2017-05-11, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Och? Har man kommunister bland släkt och vänner så är det väl bara bra att man blir av med packet? Bara att blocka antidemokraterna. Nej, arbetsgivare sparkar inte folk för att man röstar på ett invalt riksdagsparti, om så skulle vara fallet så har man definitivt facket på sin sida.
Tyvärr har du fel. Det finns massor av fall där det sker att folk blir bortsorterad från nyanställning eller fortsatt anställning för att de inte "delar samma värdegrund". Här är ett av många exempel på någon som förlorat jobb pga sina politiska sympatier: http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/764823-skola-stoppar-sduare-fran-lararjobb-efter-elevprotest Det är lätt att hitta massor av exempel med en simpel googling, märkligt att du envisas med att påstå att det inte är så när det är uppenbar fakta att det är så. Man får ju hoppas att det förändras i framtiden.
2017-05-11, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Tyvärr har du fel. Det finns massor av fall där det sker att folk blir bortsorterad från nyanställning eller fortsatt anställning för att de inte "delar samma värdegrund". Här är ett av många exempel på någon som förlorat jobb pga sina politiska sympatier: http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/764823-skola-stoppar-sduare-fran-lararjobb-efter-elevprotest Det är lätt att hitta massor av exempel med en simpel googling, märkligt att du envisas med att påstå att det inte är så när det är uppenbar fakta att det är så. Man får ju hoppas att det förändras i framtiden.
Tycker nog att det i regel är ett kraftigt överdrivet hot. Och det kan vara lika illa att vara moderat eller kommunist. Det beror helt och hållet på sammanhanget, och den/de personer du stöter på. Det beror lika mycket på hur du själv agerar och vilken grej du gör av det. Man får ju känna efter lite grann, politik är ju inte allt gångbart i alla situationer. Själv är jag, när frågan diskuteras, helt öppen med det. Ibland stöter man på människor i riktigt höga postioner som faktiskt har samma åsikter. Tyvärr oftare är dessa bara politiska idioter och PK-papegojor. Vanligast är dock att man inte talar politik alls, säkrast så. Men det innebär inte att de vanligtvis kommer att hata dig om ni skulle råka tala politik, man är bara oense, som i massor av frågor med varje annan individ. Så att vara rädd är kontraproduktivt. Lika dumt som det är att skrika SD 2018 första gången man tar sig in i fikarummet, lika dumt är det att skrika Sjöstedt 2018 (om man nu föredrar honom)!

Inte anger du väl partitillhörighet när du söker jobb? Sparkad kan bara bara bli om du jobbar på starkt ideologiskt influerade inrättningar. Själv är jag inte så myclet bättre ska sägas, tveksamt om jag skulle anställa en öppen kommunist hehe (för hens egen skull). Är man så korkad att man talar politik på en anställningsintervju får man skylla sig själv
Senast redigerad av Fnysington 2017-05-11 kl. 00:34.
2017-05-11, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Inte anger du väl partitillhörighet när du söker jobb? Sparkad kan bara bara bli om du jobbar på starkt ideologiskt influerade inrättningar. Själv är jag inte så mycket bättre ska sägas, tveksamt om jag skulle anställa en öppen kommunist hehe (för hens egen skull). Är man så korkad att man talar politik på en anställningsintervju får man skylla sig själv
Det räcker med att man varit öppen med det så det kan hittas med en googlesökning eller på facebook så kan det vara fog för att man inte får fortsatt anställning eller inte väljas ut i ett första skede. När man redan har en tillsvidareanställning är det en annan sak, då kan man ju inte få sparken om man inte grovt missköter sig, men innan dess är det ju fritt fram att rensa bort folk pga deras politiska åsikter och det är rätt uppenbart att en del arbetsgivare inte drar sig för att göra det.

Det jag säger är att jag tror att det är fler än jag som känner till detta och att det kan spela roll i varför folk är "feg" med att vara öppen med sina politiska åsikter, speciellt SD eller värre. Det är allt. Hur ofta det faktiskt sker är troligen mindre viktigt för folk än skrämselfaktorn av att det kan ske och bevisligen har skett.
2017-05-11, 06:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det räcker med att man varit öppen med det så det kan hittas med en googlesökning eller på facebook så kan det vara fog för att man inte får fortsatt anställning eller inte väljas ut i ett första skede. När man redan har en tillsvidareanställning är det en annan sak, då kan man ju inte få sparken om man inte grovt missköter sig, men innan dess är det ju fritt fram att rensa bort folk pga deras politiska åsikter och det är rätt uppenbart att en del arbetsgivare inte drar sig för att göra det.

Det jag säger är att jag tror att det är fler än jag som känner till detta och att det kan spela roll i varför folk är "feg" med att vara öppen med sina politiska åsikter, speciellt SD eller värre. Det är allt. Hur ofta det faktiskt sker är troligen mindre viktigt för folk än skrämselfaktorn av att det kan ske och bevisligen har skett.
Ingen rekryteringsfirma sitter och googlar vanliga anställda vid rekrytering.
De har fullt upp med intervjuer och fixa in meriter.
2017-05-11, 06:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nästa grupp är mer högutbildade industritjänstemän.

Ingen säger något rent ut, mer än när man är två pers i ett rum. Men en mening som har börjat låta som ett mantra på allt fler ställen jag besöker är när något elände med långa vårdköer eller frånvarande polis dyker upp i en diskussion. Då kommer allt oftare frasen, med indignerat tonfall: -"Ja, pengarna behövs väl till annat"- , sen säger ingen något mer, men alla nickar instämmande & ingen säger heller emot.

Detta har formligen exploderat bara det senaste halvåret. Vilket snart borde börja ge avtryck i OU.
SD har mellan alla val växt före valet, tuffat på ett tag till efter, sedan legat still eller sjunkit i perioder om 12-15 mån, ny uppgång, sedan nedgång sen uppgång vid nästa val.
Så det kommer säkerligen en downperiod tills hösten.
Sen börjar det sakta krypas uppåt igen.
2017-05-11, 07:04
Medlem
arbetets avatar
SVT/Novus: Maj

•SD: 19,5 (+0,5)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-miljopartiet-tappar-stod-bland-unga-valjare
2017-05-11, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaintCosme
Bra att Sverigedemokraterna backar. Hoppas de snart är nere i två procent och sedan faller i glömska...

Röstade på SD både 2006-2010-2014 då jag trodde SD var ett Socialkonservativt parti. Dum är jag!

Men sedan de räckt ut en hand till moderaterna har jag insett att partiet är ett parti med psykopater precis som alla andra.
Okej, så för att sammanfatta skulle du ha velat att saken utvecklades så här i stället:

2010-2016

SD: "Hallå, vi är faktiskt invalda i riksdagen. Det är odemokratiskt att ni utestänger oss från samtal. Ni kan inte bara låtsas som att vi och våra väljare inte finns".

2017

M: "Hallå, SD är faktiskt invalda i riksdagen. Vi kan inte bara låtsas som att partiet och deras väljare inte finns. Därför öppnar vi för samtal".

SD: "FUCK YOU, vi tänker fan inte samarbeta med någon, vi står ensamma och det tänker vi fortsätta med tills vi når egen majoritet om 50 år när Åkesson är en 87-årig, vithårig alzheimerpatient med gråstarr och vuxenblöja!"
2017-05-11, 07:18
Medlem
longbow4ys avatar
SD får 26-28% i valet 2018 enligt krönika i Expressen.

http://www.expressen.se/kronikorer/hanne-kjoller/det-gar-att-bemota-fruktan-utan-att-lana-sds-formular/

Krönikans infallsvinkel är mer att förklara detta än att ifrågasätta prognosen. Vilket tyder på att de nu håller på att vänja sig vid tanken att SD antagligen blir största parti efter valet 2018, och redan nu vill finna och förklara orsaken.
2017-05-11, 08:50
Medlem
Månsans avatar
För en gångs skull kommer SD vara perfekt tajmade vid valet 2018. Vi ser alla tecken redan nu. Närapå allt i samhället har börjat rasa ihop, under 2018 kommer Sverige fullkomligt explodera i invandrarrelaterade upplopp, bränder, våldtäkter och kaos. Därtill alla kommuner som redan idag gallskriker om hur många hundratals miljoner som fattas för att driva invandringsexperimentet.

Alla blåsta stackare som gått på politiker/journalisters skröna om de muslimska analfabeternas enastående vinstpotential för Sverige kommer att kräkas av besvikelse. Jag förutspår total panik några månader före valet när polletten äntligen trillar ner hos alla yrvakna idioter.

Ljugmedia kommer att gödsla desperat med allt dom har av okända SD-politiker i Waffen SS-uniformer och misstänkta Putinkopplingar -- För sent och helt verkningslöst. 25-29% för SD i valet 2018 ligger inom räckhåll.
2017-05-11, 09:11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Helt klart kan det finnas fall där inbitna SD-sympatisörer faller bort på grund av överdriven partiexponering. Vi hade ju ett närmast skrattretande fall med någon som roade sig med nazi-symboler på privatfest, vilket kom ut (skyll på Fejan och driften att fläka ut sig och sitt i alla lägen om man vill). Ett memento är ju att twittrande kan straffa sig.

En ren ordningsfråga: Vi har valhemlighet i Sverige, vem man röstar på är inte en fråga någon måste besvara.

Däremot finns det en hel del rötägg (rent mänskligt) här i världen, och att en del av dessa inte skall vara lärare i skolan, ha hand om barn, arbeta på socialbyrån eller döma i domstolarna är alldeles självklart. Men i så fall beror det på deras personliga ställningstaganden i livet, inte på vem de vill rösta på i allmänna val.

Den som agiterar politiskt på arbetsplatsen, struntar i att följa lagstiftningen eller propagerar för saker i strid med gällande lag eller föreskrifter (till exempel läroplanen, om man är lärare) kommer ju till slut att få välja en annan karriär. Då skall man inte förväxla detta med att det handlar om vad man röstat på.

2017-05-11, 10:49
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
För en gångs skull kommer SD vara perfekt tajmade vid valet 2018. Vi ser alla tecken redan nu. Närapå allt i samhället har börjat rasa ihop, under 2018 kommer Sverige fullkomligt explodera i invandrarrelaterade upplopp, bränder, våldtäkter och kaos. Därtill alla kommuner som redan idag gallskriker om hur många hundratals miljoner som fattas för att driva invandringsexperimentet.

Det vore mycket egendomligt om tecknen tyder på annan utveckling - vårt eminenta orakel CrysbyKreem har dock säkert en annan uppfattning, liksom för skojarna och korrumperade SIFO!

Utöver rollen som största parti väntar vi därför naturligtvis på, att SD ytterligare stärker sin position...

2017-05-11, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ljugmedia kommer att gödsla desperat med allt dom har av okända SD-politiker i Waffen SS-uniformer och misstänkta Putinkopplingar -- För sent och helt verkningslöst. 25-29% för SD i valet 2018 ligger inom räckhåll.
Rimligen har media insett vid det här laget att den sortens scoop är verkningslösa, utom då möjligen Baas på Expressen som verkar vara Sveriges mest tondöva man. Han tragglar vidare med "avslöjanden" om SD, alternativmedia etc, utan att göra minsta hack i opinionskurvan. Det finns många grävande politikjournalister men bara Expressen har en heltidsanställd SD-grävare. Har nån sett en text undertecknad David Baas som handlar om annat än SD? Typ MP-scoop, M-scoop, S-scoop? Exakt.

SD är immuna, det finns inte en käft som byter parti för att Oscar Sjöstedt pratar om några jävla får på en fest. Det enda sorts scoop som möjligen skulle bli besvärande är om det framkommer att de roffat åt sig pengar/prylar på skattebetalarnas bekostnad. Girighet sänker alla. LO-medlemmar blir inte kvar många sekunder hos SD om det visar sig att SD har blivit som fackpampar som vaskar champagne i pissoaren, gnider in pungen med belugakaviar och köper Rolls-Royce i 6-pack och kraschar dem för nöjes skull.

Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Det vore mycket egendomligt om tecknen tyder på annan utveckling - vårt eminenta orakel CrysbyKreem har dock säkert en annan uppfattning, liksom för skojarna och korrumperade SIFO!

Utöver rollen som största parti väntar vi därför naturligtvis på, att SD ytterligare stärker sin position...

Meh. Varför skulle jag inte hålla med om att timingen ligger rätt inför 2018? Det ser ljust ut. Det jag invänder emot är att de skulle vara på väg med raketfart mot 30%. Rusningar för SD har hittills alltid krävt en trigger, typ flyktingkrisen. SD har aldrig fått vingar och lyft till nästa trappsteg pga "inget särskilt men det är rätt mycket skit med vårdköer och bilbränder just nu och sånt där, så nu blire +5%!".
Senast redigerad av CrispyKreem 2017-05-11 kl. 11:24.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in