Citat:
Ursprungligen postat av
makumba
Håller helt med TS..
Smakade min första pizza 1972 på lilla torg i malmö, DET var en pizza det.
Det luktade förbaskat gott och så var det strött någon form av brödkrydda på som verkligen förgyllde matupplevelsen!
Till det fick man en otroligt välgjord pizzasallad med strimlad inlagd paprika och majskorn i en svag sur blandning.
Har frågat flera om kryddan men inte fått något svar på vad blandningen innehöll.
Idag går det bara ut på att slå ihop en pizza så snabbt o enkelt som möjligt till billigaste pris och därtill enbart en småsur sallad på kål utan extra tillsatser.
För detta ska man ha minimum 65 riksdaler för den billigaste lunchtid.
Nej, tacka vet jag de som lägger ner din själ på en formidabelt god pizza, men det får man väl leta efter.
Fattar inte varför dagens bagare slarvat bort kunskspen hur det VERKLIGEN ska smaka!
Tyvärr så tittar man väl mera på inkomsten än kundupplevelsen!
Finns det någon som har tips om den gamla pizzakryddan så är jag evigt tacksam och då menar jag inte oregano..
Gott o höra att iaf någon mer än jag som tycker pizzorna var bättre förr. Att få paprika i pizzasalladen nu för tiden är inte vanligt. Kryddan du söker kan jag inte hjälpa dig med tyvärr.
Man kanske ska akta sig för att säga hur en pizza ska smaka. Men så som pizzorna görs i Sverige är kanske lite unikt och försvenskat.
Men jag har ätit pizza på lite olika ställen i världen. I Norge är det ju panpizza som gäller. Åt pizza i Oslo får många år sedan när jag jobbade där. Det var ett gäng svenskar som ville göra pizza på svenskt vis. Pizzabussen har jag för mig den hette. Väldigt god och lite annorlunda nog pga norskköpta ingredienser.
Det märkligaste jag provat var pizza i Brasilien. Där körde dom med tubost eller smälost på pizzan. Lite udda.