2017-04-29, 13:35
Medlem
Trogskalles avatar
Jag tycker vitpeppar är den mest överskattade kryddan. Smakar och luktar illa. Använder faktiskt inte vitpeppar till någonting.
Citera
2017-04-29, 13:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Jag tycker vitpeppar är den mest överskattade kryddan. Smakar och luktar illa. Använder faktiskt inte vitpeppar till någonting.
Hur kommer man fram till den är överskattad?
Den är ju trots allt inte pratat om alls nästan.
Så se den som överskattad ser jag som rätt tokigt faktiskt.

Och smaken är som baken, så din smak säger jag inget om.
Man måste ju inte gilla allt som sagt vad.
Citera
2017-04-29, 15:01
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil.I.Grissom
Lite klargörande då någon sa att vitpeppar är omogen svart peppar.

Grönpeppar är omogen peppar

Därefter så bildas rödpeppar eller rosépeppar.

Grön- , vit- och svartpeppar är samma frukt (Piper nigrum) .

Grönpeppar är de omogna bären.
Svartpeppar är halvmogna bär - inkl fruktköttet - som kokas, fermenteras och torkas.
Rödpeppar är de helt mogna bären.
Vitpeppar framställs av helt mogna bär (rödpeppar) där fruktköttet avlägsnas och endast den torkade kärnan används.

Rosépeppar är däremot en helt annan frukt som inte ens är släkt med vanlig peppar.
Inte heller chili-, krydd- eller sichuanpeppar är släkt med peppar.
Citera
2017-05-09, 22:30
Medlem
japanskbruds avatar
jag vet att vitpeppar verkligen kan smaka som en gödselstack och man får kasta maten, men det beror på tillverkningsfel. Den är helt enkelt förpackad innan den har torkat helt.
Finns däremot inget bättre än riktigt vitpeppar från en nyöppnad förpackning som är grovt mortlad ..särskilt på stekt fläsk. Passar även väldigt bra i potatisgratäng. Provade tack vare ett franskt recept på gratin dauphinois. Anthony Bourdain
Citera
2017-05-10, 23:08
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
jag vet att vitpeppar verkligen kan smaka som en gödselstack och man får kasta maten, men det beror på tillverkningsfel. Den är helt enkelt förpackad innan den har torkat helt.
Finns däremot inget bättre än riktigt vitpeppar från en nyöppnad förpackning som är grovt mortlad ..särskilt på stekt fläsk. Passar även väldigt bra i potatisgratäng. Provade tack vare ett franskt recept på gratin dauphinois. Anthony Bourdain

Jag har vitpeppar på kolyhdrater t.ex. pasta, ris och potatis. Svartpeppar på rött kött, fisk och kyckling.

Aldrig upplevt smak av "gödsel". Måste bero svenska smaklökar?
Citera
2017-05-10, 23:22
Medlem
I för stor mängd smakar vitpeppar hemskt, men någon nypa i moset ger god smak.

Tyvärr har det en egenskap att det alltid blir för mycket om man tar direkt ur burken
Citera
2017-05-12, 10:54
Medlem
Barney Calhouns avatar
Brukar ofta uppleva att vitpeppar luktar gödsel när jag vräker på det direkt i rätten på spisen.
Har nog inte upplevt det när jag sätter på en mindre mängd på tallriken vid bordet.
Någon smak av gödsel har jag nog aldrig upplevt. osäker på hur kodynga smakar dock.

Edit: och skulle önska att idioterna till tillverkare skulle fatta att sätta minder hål i burkarna så det inte kommer så jäkla mycket.
Blir att man får hälla i handen för att kunna fördela det jämt över maten.
Samma gäller vissa av dom större saltburkarna.
Enda saltburken som är bra är den vita med rött lock.
Den med gulaktikt lock har åt helvete för stora hål.
Senast redigerad av Barney Calhoun 2017-05-12 kl. 11:05.
Citera
2017-05-12, 11:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Jag har vitpeppar på kolyhdrater t.ex. pasta, ris och potatis. Svartpeppar på rött kött, fisk och kyckling.

Aldrig upplevt smak av "gödsel". Måste bero svenska smaklökar?
Smak vet jag inte om det påminner så mycket om stall, men lukten definitivt och lustigt att man aldrig tänkt på detta innan man läste tråden.

Jag tar dock svartpeppar på pasta och maten, steker jag nått så tenderar det bli mer vitpeppar, men även svartpeppar blandat kan vara gott.
Citera
2017-05-12, 16:31
Medlem
Mackan52s avatar
Vitpeppar tycker jag gör sig bäst till stuvningar, såser och fisk. Inte annars.

Men gödsel? Det var nått nytt.
Citera
2017-05-12, 17:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Vitpeppar tycker jag gör sig bäst till stuvningar, såser och fisk. Inte annars.

Men gödsel? Det var nått nytt.
Men lukta så får du en dust av stall.
Citera
2017-05-12, 17:18
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Brukar ofta uppleva att vitpeppar luktar gödsel när jag vräker på det direkt i rätten på spisen.
Har nog inte upplevt det när jag sätter på en mindre mängd på tallriken vid bordet.
Någon smak av gödsel har jag nog aldrig upplevt. osäker på hur kodynga smakar dock.

Edit: och skulle önska att idioterna till tillverkare skulle fatta att sätta minder hål i burkarna så det inte kommer så jäkla mycket.
Blir att man får hälla i handen för att kunna fördela det jämt över maten.
Samma gäller vissa av dom större saltburkarna.
Enda saltburken som är bra är den vita med rött lock.
Den med gulaktikt lock har åt helvete för stora hål.
Finns det alltså fortfarande folk som köper malen vitpeppar? Jag trodde de dog ut samtidigt som dinosaurierna.
Citera
2017-05-12, 20:14
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men lukta så får du en dust av stall.

Men då borde det ju passa till hästgryta

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Finns det alltså fortfarande folk som köper malen vitpeppar? Jag trodde de dog ut samtidigt som dinosaurierna.

Vilka hemska fördomar folk har. Gör jag svampstuvning vill jag inte ha små svarta loppor simmandes i den. Stuvningen skall vara slät, vacker och blond (som en kvinna). Inte besudlad med svart skräp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in