2017-05-12, 11:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
I och med att hon faktiskt lämnade honom så säga att hon faktiskt tog sitt ansvar - och det bevisar ju bara vilken rövhatt Martin är.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vilket hon aldrig gjorde..

Snälla du, läs FUP och vad vi skriver.

Lotta lämnade aldrig Martin, tvärt om planerade hon för ett gemensamt liv med honom och sms-ade "du är mitt allt" dygnet innan han dödsmisshandlade henne. De hade stämt träff samma dag han slog henne. Hon tjatade flera gånger på honom att höra av sig samma kväll.

Läs och begrunda - det bl a är just för att Lotta inte gjorde slut med Martin som vi argumenterar här.
Citera
2017-05-12, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Snälla du, läs FUP och vad vi skriver.

Lotta lämnade aldrig Martin, tvärt om planerade hon för ett gemensamt liv med honom och sms-ade "du är mitt allt" dygnet innan han dödsmisshandlade henne. De hade stämt träff samma dag han slog henne. Hon tjatade flera gånger på honom att höra av sig samma kväll.

Läs och begrunda - det bl a är just för att Lotta inte gjorde slut med Martin som vi argumenterar här.
Det är i flera fall nu att kvinnor råkat illa ut, typ mördades för att dem sade men i verkligheten inte gjorde slut med sina partner och det har skett oavsett än männens bakgrund. Alla relationer är en maktkamp och kräver arbete och tydlighet. I dem fallen männen var kära, kanske t.o.m.besatta av sina kvinnor därför klarat inte av att hantera kvinnornas motstridiga budskap till deras relation. Det är synd om dem människor som egentligen hittat sin rätta partner men relationen slutar ändå i ett katastrof på grund av bristande kommunikation och ouppklarade behov.
Citera
2017-05-12, 22:07
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkaPojkka
Är väl du som skall vakna? Och du kan väl i a f försöka stava ordentligt?
Det är gärningsmannens fel att hon är död. Ingen annan... Men varje människa har ju ett egenansvar för vad man gör, vem man ger sig i lag med och varför. Så rent moraliskt har hon ett ansvar, Dock inte juridiskt.

Jag åkte med en rattfull, Blev lätt skadad. Var det synd om mig? Till och med anhöriga sa "Du får faktiskt skylla dig själv". Samt ett annat tillfälle med en kriminell, i en stulen bil och med stöldgods i bilen. Ingen jag visste just då... Självklart åkte vi fast.
Va det synd om mig? Nej... Fick minsan skylla mig själv. Då hette det att man hade ett "egenansvar", Vem umgås man med och varför? Om man hamnar i knipa pga någon annans misstag. Fullt medveten om att detta kan ske, har man en del i det hela då? Ja, det har man. Således har Lotta ett egenansvar för att det blev som det blev.

Jag förstår faktiskt inte varför brott mot kvinnor är så jävla oheligt?
Ena stunden skall alla vara lika, andra stunden så får man göra, vara och bete sig precis hur fan man vill, bara för man är kvinna. Och vips så har vi ett AB reportage om "mäns våld mot kvinnor". Men en man som blir hjälslagen för att han säger Neger eller får sin bil stulen för att den lämnades olåst är helt plötsligt en idiot.

Lotta har (som flera andra kvinnor och män) ett eget ansvar för att dom blivit utsatta för det brott dom blivit utsatta för. Kommer det vara synd om mig ifall jag brevväxlar med "Arboga kvinnan" på kåken och hamnar flytandes i en sjö efter vi gift oss? Troligen INTE. Vad kommer WT mammor på familjeliv tycka om mitt omdöme ifall jag blir tillsammans med "tyskan" (Som slog ihjäl två barn)och hon slår ihjäl mina ungar av svartsjuka? Så ta du och omvärdera ditt egna "rotsystem".

Snyggt utspel det där med att utsatta har ett egenansvar och får "skylla sig själv." Ska berätta för dig om hur ett ex till min brorsa blev nedhuggen utanför sin port när hon hade bosatt sig i Tyskland. En jävla psykopat som fick intresse för henne, stod och glodde utanför hennes lägenhet hon polisanmälde ingenting kunde göras. Vid tre tillfällen har hon berättat för polare att snubben spejat på henne och vid ett tillfälle när hon kom på honom att han följde efter henne. Polisanmälan igen men kom ingen vart. Fyra dagar senare blir hon brutalt nedknivad utanför sin port när hon kommer hem från träning det tog så jävligt att hon avled. Får "skylla sig själv" enligt ditt jävla sätt att se på det? Kanske skulle hon fått skyddat boende efter en anmälan tror du? Den logiken håller inte.
Citera
2017-05-12, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Snyggt utspel det där med att utsatta har ett egenansvar och får "skylla sig själv." Ska berätta för dig om hur ett ex till min brorsa blev nedhuggen utanför sin port när hon hade bosatt sig i Tyskland. En jävla psykopat som fick intresse för henne, stod och glodde utanför hennes lägenhet hon polisanmälde ingenting kunde göras. Vid tre tillfällen har hon berättat för polare att snubben spejat på henne och vid ett tillfälle när hon kom på honom att han följde efter henne. Polisanmälan igen men kom ingen vart. Fyra dagar senare blir hon brutalt nedknivad utanför sin port när hon kommer hem från träning det tog så jävligt att hon avled. Får "skylla sig själv" enligt ditt jävla sätt att se på det? Kanske skulle hon fått skyddat boende efter en anmälan tror du? Den logiken håller inte.

Alla har vi ju ett eget ansvar över vilka beslut vi fattar. Vissa galningar kan man inte undvika – andra ja. De som man kan undvika de ska man inte befatta sig med.

Lotta behövde inte umgås med Martin överhuvudtaget. Men hon gjorde det av egen fri vilja.

Hon ljög till sin omgivning, polisen och släktingarna, men likaväl fortsatte hon att umgås med galningen.

Föräldrar brukar vanligtvis lära sina barn att INTE ta onödiga risker. Detta innebär inte att man skulle slippa alla otrevligheter under livets gång eller att det skulle vara en garanti över att man inte kan råka illa ut. Men om man undviker att ta onödiga risker då minskar man möjligheten att råka illa ut. Det är det man kan och ska göra.

Det är synd om din “brorsa” som blev ett offer till en galning. Ibland händer det trots att man gör allt “rätt”.

Sen finns det andra fall där offret “gör allt fel” - och därför råkar illa ut. Det är den här sistnämnda kategorin som Lotta hörde till.

Hoppas du ser skillnaden.
Citera
2017-05-13, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Sluta gör bort dig själv. När fan har jag sagt att alla mordoffer får skylla sig själv? Ser du inte skillnad på ditt exempelfall och lottas är du ju antingen oinsatt i det ena eller bara dum.

Jag skrev ju flera exempel på när man medvetet utsätter sig för risker. Hade din "kusins systers tremännlngs brors kompis" (eller hur det nu var) vetat om detta och gett sig i lag med honom så ja, då hade hon haft ansvar.
Citera
2017-05-13, 12:14
Medlem
Citat:
Sluta gör bort dig själv. När fan har jag sagt att alla mordoffer får skylla sig själv? Ser du inte skillnad på ditt exempelfall och lottas är du ju antingen oinsatt i det ena eller bara dum.

Jag skrev ju flera exempel på när man medvetet utsätter sig för risker. Hade din "kusins systers tremännlngs brors kompis" (eller hur det nu var) vetat om detta och gett sig i lag med honom så ja, då hade hon haft ansvar.
Jag tycker att det är fel att säga att Lotta eller dem kvinnor som utsätts för våld eller mördas skall skylla på sig själva för det. Det handlar om att man skall vara rädd om sig själv och i den mån det går undvika risker. Lotta kände till Martins bakgrund och att han kan tappa kontrollen och har svårt att bli avvisad. Man ska vara tydlig i sin kommunikation och beslut man tar skall hålla sig till det. Det är lätthänt och vanligt att man hoppar fram och tillbaka i en relation men det skapar otrygghet och frustration. Killar som Martin använder fysiken och inte hjärnan att nå framgång därför risken fanns att han använder fysiken för att få Lotta att fortsätta med honom.
Citera
2017-05-13, 14:55
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QvinnanK
Jag tycker att det är fel att säga att Lotta eller dem kvinnor som utsätts för våld eller mördas skall skylla på sig själva för det. Det handlar om att man skall vara rädd om sig själv och i den mån det går undvika risker. Lotta kände till Martins bakgrund och att han kan tappa kontrollen och har svårt att bli avvisad. Man ska vara tydlig i sin kommunikation och beslut man tar skall hålla sig till det. Det är lätthänt och vanligt att man hoppar fram och tillbaka i en relation men det skapar otrygghet och frustration. Killar som Martin använder fysiken och inte hjärnan att nå framgång därför risken fanns att han använder fysiken för att få Lotta att fortsätta med honom.

Spelar man rysk roulett kan man få en kula i huvudet.

Martin är boven i dramat. Check!
Lotta kände till Martins problematik. Check!
Lotta avböjde allt stöd/skydd samhället erbjöd. Check!
Lotta fortsatte umgås och planerade barn med Martin. Check!
Lotta dog. Check!

Är det samhällets fel att Lotta dog eller är det Lottas eget handlande som är orsaken till att hon dog?

Hur många kvinnor har Martin dödat som inte har gått in i en relation med honom?
Citera
2017-05-14, 08:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms

Lotta dog. Check!

Är det samhällets fel att Lotta dog eller är det Lottas eget handlande som är orsaken till att hon dog?

Hur många kvinnor har Martin dödat som inte har gått in i en relation med honom?

Är det inte därför man vill ha en Lex Lotta-lag?

Vi kräver en ”lex Lotta” som innebär att det i varje fall där en kvinna dödats genomförs en samlad utredning av inblandade myndigheters arbete i ärendet där erfarenheter från professionella tas till vara. Det är det effektivaste sättet att finna de systemfel som i sig kan vara små men som kan vara avgörande för en kvinnas liv.

http://www.metro.se/artikel/vi-kr%C3%A4ver-en-lex-lotta-lag-f%C3%B6r-att-f%C3%B6rhindra-fler-mord-i-n%C3%A4ra-relationer
Citera
2017-05-14, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QvinnanK
"Lotta eller dem kvinnor". Nu gör du ju precis det jag skrev.. Försvagar alla kvinnor som utsätts för brott. Oförmögna att ansvara för sina egna handlingar. Medan Bandidos-Olle minas får skylla sig själv som utsätts för brott pga sina val av umgänge.
Citera
2017-05-14, 12:38
Avslutad
Citat:
"Lotta eller dem kvinnor". Nu gör du ju precis det jag skrev.. Försvagar alla kvinnor som utsätts för brott. Oförmögna att ansvara för sina egna handlingar. Medan Bandidos-Olle minas får skylla sig själv som utsätts för brott pga sina val av umgänge.

Är Olle medlem i Bandidos, så har han nog inte rent mjöl i sin egen påse.
Lotta har inte gjort något olagligt (förutom att prova kokain någon gång, som M försedde henne med. Och det är det vad jag vet inte dödsstraff på).
Citera
2017-05-14, 13:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms

Lotta dog. Check!

Inga. Innan Lotta. Och det visste Lotta om, så varför skulle hon vara rädd?
Hon var ju i den generationen där pojkar uppfostrades till män, med uppmaningen att ALDRIG bära hand på en kvinna.
Citera
2017-05-14, 17:10
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Inga. Innan Lotta. Och det visste Lotta om, så varför skulle hon vara rädd?
Hon var ju i den generationen där pojkar uppfostrades till män, med uppmaningen att ALDRIG bära hand på en kvinna.

Lotta visste om att Martin misshandlat sina ex. Han var fyra månader tidigare villkorligt frigiven efter ett fängelstraff för en sådan kvinnomisshandel. Hon hade också läst hans Facebook där han skrev mycket nedsättande om sin förra flickvän.

Att han inte hade en gentlemannamässig uppfostran om att "aldrig bära hand på en kvinna" torde ha varit fullkomligt glasklart för Lotta.
När hennes egna blåmärken och revben smärtade borde hon verkligen också varit rädd för egen del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in