2017-05-14, 11:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rundkvist
Hur viktigt tror ni det är att kunna ge ett troligt exempel på var Aki dog för att få en fällande dom?
Har läst FUP och tror polisen har missat ett troligt ställe.
De frågar anhöriga om det finns något badkar eller barnpool på platsen i augusti 2015.
Efter intervju med bonden som har haft får betandes på tomten är det bekräftat att det fanns det sommar 2015.
Men ingen har ställt frågan hur fåren dricker, ur vad. Även om en varg tagit fåren tidigare än drunkningen så är det troligt att behållaren för vattnet inte flyttades förrän senare.
Djur som betar i hage brukar ha en vattenbehållare, flera ggr ett [b]badkar[b]

Kanske ligger i slasken men jag tror detta missats, vad tror ni?
Låter ju betydligt mer trovärdigt än en plastbytta med en stor sjö runt om...
Öht tvistar advokat och ÅK om de där algerna, känns som om sakkunnigutlåtande vore på sin plats ( om jag nu inte missat ett sånt).
Citera
2017-05-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Öht tvistar advokat och ÅK om de där algerna, känns som om sakkunnigutlåtande vore på sin plats ( om jag nu inte missat ett sånt).

Borde ju finnas alger i ett badkar i en fårhage. Finns det blå saltstenar?
Citera
2017-05-14, 12:00
Medlem
Citat:

Lugn, det kommer, fr stämmningsansökan:
Vittnesförhör med rättsläkaren Henrik Druid, angående hans analys av prover tagna
från Aki Paasilas lungor och vattnet vid Granliden, till förklarande av
kiselalganalysen. Ca en timme.
Citera
2017-05-14, 12:02
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:

Kiselalger eller inte - bevisningen haltar ju betänkligt - om man ser till hela, det tänkta förloppet.....

Man kunde lika gärna ha hittat bensin...

Problemet är ju att en åklagare inte ansåg att brott hade begåtts, från början....
Citera
2017-05-14, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harpyan

Om detta är ett planerat mord(som polisen utgår från)och fåren inte fanns i hagen vid det aktuella tillfället. Då är det troligt att karet/vattenhon fylldes på precis innan dådet med vatten från brunnen.
Citera
2017-05-14, 12:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harpyan
Reagerade på att plåtskylten som sitter i båten är skarpt turkos då den ärgat. Det samma torde kunna finnas på nåt rör/koppling till vattenledning.
Kan ju inte länka men det var liknande denna färg:
http://www.petersgarage.se/CITROEN/BILDER/CXEL/DEMOSKO.JPG
Citera
2017-05-14, 12:06
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NervusVagus
Vid 1,4 promille ska en människa kunna ta sig säkert till land vid det djupet där han hittades drunknad.

Vad betyder 1,36‰ i lårblod?
De 1,36‰ som fastställdes (etanol i lårblod) bör ses som troligen förhöjd av viss post mortem jäsning. Han hade troligen lägre alkoholhalt när han dog. Bakåt i tiden var 1,0% en vanlig gräns för bilkörning. På Cayman Islands, t.ex. är det fortfarande gränsen.

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3_.pdf, sid 28 enligt paginering.

Vid alkoholhalt över 2,0‰ inträder gångsvårigheter, enligt en medicinsk beskrivning. Nykterhetsorganisationer har en tendens att beskriva större påverkan vid lägre alkoholhalt.

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=2310

Att någon skulle drunkna på egen hand, på en meters djup, pga. 1,36‰ eller mindre, intill en brygga är IMO uteslutet. Om det under de närmaste rättegångsdagarna visar sig att vattnet i den dödes lungor inte kom från Hjälmaren så kan väl detta ses som definitivt avklarat, eller?

Citera
2017-05-14, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
På tal om polisanmälningar och slapphänthet
Läkaren som utfärdade dödsbeviset och förvånades över att han inte kontaktades senare så att han kunde få lämna kompletterande uppgifter om mordet på Aki fyllde i ett kryss i en ruta som jag antar har någon betydelse:

Finns skäl för polisanmälan?
( ) Nej
(X) Ja, om dödsfallet har eller kan ha orsakats av yttre påverkan (skada/förgiftning) eller fel/försummelse i vården eller den dödes Identitet ör okänd, ska polisanmälan göras och dödsbeviset lämnas fil Polismyndigheten.

Fullt förståeligt att läkaren undrade varför han inte blev kontaktad.

Huvudprotokoll__del_1__8_.pdf, sid 27 enligt paginering.

Från förhör med läkaren 2017-04-25:

"Han minns händelsen väldigt bra säger han. Han fick denna morgon ett samtal från antingen ambulansen eller polisen. Han befann sig då i Västerås och fick det som ett dödsfall i Arbogatrakten."

"Han utfärdade då ett dödsbevis på mannen och kryssade då i rutan på blanketten, skäl för polisanmälan och konstaterandet av dödsfallet var därigenom klart."

Dom har varit osams – Det här är inte sant
"Det som då slog Jan var att de båda hade blivit osams."

"Jan säger spontant att han faktiskt trott att polisen skulle höra av sig angående händelsen, men ändå tvekat och tänkt efter om det verkligen är väsentligt det där med nätläggandet sent på natten. Detta har verkligen etsat sig fast hos honom säger han.
Han tänkte då att det här är inte sant. Dom har blivit osams och dom har varit på fyllan."

Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 103 och framåt, enligt paginering.

Tack för inputen!! Jag ska sätta mig in bättre i fup. Men frågan är vad polisen tänkte efter detta konstaterande. Jag är också nyfiken på vad JM gav AKI i Egypten. Rent allmänt funderade jag på om det inte var kaliumklorid. Liknande symtom blir det om det går subkutant. I rätt mängd får man ju asystoli. Jag får inte ihop det här. Hade hon en sådan makt över honom?
Citera
2017-05-14, 12:10
Medlem
Pandalina4s avatar
[quote=BosseBetong|60722774]Enligt Tilläggsprotokoll 1 2017-04-13, del 1 (3), s13, så fastslås det att det okända DNAt icke kommer från en kvinna pga kromosomsammansättningen.
Enligt vad jag lyckats läsa mig till så jämförs DNA-proverna mot de misstänka, DM. JJ samt JM.

Edit: Pucktvåa...

//BB[/QUOTE]
Ber om hjälp av kunnig person här tack! Tilläggsprotokoll 1 av 3. Toppsning av Akis händer.

Är det rätt förstått då att DNA blod från en okänd man påträffas vid toppningen på 7 av Akis fingrar? Denna man finns inte i polisens databas för matchning således igen träff?
Att Aki har blod från en annan man under naglarna/fingertopp talar väl STARKT för att han haft en fight med någon?
Senast redigerad av Pandalina4 2017-05-14 kl. 13:05.
Citera
2017-05-14, 12:19
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Ber om hjälp av kunnig person här tack! Är det rätt förstått då att DNA blod från en okänd man påträffas vid toppningen på 7 av Akis fingrar? Denna man finns inte i polisens matchning således igen träff?
Att Aki har blod från en annan man under naglarna/fingertopp talar väl STARKT för att han haft en fight med någon?
Texten kan tolkas olika. Jag tolkar den som att det dna de hittar är för dåligt/för lite för att de ska kunna göra någon som helst matchning. Alltså (nästan) värdelöst då det kan vara hans eget.
De skriver inte någonstans att det inte matchar. De skriver att matchning inte kan göras.
Citera
2017-05-14, 12:27
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NervusVagus
Tack för inputen!! Jag ska sätta mig in bättre i fup. Men frågan är vad polisen tänkte efter detta konstaterande. Jag är också nyfiken på vad JM gav AKI i Egypten. Rent allmänt funderade jag på om det inte var kaliumklorid. Liknande symtom blir det om det går subkutant. I rätt mängd får man ju asystoli. Jag får inte ihop det här. Hade hon en sådan makt över honom?

Hur får man en man att göra som man vill?
Jag kan inte detta med vad som kan göras med kaliumklorid, men har funderat på det där med makten.
Jag försöker forma mina tankar i allmänna ordalag.

Jag kan inte vara den enda människa som funderat över hur livet skulle forma sig beroende på om man hittar en partner som man har fantastisk sex med, men som är hopplös i vardagslivet alternativt en partner som man har tråkig sex med, men som är väl fungerande till vardags. Det är kanske en existensiell fråga, men se det som att jag försöker lägga en grund.

Jag hörde en gång detta uttalande från en kvinna:
"– Alla män kan styras med snoppen!"

Jag kan fortfarande inte säkert säga hur mycket det uttalandet beskriver kvinnan i fråga och hur mycket det beskriver en svaghet som många män har.

Hur som, så kanske detta kan vara en förklaring till att JM vid flera tillfällen tycks ha fått Aki att göra något som omgivningen beskrev som närmast otänkbart. Det finns säkert andra tänkbara förklaringar, men detta var ett försök att hitta en möjlig.

Jag vet inte om det exakt relaterar till detta, men kom nu att tänka på att JM enligt Aki var otrogen med tre olika män runt Egyptenresan. Jag tänker också på tillfället då pappa Göran grät under Mexikoresan. Kanske kan man beskriva JM som omättlig? Lägg till bilden om "den Möllerska förbannelsen" så kanske det faller på plats?

Citera
2017-05-14, 12:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
På tal om polisanmälningar och slapphänthet
Läkaren som utfärdade dödsbeviset och förvånades över att han inte kontaktades senare så att han kunde få lämna kompletterande uppgifter om mordet på Aki fyllde i ett kryss i en ruta som jag antar har någon betydelse:

Finns skäl för polisanmälan?
( ) Nej
(X) Ja, om dödsfallet har eller kan ha orsakats av yttre påverkan (skada/förgiftning) eller fel/försummelse i vården eller den dödes Identitet ör okänd, ska polisanmälan göras och dödsbeviset lämnas fil Polismyndigheten.

Fullt förståeligt att läkaren undrade varför han inte blev kontaktad.

Huvudprotokoll__del_1__8_.pdf, sid 27 enligt paginering.

Från förhör med läkaren 2017-04-25:

"Han minns händelsen väldigt bra säger han. Han fick denna morgon ett samtal från antingen ambulansen eller polisen. Han befann sig då i Västerås och fick det som ett dödsfall i Arbogatrakten."

"Han utfärdade då ett dödsbevis på mannen och kryssade då i rutan på blanketten, skäl för polisanmälan och konstaterandet av dödsfallet var därigenom klart."

Dom har varit osams – Det här är inte sant
"Det som då slog Jan var att de båda hade blivit osams."

"Jan säger spontant att han faktiskt trott att polisen skulle höra av sig angående händelsen, men ändå tvekat och tänkt efter om det verkligen är väsentligt det där med nätläggandet sent på natten. Detta har verkligen etsat sig fast hos honom säger han.
Han tänkte då att det här är inte sant. Dom har blivit osams och dom har varit på fyllan."

Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 103 och framåt, enligt paginering.

Det står ju att polisanmälan ska göras - varför gjorde inte läkaren det? Det står inte "Kryssa i rutan och vänta på att bli kontaktad av poliaen". Tjänstefel av läkaren att inte polisanmäla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in