2017-05-11, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

Har man vuxit upp i Angered, är man i 30-årsåldern, så kan vi nog anta att man faktiskt har en känning i den kriminella miljön. Angered är inte så särskilt stort, en minoritet är kriminella, men det är också en minoritet som har rätt mycket makt. Även AA kände antagligen folk där.

Göteborg är större och det är nog i det sammanhanget man bör se det, visst, Angered i tidiga tonåren men sen då?

Fö rätt flådiga kläder för en ledare i lingonserien, jag tror att det finns en risk att detta mordet är en produkt av moder Sveas outsinliga bidragstutte.

Man får nog anta att liknande dåd egentligen bara börjat få fäste, normaliseringen fortgår.
Citera
2017-05-11, 23:14
Medlem
huomaamatons avatar
Känns inte som ett hedersmord.

Tallat på fel h*n, sett/vet något han inte borde veta eller nyss gett sig in på ett spår han inte borde valt, japp.
Citera
2017-05-11, 23:32
Medlem
Hade han någon lektion under dagen eller var han ledig?
Jobbade han bara timmar eller fast?
Varför tog han sin tillflykt till en bil om han blev jagad av några maskerade män utanför Willy's
Varför gick han inte in på skolan om han kände sig hotad?
Citera
2017-05-11, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beasten
Koll på läget har somliga knappast låt oss nu titta lite närmare på det hela och se hur det ser ut kanske få en bild av varför...
Vi börjar här:
"Antalet anmälda brott har ökat kraftigt sedan 1950-talet. Att den anmälda brottsligheten ökar betyder däremot inte självklart att den faktiska brottsligheten ökar. För att få en bättre bild av hur den brottsligheten egentligen ser ut gör man därför specialstudier och andra undersökningar där man frågar personer om de utsatts för brott. En sådan undersökning är Nationella trygghetsundersökningen som Brå gör varje år.

Märkligt. Man antar att folk har fel i sin uppfattning om vad ett våldsbrott är (när de anmäler). För att undersöka hur läget faktiskt är så frågar man folk om deras uppfattning.
Citera
2017-05-12, 00:00
Medlem
Doktordonkas avatar
Jösses så många irrelevanta kommentarer om brottslighet i allmänhet, och så få vettiga inlägg om vad det hela egentligen handlar om. Man häpnar.

En sak är väl i varje fall tydlig när det gäller det här mordet. De som sköt honom var ute efter just honom och ingen annan. Jag tror inte på det som någon spekulerade i tidigare att han skulle ha använt droger. Lärare är under uppsyn, elever filmar dem på lektionerna etc, sånt skulle ha märkts tidigare.
En annan aspekt är ju att en död person är gryyyyymt dålig på att betala tillbaka sin skuld

Jag tror skälet till mordet är något helt annat.
Min gissning är att han har sagt ifrån på skarpen mot nån, eller hotat med att anmäla nån som gjort något dumt på skolan, typ säljer droger eller något annat och att ungarna har bestämt sig för att helt enkelt ta kål på honom därför. Eller, möjligen tänkte de bara dyka upp och vifta med pistol och hota honom, men i stundens hetta går ett skott av och när det har skett så kör de på för fullt och avslutar eftersom det ändå är kört...
Citera
2017-05-12, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Jösses så många irrelevanta kommentarer om brottslighet i allmänhet, och så få vettiga inlägg om vad det hela egentligen handlar om. Man häpnar.

En sak är väl i varje fall tydlig när det gäller det här mordet. De som sköt honom var ute efter just honom och ingen annan. Jag tror inte på det som någon spekulerade i tidigare att han skulle ha använt droger. Lärare är under uppsyn, elever filmar dem på lektionerna etc, sånt skulle ha märkts tidigare.
En annan aspekt är ju att en död person är gryyyyymt dålig på att betala tillbaka sin skuld

Min gissning är att han har sagt ifrån på skarpen mot nån, eller hotat med att anmäla nån som gjort något dumt på skolan, typ säljer droger eller något annat och att ungarna har bestämt sig för att helt enkelt ta kål på honom därför. Eller, möjligen tänkte de bara dyka upp och vifta med pistol och hota honom, men i stundens hetta går ett skott av och när det har skett så kör de på för fullt och avslutar eftersom det ändå är kört...

Utifrån det du säger så förutsätter det att mordet skedde plötsligt och spontant av gm. Men det har nämnts Gm var maskerade vilket indikerar en viss planering.
Citera
2017-05-12, 00:13
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:

Det var nog 5-7 skott, vist ville de ta död på honom
Citera
2017-05-12, 00:22
Medlem
zergrushs avatar
Citat:

Tredje alternativ kan ju vara att han, som det mesta antyder, varit en rättskaffens medborgare men möjligen varit bekant med element från de ruffigare delarna av staden sedan gammalt?
Någon gammal bruscha från förr som gjort sig ovän med med stadens gängse MENA-mafiosos och då det är allmänt känt att en av de gamla barndomskamraterna lyckats utbilda sig och faktiskt fixat ett jobb så statuerar man ett snabbt och tämligen enkelt exempel på denne.
Citera
2017-05-12, 00:33
Medlem
RonnyKålmans avatar
Kan det inte va så att han haft något med nån av de kvinnliga eleverna, som råkar vara någon brushas kuzin?
Citera
2017-05-12, 01:18
Medlem
Hämd av någon som anser han fått för dåliga betyg
Citera
2017-05-12, 02:15
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Hämd av någon som anser han fått för dåliga betyg
Det är väl lite sent påkommet nu ?
Det kan däremot vara så att BO som velat få bort unga från knarket , skaffat sej ovänner genom sitt positiva handlande.

Önskemålet vore att få fler att engagera sej mot knarket i förorterna. Och låta dom unga ägna sej åt tex idrott istället. Här verkar det som om BO gjort stor nytta.

Måste kännas oerhört hårt för knarkbaroner att det finns folk som motarbetar nyrekryteringen av pundare.
Citera
2017-05-12, 05:58
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
.
Jag håller med i sak. Tillvägagångssättet tyder på att GM finns i den gängkriminella miljön, och i viss mån tyder det även på att BO finns där.

Har man vuxit upp i Angered, är man i 30-årsåldern, så kan vi nog anta att man faktiskt har en känning i den kriminella miljön. Angered är inte så särskilt stort, en minoritet är kriminella, men det är också en minoritet som har rätt mycket makt. Även AA kände antagligen folk där.

Ja, som jag skrev ovan. Men sedan så behöver ju det inte ha med motivet att göra.

Detta. Självklart måste man utgå från att BO var kriminell och dödades pga detta, oavsett alla rapporter om hur snäll han var, världens bästa kille, lärararvikarie osv. Enda alternativa förklaringen jag ser är skamrelaterat, dvs fel relationer (bög eller knullar med fel kvinna).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in