Citat:
Ursprungligen postat av
Konservburk
Vad baserar du att Sofia skulle ha blivit rädd på?
Hon tystnade och vågade inte argumentera emot, bland annat att han tagit över sysslorna i köket och skuldbelade henne för det. Jag baserar att hon blev rädd på att hon "stängde av", som sexologen kom fram till. Avstängda känslor beror på rädsla. Rädslan kopplas dock till Sofia som individ, inte det faktiska problemet, den aggressive mannen. Här gör SVT fel som sänder ut skuldbeläggande till alla som lever i liknande relationer.
Jag vill dock inte bedriva häxjakt på Magnus, en naiv deltagare som inte förutsåg vad hans beteende kan leda till i sociala medier. Med det sagt anser jag att SVT gjort fel som inte hjälpt honom utifrån hans behov. Här har man bara lämnat ut honom och hans sämsta sidor. Vem vann på det? SVT agerar som om sociala medier inte finns, dessutom hade SVT inte sänt det här för många år sedan när tv inte var en kladdig burk av insyn i allt och alla.
Även om det är vuxna individer som tackar ja till att delta, kan de inte förutse konsekvenserna. Just det här upplägget känns allt för avancerat. Bonde söker fru, med flera som slåss för kärleken, är en lugnare produktion… då kan man passera ut personer som inte klarar trycket. SVT bidrog till att Magnus blev som en fisk på land hemma hos Sofia.
Jag tror att många inte klarat av det här upplägget, det är ju helt omstörtande att flytta in hos en främling och dessutom behöva blotta sig. En del klarar inte att bjuda på det och då beskrivs de som "inte hängivna". Typ Per som kom med Ikea-kassen och inte sov över hos Eva. Han blev också avskydd för att inte "ställa upp".