2017-05-11, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
Det är ju enorm skillnad på om man lyfter ett sittandes barn som knakar till för man då drar ut ryggraden i lyftet, är ju inget konstigt alls med det, skulle nog hända oss vuxna oxå om någon lyfte oss, men en enmånads bebis som man lyfter med fullt stöd underifrån som knakar är inte alls normalt

Kommer inte ihåg när min dotter började knaka, men inte så tidigt som vid 4 veckor. Dock verkar det ganska vanligt. Googla så finns det typ 1000 trådstarter i ämnet. Så att det "inte alls är normalt" vet jag inte om jag håller med om. Vanligt verkar det i alla fall vara. Men inte relevant om det nu handlade om brutna revben. Stackars liten!
Citera
2017-05-11, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Personalen som pratar med A efter att H förts till sjukhus ....

Han pratade just då inte mer om den situationen, Camilla tröstade och försökte säj att han inte
skulle anklaga sej själv, att han skulle va glad att han varit uppe.
Camilla sa sen till honom att nu är hon ju här och jag var inne och tittade till henne, flickan är
väldigt blek och hon behöver säkert lite blod.
Hon hade sett flickan och det var hennes egen slutsats, ett sätt att trösta.

Pappan svarade inte på detta utan säger: jag vet inte om det är jag som gjort något fel med
henne för när jag tar i henne får hon blåmärken. Där jag sätter mina fingrar får hon blåmärken.

Han visade att hon fått blåmärken i pannans utkant och visade hur han hållit henne med båda
händerna. En hand om rumpan och en hand om ryggen, hon skulle ha fått blåmärken av hans
grepp.
Han visade på pannans utsida, en av sidorna. Hon kan inte säj vilken sida.
Camilla säger att hon inte sett något på bäbisen utan det är endast pappans beskrivning.

Just detta bemötte hon inte men började reagera. Hon säger att hon tänkte "fan vad jag är
dålig på o trösta" en känsla hon aldrig haft tidigare utan tycker att hon gjort detta bra genom
åren.

Pappan fortsatte och sa att "det knakar i henne när jag tar i henne". Camilla tänkte för sej själv
att det knakar inte i bäbisar, men sa inget om detta. Hon kände helt enkelt att hon visste inte
vad hon skulle svara på det.
Han berättade att hans mamma var på väg och jag sitter här och väntar på henne. Då kan jag
sitta här en stund, sade Camilla.

Han pratade om att jag har otur, alternativt jag för otur med mej. "Alla runt mej dör".
Hur menar du då, vilka är det som har dött, så får du inte tänka, svarade Camilla.
Han berättade då om att någon kompis blivit mördad och någon dött i olycka, han pratade
också om nån släkting som dött men vem eller hur minns inte Camilla.
Camilla tänkte? Är hon undersköterska? Tänkte att så ska det inte vara...låta. Hm....då hon inte vidarebefodrat detta till läkare eller kollat vad det är så har hon lagt på sig en varning..hon har ju inte skött sitt jobb där! Suck. Csk? Då blir man inte förvånad. Csk😫🙇
Citera
2017-05-11, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Jag hoppas så intensivt att de ska ha skadat henne medvetet (inte med uppsåt utan medvetet om konsekvenserna av deras handlande). Fyfan vad jävla hemskt om barnet dött på grund av att föräldrarna inte kunde ta hand om barn och ingen, trots tusen varningssignaler, uppmärksammade det. Om det nu, mot all förmodan, inte förkommit någon faktisk misshandel utan det här bara är två jävligt dumma människor som bort ha fått information och stöd med inte fick det, då har jag till och med empati för föräldrarna. Jag kan inte föreställa mig något värre för en förälder än att av misstag ha ihjäl sitt eget barn.

Det där stämmer inte, när de var inlagda noterade personalen att pappan höll barnet normalt (har för mig att det var en sköterska).

Ja , men just när prover ska tas är det ingen av föräldrarna som vill hålla H, trots att de vet att det kommer göra ont att ta prover. Då borde man ju rimligtvis finnas där för sitt barn!?
Citera
2017-05-11, 08:28
Medlem
Pappan har i mina ögon i stort sätt erkänt fast på ett säreget vis. Han säger inte att flickan blir blå så fort NÅGON tar i henne, utan han pratar om sig själv. Han antyder att han för otur med sig och att det är något speciellt med just hans fingrar som han inte styr över.

Och om mamman är autist förklarar det dessutom hennes reaktion om Alle sa "jag tappade kontrollen" när H var otröstlig, för de tolkar ofta saker bokstavligt och då blir kontrollen fjärrkontrollen som tappats konkret över H.

Att sjukdom ligger bakom ser jag som uteslutet dels för att symptomen är så märkliga, hjärnblödningar OCH benbrott OCH blåmärken liksom. Hade varit en sak om hon haft bara haft blåmärken, men så vitt jag förstår finns det ingen sjukdom som omfattar alla dessa symtom och då utgår jag ifrån att det är skador.
Citera
2017-05-11, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Pappan har i mina ögon i stort sätt erkänt fast på ett säreget vis. Han säger inte att flickan blir blå så fort NÅGON tar i henne, utan han pratar om sig själv. Han antyder att han för otur med sig och att det är något speciellt med just hans fingrar som han inte styr över.

Och om mamman är autist förklarar det dessutom hennes reaktion om Alle sa "jag tappade kontrollen" när H var otröstlig, för de tolkar ofta saker bokstavligt och då blir kontrollen fjärrkontrollen som tappats konkret över H.

Att sjukdom ligger bakom ser jag som uteslutet dels för att symptomen är så märkliga, hjärnblödningar OCH benbrott OCH blåmärken liksom. Hade varit en sak om hon haft bara haft blåmärken, men så vitt jag förstår finns det ingen sjukdom som omfattar alla dessa symtom och då utgår jag ifrån att det är skador.
Jag håller med dig, även om han inte erkänt alla skadorna så har han ju dock erkänt att han orsakat blåmärken på henne och som sagt med lite underliga förklaringar. Precis som du säger så är det ju också märkligt att blåmärkena skulle bero på att hon har väldigt lätt att få märken, för isf borde hon ju ha lika lätt att få blåmärken vem som än rör henne. Så det i sig visar ju på att det han säger inte är sant.
Citera
2017-05-11, 08:42
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman

Enligt pappan själv har ju Erika varit "så så så försiktig" när hon tagit i Hailey och nästan inte vågat ta i henne. Att tänk sig att hon sen när inte Alexander är med helt plötsligt skulle klämma sönder revben och slå henne i huvudet så hårt att hon får hjärnblödning, eller skakat henne hårt...jag får inte ihop det. Samtidigt verkar Alexander så ...jag vet inte. Godtrogen, naiv. Lite barnslig... Och på BB har ju noterats att han hanterat henne på ett mycket bra sätt. Läste igenom sista förhören m honom i FUP igår och jag får inte ihop det heller med att han skulle utsatt hennne för så grov misshandel. Är ju inte skador som uppstått av varsam, lite klumpig hantering bara.
Men jävligt svårt att sätta sig in i hur de tänker och fungerar då inte precis är som andra "vanliga människor" med alla diagnoser och familjeförhållanden de kommer ifrån själva...
Svårt att riktigt tro varken det eller andra...
Citera
2017-05-11, 08:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cris7209
Camilla tänkte? Är hon undersköterska? Tänkte att så ska det inte vara...låta. Hm....då hon inte vidarebefodrat detta till läkare eller kollat vad det är så har hon lagt på sig en varning..hon har ju inte skött sitt jobb där! Suck. Csk? Då blir man inte förvånad. Csk😫🙇

Sjuksköterska på Neonatal, Kristianstad
Camilla har jobbat på Neonatal i ett år, dessförinnan har hon lång erfarenhet från
hjärtintensiven.

Vad ska hon få en varning för?
Hon har skött sitt jobb på sjukhuset och hon har medverkat i polisförhör.
Vad mer skulle hon göra, menar du?
Citera
2017-05-11, 09:05
Medlem
Westsacks avatar
Många hänger upp sig vid att EA inte ville hålla HA vid provtagningar o.dyl.
Det var inte alls onormalt 'på min tid'.
Vi fick höra på BVC att den som höll i babyn när h*n fick vaccin, skulle komma att förknippas med smärtan.
Samma sak blev sagt på föräldraforum.

Meeen. Nu är vårt minsta snart 13, så jag vet inte vad man får höra i dag. I alla fall hänger inte jag mig upp i att EA inte ville hålla.
Citera
2017-05-11, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westsack
Vi fick höra på BVC att den som höll i babyn när h*n fick vaccin, skulle komma att förknippas med smärtan.

Meeen. Nu är vårt minsta snart 13, så jag vet inte vad man får höra i dag. I alla fall hänger inte jag mig upp i att EA inte ville hålla.
Den informationen har jag aldrig fått , har barn mellan 28-10år. Jag hade iof inte köpt den förklaringen eftersom jag alltid velat trösta och vara nära mina barn när de haft on.
Men jag förstår att man litar på vad diverse personal säger.
Citera
2017-05-11, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westsack

Har en son på 16 månader och har aldrig fått den informationen utan snarare är det ju så att han sitter i mitt knä vid vaccination och så får jag trösta direkt efter. Klart att det säkert kan ha getts den informationen men tycker det låter lite märkligt för ens instinkt är väl att trösta och ge närhet?!
Var det inte också så att det inte enbart var vid provtagning utan även att personal reagerat på att E hade skjutit baljan så långt ifrån sig som möjligt på BB?
Citera
2017-05-11, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddesudde
Var det inte också så att det inte enbart var vid provtagning utan även att personal reagerat på att E hade skjutit baljan så långt ifrån sig som möjligt på BB?

Men det där med baljan känns så fånigt och verkligen som en efterhandskonstruktion. EA har ju i förhören förklarat att anledningen var att baljan stått vid ALs säng men att han gått ut för att röka/köpa cola/ runka på dass eller allt vad han hållt på med under dotterns sjukhusvistelse och att baljan då fått stå kvar vid hans säng eftersom Hayley sov... inget konstigt att man inte börjar rulla runt sängen vareviga minut när barnet ändå sover. I en genomskinlig balja dessutom, så hon såg ju flickan från sin säng...
Citera
2017-05-11, 10:20
Medlem
Det är många som inte kan tro att han skulle utsatt lilla H för så grov misshandel men jag måste poängtera att min hypotes är att han skadat henne i affekt. Tagit upp henne och skakat henne, tagit ett hårt tag kring hennes huvud när hon intr ville äta och bara gnällde. Tror att han blev heligt förbannad ganska snabbt om H inte "betedde sig bra". Det har hänt för att H varit besvärlig och inte enkel och söt som han kanske ville. Hon tog värdefull tid från datorn ju. "Men jävla unge. Ät då!!!" . Något han kanske tänker när det kokar över.
Ser också erkännande från honom i så många förklaringar.
Fan när jag har nyfödd bebis så ägnar jag all vaken och halvsovande tid till den, jag går och vaggar i timmar tills jag får kramp om det skulle behövas.
Så jäkla hemskt. Undrar om de förstår vidden av vad de gjort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in