2017-05-10, 23:08
Medlem
NicholasUrfes avatar
Var det bara jag som reagerade på vad Bodin, som ledde första vallningen med R, sa: "Jag står på knä framför fem-åringen och berättar för honom ungefär hur det går till, och vad jag vill... vart han ska gå."
Citera
2017-05-10, 23:09
Medlem
jimmychrists avatar
Synd för det allmänna att förundersökningar med mycket unga misstänkta förövare läggs i byrålådan på det här sättet. En förhandling med en advokat och nämndemän för att åtminstone fastslå händelseförloppet vore nog på sin plats, även om ansvar inte utdöms.
Citera
2017-05-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Nu var han ju inte misstänkt för något brott där och då. Det var ett 5 år gammalt vittne som Rolf Sandberg korsförhörde, inte en misstänkt mördare.

Inte bara korsförhörde det är ju han som ställer den ledande frågan om sjuåringen varit vid bryggan och t.o.m om han gjort något mot Kevin.
Visst, det är en katastrof. Verkar totalt desperat.
Jag tycker lite synd om Roffesnuten ändå. Han hade inte en susning om vad han höll på med och handlade nog inte av ondska utan av okunnighet. Fast det är killarna det är mest synd om, självfallet.
Citera
2017-05-10, 23:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Detta är det grundläggande problemet, kommunikationen mellan barnen och deras föräldrar och hur föräldrarna sedan hanterar sina barns utsagor. På grund av föräldrarnas osäkerhet kördes de sedan över av Sandberg & Co. I normala fall hade polisen sagt "tack och åk hem" när Robin började fantisera om kniv och mord. Polisen visste ju att ingen kniv använts.

Ett barn var mördat. Stan riskerar hamna i en lång depression om det blir olöst. Polisen verkar clueless. Om då mitt barn säger säga veta nåt så är det ju klar jag går till polisen. Och förväntar mig att dom som experter ska avgöra om det är något att ta vidare. Det är ens jävla plikt att göra sitt för samhället.
Citera
2017-05-10, 23:12
Medlem
bpjans avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/advokaten-thomas-olsson

Citat:
Olsson avfärdar minnesexperten Sven Å Christianssons påståenden om att det skulle finnas en inspelad berättelse om våldet och många precisa uppgifter om hur mordet gick till.

– Sven Å Christiansson får själv stå för sin definition av vad en sådan berättelse skulle bestå i. Läser man förhören i förundersökningen så finns ingen sådan berättelse. Det finns ingen berättelse från någon av bröderna som innehåller uppgifter som överensstämmer med vad den tekniska utredningen, brottsplatsundersökningen eller den rättsmedicinska undersökningen säger.

– Man kan bara konstatera att hela förhörsserien slutar med att det här barnet är så förtvivlat att han pekar ut ett mjölkpaket som mordvapen. Det är på den nivån uppgifterna lämnas. Att påstå att detta är detaljerade uppgifter som skulle bekräfta misstankarna är absurt.
Citera
2017-05-10, 23:13
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Synd för det allmänna att förundersökningar med mycket unga misstänkta förövare läggs i byrålådan på det här sättet. En förhandling med en advokat och nämndemän för att åtminstone fastslå händelseförloppet vore nog på sin plats, även om ansvar inte utdöms.

Det finns möjlighet att väcka s k bevistalan, men det sker mycket sällan. Exempel: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/unik-bevistalan-mot-mordmisstankta-pojkar
Citera
2017-05-10, 23:13
Bannlyst
Citat:
Man kan bara konstatera att hela förhörsserien slutar med att det här barnet är så förtvivlat att han pekar ut ett mjölkpaket som mordvapen.

Mjölkpaket som mordvapen. Jag bävar inför avsnitt 3...
Citera
2017-05-10, 23:14
Medlem
OldWolfs avatar
Mina reflexioner efter del 2
1: Hoppas det inte va några barnpsykologer med vid dessa förhör vi såg. En riktig barnpsykolog hade gått in och stoppat hela cirkusen. Denne borde ha förstått att barnen var i behov av psykologhjälp för att få prata av sig och bearbeta sina känslor
2: Precis som de flesta här är min uppfattning att barnen inte har en aning om hur Kevin mördades
3: Trots vad Ralf Sandberg lyckades pressa fram från Robin, hade han släppt spåret och det blev trolleriprofessor SÅC som ledde in honom på det igen
4: Vi fick se en förundersökningsledare som var mycket pressad och förmodligen inte tillräckligt kompetent. Här faller ett stort ansvar på åklagaren, som struntade i ur utredningen bedrevs.
5: När det tog emot borde rikskrim kopplats in och det långt tidigare innan man kom på den katastrofala idén att koppla in trolleriprofessorn
Citera
2017-05-10, 23:15
Medlem
bpjans avatar
Vet någon om Rolf Sandberg hade tidigare erfarenhet av att leda mordutredningar? Eller var Kevinfallet hans första mordutredning?
Citera
2017-05-10, 23:17
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Åklagaren tycket inte det behövdes någon bevistalan
http://nwt.se/arvika/2017/05/09/aklagaren-i-kevinfallet-la-sig?refresh=true
Citera
2017-05-10, 23:18
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NicholasUrfe
Var det bara jag som reagerade på vad Bodin, som ledde första vallningen med R, sa: "Jag står på knä framför fem-åringen och berättar för honom ungefär hur det går till, och vad jag vill... vart han ska gå."

Nej, jag noterade det också. Till Bodins försvar så skall man väl säga att jag inte hörde några ledande frågor av typ, var det inte så här istället, eller var det inte där borta istället?
Citera
2017-05-10, 23:20
Medlem
Roffe sa ju nånting om att han blir jättebesviken om han inte gör mål på straffar Jag fick då intrycket av att han är en dålig förlorare, han MÅSTE vinna. Han måste också hitta de skyldiga till varje pris, barnen offras till förmån för hans prestige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in