Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Jag är lite förtjust i konspirationsteorier och kan tycka det är lite spännande, men jag tycker en del i tråden överdriver och ser alla möjliga konspirationer mot SD.
Det är möjligt att att många OI ligger för lågt på SD men jag tror det beror på att man helt enkelt har lite svårt att mäta SD.
Om alla OI skulle dra bort 5-10 procent på SD skulle det inte hjälpa något av de andra partierna heller.
De som röstar SD slutar inte rösta SD om SD får 15 eller 25 procent i en OI.
Däremot kan det finnas skäl för till exempel KD och MP-röstare att tänka till om hur man ska rösta eftersom dessa partier ligger nära 4 procents spärren
Jag har samma problem att förstå den här idén om att man skulle påverka valutgången med OI-underskattnings-psykning/voodoo, eftersom teorin bygger på att det bara finns en enda möjlig effekt av mätningar: Bandwagon, eller "framgång föder framgång"-effekt eller vad fan man nu ska kalla den.
Antagandet är alltså att alla väljares mål är att ha röstat på den vinnande hästen, och ju bättre det förutspås gå för den, desto fler skulle vallfärda till lokalerna för att liksom ha varit delaktiga i den stora ceremonin.
Jag kanske är ett asocialt UFO men jag blir då inte mer taggad av nån bandwagon, snarare mindre. Vad ger det? "Jag var med och gjorde exakt samma sak som 2 miljoner andra, enade vi gick som ett lämmeltåg"? Vem fan blir linjärt mer taggad att rösta ju större partiet förväntas bli? Fuck det. Jag vill veta en sak: Är partiet över 4% med marginal, så att jag inte gick till lokalen för ingenting. Då går jag och röstar. Men om alla går man ur huse för att lyfta SD till en miljard procent slår det över åt andra hållet, för då kan jag ju lugnt stanna i mitt normalläge dvs soffan, istället för att bidra med den menlösa gesten att pusha resultatet till en miljard komma nollnollnollnollnollett.
3,9% och 49,9%, då är mottagligheten för påverkan stor. Men 25%, ljusår från både spärren och möjlighet till majoritet, vem bryr sig...