2017-05-15, 23:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Fast planka med vikt är bättre

Hahaha! Ja såklart!
Citera
2017-05-16, 01:11
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Hahaha! Ja såklart!

Men hur ska man göra när man är över 25 kg? Kanske lite svårt att få på två skivor... Får testa.
Citera
2017-05-16, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anakoret
Din kunskap är också obefintlig. Du har i och för sig rätt i att övningarna inte är lika och att marklyft aktiverar hamstrings mer än knäböj, men ditt inlägg innehåller flera felaktigheter: för det första så aktiverar knäböj erector spinae mer än vad marklyft gör; magmuskulaturen aktiveras inte särskilt mycket alls i någon av dem (att marklyft och knäböj bygger magmuskler är en myt och ren broscience utan belägg).

Marklyft aktiverar fler muskler än knäböj och bygger hela baksidan av kroppen och även framsida lår, händer och biceps en aning , medans knäböj bygger främst framsida lår, booty och erector spinae. Det som är gemensamt är att båda aktiverar booty och erector spinae mycket.

Marklyft per se bygger inte det man brukar kalla "magmuskler" dvs m. Rectus abdominis, däremot är marklyft enligt studier den överlägset bästa övningen för m. Transversus abdominis som sitter väldigt djupt i magen och som (om den blir vältränad) "trycker ut" de ytliga magmusklerna. Därför ser man ofta stor midja med utåtputande magmuskler hos starka deffade markare.
Citera
2017-05-16, 08:51
Medlem
Citat:
Att göra tunga knäböj kräver grym bålstabilitet. Likaså marklyft. Dessa övningar är väldigt effektiva på att stärka bålmuskulaturen, punkt.

Nej det är dom inte så sluta slänga ut din bro science, det ända dom gör är arbetar statiskt vilket inte är tillräckligt och det är inte heller hela bålen som arbetar ens.
Citera
2017-05-16, 08:55
Medlem
Citat:
Fast planka med vikt är bättre

Nej plankan är en helt värdelös övning utan eller med vikt, den har marknadsfört som en mage övning när det egentligen tränar dom flesta muskler på baksidan av kroppen och inte magen.
Citera
2017-05-16, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lactoferrate
Marklyft per se bygger inte det man brukar kalla "magmuskler" dvs m. Rectus abdominis, däremot är marklyft enligt studier den överlägset bästa övningen för m. Transversus abdominis som sitter väldigt djupt i magen och som (om den blir vältränad) "trycker ut" de ytliga magmusklerna. Därför ser man ofta stor midja med utåtputande magmuskler hos starka deffade markare.

Skulle du kunna visa dom här studierna, finns ingen anledning varför marklyft skulle träna Transversus abdominis mer än visa övningar jag kan komma på i huvudet.

Och nej Transverse abdominis kommer inte få magen att gå utåt.

Alltså så mycket folk som slänger in bro science in denna tråd.
Citera
2017-05-16, 10:58
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Jag känner bara i låren när jag kör marklyft med min primärteknik. Vill jag känna något öht i ländryggen måste jag börja högre med höften och sträcka ryggen så tidigt som möjligt.

Tekniken och positioner i respektive övning spelar roll. Därför kan svaret på ts fråga vara både ja och nej.
Citera
2017-05-16, 14:52
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Nej plankan är en helt värdelös övning utan eller med vikt, den har marknadsfört som en mage övning när det egentligen tränar dom flesta muskler på baksidan av kroppen och inte magen.

Aha, det måste vara därför magen är den i särklass mest aktiverade muskelgruppen när jag kör plankan. Och det måste vara därför som övningen rent mekaniskt går ut på exakt det som rectus abdominis är till för, dvs anti-extension. Tack för expertisen, experten.
Citera
2017-05-16, 16:18
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Skulle du kunna visa dom här studierna, finns ingen anledning varför marklyft skulle träna Transversus abdominis mer än visa övningar jag kan komma på i huvudet.

Och nej Transverse abdominis kommer inte få magen att gå utåt.

Alltså så mycket folk som slänger in bro science in denna tråd.

Större magmuskler gör väl magen större. Är du knäpp eller?
Citera
2017-05-16, 18:36
Avslutad
Citat:
Nej det är dom inte så sluta slänga ut din bro science, det ända dom gör är arbetar statiskt vilket inte är tillräckligt och det är inte heller hela bålen som arbetar ens.

Okej, då har jag ett par frågor.

1. Vilka strukturer mellan höftled och axelled, förutom ryggraden, är det som håller ihop hela bålen?

2. Skulle svagt utvecklade sagda strukturer orka hålla och balansera 150 kilo i ett marklyft eller knäböj?

3. Vilka uppgifter har r. Abdominis under tunga lyft.

4. Varför är det med tanke på svaren på fråga två och tre, dåligt med statisk kontraktion för att stärka r. Abdominis.
Citera
2017-05-16, 19:41
Medlem
Citat:
Aha, det måste vara därför magen är den i särklass mest aktiverade muskelgruppen när jag kör plankan. Och det måste vara därför som övningen rent mekaniskt går ut på exakt det som rectus abdominis är till för, dvs anti-extension. Tack för expertisen, experten.

Jasså det är den mest aktiverade muskelgruppen när du kör plankan säger du, vad för utrustning/maskiner använder du för fram denna information?

Rectus abdominis jobb är flexion faktiskt och det händer ingen flexion i plankan.
Citera
2017-05-16, 19:47
Medlem
Citat:
Okej, då har jag ett par frågor.

1. Vilka strukturer mellan höftled och axelled, förutom ryggraden, är det som håller ihop hela bålen?

2. Skulle svagt utvecklade sagda strukturer orka hålla och balansera 150 kilo i ett marklyft eller knäböj?

3. Vilka uppgifter har r. Abdominis under tunga lyft.

4. Varför är det med tanke på svaren på fråga två och tre, dåligt med statisk kontraktion för att stärka r. Abdominis.

1. Du sätter strukturer och ryggraden i samma kategori och ryggraden består av ben och det finns inga andra ben i det området som håller ihop bålen.

Men du menar nog muskler, det är en massa muskeler som håller ihop där som rectus abdominis, yttre + innre obliques, transverse abdominis, erector spinae är några att nämna.

2. Som sagt jag sa att inte hela bålen tränas på plankan och ja alla strukterer behöver inte vara starka för kunna hålla och balansera 150kg i marklyft.

3. Beror på vilka lyft det du syftar på, till exempel i knäböj så är rectus abodminis uppgift stabilisera bäckenet på det sättet att man inte råkar göra för mycket extension i höftleden.

4. Därför det är alltid bäst låta muskeln dra ihop sig och sen stretcha ut sig till maximalt.

Men ska fråga dig samma fråga varför är det dåligt att statiskt att träna framsida lår när man gör en stående biceps curl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in