2017-05-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarsyn
Visst kan du ha rätt.

Du kan också ha rätt, jag tror dock att hon aldrig fick chans att läsa brevet oavsett.
Citera
2017-05-10, 22:26
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Klantigt skrivet av mig. Jag menar att på måndagen hade LC fått reda på det om hon levat.

Nja, det hade nog Mats Alm plockat undan i så fall. Detta hände ju på lördagen och den 31:e var på fredagen.

Javisst var den 31/8 en fredag. Alltså dagen efter att brevet skickades. Det kan finnas en möjlighet att Linda läst brrevet och anklagat Mats. Han kanske hade grunnat hela natten hur han skulle göra. För Mats såg spänd ut på CH kortet.

Godnatt alla raringar härinne! Tack för allt!
Citera
2017-05-10, 22:59
Medlem
Jag känner allmänt, att om Mats Alm dödade Linda, så är sex/svartsjuka/lust ganska svala spår för motivet.

En förklaring jag i så fall lättare kan föreställa mig, är att Mats är en relationsbedragare/sol-och-vårare/gold digger.

Gurkincidenten, där Mats till synes varken lyckas vara till mycket nytta för sig själv, eller att leva upp till samhällets förväntningar, är en uppgift om Mats som jag förknippar med narcissistiska drag, av något slag:

Narcissism förstår jag som en personlighetsstörning där självupptagenhet och egocentrism är centralt, men som bottnar i egna osäkerheter. Detta kan förklara varför en person som är på detta sätt, även på det mest vänliga förbättringsförslag, kan svara med en förbluffande fientlighet.

Störningen innebär också en svårighet att förhålla sig till människor som annat än 'funktioner' och 'resurser' i det egna livet, vilket försvårar ömsesidighet i relationer.

"Nöden är uppfinningens moder", heter det, och jag skulle kunna tänka mig, att någon med förutsättningar som ovan, och med verktyg som rationaliseringar och projiceringar, skulle kunna ta sig till en situation inte helt olik den Mats befinner sig i.

Jag tänker mig att Linda -- inte minst i sin roll som försörjare -- fyllde viktiga funktioner i Mats liv.

Förutsatt att Mats dödade Linda, skulle det då kunna vara så, att om Linda hade haft mer pengar, att hon hade levt längre?
Citera
2017-05-11, 09:26
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Förde en diskussion med en vän igår om fallet Linda Chen. Det samtalet mynnade ut i en diskussion
varifrån MA kan ha fått den här vilda idén med kineserna och triaden. Jag har aldrig förr tänkt på det eller gjort kopplingen, men min vän menar att MA kan ha inspirerats av Twin Peaks - i serien blir ju Josie Packard (eller LI Chung Fung som är hennes "riktiga" namn i fiktionen) utpressad av en mystisk kinesisk triad och dör under mycket oklara omständigheter. Hon har en bakgrund av prostitution,droghandel och ett "bad standing" med traiden,vilket tillslut leder till hennes död.
Jag tycker parallellerna till MAs uppdiktade historia är slående.
Citera
2017-05-11, 10:29
Medlem
Twin Peaks...well..inte så troligt. Den sändes 1990-91..jag betvivlar att Mats minns den eller ens sett den. Jag tror mer på att han läst i AB om droger och kineser, det snurrade ett antal artiklar i media kring det just 2009.

Och egentligen är det skitsamma varifrån han fick idén.
Citera
2017-05-11, 16:02
Moderator
blomvattnares avatar
OT raderat.

Skärpning, tack.

/Mod
Citera
2017-05-11, 16:44
Medlem
Hydraulikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Efter dagens besiktning av Norra Bertilsbo samt andra platser av intresse har flera intressanta saker dykt upp. Har träffat lite lokala förmågor som alla är samstämmiga om Mats skuld till mord på Linda Chen. Blev en lång dag som startade i Stockholm 05:00 och slutade i Stockholm 20:10.

Hör av dig nästa gång du ska ut på en tur så kan vi sammanstråla längs vägen och ta en titt vid Frostbrunnsdalen som ligger mycket nära det i fallet omtalade Åselby. Det är ett vackert och snårigt område där någon som vill dumpa en mobil eller handväska har utmärkta möjligheter till detta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Frostbrunnsdalen

Länge har jag haft en hang up på det stället utifrån Mats sms.
Citera
2017-05-11, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
2. Kinesmaffian mördade Linda Chen. Motivet kan då ha varit en i förfallen, men i grunden legitim fordran mot Linda. Det är så man gör affärer i Kina menar bl.a. Fagro som har erfarenhet av kulturen och har uppehållit sig landet.

Om ovanstående gärningsbeskrivning visar sig stämma, har jag svårt att tro att långivarens representant erhållit någon bonus för sin hantering av indrivningen.

Att kidnappa Mats Alm ska den misstänkta triaden bevisligen ha haft kapacitet till. Ett mer konventionellt -- tillika rationellt -- agerande för denna organisation vore väl då att skicka en 'påminnelse' till Linda, med bifogad bild på en 'skopad' Mats hållandes i en tidning.

Fagro med flera, menar vad jag förstår, att Linda hade oförklarade men betydande tillgångar, som hon valt att låta Mats förvalta och konsumera. Om de skribenter som övertygats om 'triadspåret' har rätt, torde väl ett mer konventionellt agerande från triadens sida ha förbättrat Lindas betalningsvilja betydligt, och sannolikt inneburit ett gynsammare utfall för samtliga parter.

Jag undrar vad Fagro med flera tänker om detta resonemang?
Citera
2017-05-11, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Om ovanstående gärningsbeskrivning visar sig stämma, har jag svårt att tro att långivarens representant erhållit någon bonus för sin hantering av indrivningen.

Att kidnappa Mats Alm ska den misstänkta triaden bevisligen ha haft kapacitet till. Ett mer konventionellt -- tillika rationellt -- agerande för denna organisation vore väl då att skicka en 'påminnelse' till Linda, med bifogad bild på en 'skopad' Mats hållandes i en tidning.

Fagro med flera, menar vad jag förstår, att Linda hade oförklarade men betydande tillgångar, som hon valt att låta Mats förvalta och konsumera. Om de skribenter som övertygats om 'triadspåret' har rätt, torde väl ett mer konventionellt agerande från triadens sida ha förbättrat Lindas betalningsvilja betydligt, och sannolikt inneburit ett gynsammare utfall för samtliga parter.

Jag undrar vad Fagro med flera tänker om detta resonemang?

Och om nu triaden varit verklig och frågat Mats om Lindas pengar (så som han påstår) hade han ju faktiskt tillgång till hennes internetbank.
Citera
2017-05-11, 18:33
Medlem
FiffelMonas avatar
Kan man se vad Mats har för nick inne på svenskaspel's poker? Gissar att han spelar ganska mycket nu, det verkar ju vara så han hanterade sin ångest (för han satt väl och spelade på kvällen 1a augusti? Säger ganska mycket om hur klippsk Mats är att han valde att spela poker på SvS

Edit: Har läst i tråden till och från genom åren och det är verkligen fascinerande läsning! Ett stort, stort, tack till er som orkar vara aktiva och bemöter *argo's hopplöst trötta "argument" med hänvisningar till fup och utdrag från förhör osv några saker jag undrar över som ni rutinerade trådskribenter kanske vet/har tankar kring

Varför tog Mats kort på sig själv i Stockholm? Vad tror ni?
Den här kines historien kom först ut på Svenska mord om jag har förstått det rätt och det sägs att det var en släkting till Mats som skrev, är detta fastlandet eller antar man det?
Har Mats (eller någon av *argo's konton) förklarat hans minst sagt konstiga beteende när han krökade och skrattade med sina polare medan andra anhöriga var förtvivlade?
Senast redigerad av FiffelMona 2017-05-11 kl. 19:16.
Citera
2017-05-11, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona
Kan man se vad Mats har för nick inne på svenskaspel's poker? Gissar att han spelar ganska mycket nu, det verkar ju vara så han hanterade sin ångest (för han satt väl och spelade på kvällen 1a augusti? Säger ganska mycket om hur klippsk Mats är att han valde att spela poker på SvS

Edit: Har läst i tråden till och från genom åren och det är verkligen fascinerande läsning! Ett stort, stort, tack till er som orkar vara aktiva och bemöter *argo's hopplöst trötta "argument" med hänvisningar till fup och utdrag från förhör osv några saker jag undrar över som ni rutinerade trådskribenter kanske vet/har tankar kring

Den här kines historien kom först ut på Svenska mord om jag har förstått det rätt och det sägs att det var en släkting till Mats som skrev, är detta fastlandet eller antar man det?
Har Mats (eller någon av *argo's konton) förklarat hans minst sagt konstiga beteende när han krökade och skrattade med sina polare medan andra anhöriga var förtvivlade?

Jag tror att pappan och mördaren gemensamt bestämde taktiken, alltså att Mats skulle hålla sig borta och att han sen skulle skylla på kidnappningen. Familjen hade en samling dagen efter att Mats hade 'försvunnit'. Jag tror att pappan då berättade för alla barn och respektive vad som gällde. Att alla var sampratade om det ser man i deras svar i fupen. Att Mats skulle vara så korkad att han tog kort på sig själv i Stockholm det kunde pappan inte drömma om, det var väl därför som han spontant sa under förhöret att 'så dum kan han ju inte vara när han ska hålla sig undan'.
Citera
2017-05-11, 19:43
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona

Historien om kineser skrevs av ett nick ACE, vem det är vet jag inte. Hans snackade en del med nicket ULMUS som var Mats Alms kusin. Namnet står någonstans i tråden.

Kortet i Stockholm är minst sagt korkat, så någon vettig förklaring till det har jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in