2017-05-13, 00:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
När det gäller AP har jag svårt att tänka mig några andra alternativ än att han dränkts av JM eller på JMs initiativ eller att han drunknat själv. Det senare är fullt möjligt om inte åk kan styrka att han inte drunknat i sjövatten.

Om han nu dränkts är frågan om det förevarit någon planering eller om det var en spontan händelse.

Om nu JM lider av ADHD, är hon i stånd till någon planering?

Av FUPen framgår det att hon i högsta grad är en planerande och manipulativ person. Detta oavsett vilken psykiatrisk diagnos man tror att hon har eller inte har.

Att AP inte drunknade i sjön styrks väl av frånvaron av kiselalger i hans lungor.
Citera
2017-05-13, 00:49
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
8/8? När han redan var funnen död?

Usch.. 7/8 förståsssssss

Sidan 17 alt 135 https://www.d0pe.se/domarpdf/Sommarstugemordet-Arboga/Huvudprotokoll/Huvudprotokoll__del_2__8_.pdf
Citera
2017-05-13, 00:49
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Eftersom det var det fetade som hon själv sa i det inspelade samtalet med sos-alarm kan vi nog utgå från att den versionen stämmer.

Detta med att hon skulle ha sett telefonen tidigare och då insett att något måste vara galet är nog något som hon hittade på när hon pressades om varför hon inte gick ut och tittade i båten.

Att inspelningen av sos-samtalet stämmer är ju klart. Men stämmer det som JM säger i samtalet?

I förhör i domstolen har hon gett en annan version om telefonen.

Om vi antar att JM är skyldig, då måste vi ju i alla lägen vara beredda på att hon hittar på för att det ska se ut som om hon är oskyldig. Så länge hon nekar eller håller fast vid sin historia. Den har ju iofs, glidit några gånger, men det första var ju att hon gick och la sig med barnen och somnade runt 20.00-21.00 (om jag minns rätt) och vaknade på morgonen runt 08.15 och gick ner till bryggan och ringde sos-alarm där.

Glöm inte vittnet som på 50 meters avstånd hörde att någon höll på med båten vid bryggan tidigt på morgonen.

Det finns mycket som inte stämmer...

Citera
2017-05-13, 00:53
Medlem
Citat:
Eftersom det var det fetade som hon själv sa i det inspelade samtalet med sos-alarm kan vi nog utgå från att den versionen stämmer.

Detta med att hon skulle ha sett telefonen tidigare och då insett att något måste vara galet är nog något som hon hittade på när hon pressades om varför hon inte gick ut och tittade i båten.

Ja om man nu skall utgå ifrån att det som JM säger i det inspelade samtalet stämmer så faller ju hela åtalet platt avseende Aki-fallet. Kanske (nog troligen) blir det så i slutändan, men inte då för att JM verkat trovärdig i larmsamtalet.

Edit: lasternas.. var före med 'invändningen'
Senast redigerad av Rubar 2017-05-13 kl. 00:57.
Citera
2017-05-13, 00:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Att inspelningen av sos-samtalet stämmer är ju klart. Men stämmer det som JM säger i samtalet?

I förhör i domstolen har hon gett en annan version om telefonen.

Om vi antar att JM är skyldig, då måste vi ju i alla lägen vara beredda på att hon hittar på för att det ska se ut som om hon är oskyldig. Så länge hon nekar eller håller fast vid sin historia. Den har ju iofs, glidit några gånger, men det första var ju att hon gick och la sig med barnen och somnade runt 20.00-21.00 (om jag minns rätt) och vaknade på morgonen runt 08.15 och gick ner till bryggan och ringde sos-alarm där.

Glöm inte vittnet som på 50 meters avstånd hörde att någon höll på med båten vid bryggan tidigt på morgonen.

Det finns mycket som inte stämmer...

Det finns mycket om inte stämmer, ja, och hon hittar sannolikt på saker för att det ska se ut som en olycka.

Men jag tror att det är svårare att improvisera under den ganska kaotiska situation som ett sos-samtal är. Hon visste ju inte i förväg vilka frågor hon skulle få.
Citera
2017-05-13, 00:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja om man nu skall utgå ifrån att det som JM säger i det inspelade samtalet stämmer så faller ju hela åtalet platt avseende Aki-fallet. Kanske (nog troligen) blir det så i slutändan, men inte då för att JM verkat trovärdig i larmsamtalet.

Edit: lasternas.. var före med 'invändningen'

Jag menade absolut inte att hon talade sanning om vad som hänt. Men jag tvivlar på att detta med telefonen som låg framme var något som hon planerat i förväg att säga.
Citera
2017-05-13, 00:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Bra fråga!
Iofs kommer fler frågor som följd, om det nu var så att det var JM, Aki och tvillingarna som åkte svart Volvo med barnstolar i baksätet ut till Granliden.
Hur var det med JMs sms-ande under bilresan? Var det inte någon som sa att hon aldrig gjorde så?
Om JM inte skött allt själv, när kom dom övriga?
Plus ett antal andra detaljer som jag inte orkar trassla ut just nu...

AP kan ha kört, två ihopträngda medhjälpare intagit passagerarsätet och JM och ev. ytterligare en person trängt ihop sig bredvid barnen i baksätet. - Enligt JJ har det varit 3 vuxna, 2 halvvuxna och 2 barn tidigare i bilen under färden till sommarstugan (Tilläggsprot., 17-04-13, del 3 (3), s. 477). - Hur löste man då returen? - En sammansvuren kan ha kört och hämtat några av festdeltagarna + lite tomglas mm).
Citera
2017-05-13, 01:08
Medlem
Citat:
Av FUPen framgår det att hon i högsta grad är en planerande och manipulativ person. Detta oavsett vilken psykiatrisk diagnos man tror att hon har eller inte har.

Att AP inte drunknade i sjön styrks väl av frånvaron av kiselalger i hans lungor.

På vilket sätt framstår hon som planerande?

Ja, kiselalgerna kan få avgörande betydelse i detta mål.
Citera
2017-05-13, 01:08
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Det finns mycket om inte stämmer, ja, och hon hittar sannolikt på saker för att det ska se ut som en olycka.

Men jag tror att det är svårare att improvisera under den ganska kaotiska situation som ett sos-samtal är. Hon visste ju inte i förväg vilka frågor hon skulle få.

Jag citerar från tidslinjen:

Om nu mordplanerna började ta form över ett år före mordet och fler förberedelser utfördes med början åtta månader före mordet så är det IMO troligt att sos-samtalet inte var improviserat. JM visste att det spelades in.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-13 kl. 01:14. Anledning: spelades in...
Citera
2017-05-13, 01:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jag citerar från tidslinjen:

Om nu mordplanerna började ta form över ett år före mordet och fler förberedelser utfördes med början åtta månader före mordet så är det IMO troligt att sos-samtalet inte var improviserat.

Min poäng var att det inte går att i förväg planera ord för ord hur ett samtal med en annan människa kommer att utlöpa. Självfallet har hon planerat mordet om hon nu är skyldig, vilket mycket tyder på.
Citera
2017-05-13, 01:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
På vilket sätt framstår hon som planerande?

Ja, kiselalgerna kan få avgörande betydelse i detta mål.

Bland annat i mordet och mordförsöket på föräldrarna, som hon sannolikt kommer att dömas för då bevisningen är mycket bättre. Men även på andra sätt, som t.ex. när hon baktalar AP vid SMS:andet med dennes ex. Man får intrycket av en mycket manipulativ person, vilket flera vittnen också bekräftar i förhören.

Till detta kommer förstås alla lappar med instruktioner till olika personer om vad de skulle ljuga om, som hon försökte smuggla ut från häktet. Plus de detaljerade "sociogramen" hon ritade upp när hon försökte kasta skulden på andra personer.
Senast redigerad av Regulus 2017-05-13 kl. 01:23.
Citera
2017-05-13, 01:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Min poäng var att det inte går att i förväg planera ord för ord hur ett samtal med en annan människa kommer att utlöpa. Självfallet har hon planerat mordet om hon nu är skyldig, vilket mycket tyder på.

OK, det är jag med på, men just telefonen är väldigt central.
I sos-samtalet uppger hon att hon upptäckte den under samtalet.
I förhör 11/5 (i torsdags) säger hon (ungefär) att när hon fick se telefonen på bordet när hon kom ner till bryggan så förstår hon att något är fel och ringer sos-alarm.

Samma telefon som JM skickade 12 sms till 20:19 – 20:56 kvällen innan.

(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Kan JM ha glömt bort vad det var som gjorde att hon förstod att något allvarligt hade hänt hennes "älskade" man? Kan han ha tagit en promenad? Nej, båten var ju borta. Den låg en bit bort. Den hade "drivit in" till stranden sa JM i samtalet. Det var vindstilla och närmast spegelblankt vid bryggan enligt räddningtjänsten en dryg halvtimme senare. Om jag minns rätt var också båten en orsak till att hon ringde i torsdagens förhör. I inspelningen av sos-samtalet så "upptäcker" hon båten under samtalet.

Det är ett pussel, men på ett eller annat sätt passar nog bitarna ihop.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in