2017-05-10, 20:55
Medlem
Om vi är överens om att slarvfel bör spela minimal roll för ens resultat är inte lösningen att höja poänggränsen för 2.0, så att slarvfel blir en större faktor.

En bättre lösning är väl att eftersträva att 90% motsvarar 2.0 och att göra provet svårare/fler alternativ per fråga så att man kan erhålla 2.0 även om man begår slarvfel (alla begår sådana, vissa 1 andra 5). Säg att en person KAN 72 frågor och gissar på 8. Rimligtvis (statistiskt) erhåller personen 74/80, om gissningarna är kvalificerade och bra så 75/80. Det finns således både för stort utrymme för gissningar (för få alternativ) och inget rum för slarvfel (75+ för 2.0).

För att komma runt detta är väl det rimliga att göra frågorna något svårare (som det var tidigare, runt 70-72p för 2.0) samtidigt som det behövs fler svarsalternativ (så att lycksökare och gissare inte premieras)
Citera
2017-05-10, 21:10
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lactoferrate
Om vi är överens om att slarvfel bör spela minimal roll för ens resultat är inte lösningen att höja poänggränsen för 2.0, så att slarvfel blir en större faktor.

En bättre lösning är väl att eftersträva att 90% motsvarar 2.0 och att göra provet svårare/fler alternativ per fråga så att man kan erhålla 2.0 även om man begår slarvfel (alla begår sådana, vissa 1 andra 5). Säg att en person KAN 72 frågor och gissar på 8. Rimligtvis (statistiskt) erhåller personen 74/80, om gissningarna är kvalificerade och bra så 75/80. Det finns således både för stort utrymme för gissningar (för få alternativ) och inget rum för slarvfel (75+ för 2.0).

För att komma runt detta är väl det rimliga att göra frågorna något svårare (som det var tidigare, runt 70-72p för 2.0) samtidigt som det behövs fler svarsalternativ (så att lycksökare och gissare inte premieras)

Är det verkligen viktigt att mer än ett mycket begränsat fåtal får 2.0? Det du skriver gäller ju för andra som skriver provet också, och om de allra flesta inte heller får 2.0 så gör det ju inte direkt någon skillnad att du inte får det. Som sagt, det som spelar roll för antagningen är huruvida du har fått ett högre normerat resultat än andra, inte det specifika normerade resultatet just du har fått.
Citera
2017-05-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Är det verkligen viktigt att mer än ett mycket begränsat fåtal får 2.0? Det du skriver gäller ju för andra som skriver provet också, och om de allra flesta inte heller får 2.0 så gör det ju inte direkt någon skillnad att du inte får det. Som sagt, det som spelar roll för antagningen är huruvida du har fått ett högre normerat resultat än andra, inte det specifika normerade resultatet just du har fått.

Mitt resultat spelar egentligen ingen roll. Missförstå mig rätt nu, jag menar att 1. Slump inte bör löna sig och 2. Slarvfel bör inte ge för stort utslag i resultatet. Det ska finnas rum för det senare och det tidigare ska man försöka komma runt. Varför finner man att en rimlig gräns för 2.0 är 75, och inte 78 eller 72? Ju högre upp gränsen sätts ju större betydelse får slarvfel. Och ju mindre marginaler ju mer spelar slumpen roll.

Så borde man sträva efter att utforma en tentamen (med multiple choice frågor), dvs många alternativ (säg 6 st) vilket rimligtvis också kommer sänka gränsen för 2.0 med någon pinne. Det är ju ofta tur, slump och "att man undvek slarvfel" som avgör om man hamnar på 77 eller 72, detta bör man alltså sträva för att komma ifrån som provskapare.
Har jag tydliggjort mitt resonemang? Förstår om du inte håller med
Citera
2017-05-10, 21:43
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lactoferrate
Mitt resultat spelar egentligen ingen roll. Missförstå mig rätt nu, jag menar att 1. Slump inte bör löna sig och 2. Slarvfel bör inte ge för stort utslag i resultatet. Det ska finnas rum för det senare och det tidigare ska man försöka komma runt. Varför finner man att en rimlig gräns för 2.0 är 75, och inte 78 eller 72? Ju högre upp gränsen sätts ju större betydelse får slarvfel. Och ju mindre marginaler ju mer spelar slumpen roll.

Så borde man sträva efter att utforma en tentamen (med multiple choice frågor), dvs många alternativ (säg 6 st) vilket rimligtvis också kommer sänka gränsen för 2.0 med någon pinne. Det är ju ofta tur, slump och "att man undvek slarvfel" som avgör om man hamnar på 77 eller 72, detta bör man alltså sträva för att komma ifrån som provskapare.
Har jag tydliggjort mitt resonemang? Förstår om du inte håller med

Redan när det är fem svarsalternativ så är det rejält osannolikt att man får flera rätt genom att gissa. Att gissa rätt på så lite som fem uppgifter har en sannolikhet om 0.2⁵ = 0.032% (under antagandet att det rör sig om rena gissningar där man inte anser sig kunna utesluta något av svarsalternativen). Det är alltså rimligt att vänta sig att på sin höjd någon enstaka av de tiotusentals som skriver provet vid respektive tillfälle får fem rätt fler än någon annan baserat på rena gissningar.

Det är inte någon fast gräns för vilket antal poäng som ger 2.0, utan det varierar från gång till gång med målsättningen att det ska vara en mycket liten andel som uppnår detta resultat. Tanken är då rimligtvis att ett provtillfälle där ett större antal har fått många poäng inte höll samma svårighetsgrad som ett provtillfälle där färre fick många poäng.

Små slarvfel kan även ofta leda till kuggade tentor om/när man väl kommer in på någon högre utbildning, så det finns någon sorts poäng i att en hypotetisk person som kan klara sig med mycket få slarvfel får företräde.
Citera
2017-05-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback.rascal
Suger rätt hårt? Har han 80 på antingen kvant eller verb så har han 64 på den andre, dvs bättre än över 90% av alla som skrev det. Så att han skulle suga hårt på någon av delarna kan du nog glömma

Har man 2.0 på ena delen och 1.5 på andra så är det enligt mig att vara rejält dålig på sin svagare del. Att man fortfarande är bättre än många spelar ingen roll för mig. Och har man bara 1.5 på ena delen så förtjänar man inte bättre totalresultat enligt mig.

Jag hade själv 1.75 den här gången och anser mig dålig på kvant.
Citera
2017-05-11, 09:31
Medlem
monogams avatar
Som sagt så har dom ju ändrat HP från och med i år.
Betyder det att de inte är lika effektivt att att träna på den utgångna versionen av provet?
Bör man byta strategi för hur man förbereder sig?
Skulle någon kunna dra lite snabbt vad dom har ändrat?
Citera
2017-05-11, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pure92
Har själv inte medlemskap där så kan inte yttra mig, har bara läst lite om upplägget. Har tänkt köra HPguiden sen också dock. Så länge man lär sig nya ord är det bra tänker jag. Hade ungefär som du 9 fel på ORD, detta är ett "enkelt" sätt att lära sig fler för att kunna höja sig iaf minst 5 poäng! Bara nöta om och om igen tills det sitter.

Jag kör också ordprov.se samt memrise. Funkar fint att bara nöta och nöta.

HPakademin rekommenderar också att man gör verbala provpass och sen går igenom texterna för att leta svåra ord och gör en egen ordlista. Det funkar också bra!

Om du tänkt köpa en webbkurs så är det väl lika bra att göra det nu? HPguiden säljer ju sin webbkurs fram tills provdatumet, så om du köper den nu så får du längre användning på köpet.

HPakademin får man sex månaders tillgång oavsett när man köper, men om du ska satsa till höstens prov är det ju lika bra att komma igång nu. De har även rabatt 500 kr just nu (går ut i helgen tror jag) www.hpakademin.se/webbkurs
Citera
2017-05-11, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monogam
Som sagt så har dom ju ändrat HP från och med i år.
Betyder det att de inte är lika effektivt att att träna på den utgångna versionen av provet?
Bör man byta strategi för hur man förbereder sig?
Skulle någon kunna dra lite snabbt vad dom har ändrat?

På vilket sätt har de ändrat i år?
Citera
2017-05-11, 11:26
Medlem
monogams avatar
tyckte jag läste i en artikel att dom skulle ändra på provet men jag kanske har fått det om bakfoten
Citera
2017-05-11, 12:43
Medlem
Collard.Greenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monogam
tyckte jag läste i en artikel att dom skulle ändra på provet men jag kanske har fått det om bakfoten
Du läste nog förslaget som presenterats för regeringen efter en utredning angående högskoleprovet. Detta kommer nog inte i bruk innan 2022 ändå.
Citera
2017-05-11, 17:54
Medlem
Uppe i ca 770 ord som jag lärt mig sen jag började nöta. Tycker de sitter förvånansvärt bra faktiskt.
Innan jag började träna ord så satte jag kanske 6/20 på diverse ord tester... Nu ligger jag iaf på ca 10/20... Förhoppningsvis 15/20 till hösten
Citera
2017-05-12, 02:34
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av begsjp
Uppe i ca 770 ord som jag lärt mig sen jag började nöta. Tycker de sitter förvånansvärt bra faktiskt.
Innan jag började träna ord så satte jag kanske 6/20 på diverse ord tester... Nu ligger jag iaf på ca 10/20... Förhoppningsvis 15/20 till hösten

Vart tränar du på ord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in