2017-05-12, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaX
Nej. Om man läser FUP så förstår man att det inte alls varit fråga om ngt gruppboende. Hon har bott i en lägenhet och haft en kontaktperson/boendestödjare. En person som kan hjälpa till med myndighetskontakter men även vara ett vänskapligt stöd för (ofta unga) människor som inte helt klarar vardagen/behöver lära sig att få struktur och ordning på vardagen. Ganska vanligt inom autismspektrat. Lägenhet och stödjare kom via Aleris.

Det är stor skillnad på God Man och boendestödjare.

Och en jäkla skillnad på att bo på LSS boende och bo i egen lgh med boendestöd.
Citera
2017-05-12, 00:03
Medlem
simme1988s avatar
Citat:
Nej. Om man läser FUP så förstår man att det inte alls varit fråga om ngt gruppboende. Hon har bott i en lägenhet och haft en kontaktperson/boendestödjare. En person som kan hjälpa till med myndighetskontakter men även vara ett vänskapligt stöd för (ofta unga) människor som inte helt klarar vardagen/behöver lära sig att få struktur och ordning på vardagen. Ganska vanligt inom autismspektrat. Lägenhet och stödjare kom via Aleris.

Det är stor skillnad på God Man och boendestödjare.

Det är även stor skillnad på gruppboende och satellitboende som du menar.
Och ja det är mycket stor skillnad på boende stöd och godman.
Vet bara att god man nämns i fup likaså kontaktperson/ boendestöd.
Jag har full koll på begreppen men får inte klart för mig hur nätverket kring E såg ut.
Hon borde ju inte haft dessa personer runt sig utan att ha kontakt med kommun/socialen.
Citera
2017-05-12, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
Och en jäkla skillnad på att bo på LSS boende och bo i egen lgh med boendestöd.

Ja precis, väldigt stor skillnad.
Citera
2017-05-12, 00:09
Medlem
NurseJackies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cris7209
Har funderat länge på en sak...vad gjorde erika när inte alex var hemma? Han var o jobbade ibland och var den som sprang o handlade o så....

Det var väl inte många gånger han jobbade under denna tid...
Citera
2017-05-12, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simme1988
Vet bara att god man nämns i fup likaså kontaktperson/ boendestöd.

God man nämns enbart av två personer som inte hade en aning om vad hon hade för stöd. Alexanders pappa och hennes fd fosterpappa Ken. Båda säger "hon hade en kontaktperson eller god man eller något"

Den som däremot vet vad han pratar om är just kontaktpersonen, Jonas. I sammandraget av hans förhör säger han såhär (jag citerar förhöret):

Jonas arbetar som coach på Aleris - Målet i Norrköping. Han har till uppdrag att vara kontaktperson för unga vuxna. Jonas minns inte exakt när Aleris fick i uppdrag av socialtjänsten att hjälpa Erika. Men vill minnas att det var för cirka 4 år sedan. Uppdraget bestod utav att hjälpa henne med boende samt att klara det vardagliga i livet.
Innan uppdraget från Aleris startade så vill Jonas minnas att Erika bodde på ett HVB-hem i Jönköping, Team Json. Jonas känner inte till det så väl eftersom han utgår från Aleris i Norrköping. Men Aleris ordnade med en egen lägenhet åt Erika i Jönköping som hon fick flytta in i.
Citera
2017-05-12, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseJackie
Det var väl inte många gånger han jobbade under denna tid...
Han var ofta o hämtade käk o dyl. Men skit samma. Undrar mestadels på vem gubben i barum är....
Citera
2017-05-12, 00:15
Medlem
NurseJackies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cris7209
Han var ofta o hämtade käk o dyl. Men skit samma. Undrar mestadels på vem gubben i barum är....

Vem? Var nämns han`?? Och i vilket syfte?
Citera
2017-05-12, 00:26
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Ja jag instämmer till 100%. Men de har inget annat att gå på mer än att antyda att det skulle härröra från förlossning. Men jag tycker det är klarlagt i alla läkarundersökningar, rättsprotokoll samt utredningar av polis att det är en 100% omöjlighet. Men vad skall de annars göra?

Tycker det är mer förbluffande att folk här på sunt allvar sitter och försvarar och tror att de är oskyldiga till att ansvara för sin babys utsatthet och död med två hjärnblödningar, otaliga blåmärken samt 20 frakturer. Snälla varför blundar ni?

A har helt klart utsatt H för våld vid flertalet tillfällen. E har observerat skadorna men inte slagit larm.

Precis hon har observerat skadorna enligt henne själv och ändå lät hon honom fortsätta ha barnet om nätterna i godan ro och sova gott, trots att hon visste vad han höll på med eller åtminstone misstänkte. Sjukt bara det!
Citera
2017-05-12, 00:29
Medlem
simme1988s avatar
Citat:
God man nämns enbart av två personer som inte hade en aning om vad hon hade för stöd. Alexanders pappa och hennes fd fosterpappa Ken. Båda säger "hon hade en kontaktperson eller god man eller något"

Den som däremot vet vad han pratar om är just kontaktpersonen, Jonas. I sammandraget av hans förhör säger han såhär (jag citerar förhöret):

Jonas arbetar som coach på Aleris - Målet i Norrköping. Han har till uppdrag att vara kontaktperson för unga vuxna. Jonas minns inte exakt när Aleris fick i uppdrag av socialtjänsten att hjälpa Erika. Men vill minnas att det var för cirka 4 år sedan. Uppdraget bestod utav att hjälpa henne med boende samt att klara det vardagliga i livet.
Innan uppdraget från Aleris startade så vill Jonas minnas att Erika bodde på ett HVB-hem i Jönköping, Team Json. Jonas känner inte till det så väl eftersom han utgår från Aleris i Norrköping. Men Aleris ordnade med en egen lägenhet åt Erika i Jönköping som hon fick flytta in i.

Tack magicax då vet jag. Så hon har fått (via kommunen) den här sortens hjälp i ca 4 år. Och hux flux så är hon redo för familj (och barn) ?? Att hon fick pröva på egen lägenhet kan jag förstå. Men sen släppte de all hjälp/tillsyn när hon fick barn?
Citera
2017-05-12, 00:31
Medlem
NurseJackies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Precis hon har observerat skadorna enligt henne själv och ändå lät hon honom fortsätta ha barnet om nätterna i godan ro och sova gott, trots att hon visste vad han höll på med eller åtminstone misstänkte. Sjukt bara det!

Nä helt galet då hon E själv sagt att hon var rädd eftersom det varje morgon uppträdde nya skador..
Hur man då kan gå o lägga sig med öronproppar och stängd dörr är helt obegripligt..
Citera
2017-05-12, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simme1988
Tack magicax då vet jag. Så hon har fått (via kommunen) den här sortens hjälp i ca 4 år. Och hux flux så är hon redo för familj (och barn) ?? Att hon fick pröva på egen lägenhet kan jag förstå. Men sen släppte de all hjälp/tillsyn när hon fick barn?

Nej - det där är naturligtvis vansinnigt och i samma anda som att problemfamiljer försöker flytta och byta kommun för att slippa ifrån soc och ev (tvångs-)insatser. Det är obegripligt att det inte finns ngn form av skyldighet till uppföljning inom socialtjänst/kommun.
Citera
2017-05-12, 00:44
Medlem
simme1988s avatar
Om nåt av mina barn hade blåmärke på morgonen när jag vaknade så hade jag :
1. Förmodligen försökt vaka över barnet och hålla koll så mycket som möjligt. Altså tagit hand om barnet själv och inte lämnat ifrån mig ungen till nån efterbliven dataspelsnördmupp.
2. Satt upp spion kamera för att se vad som händer.

Hade E gjort nr 2 hade nog fallet varit löst och hon kanske blivit friad eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in