2017-05-03, 02:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dasjewhunter
Oavsett om det är på det viset så är det forytfarande fel eftersom detta hindrar den fria transaktionen mellan den som utför servicen och den som betalar. Du dricksar inte en kassörska vars uppdrag är att scanna varor och ta betalt utan krav på någon märkbar personlig service. Jobbar du som servitris, frisör, hotellanställd etc så erbjuds personlig service som tjänst utöver notan/räkningen och denna premieras godtyckligt av den som tar emot servicen.

Läggs dricks på notan som praxis så har de anställda ingen anledning/morot att erbjuda den bästa tänkbara servicen. Man gör det som krävs för att inte få klagomål. Detta räcker inte om man aspirerar till att bli bättre/bäst. Men jag förstår att du tänker som du gör. Har man levt i ett land där ambition och driftighet har bytts ut mot trygghet så är det lätt att tänka som du.

Snurrigt prat. Servicepersonalen har förstås samma morot att göra ett bra jobb som alla andra inom andra yrken. Det är upp till arbetsgivaren att använda lön och eventuellt bonus för att belöna sina arbetare efter prestation.
Citera
2017-05-03, 08:43
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dasjewhunter
Läggs dricks på notan som praxis så har de anställda ingen anledning/morot att erbjuda den bästa tänkbara servicen. Man gör det som krävs för att inte få klagomål. Detta räcker inte om man aspirerar till att bli bättre/bäst. Men jag förstår att du tänker som du gör. Har man levt i ett land där ambition och driftighet har bytts ut mot trygghet så är det lätt att tänka som du.

Vi som tillhör andra branscher vill nog påstå att det finns gott om incitament att göra ett riktigt bra jobb utan att vi får dricks. Till exempel att det är trevligare att arbeta med nöjda kunder, att man har en smula yrkesstolthet. Eller att nöjda kunder är återkommande kunder och återkommande. Eller att man ökar sitt värde som anställd när ens kunder är nöjda.

Restaurangpersonal är inget särfall där man ska kunna kräva extra betalt för att erbjuda god service.
Citera
2017-05-11, 02:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JamesTrombley
Men gud. Självklart dricksar jag minst 10% när det är god service. Avrundning gör jag alltid även fast servicen inte varit optimal, likt i det fallet jag nämnde. Tycker absolut inte att man måste dricksa 10%. Att ge ett par kronor som tecken på uppskattning anser jag är god etikett.

Du är en god herre min vän. :-)
Citera
2017-05-11, 22:28
Bannlyst
Jag dricksar allltid. Hade skämts till döds om jag fått en nota på säg 1800:- och inte lämnat en hundralapp eller två i dricks till personen som betjänat mig hela kvällen, fy fan vilket fattighjon man skulle se ut som.
Citera
2017-05-11, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HarrisfordJThomas
Jag dricksar allltid. Hade skämts till döds om jag fått en nota på säg 1800:- och inte lämnat en hundralapp eller två i dricks till personen som betjänat mig hela kvällen, fy fan vilket fattighjon man skulle se ut som.
Bara i dina egna ögon. Personalen förväntar sig ingen dricks.
Citera
2017-05-12, 04:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av verum.ariolum
Bara i dina egna ögon. Personalen förväntar sig ingen dricks.

Kanske inte på de syltorna du besöker.
Citera
2017-05-12, 05:01
Medlem
Jag ger alltid dricks om jag är nöjd med servicen.

Beter sig personalen illa så är det la ingen mening att ge dom extra deg ned i fickan.
Citera
2017-05-12, 08:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Kanske inte på de syltorna du besöker.

Så på de dyrare ställena får personalen inte tillräcklig lön menar du?
Citera
2017-05-12, 09:14
Medlem
gamlingen66s avatar
Dricks kan ges när,, Maten är över förväntan.. servicen är bra,,, men märk då skillnaden på fjäsk å service,, de flesta servitörer är fjäskande svin,, skulle lika gärna kunna hämta maten själv i en lucka till köket.
Citera
2017-05-12, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så på de dyrare ställena får personalen inte tillräcklig lön menar du?

Nej, menar att om jag köper något på ett lunchställe för 100:- så jag ger ingen dricks men jag dricksar såklart på dyrare ställen.
Citera
2017-05-12, 23:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej, menar att om jag köper något på ett lunchställe för 100:- så jag ger ingen dricks men jag dricksar såklart på dyrare ställen.

För att personalen där inte får tillräcklig lön och behöver extra eller?
Till skillnad från personalen på billigare ställen?
Citera
2017-05-12, 23:20
Medlem
Det blir tyvärr allt mer sällan. Tycker att priserna sprunget iväg på alldeles för många ställen och servicen också blivit allt mer sämre. Nu har det väl gått ner till princip bara vara vid bordsservering och att man betalar vid bordet, enligt det traditionella (som knappt existerar)och ibland hos frisören, samt taxi om man inte får en saltad nota.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in