2017-05-12, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Har du sett förhören med femåringen?

Helt rätt polisen sitter framåtlutad nästan över pojken, tydligt maktspråk kroppsligt sett. Alla som har barn vet att barn tar den enklaste vägen när det blir obehagligt, mycket ledande frågor. Jag blir äcklad över att se förhöret.
Citera
2017-05-12, 11:16
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Exakt så.

Så som förhören gått till är det givet för varje tänkande människa hur oproffsigt och närmast ondskefull det är att sortera ur "fragment" bland barnsvammel och God Jul för att bygga ett case mot småttingarna.

Oavsett om de inte haft ett vattentätt alibi.

En får helt enkelt ducka troll och dårar i tråden.

Ja det är oproffsigt att sortera ut fragment på det sättet, mer eller mindre under hot. Det är ju Sandberg själv som påstår för Robin att hans bror varit vid vattnet.
De fragment som SÅC lägger pussel med stämmer inte med kända fakta, enligt de som har granskat alla förhör och hela FUP-en.
Alibit är sekundärt, bröderna borde egentligen inte behöva bevisa att de har alibi.
Citera
2017-05-12, 11:16
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cato
Finns det någon förutom journalisten Josefsson som tjänar på detta? I första programmet berättade någon av de utpekade att de hade blivit hotade osv, men att detta nu avtagit, de berättar att de inte minns något, de minns inte om de gjort det eller inte gjort det. Vad tror de att di ska vinna på detta? Troligen kommer kanske hoten tillbaka, även om det nu slås fast att det inte kan klarläggas att det var de som utfört dådet så finns det fortfarander tvivel. Det har förflutit 18 år, allt börjar lägga sig, tänk på vad Kevins familj får utstå pga av att denne publicitetstörstande journalist som i skräck att bli bortglömd grävt fram detta.
Det räcker inte med sorgsen musik, framställningen av klippta förhör, mm, åtminstone inte för mig, att helt bortse från misstanken att dessa två barn dödat Kevin, men vad vet vi idag, och vi kommer inte få det klarlagt heller. Många troliga förlorare här, endast en vinnare, Josefsson som klänger sig fast i rampljuset.

Nu är det här inte klart förrän det varit en vända till genom polis och åklagare. Men det man sett ställer många och stora frågetecken. Och om det inte var pojkarna,ja då kan det gå en barnmördare lös. Eventuellt en barnmördare med sexuella motiv. Klart man måste titta på det då!

Sedan är det naturligtvis djupt tragiskt för Kevins anhöriga, men även de förtjänar ju att få veta om något är fel.

Man måste också se det ur det utpekade brödraparets perspektiv. Hur tror du att deras sociala situation är och har varit? I ett litet samhälle så har de utpekats som mördare, från det man sett på lösa grunder. Det kan inte ha varit lätt och är det troligen inte än idag.

Kan dock tänka mig att en och annan person ur lokalbefolkningen sitter och funderar på hur man agerat under årens lopp. Några kanske skäms, några kanske är arga polisen och några håller stenhårt fast vid att de måste vara bröderna.

Vi får se var det här slutar, men jag tycker att man måste vara öppen för att det här kan ha gått fel till.
Citera
2017-05-12, 11:24
Medlem
Citat:
Ja det är oproffsigt att sortera ut fragment på det sättet, mer eller mindre under hot. Det är ju Sandberg själv som påstår för Robin att hans bror varit vid vattnet.
De fragment som SÅC lägger pussel med stämmer inte med kända fakta, enligt de som har granskat alla förhör och hela FUP-en.
Alibit är sekundärt, bröderna borde egentligen inte behöva bevisa att de har alibi.

Håller med.

Men lite härligt nånstans att Lambertz sågar alibit. Det ser jag som ett bevis på att det är vattentätt.

Jag hopppas att den här rättsskandalen blir startskottet för en ordentlig granskning, gärna i kommissionsform, av allt dårarna i Quick-laget varit inblandade i.

Det lär vara massor av oskyldiga som farit illa, och mördare som gått fria.
Citera
2017-05-12, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Nu är det här inte klart förrän det varit en vända till genom polis och åklagare. Men det man sett ställer många och stora frågetecken. Och om det inte var pojkarna,ja då kan det gå en barnmördare lös. Eventuellt en barnmördare med sexuella motiv. Klart man måste titta på det då!

Sedan är det naturligtvis djupt tragiskt för Kevins anhöriga, men även de förtjänar ju att få veta om något är fel.

Man måste också se det ur det utpekade brödraparets perspektiv. Hur tror du att deras sociala situation är och har varit? I ett litet samhälle så har de utpekats som mördare, från det man sett på lösa grunder. Det kan inte ha varit lätt och är det troligen inte än idag.

Kan dock tänka mig att en och annan person ur lokalbefolkningen sitter och funderar på hur man agerat under årens lopp. Några kanske skäms, några kanske är arga polisen och några håller stenhårt fast vid att de måste vara bröderna.

Vi får se var det här slutar, men jag tycker att man måste vara öppen för att det här kan ha gått fel till.

Bra skrivet! Hur det än slutar så kommer bröderna alltid att anses vara skyldiga av vissa, ingen rök utan eld. Vad mycket en polis eller åklagare kan förstöra bara för att dem har bestämt sig för att det är så.
Citera
2017-05-12, 11:31
Medlem
Citat:
Nej, det är inte extremt ointelligent. Sandberg påstår sig höra ett de facto-erkännande, i ett förhör som lämpligt nog försvunnit.

Nej det Finns inte ett "erkännande" som jag förstått de utan ett händelseförlopp har kommit fram successivt efter förhör med föräldrarna och barnen.
Citera
2017-05-12, 11:33
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Oavsett så har en åklagare allt material i en utredning och FUP.

Hjälmgrens usla redovisningen som skrevs år 2000 hade som syfte att ta upp:
- utredningsarbetets organisation och strategi
- upplevda brister vid tillämpning av rättsregler och annan författning
- samverkan med övriga rättsvårdande myndigheter
- samverkan med sociala myndigheter, sjukvård och skolväsende
- samverkan med och ianspråktagande av externkompetens
- samverkan med åklagare samt
- polisorganisationens kompetens före, under och efter händelse.

Utifrån syftet finns ingen anledning att ta upp uppgifter om alibi. Men fortsätt konspirera du... Redovisningen tar upp massa onödiga saker och man borde ha hållt sig till det bestämda syftet och avgränsningar.
Jag konspirerar inte, utan bara noterar att Sandberg har utelämnat att det fanns alibi, både i redovisningen via Hjelmgren och i sammanfattningen till åklagaren. Varför vet bara Sandberg. Hade det inte varit lämpligt att ta upp det och motiverat varför han avfärdat det? Annars blir resultatet att han ville gömma undan det
Citera
2017-05-12, 11:38
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
"Det står helt klart att pojkarna inte har något alibi i egentlig mening", skriver Lambertz på sin blogg.

Han försvarar även sin vapendragare, SÅC i texten.

http://www.expressen.se/gt/lambertz-harda-utspelmot-utpekade-broderna-/
Lambertz har i vanlig ordning inte en aning, utan han får all information ifrån SÅC, precis som han fick det från "Quick-laget" i TQ-fallet
Citera
2017-05-12, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Jag konspirerar inte, utan bara noterar att Sandberg har utelämnat att det fanns alibi, både i redovisningen via Hjelmgren och i sammanfattningen till åklagaren. Varför vet bara Sandberg. Hade det inte varit lämpligt att ta upp det och motiverat varför han avfärdat det? Annars blir resultatet att han ville gömma undan det

Här håller jag helt med dig. Det finns mycket som hade varit lämpligt att ta upp i dokumentären, men av någon anledning har det utelämnats...
Citera
2017-05-12, 11:43
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Samtidigt måste man undra om Dan Josefsson själv tror fullt ut på det där alibit. I så fall hade han kunnat göra en dokumentär på tio minuter istället för en på tre timmar.
Citera
2017-05-12, 11:45
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Här håller jag helt med dig. Det finns mycket som hade varit lämpligt att ta upp i dokumentären, men av någon anledning har det utelämnats...
Det kanske kommer i nästa avsnitt. Det vet vi inte än. Vad vi VET är att Sandberg utlämnat information om att det fanns alibi i sin redovisning till åklagaren
Citera
2017-05-12, 11:45
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Lambertz har i vanlig ordning inte en aning, utan han får all information ifrån SÅC, precis som han fick det från "Quick-laget" i TQ-fallet

Är Lambertz ute och klampar i det här fallet också?
VÄNSKAPSKORRUPTION!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in