2017-05-11, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Figurine
av det jag sett hittills av dokumentären blir man ju häpen över hur utredningen verkar ha gått till. att se robin göra vallning i bostadsområdet ger en onekligen flashbacks till quicks vallningar. "god jul", ta en blå läsk/stesolid. det verkar nästan för sjukt för att vara sant. men man får väl avvakta tills tredje delen av dokumentären sänts innan man gör ett slutgiltigt omdöme. hade också velat höra p3:s dokumentär om kevin-fallet. jävligt märkligt att ta ned material för att nya uppgifter framkommit. en idé vore ju att istället vara säker på sin sak innan man gör dokumentär över huvud taget...
Jag lyssnade på P3:s dokumentär dagen innan den togs bort. Händelseförloppet som berättas i den är samma som det man kan läsa i den sammanställda rapporten av Nina Hjelmgren och Rolf Sandberg (som har postats här i tråden).
Citera
2017-05-11, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berge1
Har bara svårt att förstå hur en 7åring, ej kan komma ihåg om man mördat sin bästa kompis. Borde vara ett väldigt starkt minne.

Han kommer inte ihåg det eftersom han med största sannolikhet inte gjort det. Däremot har en massa auktoriteter sagt att han är skyldig under större delen av hans liv. Inte konstigt att han är förvirrad. Även han anser förmodligen att han borde ha kommit ihåg mordet om han verkligen var inblandad.
Citera
2017-05-11, 17:17
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Han kommer inte ihåg det eftersom han med största sannolikhet inte gjort det. Däremot har en massa auktoriteter sagt att han är skyldig under större delen av hans liv. Inte konstigt att han är förvirrad. Även han anser förmodligen att han borde ha kommit ihåg mordet om han verkligen var inblandad.

Men ni tänker ju som en åsna flyger...

Han bör komma ihåg att han inte mördat någon. Det är skillnaden. Han borde säga nu nej vi mördade ingen. Det vet jag. Man kommer ihåg att man inte mördat någon för i hela hälsingland!!
Citera
2017-05-11, 17:20
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Tror inte det. Det verkar ha varit allmän hysteri där på bygden och hon tycks ha varit lite nervklen också. Sen måste man väl tänka på vilken skräck det var, när man trodde att en barnamördare gick lös och hon trodde att lillpojken sett mördaren.
Var och en blir salig på sin tro. Utgår bara från ett normalt föräldrabeteende när man har en storebror och en lillebror
Citera
2017-05-11, 17:23
Medlem
Va det ingen mer än jag som reagerade på gårdagens avsnitt att DJ gav Robin en telefon som han läste en text ifrån som han knappast skrivit själv? Där han även läser upp att han är "dömd" och han är inte DÖMD för mordet på kevin. Sen när Dan intervjuar styvmamman och hon säger att hon va på Psyk och det va mycket prat i mun osv, då säger dan" ja alltså poliserna pressade dig". "Ja de kan man säga" säger då styvmamman. Uppenbart DJ kör sin egen agenda och styr detta själv som han vill med sina egna ord och inte utifrån fakta. Sen om killarna är oskyldiga det får vi kanske aldrig veta... står förmodligen i FUP.
Citera
2017-05-11, 17:25
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berge1
Har bara svårt att förstå hur en 7åring, ej kan komma ihåg om man mördat sin bästa kompis. Borde vara ett väldigt starkt minne.
Han kan inte ha starkt minne av det om han inte gjort det
Citera
2017-05-11, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula

Han bör komma ihåg att han inte mördat någon. Det är skillnaden. Han borde säga nu nej vi mördade ingen. Det vet jag. Man kommer ihåg att man inte mördat någon för i hela hälsingland!!

Åh, suck.
Bli hjärntvättad som barn gällande att du har gjort någonting, sen får vi se hur du reagerar.
Citera
2017-05-11, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula

Hur kan man komma ihåg något man inte gjort?
Citera
2017-05-11, 17:35
Medlem
NorthPorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Den ursprungliga historian är följande även från Christian. Vi hade vänner hemma och efter att vi ätit middag lekte vi lite ute på gården innan vi åkte och fiskade. Några dagar går och så kommer Christian på att han hade sett några äldre killar pratat med Kevin och han berättar det för sin pappa. Utan 15 polisförhör och påverkan från omgivningen hade han säkert kommit ihåg den än idag

Jo, som jag skrev tidigare finns det inget som tyder på att bröderna är skyldiga, om man utgår vad som framkommit hittills i dokumentären. Även brodern verkar oskyldig. Vad jag vänder mig emot är att man lyckats få en sjuåring att tro att han eventuellt begått dådet. Har mycket svårt att köpa det om det inte är något fel på honom. Vi får se vad som händer i sista delen. Än så länge är jag öppen åt båda hållen.
Citera
2017-05-11, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Va det ingen mer än jag som reagerade på gårdagens avsnitt att DJ gav Robin en telefon som han läste en text ifrån som han knappast skrivit själv? Där han även läser upp att han är "dömd" och han är inte DÖMD för mordet på kevin. Sen när Dan intervjuar styvmamman och hon säger att hon va på Psyk och det va mycket prat i mun osv, då säger dan" ja alltså poliserna pressade dig". "Ja de kan man säga" säger då styvmamman. Uppenbart DJ kör sin egen agenda och styr detta själv som han vill med sina egna ord och inte utifrån fakta. Sen om killarna är oskyldiga det får vi kanske aldrig veta... står förmodligen i FUP.

Men för i helvete, du dömer honom ju. Kan ge mig fan att folk på bygden dömt honom. Sandberg och Såsen dömde honom.
Ingen har påstått att han blivit dömd i en rättegång. Man kan bli dömd ändå.
Men jag håller med om att DJ ställde en ledande fråga när han frågade om poliserna pressade henne.

Nu ser det ändå ut på protokollet som om hon varit utsatt för påtryckningar från polisen, som det är formulerat i den rapporten om förhöret, så det spelar inte någon större roll.
Citera
2017-05-11, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Men för i helvete, du dömer honom ju. Kan ge mig fan att folk på bygden dömt honom. Sandberg och Såsen dömde honom.
Ingen har påstått att han blivit dömd i en rättegång. Man kan bli dömd ändå.
Men jag håller med om att DJ ställde en ledande fråga när han frågade om poliserna pressade henne.

Nu ser det ändå ut på protokollet som om hon varit utsatt för påtryckningar från polisen, som det är formulerat i den rapporten om förhöret, så det spelar inte någon större roll.

Dömer inte jag är KRITISK till vinklingen på dokumentären. När FUP kommer ut eller vi får ta del av den då kanske vi kan va överens?
Citera
2017-05-11, 17:44
Medlem
Lyssnade lite på Sandbergs sommarprat. Han säger att bröderna visste precis vad de gjorde när de mördade Kevin. Det var ingen lek som spårade ur utan de ville att Kevin skulle dö enligt Sandberg.

Han verkar också framställa området där mordet skedde som ett område med många soc.fall och liknande som inte har koll på sina barn.

"När vi förhörde människor där Kevin bodde klev vi in i miljöer som vi inte trodde existerade. Det var povert, torftigt, utan normer, med vuxna som knappt kan ta hand om sig själva".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in