2017-05-10, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Jag bad inte ens under mina första 48 år i livet, så då "fanns" inte "gud" för mig, även om jag trodde på något mer. När jag pratar med "gud" numera, så får jag svar. Jag kan inte förklara mer än så. Det känns som att jag har öppnat mig, men det är ju bara något subjektivt.

För att ordet gud är laddat med så mycket. När man använder ordet gud, så läses det in så mycket i det som är kopplat till så mycket. Semantik. Därför väljer jag att skriva "gud". Tycker du att jag bör skriva Gud som troende?
Hur vet du vilken gud som svarar dig? Hur vet du ens att det är en gud? Du vet väl att detta troligtvis har att göra med var i världen du bor? Samma känslor för dig, hade bevisat en annan gud, om du bott någon annanstans.
Citera
2017-05-11, 00:13
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur vet du vilken gud som svarar dig? Hur vet du ens att det är en gud? Du vet väl att detta troligtvis har att göra med var i världen du bor? Samma känslor för dig, hade bevisat en annan gud, om du bott någon annanstans.
Det du skriver är just det jag menar med att ordet "gud" är så svåranvänt.

Vilken gud frågar du. Min så klart.
Hur vet jag att det är en gud? Det vet jag inte, och därför väljer jag att skriva "gud". Det är en andlig kraft som uppstår inom mig.

"Samma känslor för dig, hade bevisat en annan gud, om du bott någon annanstans."
Vilken annan gud? Min tro är inte baserad på en viss gud, eller en viss religion.
Citera
2017-05-11, 00:17
Medlem
Citat:
Det du skriver är just det jag menar med att ordet "gud" är så svåranvänt.

Vilken gud frågar du. Min så klart.
Hur vet jag att det är en gud? Det vet jag inte, och därför väljer jag att skriva "gud". Det är en andlig kraft som uppstår inom mig.

"Samma känslor för dig, hade bevisat en annan gud, om du bott någon annanstans."
Vilken annan gud? Min tro är inte baserad på en viss gud, eller en viss religion.
Ok, då vet jag. Då antar jag att du inte tror på Jesus som Gud, eller Guds son?
Citera
2017-05-11, 00:20
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ok, då vet jag. Då antar jag att du inte tror på Jesus som Gud, eller Guds son?
Jag har ännu inte mött Jesus på det viset, så jag vet inte. Det är något som jag är mycket nyfiken på att utforska. Jag kan be till Jesus som bäraren av ljuset (kulturellt antar jag), men jag har närmare mental kontakt med "herren". Herren är även det ett svåranvänt ord. Gud, Jesus, min ängel är de jag pratar med. Så knasigt det låter, men det känns bra.
Senast redigerad av 80231 2017-05-11 kl. 00:26.
Citera
2017-05-11, 08:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ledsen, men jag skulle för min del knappast se det som ett "bevis" ... såsom konceptet "bevis" användas i sammanhang som detta (d.v.s. objektivt).

Citat:
Jag är kär! Jag återkommer till den liknelsen. Det går inte att bevisa rent objektivt (research based) att jag är det, men jag vet att jag är det.

Det finns tråder, där denna typ av information är relevant. På tråden här kan det skapa ett problem för det där med att stanna på området av "guds-BEVIS", om nån presenterar subjektiv och/eller anekdotisk information.

(Det finns ett antal tråder skapade av forummedlemmet "Andeljus", som kanske är intressante för dig. Annars titta dig omkring på religionsforumet, det finns tråder om nästen alla tros/teistiska/religiösa ämnen).
Senast redigerad av Bogomil 2017-05-11 kl. 08:28.
Citera
2017-05-11, 09:37
Medlem
80231s avatar
Citat:
Det finns tråder, där denna typ av information är relevant. På tråden här kan det skapa ett problem för det där med att stanna på området av "guds-BEVIS", om nån presenterar subjektiv och/eller anekdotisk information.

(Det finns ett antal tråder skapade av forummedlemmet "Andeljus", som kanske är intressante för dig. Annars titta dig omkring på religionsforumet, det finns tråder om nästen alla tros/teistiska/religiösa ämnen).
Detta inlägg får du utveckla, för jag förstår inte vad du menar.
Citera
2017-05-11, 09:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det får du utveckla, för jag förstår inte vad du menar.

Den tråd vi är på nu efterlyser "bevis", med vilket det vanligen menas objektiva bevis.

Det finns andra tråder där subjektiva upplevelser och/eller anekdotisk information är relevant.
Citera
2017-05-11, 09:52
Medlem
80231s avatar
Citat:
Den tråd vi är på nu efterlyser "bevis", med vilket det vanligen menas objektiva bevis.

Det finns andra tråder där subjektiva upplevelser och/eller anekdotisk information är relevant.
Det är din tolkning. Jag förtydligade med något så vackert som kärlek. Något som kanske är okänt för dig, men välkänt för oss andra.

Är du medveten om uttrycket intangibles? Subjektivt, men mycket användbart inom management. Det som finns, men går inte att ta på.

Det är väl det kraften är? Något som finns, som är vackert, och som inte går att ta på.
Citera
2017-05-11, 09:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag förtydligade med något så vackert som kärlek.

"Kärlek" kan knappast anses vara objektiv, varken som koncept eller som individuell manifestation.
Citera
2017-05-11, 10:03
Medlem
80231s avatar
Citat:
"Kärlek" kan knappast anses vara objektiv, varken som koncept eller som individuell manifestation.
Nej, kärlek är en så kallad intangible. Vacker dessutom.

Tänk ett varv till nu. Det går inte att bevisa att "gud" existerarar. Hela denna tråd visar på det. Sedan så finns det ett otal personer som har upplevt guds kraft, och är övertygade om att "gud" finns. PUNKT! Tråden kan låsas.
Citera
2017-05-11, 10:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, kärlek är en så kallad intangible.

Men fortfarande inte något objektivt bevis.

Citat:
Det går inte att bevisa att "gud" existerarar. Hela denna tråd visar på det.

Låt dom som anser sig kunne presentera objektiva bevis prova ändå.

Citat:
Sedan så finns det ett otal personer som har upplevt guds kraft, och är övertygade om att "gud" finns.

Detta kan presenteras på tråder som är lämpade för såna subjektiva argument.
Citera
2017-05-11, 10:19
Medlem
80231s avatar
Citat:
Men fortfarande inte något objektivt bevis.

Låt dom som anser sig kunne presentera objektiva bevis prova ändå.

Detta kan presenteras på tråder som är lämpade för såna subjektiva argument.
Läs på om vad en intangible är, så kan vi fortsätta diskussionen. Jag vill gärna göra det. Du verkar kunnig (jag är nybörjare), och dessutom orädd. Jag gillar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in