2017-05-12, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

När det gäller morddygnen, 7-8/8-15, så pusslar jag fortfarande. De hållpunkter som jag är ganska säker på gäller är:
2015-08-07, ca 12:00 Aki lever och talar i telefon.
2015-08-08, ca 02:00 Aki är död.

När det gäller inköp, mess och annat är det IMO svårt att säkert fastställa vad Aki säkert har gjort själv den 7/8. Jag ska läsa på bättre så kanske det klarnar.

Du får nog ändra ang 150807. Enl Akis telefonlista är den enda han pratar med JM : 12.58 Vidarek 0,07 sek, 13.35 Samtal m JM 0,21 sek. Kl 11.20 kom ett samtal in, som ej besvarades.
Enl Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_%20(4).pdf
Citera
2017-05-12, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Man märker en viss frusteration i tråden den senaste tiden, är det för att det blir allt klarare för allt fler att Akis död inte kommer att leda till en fällande dom för mord?

Är det någon som fortfarande tror mord kan bevisas utom rimligt tvivel? Motivera gärna på vilka grunder.

Ser tunt ut än så längr. Det finns en del små detaljer som kan fälla henne, tex den dumhet hon gjorde när hon sa att ett av hennes barn vittnat om att hon ångrade sig.
Citera
2017-05-12, 21:55
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Du får nog ändra ang 150807. Enl Akis telefonlista är den enda han pratar med JM : 12.58 Vidarek 0,07 sek, 13.35 Samtal m JM 0,21 sek. Kl 11.20 kom ett samtal in, som ej besvarades.
Enl Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_%20(4).pdf

OK, så när var sista gången som Aki "nästan säkert" var vid liv, dvs. att han pratar själv med någon?

Jag känner mig lite dimmig angående detta. Utan C2H5OH...

Det är ju ganska gott om eventuellt vilseledande information. Lite kameraövervakning hade varit fint!

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-12 kl. 22:06. Anledning: Etanol skulle det vara... :)
Citera
2017-05-12, 21:58
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ser tunt ut än så längr. Det finns en del små detaljer som kan fälla henne, tex den dumhet hon gjorde när hon sa att ett av hennes barn vittnat om att hon ångrade sig.

Ok, jag vet inte vad du syftar på men det ska bli intressant att se hur rätten ställer sig till vittnesmålen från de närmaste. Det finns ju en del smolk i bägaren hos de flesta av dem, vem kommer rätten lita på? Eller kommer den att såga allas berättelser?
Citera
2017-05-12, 21:58
Medlem
Citat:
OK, så när var sista gången som Aki "nästan säkert" var vid liv, dvs. att han pratar själv med någon?

Jag känner mig lite dimmig angående detta. Utan C3H5OH2...

Ha ha, telefonlistan startar först 150807 11.20. Så det verkar som torsdag är senaste då pratade han med i vart fall systern.
Citera
2017-05-12, 21:59
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men vigseln hade ägt rum på Clarions hotell och två kvinnor ur hotellpersonalen anlitats som vigselvittnen (Protokollbil. Försök grovt bedrägeri, IF 2 (3), s. 247f). - De ska ha gift sig på rummet kl. 16.00 och alla bokningar (bl.a. svit med två barnsängar) dessförinnan ha ombesörjts av JM.

Tack, det var det jag for efter.
Citera
2017-05-12, 22:00
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ha ha, telefonlistan startar först 150807 11.20. Så det verkar som torsdag är senaste då pratade han med i vart fall systern.

Tack, jag korrigerar.

Citera
2017-05-12, 22:02
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:

Jag känner mig lite dimmig angående detta. Utan C3H5OH2...

Det är ju ganska gott om eventuellt vilseledande information. Lite kameraövervakning hade varit fint!

Ta en långdrink eller lite Bailys, inte bara manligt utan också rik på glycerol.

Alla inblandade runt Johanna verkar ha en agenda, sanningen lär vi aldrig få.
Citera
2017-05-12, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Detta är ett påstående som jag gör utifrån en samlad bedömning av hela materialet.

Jag kan ha snorfel, jag kan ha jätterätt. Jag gör inte anspråk på absolut visshet. Däremot så påstår jag med bestämdhet att JM är psykopat och klandervärd i största allmänhet.
Du gjorde precis en bedömning på att hon ville misshandla och döda Akis föräkdrar för en nyckel.

Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Detta blir mitt sista inlägg till dig!

Du blandar ihop åklagaren med domstolen. Två olika saker! Självklart har åklagaren läst FUP:en.

Seriemord? Du menar om hon torskar för båda morden? Jag vet inte om det direkt gör henne till seriemördare i någon kriminologisk bemärkelse men...jag tror hon torskar för ett av morden i alla fall om du nu är road av att ha gissningslek.

Hej då!
Hej hej!
Inte ta illa upp, vi diskuterar och självklart kan jag inte låta bli att undra över varför du kallar henne seriemördare när du bara tror hon fälls för ett mord?

Du måste vara mer konsekvent.
Citera
2017-05-12, 22:04
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Jag fyller på med några punkter i tidslinjen fram till dygnen då Aki mördades.
Det kommer säker att bli fler påfyllningar...

Tidslinje JM + Aki – från före möte till mordet på Aki (version 4)
Jag tycker tidslinjen är central och fortsätter att förtydliga den.
Det behövs detaljerade tidslinjer också för dygnen runt mordet och veckorna efter.
Hoppas någon kan komplettera med dessa. Noterar att Letsdoit m.fl. gjort ett bra jobb med detta!

Enligt JM träffades hon och Aki i slutet av 2011 och flyttade ihop sommaren 2012.

Tidslinje
– 2004-12-17 Hammarby köps. JM "bor" med PG och JM har kennel. Ett fosterbarn dör (ca 200x) "jättekonstigt" enl. AM.
– 2007-09-04 Vedbergsgatan köps och JM flyttar "delvis" dit.
– 2007/2008 JM träffar polisen JN. Varar till sommaren 2008.
– 2008 ca, första uppgifter om att JM ev. säljer sexuella tjänster.
– 2010-01 ca, JM inleder förhållande med Nicklas.
– 2010-02 JM och PG separerar.
– 2011? Ett fosterbarn drunknar.
– 2011, slutet av. – JM och Aki träffas.
– 2012-0x-xx Aki säljer Sollentuna och flyttar in på Vedbergsgatan.
– 2012-06-01 JM får en mille av pappa.
– 2012-07-27 köps huset på Kungsladugådsgatan.
– 2012-10-12, huset på Vedbergsgatan säljs.
– 2012-12-23 tvillingarna föds.
– 2013-11-22 JM påbörjar en omfattande SMS-korrespondens med MN.
– 2014-03-31 Göran köper lägenheten på Grankvistgatan som JM ska bo i.
– Våren 2014 säger JM till Aki att hon har "torpeder" som ska hänga Aki i ett träd.
– 2014-12-08 Aki och JM vigs på Arlanda.
– Förfalskad livförsäkring i januari 2015.
– Troligt mordförsök i Egypten i februari.
– 2015-02-16 säljs huset på Kungsladugådsgatan. Kontrakt skrevs i oktober 2014.
– 2015-02-17 Aki uppger till MN att JM varit otrogen med tre olika män på mycket kort tid, att förhållandet Aki-JM avslutas och att han flyttat.
– Aki uppger att han flyttat hem till föräldrarna eftersom han är rädd för JM. Jag är osäker på datum.
– "Då de befann sig uppe i sovrummet skulle hon tända eld under trappan för att försäkra sig om att de inte kunde ta sig ner. Anledningen till detta var att Johanna skulle få ut sitt arv efter föräldrarna som är relativt välbärgade." Troligen våren 2015.
– Aki träffar ny flickvän i maj.
– Aki säger att han aldrig skulle åka frivilligt till stugan. JM säger att dom skulle "ha trevligt"/ha sex.
– Hittas drunknad intill bryggan i Hjälmaren i augusti 2015, med vatten i lungor som inte kommer från Hjälmaren.
– JM insisterade på att Aki skulle kremeras trots att det fanns önskemål om motsatsen.

Det finns naturligtvis mer än jag noterat här, men jag tycker tidslinjen är central.

För fastigheter anges köpdatum enligt Lantmäteriet.

För att inte röra till det har jag utelämnat morddygnen och efterföljande diskussioner om obduktion och kremering, t.ex. här.

När det gäller morddygnen, 7-8/8-15, så pusslar jag fortfarande. De hållpunkter som jag är ganska säker på gäller är:
2015-08-07, ca 12:00 Aki lever och talar i telefon.
2015-08-08, ca 02:00 Aki är död.

När det gäller inköp, mess och annat är det IMO svårt att säkert fastställa vad Aki säkert har gjort själv den 7/8. Jag ska läsa på bättre så kanske det klarnar.

2015-08-06 AP köper regionalbiljett Stockholm - E-tuna, vet ej avgångstid, men resan tar ca 1 tim à 144 :-
2015-08-07 AP anländer till E-tuna och gör ett, av tre inköp, på förmiddagen. Tunavallens Grill à 80:-
Vidare, ICA Supermarket Asplunda à 81:50

Slutligen, Systembolaget E-tuna à 297:40 klockan 11:08

Telefonkontakt (ej sms) med flamman i F**n 12:06

JM handlar, på sitt kort 2015-08-05 klockan 15:30 bubbel för 164:00 i övrigt händelsefattigt....

2015-08-07 klockan 13:51, Dras AP´s kort återigen på systembolaget, denna gång på summan 648:10
Tiden för den stora festinhandlingen på COOP, hittar jag inte just nu........
Citera
2017-05-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, det är ett rent mysterium hur fan hon kunnat undgå att hamna i fokus tidigare, jag vägrar tro att det här kommer som en blixt från en klar himmel, hon måste ha gjort en hel del djävulskap tidigare, inte av samma dignitet men likafullt djävulskap.

Att det har accelererat iväg nu de senaste åren får man nog fan tillskriva någons slags ålderskris, JM kände väl att tiden började rinna iväg för henne, nu gällde det att snabbt som fan bli rik och oberoende, skit samma om det blev på bekostnad av några näras liv.
Människor missförstår ofta personer med myndig stämma och tydlig vilja, och sätter automatiskt likhetstecken med bra ledargestalt.
Varje sådan kandidat till ledargestalt bör granskas av den som är i beroendeposition. För att upptäcka psykopati, narcissism, borderline och annat som man bör fly ifrån så snabbt det går.
Men sådant lär man sig inte tillräckligt av i skolan idag.
Citera
2017-05-12, 22:12
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ithaca
En liten vädjan kommer här, från en av många (ja vi är många; enbart i min "krets" av läsare i tråden är vi ca 10, varav 1 journalist, 2 utredande psykologer och 2 jurister (med poliser som sambor :-). Ni flitiga, upplysta, analytiska, kreativa och ja, en aning ivriga (fast mest på ett positivt sätt) som bidrar i denna enastående tråd: TACK för att ni orkar (denna tråd är ju en blivande del av den bit kriminalhistoria vi bevittnar just nu) - men lämna prestigen vid sidan av!
Vi är många (jag lovar!) som läser era analyser och spekulationer med förtjusning; säkert mycket fler som läser än antalet som bidrar. RESPEKT!
Vill därför påminna om att denna tråd er kanske den mest civiliserade någonsin på Flashback - let's keep it that way!
Återigen, tack för att ni orkar - men fortsätt samarbeta istället för att stångas.
Detta är ett spektakulärt fall oavsett nästan ur vilken vinkel man tittar. Tappa inte bort analysen, snälla!
"Kom gärna in med din personlighet, men lämna ditt ego vid dörren". Som någon sa.
Allt gott!/ Ithaca

Du vet att vi gör allt för er kära jornalister. Ni är lite av idealiserade hjältar som står upp för den svenska värdegrunden, vi är er evigt tacksamma. 😉

OnT: Hur stor del av medias drev mot Johanna och hennes klan är grundat på information från Flashback och hur mycket är "jornalistisk research"?

Kommer medias drev, primärt den första tiden innan yppandeförbuden, påverka vittnen och sakkunninga. Det är slående att alla efter allt kommit upp till ytan har negativa tankar om Johanna men innan dess inte tagit till orda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in