Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-12, 01:20
  #1
Medlem
Jag är väldigt stort fan av Apple. Använder iphonen till allt, låsa hemmet, släcka ljusen, ha koll på bilen, träning, ja, allt! Har dessutom en ipad och massa annat från Apple. Men något jag aldrig ens testat är datorer från Apple. Nu ska jag flytta ut och behöver ny dator (obs ingen laptop).

Har kollat runt lite och Imac verkar vara den bästa och minst komplicerade. Man får med mus, tagentbord och skärm. Själva datorn antar jag ligger i skärmen??, hänger inte riktigt med i den punkten.

Det jag kommer använda min dator mest till är skapa musik, videoredigering samt surfa. Kanske LOL också som är ett spel som inte tar så mycket. Kommer en Imac klara detta utan problem? För musik är Imac mycket bra har jag hört, hur ligger det till med spel? Kan hända att jag streamar någon match då och då till Tv:en också

Ser också att datorn fungerar som telefonen? Har man appar och sånt då? Snälla förklara lite om denna datorn, ligger så mycket efter.

Tack
Citera
2017-05-12, 01:34
  #2
Medlem
Om du vill betala 25k för en dator med delar för 8k så kör på.
Citera
2017-05-12, 07:38
  #3
Medlem
MacBook Pro annars? Köper du en Pro kan du alltid koppla den till en separat skärm (typ en 24" BenQ eller liknande) via HDMI. En laptop kan du alltid bära med dig också.

på en iMac sitter datorn i själva skärmen ja.

Kan du inget om datorer kanske du lika gärna kan köpa en Windows-burk? Finns mycket bra videoredigeringsprogram där, exempelvis Camtasia, tycker det är enklare än Final Cut Pro (till Mac).
Citera
2017-05-12, 07:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynnlige
Om du vill betala 25k för en dator med delar för 8k så kör på.

men, lol... köper du en liknande aluminiumburk från något annat företag ligger kostnaden på det samma. Se bara på Windows "Surface Book"
Citera
2017-05-12, 09:31
  #5
Medlem
Nuanzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuschpennarosa
men, lol... köper du en liknande aluminiumburk från något annat företag ligger kostnaden på det samma. Se bara på Windows "Surface Book"

Surface Book är väl inte ens avlägset Microsofts motsvarighet till en iMac? Vad har du rökt?
I vilket fall så är det ju så att Apples produkter är överlägset dyrast i förhållande till prestanda, och snäppet dyrare än typ alla andra när det gäller komponenter. Ska du köpa en iMac-motsvarighet får du betala mindre vad du än köper om man ser till prestanda - det är bara fakta, liksom.


Till TS: Ja om du ändå är inkörd på Apples mjukvarumiljöer så är det bara att tuta och köra, särskilt om du ska syssla med musik och redigering etc. Inte för att Mac är bättre, utan för att det är nog lättare att du stannar i den miljö du är bekant med.
Rent spontant vill jag säga att spela kan du mer eller mindre glömma helt och hållet, men det går att spela vissa spel på Mac. Och helt ärligt skulle jag nog hellre köpt en MacBook än en iMac, eftersom en iMac har samma komponenter som en bärbar dator. En iMac är endast stationär i den bemärkelse att den inte är lika bärbar som en laptop, men komponenterna är samma som i en bärbar dator. D.v.s. en iMac är en stationär bärbar dator med inbyggd skärm.
__________________
Senast redigerad av Nuanzen 2017-05-12 kl. 09:34.
Citera
2017-05-12, 10:40
  #6
Avstängd
Folk är snåla bönder här bry dig inte om dom.

Ja en iMac är helt rätt för musikprod. Se dock till att välja "mellanmodellen" eller någon med 4 kärnor. Finns inget bättre för musikprod.

Nuanzen är spot on i halva sitt inlägg, förutom att det tyvärr inte går att hitta billigare, "skärmdator" än iMac....
__________________
Senast redigerad av Raven2.0 2017-05-12 kl. 10:43.
Citera
2017-05-12, 20:24
  #7
Medlem
sk33s avatar
Jag har en Macbook Pro och en stationär "hackintosh", jag är stor vän av stationära datorer. Ska man hålla på med video är det ju bra att kunna ha rejäla hårddiskar internt, osv. Egentligen vill jag själv ha en Mac Pro (men inte betala för den).

Men, Mac Pro är ju både dyr och krånglig i dagsläget, så jag tycker du ska köra på iMac. Du vill ha en fyrkärnig processor, och 16GB minne.

Skärmar finns i 21.5 och 27 tum, jag själv föredrar 23-24 men då måste man köpa en lös skärm.

Oavsett kommer du nog att få skaffa extern lagring, så man klarar sig på 256GB SSD tycker jag. Jag har även kört med Fusion Drive, men, det är skönt att slippa roterande systemdisk.

En "Retina"-version kostar ett par tusen extra, och det är IMHO en no-brainer om man ändå ska pynta sådana summor som det handlar om. En iMac med Retina är nästan prisvärd, vilket man inte kan säga om en iMac utan Retina. Ska man spela bootar man Windows i Bootcamp och kör skärmen i lägre upplösning, då flyter det rätt ok även om grafikkorten i 21.5"-modellen är klart klenare än på 27"-modellen.

Så, en vettig 21.5" iMac kostar ca 21000, en vettig 27" ca 25000. Och uppåt, beroende på hur mycket extra minne man vill ha, exempelvis. (men 16GB är ju minimum på en ny dyr dator i dagsläget tycker jag, ska man sen syssla mycket med video kanske man vill ha en Core i7, etc)
Citera
2017-05-13, 00:03
  #8
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NP.S
[…]
Det jag kommer använda min dator mest till är skapa musik, videoredigering samt surfa. […]
Förutom att jag har noll koll på spel (som är ointressant då jag inte är tio år) så tror jag att en iMac är utmärkt för dig.

27" kan du uppgradera med minne, om du är snål vid köptillfället - vilket du inte bör vara.

Skit i hatarna. iMac är en jävligt bra dator.
Citera
2017-05-13, 09:06
  #9
Medlem
mrtowlies avatar
Självklart ska du ha en iMac om du vill ha en stationär dator. En iMac är dessutom sinnesjukt snygg och elegant vilket iaf jag värdesätter. Den skriker inte "datanörd" som andra stationära lösningar med extern monitor.

Snåla inte på hårdiskutrymme och snåla inte på retinaskärmen bara.

Såvida du inte ska producera en rockopera med 30 kanaler med effekter på varje kanal samtidigt duger vilken modell som helst bra för musikprod, min mac mini från 2009 klarar utmärkt av att skapa enklare produktioner i garageband. Vilken mac som helst från de senaste åren klarar detta.
Citera
2017-05-13, 18:14
  #10
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynnlige
Om du vill betala 25k för en dator med delar för 8k så kör på.
Word! Var något troll i en annan tråd som rekommenderade en Mac för 19k utan ens en SSD. Hur det överhuvudtaget kan existera anno 2017 är skrattretande. Lägger man så mycket pengar på en dator utan att bry sig om vad den innehåller bör man omyndigförklaras från rätten att överhuvudtaget få äga en dator. SSD i den prisklassen var standard för 5-6 år sedan och standard i de flesta budget-laptops idag.

TS kan lika gärna installera Linux på sin PC och få en bättre dator med samma UI till 1/10 av priset, men det fattar ju inte iDioterna.

Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Självklart ska du ha en iMac om du vill ha en stationär dator. En iMac är dessutom sinnesjukt snygg och elegant vilket iaf jag värdesätter. Den skriker inte "datanörd" som andra stationära lösningar med extern monitor.
Vad exakt är "snyggt" och "elegant" med den gråaste datorn på marknaden? Designen är så generiskt mainstream den kan bli och har varit exakt likadan i 15 år. Man blir ju deprimerad av att se en All in One Macintosh när man kan skaffa en riktigt snygg, moddad, uppgraderingsbar PC istället.

Den dagen Apple släpper ett chassi som NZXT Phantom eller H440, då kan vi snacka om att de innoverar och gör stilrena produkter.
__________________
Senast redigerad av avc 2017-05-13 kl. 18:29.
Citera
2017-05-13, 18:53
  #11
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NP.S
Jag är väldigt stort fan av Apple. Använder iphonen till allt, låsa hemmet, släcka ljusen, ha koll på bilen, träning, ja, allt! Har dessutom en ipad och massa annat från Apple. Men något jag aldrig ens testat är datorer från Apple. Nu ska jag flytta ut och behöver ny dator (obs ingen laptop).

Har kollat runt lite och Imac verkar vara den bästa och minst komplicerade. Man får med mus, tagentbord och skärm. Själva datorn antar jag ligger i skärmen??, hänger inte riktigt med i den punkten.

Det jag kommer använda min dator mest till är skapa musik, videoredigering samt surfa. Kanske LOL också som är ett spel som inte tar så mycket. Kommer en Imac klara detta utan problem? För musik är Imac mycket bra har jag hört, hur ligger det till med spel? Kan hända att jag streamar någon match då och då till Tv:en också

Ser också att datorn fungerar som telefonen? Har man appar och sånt då? Snälla förklara lite om denna datorn, ligger så mycket efter.
Tack

Vilka program ska du använda för musikskapande och videoredigering? Medföljande Garageband är ett hyffsat kompetent musikprogram, dessutom finns det också för iPad / iPhone vilket för att man kan fortsätta jobba med samma projekt i sin iPad som du påbörjade i iMacen. Via iCloud kan man komma åt sina Garageband-projekt (och andra filer också) på samtliga Apple-enheter.

Logic Pro X är ett mer kompetent program, kostar ett par tusenlappar.

Det finns en App Store även i Macen, precis som i iPad / iPhone, alla appar finns dock inte till Macen och tvärtom. Det funkar annars på samma sätt, man laddar ner dom gratis eller betalar med kreditkort eller med gift card, tex.

Integrationen med andra Apple-enheter är förstås styrkan, om man använder samma Apple-ID så kan man svara i datorn om det ringer i telefonen, man kan fortsätta skriva på ett mail i telefonen om man har påbörjat det i datorn, mm. Bilder, musik, bokmärken i webläsaren, anteckningar och andra dokument kan synkas mellan Mac, iPad och iPhone.

Läs mer här: https://support.apple.com/sv-se/HT204681
Citera
2017-05-13, 21:26
  #12
Medlem
Du verkar vara väldigt van med Apples ekosystem och därför håller jag med om att du bör välja en Mac. Själv hade jag dock valt en MBP med en extern skärm. Du får nämligen i det stora hela lika bra prestanda och kan använda samma dator när du är på resande fot som när du är hemma.

Väljer du senaste modellen samt en skärm med Thunderbolt via USB-C behöver du endast en sladd från dator till skärm, då datorn laddas via samma sladd som bildöverföringen sker med. Sedan kopplar du bara tangentbord och mus trådlöst till datorn. Lika bra som en iMac - fast du kan också ta datorn med dig.

Använder du dock endast datorn hemma är iMac ett bra och smidigt alternativ. Se dock till att ha en SSD med tillräckligt utrymme samt snåla inte på RAM-minne eller CPU.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback