jag har sett går det max ha 100kg på där, men nu använder man 4 hamstring huvuden istället så om vi säger att 3 av dom tar istället 75% av vikten så blir det 75kg och om man kör 1 ben åt gången kommer man kanske upp till en total vikt på 150kg för dom 3 hamstring huvudena genom lår curls.

Vilket fortfarande är inte ens i närheten av 250kg, man skulle ju kunna försöka utmana knäböjen med övningen finnen/nordic curl men problemet där blir också att vikten kommer vara begränsande för stället där man lägger under foten/fötterna måste bli tyngre och tyngre desto mer vikt man själv börjar köra på och det kanske inte går öka vikten på stället man kör.

Så om man vill träffa 3 av hamstring huvudena bästa så kör man knäböj för det är den som kan belasta dom 3 huvudena bäst.

Sen utöver knäböjen lägger man till lår curls eller finnen/nordic curls för arbeta på 4:e hamstring huvudet som heter biceps femoris korta huvudet.

Det var bara att din post var så otroligt luddig, du säger saker men berättar inte varför det är så och sen säger du inte vilka övningar folk ska köra för hamstrings efter sagt att knäböjen är inte så bra för dom.

Ha en bra dag, Shalom. <3

Vill = vad som händer när muskeln förkortas .

Blir sjukt imponerad på dig om du böjer 500 kg med bara gluteus maximus och hamstrings, då bjuder jag på pizza 😉.

Ha en trevlig dag min herre!
Citera
2017-05-14, 13:23
Avslutad
Att göra tunga knäböj kräver grym bålstabilitet. Likaså marklyft. Dessa övningar är väldigt effektiva på att stärka bålmuskulaturen, punkt.
Citera
2017-05-14, 15:51
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Att göra tunga knäböj kräver grym bålstabilitet. Likaså marklyft. Dessa övningar är väldigt effektiva på att stärka bålmuskulaturen, punkt.

Fast planka med vikt är bättre
Citera
2017-05-15, 23:01
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Det är nåt jag fortfarande inte förstår med svaren ts fått, nämligen att alla skriver att det är marklyft som ger en snygg rumpa. Vem av oss har inte hört att squats är det som ger snygg rumpa? Knäböj är ju ett annat namn på squats, men i tråden skriver alla att det är marklyft som ger en snygg rumpa och inte knäböj dvs. squats.

Båda ger snygg rumpa, se till att spänna som fan i toppläget bara så blir det bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in