2017-05-12, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Vad gaggar ni skåningar om egentligen? Nej det funkar inte för AIK våren 2017 med spelarmaterialet de förfogar över. Är det då fel på systemet i sig eller är Rickard Norling en idiot som inte inser att det är läge att satsa på något annat?
Tesen som drivs är ju att de har ett spelsystem som fungerar. Totalt intetsägande ju när det tydligen INTE fungerar. Jag fattar verkligen inte poängen med den diskussionen. Det är klart att 3-5-2 fungerar om man har perfekt i rätt läge och i rätt tidpunkt med rätt spelare. Men det gör de flesta spelsystem under de förutsättningarna...
Citera
2017-05-12, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a.e.g
Blåvitts stoppa huvudet i sanden mentalitet och skylla på budbäraren i detta fall är fan sorglig.

Jag hatar er men ni skall fan vara med och konkurrera, sorgligt om Häcken går om er för det kommer dom göra om ni inte rensar upp i föreningen.

Tragiskt.

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.

Vem menar du är budbäraren i detta fall? Engvall?

Stoppa huvudet i sanden är väl precis det som ingen gör, förutom möjligtvis Frank Andersson
Citera
2017-05-12, 13:23
Medlem
4522s avatar
Kan man verkligen argumentera för att AIK:s defensiv sett bra ut, om den går ut över offensiven så pass mycket som den gör? Målet måste väl ändå vara att hitta den bästa balansen mellan offensivt och defensivt som samtidigt ger högst poängavkastning. Där är dom inte alls idag. Jag tycker AIK:s offensiv har sett otroligt identitetslös och syrefattig ut. Det saknas kreativitet, bolltempo och någon som kan konvertera det lilla som skapas.

Om jag vore supporter skulle jag vara mest oroad över att det inte ens finns några tydliga tendenser eller linjer i offensiven. En mycket större andel av målen tillkommer ur ren slump eller pga. motståndarens brister snarare än egen produktion. Jag känner mig mycket tryggare med mitt Norrköping, trots att säsongsinledningen varit upp och ner, då dom åtminstone uppvisat höga toppar samt tendenser i både offensiven som defensiven.

Därifrån är det mycket lättare att hitta balansen - än för AIK som i princip måste vikta om hela sitt lagbygge för att få fart på målproduktionen.
Citera
2017-05-12, 15:18
Medlem
Citat:
Systemet i sig är det ju inget fel på. Snarare sportchefen som misslyckas att kontraktera rätt spelartyper samt tränaren som försöker sig på något man bevisligen inte klarar av.

Tycker att AIK agerat märkligt i vinterfönstret. Man sitter på 4 snarlika anfallare där ingen har sin styrka i djuppled. Vänsterbackarna är antingen Stipe som är helt under isen eller Korv-Nisse som är keff framåt. Varför skeppare man Kpozo? Mittbackarna och det centrala mittfältet är däremot stabila.
Det specifika fallet har du säkert bättre koll på än mig, jag vet inte om Norlings taktik är optimerad efter spelartruppen han har till sitt förfogande. Frågan är om ett system är bra när spelare x, y och z saknas för att det ska fungera. Då kan, för att hårdra det, Peter Swärdh ställa upp laget som koner i 4-3-3 och säga att spelarna helt enkelt inte är bra nog. Hans system fungerar bevisligen i Barcelona. Kan Magnus Haglund peka på sitt guld 2006(?) och svära sig fri från ansvar?
Citat:
Ursprungligen postat av Jaxxx
Givetvis har du en poäng och naturligtvis borde man anpassa taktiken till laget. Men i ansvarsfrågan skyller jag i Gnaget mer på värvningsansvarig än tränare.
Ansvarsfrågan överlåter jag till andra som kan AIK bättre men jag är inne på samma spår som du.
Citera
2017-05-12, 15:52
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Vad gaggar ni skåningar om egentligen? Nej det funkar inte för AIK våren 2017 med spelarmaterialet de förfogar över. Är det då fel på systemet i sig eller är Rickard Norling en idiot som inte inser att det är läge att satsa på något annat?

Det här som när Laban Arnesson, efter en 1-5 förlust mot Sovjet, sa på fullt allvar: "Spelsystemet är bra men vi har inte spelare till det". Så är han också Sveriges sämste förbundskapten.

Norling som tränare måste anpassa spelsystemet efter materialet, tycker jag.
Citera
2017-05-12, 16:22
Medlem
civilians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaxxx
Ok känns som ni kommit längre ner i tabellen än 4 senaste åren.Märklig målsättning med top 4 ändå. Borde inte europaspel vara rimligare. Då 4e platsen just ofta inte ger någonting.

Det är väl topp 3 som är målsättningen egentligen. Eller ja, målsättningen är europaspel vilket ju, med lite flyt, kan nås även via en fjärdeplats.

För övrigt lite lustigt att artikeln om missnöjet med Haglund kommer nu, med tanke på vår diskussion häromdagen, hehe.

Citat:
Ursprungligen postat av a.e.g
TRist, vad tror du om Elfsborg? Jag tror att de kommer falla tillbaks till ett mittenlag i Allsvenskan för att senare kanske åka ut.

Tiden där lag som Elfsborg kunde utmana är slut och det är bra för Allsvenskan.

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.

Vi kommer inte åka ur, det kan jag lova dig, om inget väldigt oförutsägbart händer. På ungdomssidan är vi en utav de främsta i Sverige och talangerna bara fortsätter komma. Det är en enorm trygghet att vår förening är så otroligt välskött.

Det som framförallt hänt som gjort att vi just nu inte längre räknas som ett topplag är, tror jag, den stora omsättningen av spelare på viktiga positioner. Tunga tapp som inte är lätta att ersätta.
Citera
2017-05-12, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Tidningen GT gör det igen .
Förra veckan gnälldes det på Lennartsson. Nu är det Grens tur.
Engvall den bittre gnyr och gnäller på herr Gren och vips så hakar den Göteborska kvällstidningen på.

....

Vill GT fortsätta med att splittra klubben så gör man helt rätt.
Vill man på GT hjälpa till att skapa en go atmosfär ,så är det bättre att hålla käften och sluta leka med tangentbordet. Journalister på GT bör också sluta leka polare med vissa spelare
Har jag,du eller andra problem på jobbet så tar man det med chefen !

...
Bondelag. Ska lokaljournalistiken supporta klubben? Har ni blivit så mycket småstad nu? Det går utför.
Citera
2017-05-12, 17:50
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Kan man verkligen argumentera för att AIK:s defensiv sett bra ut, om den går ut över offensiven så pass mycket som den gör? Målet måste väl ändå vara att hitta den bästa balansen mellan offensivt och defensivt som samtidigt ger högst poängavkastning. Där är dom inte alls idag. Jag tycker AIK:s offensiv har sett otroligt identitetslös och syrefattig ut. Det saknas kreativitet, bolltempo och någon som kan konvertera det lilla som skapas.

Om jag vore supporter skulle jag vara mest oroad över att det inte ens finns några tydliga tendenser eller linjer i offensiven. En mycket större andel av målen tillkommer ur ren slump eller pga. motståndarens brister snarare än egen produktion. Jag känner mig mycket tryggare med mitt Norrköping, trots att säsongsinledningen varit upp och ner, då dom åtminstone uppvisat höga toppar samt tendenser i både offensiven som defensiven.

Därifrån är det mycket lättare att hitta balansen - än för AIK som i princip måste vikta om hela sitt lagbygge för att få fart på målproduktionen.

Ropa inte hej än. De lär göra 4-5 mål imorgon, minst.
Citera
2017-05-12, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av civilian
Det är väl topp 3 som är målsättningen egentligen. Eller ja, målsättningen är europaspel vilket ju, med lite flyt, kan nås även via en fjärdeplats.

För övrigt lite lustigt att artikeln om missnöjet med Haglund kommer nu, med tanke på vår diskussion häromdagen, hehe.

Vi kommer inte åka ur, det kan jag lova dig, om inget väldigt oförutsägbart händer. På ungdomssidan är vi en utav de främsta i Sverige och talangerna bara fortsätter komma. Det är en enorm trygghet att vår förening är så otroligt välskött.

Det som framförallt hänt som gjort att vi just nu inte längre räknas som ett topplag är, tror jag, den stora omsättningen av spelare på viktiga positioner. Tunga tapp som inte är lätta att ersätta.

Tycker Haglund gjorde en grå insats under sina år i Elfsborg. Vad blev resultatet med en av de finaste trupperna i svensk fotboll under flera år med spelare som Hult, svensson, Nilsson, bajrami, claesson, Keane Osv; ett ynka lite guld. Trots en av de finaste offensiva trupperna, där jag vill minnas att man hade 4 st gedigna forwads så envisades han med att spela en feg 4-5-1 där 0-0 matcherna mot bottenlag ramlade in i strid ström. Jag blev mycket förvånad när ni tog tebax honom, antagligen stirrar ni er blinda på guldet... Förövrigt tror jag att Henrik "det är som det är" Larsson snart är i en fotbollsklubb nära er - antingen Göteborg eller Elfsborg: sanna mina ord
Citera
2017-05-12, 18:37
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Jag blev mycket förvånad när ni tog tebax honom, antagligen stirrar ni er blinda på guldet... Förövrigt tror jag att Henrik "det är som det är" Larsson snart är i en fotbollsklubb nära er - antingen Göteborg eller Elfsborg: sanna mina ord

Klas Ingesson valde honom som sin efterträdare på sin dödsbädd:

http://www.expressen.se/gt/sport/uppmanad-av-klas-ingesson-att-ta-over/

Ett förfarande jag inte tyckte om då och fortfarande inte gör.
Senast redigerad av snillet_1 2017-05-12 kl. 18:44.
Citera
2017-05-12, 18:44
Medlem
civilians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Tycker Haglund gjorde en grå insats under sina år i Elfsborg. Vad blev resultatet med en av de finaste trupperna i svensk fotboll under flera år med spelare som Hult, svensson, Nilsson, bajrami, claesson, Keane Osv; ett ynka lite guld. Trots en av de finaste offensiva trupperna, där jag vill minnas att man hade 4 st gedigna forwads så envisades han med att spela en feg 4-5-1 där 0-0 matcherna mot bottenlag ramlade in i strid ström. Jag blev mycket förvånad när ni tog tebax honom, antagligen stirrar ni er blinda på guldet... Förövrigt tror jag att Henrik "det är som det är" Larsson snart är i en fotbollsklubb nära er - antingen Göteborg eller Elfsborg: sanna mina ord

Jag är tacksam för vad han gjort för klubben, han gjorde oss till ett topplag och tog oss till första guldet på evigheter. Däremot så har jag aldrig varit så där överdrivet imponerad av honom och jag tycker det var ett jävligt tråkigt val nu. Men som jag skrev tidigare så kan jag ändå förstå valet, för att skapa lite stabilitet efter några år av turbulens.

Och ja, what snillet said. Svårt att säga emot där.

Henrik får gärna gå till Blåvitt!
Citera
2017-05-12, 20:58
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Det skulle vara kul att vem det är som står upp för tränaren.

Vilken sthlm:s klubb ligger närmast till hands?
Vilken Sthlm:s klubb som ligger närmast till kris? Definitivt AIK.

Djurgården ligger på samma poäng som AIK och är såklart uppe i sjunde himlen (ingenting konstigt, asen har spelat bra och underhållande) samtidigt som Bajen blandad och gett men har en ny tränare med stort förtroendekapital. AIK har spelat skit och har verkligen ingenting kreativt i anfallet, förlitar sig enbart på inlägg och när det inte fungerar fortsätter man ändå. Med fyrtornen i anfallet är det i.m.o rätt taktik även om man kan ställa sig frågande stundtals.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in