• 1
  • 2
2017-05-06, 18:32
Medlem
Hej, ska börja med Strattera nästa vecka. undrar om den har uppiggande känsla som concerta eller ritalin? Blir man piggare av Strattera då har jag Add.
Tacksam förr alla svar
Citera
2017-05-12, 10:42
Medlem
Började med Strattera väldigt låg dos 18mg för några dagar sedan men har inte känt nån biverkning eller nån effekt. Ska det verkligen vara så?
Citera
2017-05-12, 11:53
Medlem
Började med Strattera väldigt låg dos 18mg för några dagar sedan men har inte känt nån biverkning eller nån effekt. Ska det verkligen vara så?
Citera
2017-05-12, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rimla74
Ge inte upp hoppet 😣
Citera
2017-05-13, 10:50
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rimla74
Ge inte upp hoppet 😣

18 mg är den näst minsta dosen av dom alla, på en skala som går ända upp till 5,5 ggr högre (100 mg).

Så jo, det är fullt normalt att du inte känner ett dugg på 18 mg.

Gjorde inte jag heller - dom flesta brukar sluta på kring 80 mg, så än är det lång väg kvar att gå - sedan, så har man även det prekära problemet med Atomoxetin att trots att du når effektiv dos - m ao, du börjar märka förbättring av dina symptom, så kan det ändå ta flera veckor efter du nått RÄTT dos, innan den dosen verkligen ger full effekt.

Det är därför viktigt att vara tålmodig med att INTE höja, när man börjar märka effekt - annars kan du få för hög dos och det brukar i regel vara riktigt, riktigt otrevligt.

Själv så har jag varit uppe på 80 mg, men började sänka kring 2-månadsstrecket, som jag nu har passerat - sänker fortfarande och är nu nere på 50 mg. Ärligt talat så tror jag att Atomoxetin helt enkelt inte fungerar på mig, vilket är tråkigt, då jag verkligen satsade mycket på den här medicinen.

Möjligen att den fungerar i kombination med en stimulant... vi får välan se, snart så sätter jag ut den totalt dock.
Citera
2017-05-13, 16:57
Medlem
Får vårdecentrals läkare skriva ut Strattera?
Citera
2017-05-13, 21:43
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wether
Får vårdcentrals läkare skriva ut Strattera?

I teorin ja, men i praktiken så brukar dom i regel hänvisa till psykiatrin ändå - brukar gälla ang. i princip all psykofarmaka.
Citera
2017-05-14, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
I teorin ja, men i praktiken så brukar dom i regel hänvisa till psykiatrin ändå - brukar gälla ang. i princip all psykofarmaka.

är strattera ett ssri preparat?
Citera
2017-05-14, 11:14
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
är strattera ett ssri preparat?

Nej, det är ett NRI-preparat - Norepinephrine Reuptake Inhibitor - norepinefrinåterupptagshämmare.

Det har en liten effekt på serotonin också, men den effekten är försumbar tills man kommer upp på dom högsta doserna - innan dess så är den i princip en NRI.

Så vill man vara väldigt generös så kan man välan säga att det är ett NSRI-preparat. Men då är man generös...

Atomoxetin (strattera) har mycket mer gemensamt med REBoxetin (edronax) än med en SSRI som t ex Fluoxetin (prozac).

Till skillnad från SSRI-er t ex, så kan dom flesta bara sluta rakt av med en NRI, ingen nedtrappning behövs, bara att gå cold turkey.
Citera
2017-05-17, 08:01
Medlem
Citat:
Nej, det är ett NRI-preparat - Norepinephrine Reuptake Inhibitor - norepinefrinåterupptagshämmare.

Det har en liten effekt på serotonin också, men den effekten är försumbar tills man kommer upp på dom högsta doserna - innan dess så är den i princip en NRI.

Så vill man vara väldigt generös så kan man välan säga att det är ett NSRI-preparat. Men då är man generös...

Atomoxetin (strattera) har mycket mer gemensamt med REBoxetin (edronax) än med en SSRI som t ex Fluoxetin (prozac).

Till skillnad från SSRI-er t ex, så kan dom flesta bara sluta rakt av med en NRI, ingen nedtrappning behövs, bara att gå cold turkey.

Vad är skillnaden mellan Strattera och t ex Elevanse eller Concerta?
Citera
2017-05-17, 08:03
Medlem
Citat:

Jag har kunnat sluta och börja med SSRI och SNRI helt utan upptrappning och nedtrappning. Varför reagerar inte min hjärna? Jag pratar då om maxdoser.
Citera
2017-05-17, 12:07
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Vad är skillnaden mellan Strattera och t ex Elevanse eller Concerta?

Enormt stor.

Concerta = Metylfenidat, en DNRI - dopamin-norepinefrinåterupptagshämmare.

Elvanse = Lisdexamfetamin, en avancerad mekanism där man förenklat kan säga att den får hjärnan att "pumpa ut" mer norepinefrin och dopamin på vissa ställen i hjärnan.

Sedan så tar det ju flera veckor innan man märker effekt på Atomoxetin (strattera), medans med stimulanter som Elvanse och Concerta så märker du om det hjälper redan inom några dagar - ibland kan man ha sån tur att vi talar TIMMAR innan man märker att det fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in