2017-05-12, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
För att personalen där inte får tillräcklig lön och behöver extra eller?
Till skillnad från personalen på billigare ställen?

Nej för att det är ett classy ställe

Om jag går till Pressbyrån för att köpa snus så kan jag göra det i shorts, men inte fan går jag på fin restaurang i shorts och t-shirt. Förstår du skillnaden?
Citera
2017-05-12, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HarrisfordJThomas
Kanske inte på de syltorna du besöker.
Inte på någon restaurang i Sverige oavsett klass. Du är medveten om att personalen tänker "jaha, här är någon som vill "show-off"", och sedan lägger dom dricksen i en gemensam burk som hela personalen sedan delar på i slutet av kvällen?
Citera
2017-05-13, 00:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Om jag går till Pressbyrån för att köpa snus så kan jag göra det i shorts, men inte fan går jag på fin restaurang i shorts och t-shirt. Förstår du skillnaden?

Och du dricksar inte om du har shorts eller varför kom de in i bilden?
Tror du inte personalen på ett "classy ställe" får mer betalt när du nu är betydligt dyrare, eller varför skulle just de behöva extra betalt direkt av kunderna?
Citera
2017-05-13, 01:00
Bannlyst
Citat:
Och du dricksar inte om du har shorts eller varför kom de in i bilden?
Tror du inte personalen på ett "classy ställe" får mer betalt när du nu är betydligt dyrare, eller varför skulle just de behöva extra betalt direkt av kunderna?

Jag försökte förklara för en lägre stående (som du) vad skillnaden på ett classy ställe och ett casual ställe där man kan ha på sig shorts är.

Jag dricksar på ett classy ställe men inte på ett casual ställe.
Citera
2017-05-13, 01:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag försökte förklara för en lägre stående (som du) vad skillnaden på ett classy ställe och ett casual ställe där man kan ha på sig shorts är.

Jag dricksar på ett classy ställe men inte på ett casual ställe.

Du verkar ha lite komplex men du kanske växer ifrån det så var inte orolig för det. Du besvarade däremot ingen av mina frågor, var de för svåra för dig?
Citera
2017-05-13, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markogrobar
Måste skriva av mig lite nu efter en hemskt tråkig upplevelse igår kväll. Jag tar ibland några helgpass på farsans restaurang, ligger vid Caroli i Malmö. Det är ingen fine dining men en köttbit kostar 280:- och uppåt så det är inte heller en sylta likt Bright. Hursomhelst så har jag arbetat där då och då sedan 2011 och då som servitör, och det är fan helt sjukt hur många gånger jag serverat stora sällskap utan att de dricksar något. Igår kväll hade vi dock ett danskt sällskap på 6 pers som tog priset. De satt i flera timmar och åt och drack. Varje gång jag kom ut med någonting så ville de prata med mig om diverse saker och som en god servitör så tog jag mig tid så länge det inte fanns annat att göra. Jag följer t.ex. nordisk handboll slaviskt och vi utbytte några ord om gårdagens match som var slut runt sextiden som två pers i sällskapet hade följt via mobilen (Ribe-Esbjerg - Holsterbro), de frågade mig massa skit om mitt liv, sa att jag annars inte arbetar där och la in flera tydliga signaler när jag skämtsamt flera gånger sa att det är farsans ställe och att han inte betalar mig så jag är beroende av dricksen. Till slut när de ska gå och betalningen ska delas upp så säger den ena att han tar hela notan. Jag kommer med en liten bok som notan ligger i och kortläsaren, ber honom sedan knappa in totala beloppet han vill betala och han betalar precis så mycket som det står på kvittot. Alltså, det slutade på 89 och han rundade inte ens av till 90. Hur fan tänker såna avskyvärda kräk? Seriöst, jag fattar inte

Jag och mina poolers har slutat gå ut i Malmö för att just en köttbot kostar 280kr, för att servitriserna frågar vad vi är beredda att dricka INNAN vi ens beställt. Jag anser inte att Malmö är en stad där man ska bränna sina pengar och ingen av krogarna vi varit på erbjuder något speciellt. Jag tycker att det smakar godare när vi lagar till maten än när det är någon "kock" som lagar till det.
Citera
2017-05-13, 04:03
Bannlyst
Citat:
Du verkar ha lite komplex men du kanske växer ifrån det så var inte orolig för det. Du besvarade däremot ingen av mina frågor, var de för svåra för dig?

Har ju svarat 2 gånger. Jag dricksar om det är en finare restaurang, men inte på lunchställen och dylikt. Vore lika tramsigt att dricksa sopgubben när han hämtar vår container.
Citera
2017-05-13, 07:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Har ju svarat 2 gånger. Jag dricksar om det är en finare restaurang, men inte på lunchställen och dylikt. Vore lika tramsigt att dricksa sopgubben när han hämtar vår container.

Du svarar bara att du bara dricksar på finare ställen men du svarar inte på varför du gör det. Jag tar därför min fråga igen.

Citat:

Du kanske inte vet varför du resonerar som du gör och så är det förstås för många. Du gör bara kanske som du alltid har gjort utan att förstås varför? Ditt agerande är kanske inte konsekvent eller genomtänkt? Att du inte ens förstod att du inte hade besvarat ovanstående fråga fast den i det närmaste var omöjlig att missa tyder på att du något i den här stilen.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-05-13 kl. 07:04.
Citera
2017-05-13, 08:18
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stassministern
Jag och mina poolers har slutat gå ut i Malmö för att just en köttbot kostar 280kr, för att servitriserna frågar vad vi är beredda att dricka INNAN vi ens beställt.Jag anser inte att Malmö är en stad där man ska bränna sina pengar och ingen av krogarna vi varit på erbjuder något speciellt. Jag tycker att det smakar godare när vi lagar till maten än när det är någon "kock" som lagar till det.

Va? Hur frågar de det? Skulle rest mig upp och gått direkt.
Citera
2017-05-13, 13:43
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:

Dricksar du bankpersonalen eller prästen på en begravning? För jag antar att du inte besöker vare sig banken eller kyrkan i shorts?
Citera
2017-05-13, 15:35
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:

Varför?
Det är mycket möjligt att personalen på det "finare" stället redan har högre lön än personalen på lunchhaket. På vilka grunder avgör du vilka som förtjänar mer pengar än vad de redan får i lön och vilka som inte gör det?
Citera
2017-05-13, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Varför?
Det är mycket möjligt att personalen på det "finare" stället redan har högre lön än personalen på lunchhaket. På vilka grunder avgör du vilka som förtjänar mer pengar än vad de redan får i lön och vilka som inte gör det?

Fast de har ju inte högre lön än kockarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in