2017-05-13, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Uppdaterar med placering i ligan. Samt framgångar i cuperna. Ni kan googla eller så får ni helt enkelt lita på mig när jag understryker att Roma varit unikt starka sedan scudetto-året till dagens datum (finns ngn till peak, men över mycket kortare perioder). Unikt starka för att vara Roma alltså...

Tittar på historiska tal:

1994: 52.600 - 7
1995: 56.400 - 5
1996: 53.100 - 5
1997: 50.600 - 12
1998: 52.800 - 4
1999: 54.300 - 5
2000: 58.900 - 6
2001: 64.300 - Scudetto
2002: 59.400 - 2, vinst italienska supercupen
2003: 57.200 - 8, 2a italienska cupen
2004: 55.400 - 2
2005: 49.600 - 8, 2a italienska cupen
2006: 41.900 - 2, 2a italienska cupen
2007: 38.700 - 2, vinst italienska cupen
2008: 37.300 - 2, vinst italienska supercupen och italienska cupen
2009: 39.400 - 6, åttondelsfinal CL
2010: 41.000 - 2, 2a italienska cupen
2011: 34.000 - 6, åttondelsfinal CL
2012: 36.200 - 7
2013: 40.200 - 6, 2a italienska cupen
2014: 40.400 - 2
2015: 40.100 - 2
2016: 35.200 - 3
2017: 29.800

Som en komplettering till publiksnitt denna säsong så kan jag konstatera att Milano-lagen toppar men att det är Juventus som imponerar:

Inter 47.500
Milan 40.300
Juventus 40.000
Napoli 35.900
Roma 29.800

Med det usla snittet för hela Serie A på 22.000

Juventus imponerar såklart dels för att de i princip alltid har fullsatt (vilket för mig tyder på att de byggde en för liten arena), samt kanske ännu mer att de varit bortalag i tio andra lags hemmamatcher som haft störst publik.

PS
Njuter av att zach äntligen kommer in och hyllar Totti .
Citera
2017-05-13, 18:44
Medlem
myskankans avatar
Benevento, Cittadella vann och Perugia fick en poäng. Det kanske blir ett kval nu när Frosinone förlorade.

SPAL är klara för Serie A, men deras form är usel. Ingen bra match idag. Ledesmas misstag gav Antenucci ett friläge, som han gjorde mål på.
Men i SPAL så finns Meret. Han har gjort en riktigt fin säsong. Jag har velat lite fram och tillbaka om vem som Juve ska köpa, ersätta Buffon är nästan omöjligt. Meret har imponerat i dom flesta matcher jag har sett. Både i SPAL och i landslaget. Donnarumma antar jag stannar i Milan, så då är Meret just nu det hetaste alternativet för Juventus. Meret kanske blir bättre än Donnarumma.

https://pbs.twimg.com/media/C_t_zEvXoAApFOD.jpg:large
https://video.twimg.com/ext_tw_video/863424481313914884/pu/vid/720x1280/rJlr9_ZasUtXDUhk.mp4
https://s7.postimg.org/wmvn16stn/Spal-tifosi-ternana.jpg
Citera
2017-05-13, 19:28
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Jag tror att Juventus kommer att göra en blockbustermove när tiden är inne. Precis som man gjorde med Buffon. Man kommer att försäkra sig om att ha Italiens nästa landslagsmålvakt i 15-20 år framöver.

Italiens landslagsmålvakt ska stå i Juve. Vi får se vem det blir, men det mesta talar för Donnarumma.
Citera
2017-05-13, 20:12
Medlem
Fin och jämn match mellan Fiorentna och Lazio. Två bra lag som inledde 36:e omgången i Serie A.

Fiorentina hamnar i underläge men vänder till 3-1, där sedan Lazio reducerar. Stenhård kamp som slutar 3-2.

Därmed är Fiorentina absolut inblandad i kampen om EL-plats, tillsamman med Milan och Inter.
Citera
2017-05-13, 20:46
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Känns dock som att Milan men framförallt Inter båda gör allt i sin makt för att slippa EL nästa år. Båda har gått in i tank mode á la NBA när det blivit uppenbart att man inte har med CL-platserna att göra.

Nya kinespengar in och slippa fokusera på EL - så lyder receptet för att kunna utmana i ligan. Jag är själv tveksam till att det kommer att fungera. Jag tror att man med tanke på bristande kompetens i sportslig ledning kommer att bränna hutlösa summor på spelare men att man inte kommer att sätta helheten.

Med reservation för skrällen att Inter får in Simeone. Då kan det hända saker.
Citera
2017-05-13, 22:44
Medlem
Sitter o ser Atalanta mot Milan på min bärbara, samtidigt som familjen ser Melodifestivalen.

Så jävla social.

Patetiskt uselt mello, och Atalanta mot Milan var bara lite bättre…

Atalanta tog inte ofötjänt ledningen, men Milan har hela säsongen visat stor moral och alltid varit starka mot slutet. Kvitteringen var därför inte helt oväntad.

1-1 och Milan behåller greppet om EL-platsen.

Om Inter vinner hemma mot Sassuolo imorgon ser tabellen om sista EL-platsen ut som följande:

Milan 60 poäng
Inter 59 p
Fiorentina 59 p

Och låt oss samtidigt konstatera att Gabbani är minst usel i eurovision…
Citera
2017-05-13, 23:26
Medlem
Dillar lite.

Vafan i helvete alla kommer ihåg VM 1990 i Italien, Gianna Nannini & Edoardo Bennato Un'estate Italiana :

https://www.youtube.com/watch?v=C532kGa7j1A

Klassisk.

Inte lika många kommer kanske ihåg Toto Cutugnos Insieme som är nästan lika klassisk, och som vann Melodifestivalen 1990.

https://www.youtube.com/watch?v=0b5whZydVZc

Sedan valde Italien att syssla med viktigare saker än mello under 1998 till 2010… Och man kan ju förstå att de knappast bryr sig eftersom de har San Remo och att den största låten någonsin i Melodifestivalen inte ens var nära att vinna, Nel blu dipinto di blu av Domenico Modugno:

https://www.youtube.com/watch?v=t4IjJav7xbg

En låt som är utmärkt att skrika tilsammans med barnen i princip nästan alla sammanhang.
Citera
2017-05-14, 02:23
Medlem
zachs avatar
Haft en överläggning med ungarna, mina ständiga reskamrater. 9 och 11 år. Ena heter Fiori* i mellannamn, den andra Giannini. Även ungarna har sett Rom nu, så vi kan hitta på annat. Enda "turistmålet" blir egentligen katakomben Domitilla.

Ena dagen kör vi metrostoppet Circo Massimo, Porta Metronia, Via Vetulonia 18, vidare mot skolan på Via Sibari och sen upp mot marknaden vid Via Sannio sen Via Appia Nuova.
Nästa dag blir det metrostoppet Piramide, Monte Testaccio och omgivningen.
Tredje dagen tvistar vi fortfarande om vi ska ta Campo de´ Fiori och Trastevere eller Casal Palocco och sen havet.
Däremellan Via del Pozzuolo, Piazza Colonna, Via dei Cappellari och mycket annat.

Vi anländer först på lördagen så vi hoppar Trigoria den här gången. Men det kommer bli en resa i Tottis tecken. Roma och Totti. Totti och Roma. Same same.

Det känns lite som en begravning. Ja faktiskt.

* Fiori ja. Plural. Blommor. Nej, av förekommen anledning så va det aldrig aktuellt att han skulle heta blomma.
Senast redigerad av zach 2017-05-14 kl. 02:26.
Citera
2017-05-14, 11:41
Medlem
Stivalis avatar
Lite intressant att Roma faktiskt varit väldigt framgångsrikt på senare år. Man tänker sig ju ofta att det är en klubb i svår motgång. Bilden av Roma som poppar upp i huvudet är ju kanske mera tiden från Nisse Liedholm till Spallettis första sejour. Den galna tiden under Dino Viola & Franco Sensi.

Jag slänger ut en svår fråga. Vilken är eran tränarfavorit i Roma efter att Fabio Capello lämnade 2004? Är det Spalletti eller har det solkats ner? Är väl därför jag menar att frågan är svår & intressant att lyfta. Svår fråga också eftersom kulttränaren Zeman inte fick en så lyckad andrasejour, precis som Spalletti kanske lite haft. Svår även eftersom vissa av tränarna sedan varit ytterst framgångsrika på annat håll & kanske inte borde sparkats iväg. Svår även eftersom Rudi Garcias inledande framgångar förbyttes i någon sorts tomgång där det sakta gled över i känsla av misslyckande.

Här är kandidaterna. Man får dock inte säga Cesare Prandelli, då han avgick av familjeskäl redan innan han hunnit börja. Egentligen inte heller Bruno Conti bara för att han är klubblegend. Han lotsade laget för kort tid. Det blir liksom alibi-svar att nämna dessa.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_A.S._Roma_managers
Citera
2017-05-14, 13:02
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myskankan
Benevento, Cittadella vann och Perugia fick en poäng. Det kanske blir ett kval nu när Frosinone förlorade.

SPAL är klara för Serie A, men deras form är usel. Ingen bra match idag. Ledesmas misstag gav Antenucci ett friläge, som han gjorde mål på.
Men i SPAL så finns Meret. Han har gjort en riktigt fin säsong. Jag har velat lite fram och tillbaka om vem som Juve ska köpa, ersätta Buffon är nästan omöjligt. Meret har imponerat i dom flesta matcher jag har sett. Både i SPAL och i landslaget. Donnarumma antar jag stannar i Milan, så då är Meret just nu det hetaste alternativet för Juventus. Meret kanske blir bättre än Donnarumma.

https://pbs.twimg.com/media/C_t_zEvXoAApFOD.jpg:large
https://video.twimg.com/ext_tw_video/863424481313914884/pu/vid/720x1280/rJlr9_ZasUtXDUhk.mp4
https://s7.postimg.org/wmvn16stn/Spal-tifosi-ternana.jpg

hur funkar reglererna måste lag vara mindre än 10 poäng från lag 3 för att få kvala. tänker 5 & 6 inte just nu kommer få delta i kvalet..
Citera
2017-05-14, 13:45
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
hur funkar reglererna måste lag vara mindre än 10 poäng från lag 3 för att få kvala. tänker 5 & 6 inte just nu kommer få delta i kvalet..

Trean går direkt upp till Serie A om det är tio poäng ner till fyran, då spelas inget kval.
Citera
2017-05-14, 14:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Lite intressant att Roma faktiskt varit väldigt framgångsrikt på senare år. Man tänker sig ju ofta att det är en klubb i svår motgång. Bilden av Roma som poppar upp i huvudet är ju kanske mera tiden från Nisse Liedholm till Spallettis första sejour. Den galna tiden under Dino Viola & Franco Sensi.

Jag slänger ut en svår fråga. Vilken är eran tränarfavorit i Roma efter att Fabio Capello lämnade 2004? Är det Spalletti eller har det solkats ner? Är väl därför jag menar att frågan är svår & intressant att lyfta. Svår fråga också eftersom kulttränaren Zeman inte fick en så lyckad andrasejour, precis som Spalletti kanske lite haft. Svår även eftersom vissa av tränarna sedan varit ytterst framgångsrika på annat håll & kanske inte borde sparkats iväg. Svår även eftersom Rudi Garcias inledande framgångar förbyttes i någon sorts tomgång där det sakta gled över i känsla av misslyckande.

Här är kandidaterna. Man får dock inte säga Cesare Prandelli, då han avgick av familjeskäl redan innan han hunnit börja. Egentligen inte heller Bruno Conti bara för att han är klubblegend. Han lotsade laget för kort tid. Det blir liksom alibi-svar att nämna dessa.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_A.S._Roma_managers

Montella, hade en mycket kort sejour, innan sämsta tränaren i Romas historia Enrique tog över.
Han hade en tydlig spelide, en tränare med pondus som verkade få spelarnas förtroende snabbt.
Resultaten var visserligen inget att hänga i julgranen direkt men man ska tänka på att han hoppade in runt omgång 20-25 och även om resultaten inte imponerar så märkte man att det fanns en tydlig spelplan.
Detta svarar inte på din fråga men jag ville verkligen ha kvar Montella som tränare då. Han hann inte sätta sin prägel på laget, utan fick egentligen ta över ett lag i spillror mitt i säsongen.

För Romas ledning lockade självklart löftet om ett nytt, spännande BarcaRoma med tika-taka tränaren Enrique vilket förblindade dem totalt, problemet var att Enrique glömde att han befann sig i italien, där försvaret alltid går först. Katastrof. Vi blev kära i Italiensk fotboll pga. det taktiska spelet, försvarspelet, grovjobbet samt hjärtat på plan. Allt man ser i det italienska landslaget.
Hela tika-taka grejen var fördömt att misslyckas innan Enrique satte sin fot i Rom.

För att svara din fråga: Ranieri. Född i Rom som uttalat sin kärlek för Roma. Han lyfte laget efter Spalletti och hade en fantastisk säsong. Tyvärr var relationen mellan honom och Totti dålig(det var någon match han bytte ut både Totti OCH De Rossi tidigt i en viktig match t.ex.), vilket förmodligen ledde till att spelarna tappade förtroende för honom och hans andra säsong blev som den blev.
Jag tror definitivt att han hade lyckats om han hade haft bra relation till Totti och verkligen förstått att man inte får byta ut Totti hursomhelst eller tappa hans förtroende.
Den eviga 2:an förvisso men han hade något stort på gång.
Senast redigerad av J-dilla 2017-05-14 kl. 14:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in