2017-05-12, 23:32
Medlem
Visst var en av Sofias kompisar en av åklagarna från "Domstolen"?
Citera
2017-05-13, 02:30
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hui
Visst var en av Sofias kompisar en av åklagarna från "Domstolen"?

Ja, se: (FB) Gift vid första ögonkastet
Citera
2017-05-13, 07:31
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Den biten är väl precis som i verkliga livet?

Nu blir det en extrem situation IOM giftemål och att de flyttar ihop direkt utan att känna varann plus tv-kamerorna, så helt som i verkliga livet är det inte.

Louise och Micke hade ju uppenbarligen svårt att träffa nån i verkliga livet och då blir det kanske lika svårt i ett sånt här program?
Citera
2017-05-13, 11:39
Medlem
vitapumpss avatar
Som tjej tycker jag att hela den här serien är tvivelaktig. Jag fattar inte att det finns dem som ställer upp och exponerar sej själva som deltagarna gör. Har hört att det verkar vara ett stort intresse att få vara med. Men det är väl sådan som sticker ut mest särskilt udda karaktärer som exempelvis Magnus som främst blir utvalda. Jag har också läst att deltagarn ondgör sej för s k näthat. Men det får man väl räkna med då man deltar och kanske visar ett udda beteende. Vi får heller inte glömma att vissa deltagare även väcker positiva sympatier.

Att para ihop människor på detta sätt är ett vågspel. På det stora hela har det inte lyckts så särkskit bra. Själv är jag mycket negativ till de s k experternas agerande. Är också något undrande att svenska kyrka bidrar med "experthjälp" i form av en präst. Min morfar är pensionerad präst och har sagt att om det varit för ca 10 - 20 år sedan och en präst medverkat i ett liknande program hade denne blivit inkallad till biskop och domkapitel och blivit tagen i örat. Men kyrkan gör ju numera allt för att vara poppis i tiden. Det behövs väl eftersom medlemstappet accelererar.
Citera
2017-05-13, 16:32
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
Som tjej tycker jag att hela den här serien är tvivelaktig. Jag fattar inte att det finns dem som ställer upp och exponerar sej själva som deltagarna gör. Har hört att det verkar vara ett stort intresse att få vara med. Men det är väl sådan som sticker ut mest särskilt udda karaktärer som exempelvis Magnus som främst blir utvalda. Jag har också läst att deltagarn ondgör sej för s k näthat. Men det får man väl räkna med då man deltar och kanske visar ett udda beteende. Vi får heller inte glömma att vissa deltagare även väcker positiva sympatier.

Att para ihop människor på detta sätt är ett vågspel. På det stora hela har det inte lyckts så särkskit bra. Själv är jag mycket negativ till de s k experternas agerande. Är också något undrande att svenska kyrka bidrar med "experthjälp" i form av en präst. Min morfar är pensionerad präst och har sagt att om det varit för ca 10 - 20 år sedan och en präst medverkat i ett liknande program hade denne blivit inkallad till biskop och domkapitel och blivit tagen i örat. Men kyrkan gör ju numera allt för att vara poppis i tiden. Det behövs väl eftersom medlemstappet accelererar.

Nu är jag kille, men även jag är skeptisk till denna typ av program. Känns mer som ett kanal 5 program. Jag skulle aldrig deltaga i ett sådant program om jag nu var singel. Värnar rätt mycket om mitt privatliv, men alla är ju olika.

Sen är jag också mycket tveksam till Svenska Kyrkans deltagande, dom helt uppenbart lider av en mycket svår identitetskris. Samtidigt som de försöker vara moderna (på gott och ont) så ska de samtidigt blidka de klassisk troende. Tyvärr är de för spretiga för sitt eget bästa. Att ha gemensamma gudstjänster med muslimer visar ju bara hur desperata de är.
Citera
2017-05-14, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moosiiis123
På söndag 22.45 publiceras ett uppföljningsavsnitt på svtplay

Någon som hittat avsnittet? har bara hittat trailern för det.
Citera
2017-05-14, 11:52
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azper
Någon som hittat avsnittet? har bara hittat trailern för det.

Klockan är ju inte 22.45 än
Citera
2017-05-14, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mackz
Klockan är ju inte 22.45 än

Hahaha man är fan för trött alltså... trodde det var måndag..
Citera
2017-05-14, 17:00
Medlem
IQ130s avatar
Magnus pratar till Sofia vid köksbordet som om han är berusad och har ett fyllebråk med en storvuxen karl på gatan. Mitt emot sitter betydligt mindre Sofia och får höra hur personen som försöker vinna hennes hjärta säger: "… jag blir förbannad…", "vad är det du inte förstår???"…
Hennes "friare" skuldbelägger henne också för att hon inte har hjälpt till, när han stött bort henne från köket, för att han är "bättre".

Klart att Sofia blir rädd. Det allra farligaste och vanligaste kvinnor (och män) gör i våldsamma relationer är att köra över de inledande rädslorna. Rädsla är bra. Rädsla skyddar. Lyssna på dina signaler. De räddar ditt liv. Du kanske inte dör, men du förstör ditt liv om du inte lyssnar på dig själv.
Citera
2017-05-14, 17:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Magnus pratar till Sofia vid köksbordet som om han är berusad och har ett fyllebråk med en storvuxen karl på gatan. Mitt emot sitter betydligt mindre Sofia och får höra hur personen som försöker vinna hennes hjärta säger: "… jag blir förbannad…", "vad är det du inte förstår???"…
Hennes "friare" skuldbelägger henne också för att hon inte har hjälpt till, när han stött bort henne från köket, för att han är "bättre".

Klart att Sofia blir rädd. Det allra farligaste och vanligaste kvinnor (och män) gör i våldsamma relationer är att köra över de inledande rädslorna. Rädsla är bra. Rädsla skyddar. Lyssna på dina signaler. De räddar ditt liv. Du kanske inte dör, men du förstör ditt liv om du inte lyssnar på dig själv.
Vad baserar du att Sofia skulle ha blivit rädd på?
Citera
2017-05-14, 17:47
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Vad baserar du att Sofia skulle ha blivit rädd på?

Hon tystnade och vågade inte argumentera emot, bland annat att han tagit över sysslorna i köket och skuldbelade henne för det. Jag baserar att hon blev rädd på att hon "stängde av", som sexologen kom fram till. Avstängda känslor beror på rädsla. Rädslan kopplas dock till Sofia som individ, inte det faktiska problemet, den aggressive mannen. Här gör SVT fel som sänder ut skuldbeläggande till alla som lever i liknande relationer.

Jag vill dock inte bedriva häxjakt på Magnus, en naiv deltagare som inte förutsåg vad hans beteende kan leda till i sociala medier. Med det sagt anser jag att SVT gjort fel som inte hjälpt honom utifrån hans behov. Här har man bara lämnat ut honom och hans sämsta sidor. Vem vann på det? SVT agerar som om sociala medier inte finns, dessutom hade SVT inte sänt det här för många år sedan när tv inte var en kladdig burk av insyn i allt och alla.

Även om det är vuxna individer som tackar ja till att delta, kan de inte förutse konsekvenserna. Just det här upplägget känns allt för avancerat. Bonde söker fru, med flera som slåss för kärleken, är en lugnare produktion… då kan man passera ut personer som inte klarar trycket. SVT bidrog till att Magnus blev som en fisk på land hemma hos Sofia.

Jag tror att många inte klarat av det här upplägget, det är ju helt omstörtande att flytta in hos en främling och dessutom behöva blotta sig. En del klarar inte att bjuda på det och då beskrivs de som "inte hängivna". Typ Per som kom med Ikea-kassen och inte sov över hos Eva. Han blev också avskydd för att inte "ställa upp".
Senast redigerad av IQ130 2017-05-14 kl. 18:10.
Citera
2017-05-14, 22:20
Medlem
Evil_Santas avatar
Funderar på hur programmet funkar juridiskt. Vi har ju ingen återgång/ annulering i Sverige så är det första äktenskapet i början av programmet på riktigt = skilsmässa om det ej funkar? Sett totalt 10 minuter av en repris av detta program så är inte så insatt.
Senast redigerad av Evil_Santa 2017-05-14 kl. 22:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in