2017-05-10, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om obduktioner och dödsorsak
Här finns lite klargöranden om vilka obduktioner som gjorts och när.
För några dagar sedan fanns en tidningsuppgift där det angavs att dödsorsak ej fastställts för Aki. Jag tror att jag såg det i SDS.
Nu ser jag detta i obduktionsprotokoll att det fastställdes att han var drunknad:

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3_.pdf, sid 1.

"Tarminnehållet kommer från målsägare som är avliden. Personen avled i augusti 2015. En första obduktion gjordes i augusti 2015 då det fastställdes att han var drunknad.
Han har varit begraven i kista (intakt) i drygt ett år, och grävdes upp 2016-11-15 för en utvidgad obduktion.
Den andra obduktionen genomfördes den 2016-11-16 och tarminnehållet har sedan dess bevarats i kylskåp. Enligt rättsläkare kommer innehållet från tolvfingertarmen, ca 30 cm nedanför magsäcken.
Målet med undersökning är att fastställa vilken mat/typ av mat som personen ätit timmarna före döden."

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3_.pdf, sid 3.

"I tisdags 15/11 2016, grävdes han upp igen för att låta genomföra ytterligare en, denna gång, utvidgad obduktion på Rättsmedicin i Uppsala."

"Obduktionen genomfördes igår 2016-11-16. Vid den ursprungliga obduktionen noterade rättsläkaren turkosfårgat material på mannens tänder. Detta undersöktes dock inte vidare då. Vid den nya obduktionen topsades de aktuella områdena av Petra Molnar. Dessa tops skickas nu till NFC för att undersöka om det är möjligt att identifiera vilket ämne/drog/gift det kan röra sig om."

Det finns mer information, bl.a. om funnet DNA.

Finns en del grönblå tabletter i alla fall... https://www.fass.se/LIF/pillIdentification

T.ex. https://www.fass.se/m/produkt/20120926000107/public/tabproduct

Men knöligt kanske att tvinga i honom tabletter? Och uppseendeväckande att fläckarna noterats men lämnats därhän... Och förvisso konstigt om en gärningsman gör något som lämnar så tydliga spår. Fast det är klart, om man samtidigt målar upp bilden av offret som en missbrukare... Och påtalar att han dött av en överdos...
Citera
2017-05-10, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det måste anses extraordinärt. – Man kan möjligen tänka sig att AP och JM befunnit sig vid kassan och JM ”glömt” sitt betalkort och bett AP dra sitt kort, för att han sedan ska få beloppet överfört eller i kontanter.

Kvittotiderna:
11.08 – 297,40 kr – Systemet 1: AP:s betalkort . – Efter att ha anlänt med tåg till E-tuna verkar AP ha uppsökt närmaste Systembutik och inköpt en liten Baileys och 6 long drinks. Det förefaller dock lite långsökt att om han planerat hämta barnen för att senare umgås med NL i F**n han skulle ha valt att kånka på en Systemkasse på tåget (c:a 35 min tågresa till NL i Flen). Hade han då inte väntat med inköpen tills han kom fram? Å andra sidan vann han tid och kanske besvärliga gångsträckor med tanke på barnen han också skulle ha med sig på tåget. – Enligt NL skulle AP ha anlänt redan under torsdagen men dök inte upp. Framemot kvällen hade de kontakt och NL får då veta att AP fått förhinder. – Samma sak upprepades sedan under fredagen: Förhinder eller strul av något ospecificerat slag. Enligt NL ska denna kontakt ha skett via telefon vid 21-tiden.

13.42 – 1.923,72 kr – Matvaror, blöjor: AP:s betalkort

8-9 min senare:

Är det möjligt att på 8-9 min hinna ut ur Coop Forum, in på Systemet 50 m därifrån och plocka ihop 7 flaskor och 5 burkar, stå i ev. kö samt betala? – Har inköpen skett parallellt? Kan JM ha sagt att hon haft kontanter så det räckte till Systeminköpen och låtit AP stå kvar vid matkassan – eller följdes de åt? – Var är barnen?

13.51 – 648,10 kr – Systemet 2: JM:s betalkort.

1 h 39 min senare: Varför har man ännu inte påbörjat resan? – Besöker hela familjen ett hamburgerställe tillsammans med barnen? – Väntar man på någon för att så följe ut till sommarstugan?

15.30 –165,50 – Systemet 3: JM:s betalkort: Här verkar JM ha tänkt att det var bäst att inköpa ytterligare två flaskor mousserande vin. - Det var ju inte bara hon och AP som skulle dela på allt som inköpts.

Visst kan det tänkas att JM tagit över AP:s mobil, men det är under förutsättning att följande kan förklaras:

15.21 – 16.30 utväxlas tio SMS mellan JM och AB. Under samma tid förflyttar sig såväl AP:s som JM:s mobiler från E-tuna till sommarstugan. – AB har i förhör tyckt det vara konstigt att JM sms:ar när hon kör bil (hon svarar enl. AB annars inte ens i telefonen vid bilkörning). - En möjlighet är att AP eller en tredje person kör hennes bil.

Den 7/8 hade AP enl. NL loggat in och ut på facebooks Messenger mest hela tiden, vilket NL upplevt som väldigt konstigt. Under em/kvällen utväxlas div. meddelanden dem emellan, och vid 21-tiden ska AP ha ringt NL och sagt sig ha fått förhinder av något slag. Detta kan ev. vara en felaktig minnesbild; han kanske messade eller SMS:ade -?

21.19 ser NL att AP spelat en finsk låt: ”När du fick mig att falla för dig”. – Kan JM ha känt till AP:s fb-uppgifter, alt. lagt beslag på hans mobil när han varit inloggad?

22.36 skickar NL ett SMS till AP: ”sov gott”. – Inget svar.

JM bör ha sett hur AP i smyg satt och försökte skicka olika meddelanden; hur han sökte hemlighålla något för henne. Detta har med största sannolikhet triggat i gång hennes redan upparbetade ilska; hennes patologiska svartsjuka och hämndbegär; begäret också efter försäkringspengarna, ej att förglömma.

Sammantaget talar det mesta för att AP i levande tillstånd frivilligt – om än motvilligt och under viss vånda - följde med ut till sommarstugan: Han var långtifrån något mähä, men han satt på två stolar varav den ena stolen var upptagen av hans barn och den förestående skilsmässan; i den andra satt hans nya kvinna och väntade. Han vågade inte riskera att få JM emot sig - och det hade han fått om han nobbat det barnen enl. JM så länge sett fram emot: att vara på landet och plaska och samtidigt på ett naturligt sätt få fira honom på hans födelsedag. Samma önskemål hade enl. JM uttryckts av X och Y vilka gladde sig och såg fram emot att få träffa honom under lite mer avspända former.

Det mesta talar för att AP oskadliggjordes/dränktes mellan kl. 21.00 - 22.36. Man har då efter vissa förberedelser hunnit äta och dricka i c:a 3 h, eller c:a 5 h om man påbörjat drickandet redan vid framkomsten.
Övertygande! Frågan är vad AP höll på med? Gissar att han helt enkelt satte sina barn både på första och andra plats. Då faller bitarna på plats men varför berättade han inte det för NL? Dumfegt.
Citera
2017-05-10, 23:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Ligger i Huvudprotokoll för AP del 3 (av 8) börjar direkt.

https://www.d0pe.se/domarpdf/Sommarstugemordet-Arboga/Huvudprotokoll/Huvudprotokoll__del_3__8_.pdf
Tack; där hittade jag det! - Ser att jag tidigare bara ögnat detta material.
Citera
2017-05-11, 00:08
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pruppmupp
Finns en del grönblå tabletter i alla fall... https://www.fass.se/LIF/pillIdentification

T.ex. https://www.fass.se/m/produkt/20120926000107/public/tabproduct

Men knöligt kanske att tvinga i honom tabletter? Och uppseendeväckande att fläckarna noterats men lämnats därhän... Och förvisso konstigt om en gärningsman gör något som lämnar så tydliga spår. Fast det är klart, om man samtidigt målar upp bilden av offret som en missbrukare... Och påtalar att han dött av en överdos...

Finns/fanns några blåa tabletter som nätdrog tror jag, min anhörig-hen använde sådana sommaren 2014 (vi bor utrikes, var tyvärr inte olagligt här med nätdroger då ). Hen blev jätteblå om och i munnen, lealös muskulärt, men kunde gå och stå, men inte tala, eller bokstäverna i orden kastades helt om. Jag förstod inte ett smack. Verkade som en slags hjärnblödning.....afasi.

Det otäcka då var att hen verkade förstå mig, hen trodde att hen själv var som vanligt , hen kunde inte heller SMSa, bokstäverna helt i fel ordning,jag förstod ingenting.

Om Aki legat i vatten i minst 8 timmar så kan ju det där jätteblåa ha spolats bort, det mesta av det.

Hen påstod senare att de smakade som godis......
Citera
2017-05-11, 00:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Övertygande! Frågan är vad AP höll på med? Gissar att han helt enkelt satte sina barn både på första och andra plats. Då faller bitarna på plats men varför berättade han inte det för NL? Dumfegt.
Kanske lite konflikträdd, eller kanske snarare att det skulle föra för långt att dryfta alla turer med NL plus att han riskerade att hon inte skulle tro honom; det blev för mycket på en gång? - Men han drog sig inte för att anmäla JM för bedrägeri och narkotikabrott - låt vara att han och JM senare tog tillbaka sina resp. anmälningar. - Han visste i och med detta också att om han gör något mot JM så får han svar på tal, och detta med besked. - Men nu i och med skilsmässan gällde det framför allt barnen han inte ville förlora kontakten med. - Han måste ha känt på sig att JM kan ha haft något i bakfickan, även om han - trots allt som hänt - varken kunde eller ville tro det värsta. I normalfallet är JM en person man ska hålla sig på långt avstånd från, men i och med barnen hade han inget annat val än att försöka göra det bästa av situationen. Här tror jag han upplevde att NL inte skulle kunna förstå situationens hela komplexitet, eller tycka han bara hade problem att tillföra förhållandet. Rent psykiskt tror jag också att han efter sin samvaro med JM bör ha varit lite under isen; det var väl inte för inte som han tagit kontakt med en beteendevetare. - Men just den här fredagen skulle det visa sig att JM visade upp sitt allra bästa pokerface.
Citera
2017-05-11, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
En underbar familj verkligen!

Att två fosterbarn dött i JM:s vård kan ju bara inte vara en slump. Hur ofta händer sånt liksom? Undrar om JM bara var trötta på fosterbarnen eller om hon kunde tjäna pengar på att de "förolyckades" på något vis?

Fy fan säger jag bara!
Uppgiften kom från AM, men hon sa inte uttryckligen att de barnen hade dött medan JM tog hand om dem. Bara att de hade dött. Kan ju haft varit senare. Så tänkte jag när jag läste det, att AM nog varit tydlig med att de dog hos JM ifall det var så. Hon har ju minst sagt anledning att säga allt som talar emot sin dotter.
Trådsanning?
Citera
2017-05-11, 00:20
Medlem
Livförsäkringen framförs som ett motiv för JM att ta livet av Aki. Varken åklagare eller media har framfört att även JM hade en livförsäkring med de gemensamma barnen som förmånstagare.

Alltså en fullkomligt normal försäkringssituation innan drunkningen inträffade.

Talande nog reagerar försäkringsbolaget IF på omständigheterna kring tecknandet av försäkringen först när det blir aktuellt att betala ut ersättning. Borde väl ha gjorts omedelbart.

Summa summarum:

Media - har undanhållit delar av sanningen för att inte spräcka en bra historia

Åklagare - brister möjligtvis i objektivitetskravet genom att inte framhålla alla omständigheter

Försäkringsbolaget - agerar i eget intresse (om än inte helt utan grund).

Advokaten - nu verkar det som hon äntligen fattat galoppen
Citera
2017-05-11, 00:26
Medlem
NeutronStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Uppgiften kom från AM, men hon sa inte uttryckligen att de barnen hade dött medan JM tog hand om dem. Bara att de hade dött. Kan ju haft varit senare. Så tänkte jag när jag läste det, att AM nog varit tydlig med att de dog hos JM ifall det var så. Hon har ju minst sagt anledning att säga allt som talar emot sin dotter.
Trådsanning?

Tack, du har rätt, det är nog bara en "trådsanning". Svårt att hålla isär fakta och teorier/spekulationer i en så lång tråd.
Citera
2017-05-11, 00:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Finns/fanns några blåa tabletter som nätdrog tror jag, min anhörig-hen använde sådana sommaren 2014 (vi bor utrikes, var tyvärr inte olagligt här med nätdroger då ). Hen blev jätteblå om och i munnen, lealös muskulärt, men kunde gå och stå, men inte tala, eller bokstäverna i orden kastades helt om. Jag förstod inte ett smack. Verkade som en slags hjärnblödning.....afasi.

Det otäcka då var att hen verkade förstå mig, hen trodde att hen själv var som vanligt , hen kunde inte heller SMSa, bokstäverna helt i fel ordning,jag förstod ingenting.

Om Aki legat i vatten i minst 8 timmar så kan ju det där jätteblåa ha spolats bort, det mesta av det.

Hen påstod senare att de smakade som godis......
Det verkar vara en hel del i det här fallet som är drogrelaterat - och samtidigt relaterat till JM:
Citat:
År 2013 var JM, AB, JB och DB i Thailand. JM köpte blå valium som hon tog med sig hem. AB tror också att JB tog tjack när hon gick ut på krogen i ungdomen.
/…/
Citat:
JB blir upplyst om att det finns uppgifter som säger att hennes mamma köpte blå Valium i Thailand som hon tog med sig till Sverige. På frågan om det stämmer, svarar hon; Jag vet inte om det var valium men hon köpte mediciner.
På fråga av vilken anledning då, svarar hon: Vet inte, vet bara att hon köpte mediciner på apoteket och även hostmedicin till mig och DB.
På fråga om hon vet vad det var för mediciner hon köpte, svarar hon: /…/ Jag såg någon karta som mamma hade, förutom min egen med hostmedicin så hade hon något men vet inte vad det var. Hon har sagt att det var lugnande sömntabletter men hon sa inget namn eller så.
På fråga vad hon skulle med dem till, svarar hon: Ibland hade hon svårt att sova och då tog hon tabletter.
På fråga om hon såg någon färg på tabletterna, svarar hon: Nej, det kommer jag inte ihåg.
/…/
Citat:
J Ja? Ta en spruta. Spruta. Tsch. Så att du svimmar av för evigt så slipper du ju livet. Det är ju synd om dig. Du har ju så svårt liv. Mm.
M (Ohörbart)
J Jag kan köpa en spruta till dig. Mm. Heroin.
/…/
Citat:
R uppgav att hennes man R hjälpte AP att hämta saker i källaren och då hittade R en kartong i storleken 40x30 bred och 35x40 hög. Kartongen var halvfull med medicinförpackningar. Kartongen låg under barnens strumpor. R frågade AP vad det var för medicin och AP sade bara att det är JM:s, rör inte det.
/…/
Citat:
AP berättade att han hade ätit insomningstabletter tidigare, och NL frågade honom om han hade fått dem på recept via doktorn. Då svarade AP nej, utan de hade han fått via exet.
/.../
Citat:
NL berättar för förhörsledaren att redan vid deras första date så hade hon lagt märke till två stycken runda gamla blåmärken på AP:s underarmar. Men det var ingenting som hon ville ta upp med honom. Hon tyckte att det kändes lite olustigt med de här blåmärkena, men ingenting som hon frågade honom om. Men just den här kvällen på båten så började han berätta om det. Han sade att han hade blivit neddrogad en gång och varit helt borta ifrån en fredag till en tisdag, och när han vaktade upp fanns de där blåmärkena där. Han sade också till NL att hon var den enda som visste om detta.
Citera
2017-05-11, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Kanske lite konflikträdd, eller kanske snarare att det skulle föra för långt att dryfta alla turer med NL plus att han riskerade att hon inte skulle tro honom; det blev för mycket på en gång? - Men han drog sig inte för att anmäla JM för bedrägeri och narkotikabrott - låt vara att han och JM senare tog tillbaka sina resp. anmälningar. - Han visste i och med detta också att om han gör något mot JM så får han svar på tal, och detta med besked. - Men nu i och med skilsmässan gällde det framför allt barnen han inte ville förlora kontakten med. - Han måste ha känt på sig att JM kan ha haft något i bakfickan, även om han - trots allt som hänt - varken kunde eller ville tro det värsta. I normalfallet är JM en person man ska hålla sig på långt avstånd från, men i och med barnen hade han inget annat val än att försöka göra det bästa av situationen. Här tror jag han upplevde att NL inte skulle kunna förstå situationens hela komplexitet, eller tycka han bara hade problem att tillföra förhållandet. Rent psykiskt tror jag också att han efter sin samvaro med JM bör ha varit lite under isen; det var väl inte för inte som han tagit kontakt med en beteendevetare. - Men just den här fredagen skulle det visa sig att JM visade upp sitt allra bästa pokerface.

Känner igen situationen. Har haft liknande upplevelse. Jag var öppen dock om vad jag gjorde och varför. Blev en och annan diskussion men barn går först. Jag var nog psykiskt starkare än AP.
Citera
2017-05-11, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ja, med några reservationer.
– Uppgifterna om omsättning och vinst har framkommit i förhör.
– En uppgift säger 16 miljoner de första tre månaderna, hälften i vinst.
– En Uppgift säger 25 miljoner nästa sex månader, hälften i vinst.

Beslut om likvidering fattades i december 2016.

Nu ska ju leasingavtal, hyreskontrakt, m.m. lösas och det kostar väl en del.

Om det blir t.ex. 19 mille kvar i överskott och allt betalas ut på en gång (som man väl gör vid likvidering, om man inte gör något "skatteknep"?) så borde det kanske t.o.m. kunna bli runt sex-sju mille till JMs privata konto. Kanske en maktfaktor även för en inlåst?

Det finns så många sätt att avveckla ett bolag. Först blir det väl 22% i bolagsskatt. Sedan i ett fåmansbolag som det här så finns det ju begränsningar i hur mycket man får ta ut i utdelning. Beror på hur stora löner man haft och hur stora löneutbetalningar man haft året innan. Resten får man ta ut som lön och skatten blir fet på så här stora belopp. Då antar jag att det blir arbetsgivaravgift också. Sedan var de ju två delägare så JM fick väl bara hälften.

Men det finns många sätt att flå en katt. Det här är nog ett av de sämre vid en avveckling.
Citera
2017-05-11, 01:12
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Trådsanning?

Nej, ingen trådsanning. Och det är inga uppgifter från Anki, det är uppgifter ifrån polisen (som har namn på fosterbarnen) enligt ett litet privat fågelkvitter.

Polisen frågar Anki i förhör om hon känner till att fosterbarn dött hos JM. Anki känner inte till drunkningen, men nämner ett annat barn "fosterflicka" har dött hos JM "det var mycket konstigt det där" säger Anki. Anki nämner även adressen, polisen nämner adressen på drunkningen......2 olika adresser är det i alla fall, och då bör det röra sig om 2 barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in