Citat:
Ursprungligen postat av
Christella
Jag vet inga gäng som skjuter alls. Jag håller mig inte i de svängarna. Men gäng och kriminalitet förekommer alltid i alla samhällen i världen. Våld har inte kultur, det finns fasiken överallt. Vad jag vet är att våld uppkommer från psykisk ostabilitet och missbruk likaså, en normal människa mördar inte bara sådär. Det saknas spärrar och det föds vissa utan eller lär sig förtrycka dom. Inom psykiatrin får man verkligen se början och hela resan in i kriminalitet och missbruk.
Vad vi alla kan enas om är väl ändå att ingen vettig människa mördar någon annan bara sådär? Tycker det är jobbigt att sitta bredvid någon på bussen bara, skulle aldrig begå brott. Men så är jag stabil i psyket och saknar missbruk. Två delar som tillsammans är jävligt förödande.
Allt finns överallt! Fast i olika mängder.
När en kultur PRÄGLAS av nåt, tex att göra upp om allt med våld ( klansamhällen), blir det utmärkande för den kulturen. Betyder inte att det inte existerar hantverk, folkdans eller annat harmlöst inom kulturen för det. Finns säkert nåt kaviarliknande i varje land, men i sån liten mängd att det inte blir nåt som uppfattas som synonymt med landet.
Tänk Grekland - Olivolja. ( har ett olivträd på terrassen förresten)
Inavel leder till psykisk instabilitet, så där slog du huvudet rätt på spiken. I klansamhällen gifter man sig med släkten för att hålla resurserna inom familjen. Detta har pågått så länge man kan minnas. Tror du inte det blir nån slags revolution i generna av det?
Forskning har påvisat sambandet inavel - dålig impuslkontroll, aggressivitet, empatistörning.
Vad säger du nu.