2017-05-14, 09:36
Medlem
Problemet med nikotin blir ju då vatten i lungorna. Jag tror det är något som har passiviserat, antingen oralt eller i injektionsform.

Och jävligt slapphänt att inte utreda detta bättre från början. Då kanske Göran varit vid liv.
Citera
2017-05-14, 09:49
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Dock är de, för mig nya uppgifterna, att Aki hade blod under fingernaglarna och det inte fått några träffa på personer. Togs dnaprover på JM? Vilka mer testades för matchning? Är det matchat mot polisregister eller bredare dagabaser (typ som när MM hittades efter mordet på Anna Lind)? Varför inte be alla runt JM lämna blod för att utesluta/pricka in dem?

Enligt Tilläggsprotokoll 1 2017-04-13, del 1 (3), s13, så fastslås det att det okända DNAt icke kommer från en kvinna pga kromosomsammansättningen.
Enligt vad jag lyckats läsa mig till så jämförs DNA-proverna mot de misstänka, DM. JJ samt JM.

Edit: Pucktvåa...

//BB
Citera
2017-05-14, 09:56
Medlem
afKnollentotts avatar
I morrn kommer detta att avhandlas i rätten - kanske det då klarnar något..........

"Vittnen under rubrikerna ”Omständigheterna kring Johanna Möllers och Aki Paasilas relation” och ”Stämplingarna”

Jag är dock tveksam.....
Citera
2017-05-14, 10:07
Medlem
Ser framför mig att detta blir ett p3-dokumentär/rättegångspodd-avsnitt om det här om ett par år.
Citera
2017-05-14, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
I morrn kommer detta att avhandlas i rätten - kanske det då klarnar något..........

"Vittnen under rubrikerna ”Omständigheterna kring Johanna Möllers och Aki Paasilas relation” och ”Stämplingarna”

Jag är dock tveksam.....

Hennes mamma ska höras imorgon.
Tre dagars rättegång nästa vecka, måndag, onsdag och fredag.
Hoppas de fyra nämndemännen i 70års åldern hänger med också i denna stora tingsrättsförhandling.
Citera
2017-05-14, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Listan kan göras längre, men jag tror att bilden är tydlig nog.
Om man är skicklig att manipulera kan man kanske manipulera poliser och åklagare också?
Just det ...så kan det va, i telefonen fanns ju bevisen på en annan kvinna !

Aki anmälde ju JM och vice versa vid ett eller två tillfällen så nog användes polisen som påtryckningsmedel och manipulation. Vad var det, har inte fupp just nu..
Citera
2017-05-14, 10:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Kan eg inte ett skit om mastning/temsning men vad jag kan förstå är det, enl temsning, i vart fall fastslaget att Östermällsa/Stora Mellösa inte kan nås från huset utan man måste ner till stranden/bryggan. O det är från den masten JM SMSar 20.55.44, 20.55.56, 20.55.58, 07.05.14, 08.54.39 samt 09.06 (=till SOS Alarm).

Jag undrar vad mast Götlunda täcker? Då Akis telefon gör en utflykt dit (3 SMS från JM), JMs tele är då på Grythem. A ja allt finns i:

Tilläggsprotokoll II 2017-04-18 del 1(2) sid 52 och 53 - Akis telefon
Tilläggsprotoll II 2017-04-18 del 2(2) sid 32(71) och framåt - Johannas telefon samt gjorda temsningar
Kl 21:52, 21:53, 21:54 står det Götlunda som du nämner.
En fejkad båtfärd som inte gick så långt? " Sätt dig i båten Aki och nyktra till i lite frisk kvällsbris.."
Temsning-herrarna kanske skulle ha simmat ett par meter ut och testat, typ 2 meter ut kanske det byter mast.

Han hittades väl nära där båten brukade vara förankrad?
https://www.google.se/search?q=Aftonbladet&tbm=isch&tbs=simg:CAQSkwEJeVG 4RdYIdeAahwELEKjU2AQaAAwLELCMpwgaYgpgCAMSKIAL9RTMF eYV3hXTFdEVuwr2FNkVzTinKqkqxSq LOYY56z6-IoE5gjkaMFLqFLuS06sKisdQY2ulByprscDyKsEulSUghRlwW2 S3gLdLFHP7P4NeAhp5zcrVrCAEDAsQjq7-CBoKCgg IARIE5JhDdQw,isz:l&sa=X&ved=0ahUKEwikz8jE_-7TAhUqCpoKHbxNBUsQ2A4IJygE&biw=1366&bih=638
Citera
2017-05-14, 10:59
Bannlyst
Herregud vilket tjat om förgiftning. Alkohol är ett gift och Aki hade 1,4 prom. och visade upprepade gånger att han ville ha en livförsäkring.

Följande ska få JM fälld:

Stämpling genom att ha bett sin son att kasta en manchestersoffa i huvudet på Aki.
Urkundsförfalskning via att en JM hjälpte Aki att teckna livförsäkring som han ville ha.
Mord genom att JM hållt Aki i fötterna och doppat han i en kräftlåda.

Ett problem är att Aki inte bevisats mördad och att JJ fortfarande är misstänkt för mordet.

Att åtal är väckt är snudd på tjänstefel.
Citera
2017-05-14, 11:13
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Finns nog en hel del ämnen som har utprovats innan den slutliga finalen. Hoppas Johanna gjort till sökningar på ämnen i sin dator. Kanske det kommer överraskande resultat från den andra obduktionen som är på teknisk undersökning i något land som har mer avancerad teknik än Sverige - som hos FBI i USA.
Funderar på om de har kollat spår efter ricin eller blåsyra. Tänker på den blå tonen på Akis tänder...

Nu är det så att bla FBI har skickat prover till Sverige för analys 😉. Kommer inte ihåg vad det var men det var endast en gas... (kommer inte ihåg vad maskinen heter) i Sverige som kunde hitta ett visst ämne.

Sverige är inte det U-land som man kan tro. Snarare är det väl så att det inte beställs så omfattande prover alltid.
Men både här och i USA måste det vara motiverat för att få igenom dessa prover. De får inte igenom att ta diverse prover för de är ute och "fiskar".
Citera
2017-05-14, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Herregud vilket tjat om förgiftning. Alkohol är ett gift och Aki hade 1,4 prom. och visade upprepade gånger att han ville ha en livförsäkring.

Vid 1,4 promille ska en människa kunna ta sig säkert till land vid det djupet där han hittades drunknad.
Citera
2017-05-14, 11:33
Medlem
Hur viktigt tror ni det är att kunna ge ett troligt exempel på var Aki dog för att få en fällande dom?
Har läst FUP och tror polisen har missat ett troligt ställe.
De frågar anhöriga om det finns något badkar eller barnpool på platsen i augusti 2015.
Efter intervju med bonden som har haft får betandes på tomten är det bekräftat att det fanns det sommar 2015.
Men ingen har ställt frågan hur fåren dricker, ur vad. Även om en varg tagit fåren tidigare än drunkningen så är det troligt att behållaren för vattnet inte flyttades förrän senare.
Djur som betar i hage brukar ha en vattenbehållare, flera ggr ett [b]badkar[b]

Kanske ligger i slasken men jag tror detta missats, vad tror ni?
Citera
2017-05-14, 11:42
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NervusVagus
Problemet med nikotin blir ju då vatten i lungorna. Jag tror det är något som har passiviserat, antingen oralt eller i injektionsform.

Och jävligt slapphänt att inte utreda detta bättre från början. Då kanske Göran varit vid liv.

På tal om polisanmälningar och slapphänthet
Läkaren som utfärdade dödsbeviset och förvånades över att han inte kontaktades senare så att han kunde få lämna kompletterande uppgifter om mordet på Aki fyllde i ett kryss i en ruta som jag antar har någon betydelse:

Finns skäl för polisanmälan?
( ) Nej
(X) Ja, om dödsfallet har eller kan ha orsakats av yttre påverkan (skada/förgiftning) eller fel/försummelse i vården eller den dödes Identitet ör okänd, ska polisanmälan göras och dödsbeviset lämnas fil Polismyndigheten.

Fullt förståeligt att läkaren undrade varför han inte blev kontaktad.

Huvudprotokoll__del_1__8_.pdf, sid 27 enligt paginering.

Från förhör med läkaren 2017-04-25:

"Han minns händelsen väldigt bra säger han. Han fick denna morgon ett samtal från antingen ambulansen eller polisen. Han befann sig då i Västerås och fick det som ett dödsfall i Arbogatrakten."

"Han utfärdade då ett dödsbevis på mannen och kryssade då i rutan på blanketten, skäl för polisanmälan och konstaterandet av dödsfallet var därigenom klart."

Dom har varit osams – Det här är inte sant
"Det som då slog Jan var att de båda hade blivit osams."

"Jan säger spontant att han faktiskt trott att polisen skulle höra av sig angående händelsen, men ändå tvekat och tänkt efter om det verkligen är väsentligt det där med nätläggandet sent på natten. Detta har verkligen etsat sig fast hos honom säger han.
Han tänkte då att det här är inte sant. Dom har blivit osams och dom har varit på fyllan."

Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 103 och framåt, enligt paginering.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in