2017-05-10, 20:26
Medlem
BillyPutts avatar
Är besviken!

Dagens pizzor är tråkiga, smakar inget, och alla pizzor smakar i princip likadant. Det var minsann bättre förr!

Idag får man pizzor som smakar trist till maximalt mediokert goda. Det är samma jävla trista strimlade skinka på alla pizzor (om det ens får kallas skinka). Tomatsåsen smakar som om den kom från en burk krossade tomater. Osten! Är det ost? Eller är det något tillverkat av palmolja och E-ämnen? Pizzabotten likaså. Samma överallt.

Och detta är från pizzerior som har bra betyg och som folk lovordar är det bästa pizzan i Sverige eller likande. Men det är väl så att alla pizzerior köper från samma grossist.

Men jag som är född på 70-talet och fick mina första pizzaupplevelser på 80-90 talet kan berätta att det smakade såå mycket bättre förr. Då var det stora smakvariationer mellan dom olika pizzeriorna.
Då var osten smakrik, salt och gräddig. När man rev av en slice så trådade sig osten. Tomatsåsen var egentillverkad och gjord med kärlek. Och man kunde få en capricciosa för 35kr den gången.

Jag saknar pizzorna från förr! Någon mer som gör det? Var tvungen att skriva av mig efter att åter igen fått en medioker pizzaupplevelse för det ringa priset av 90kr
Citera
2017-05-10, 20:38
Medlem
studioxswes avatar
Lite som att säga att fitta smakade bättre förr. Fast din smak kanske det är fel på, verkar du ju själv tycka (FB) Nymalen vitpeppar smakar kogödsel.

Men det är väl så att alla pizzerior köper från samma grossist.

Tydligen ingen verklighetsförankring alls, en pizzeria i Haparanda köper från samma bolag som en i Lund? Tjena. Gå hem.
Citera
2017-05-10, 20:38
Medlem
Bongomans avatar
Då har du inte varit i Strömstad. Vet inte vad stället heter men det ligger precis i centrum. Där är klibbig deg och pressad skinka bannlyst.
Citera
2017-05-10, 20:43
Medlem
321js avatar
Du kan ha rätt.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/de-haller-40-procent-av-stockholms-alla-pizzerior-rullande/reppjj!2f8CFTu24x34aiX3i3rabw/

"De håller 40 procent av Stockholms alla pizzerior rullande".
Citera
2017-05-10, 20:46
Medlem
Rauno1s avatar
Tycker utbudet är klart bättre idag, Dom vanliga kvarterspizzeriorna håller ofta samma standard som alltid men det finns bra undantag och många finpizzerior dessutom, mycket bättre idag, Iallafall i stockholm.
Citera
2017-05-10, 20:49
Medlem
Basns avatar
Det måste väl helt bero på vart man köper pizzan? Det måste väl ha funnits sunkpizzor även förr?

Apropå capricciosa för 35 kronor. På Pizzeria Triangeln i Östersund kan du fortfarande få en capricciosa, vesuvio eller hawaii för 40 kronor. Förvånansvärt god också! Snubben som äger stället har förgyllt mina bakfyllor väldigt många gånger
Citera
2017-05-10, 20:55
Medlem
BillyPutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Lite som att säga att fitta smakade bättre förr. Fast din smak kanske det är fel på, verkar du ju själv tycka (FB) Nymalen vitpeppar smakar kogödsel.

Men det är väl så att alla pizzerior köper från samma grossist.

Tydligen ingen verklighetsförankring alls, en pizzeria i Haparanda köper från samma bolag som en i Lund? Tjena. Gå hem.

Tack för trevligt svar. Förövrigt fick jag ju gensvar med att andra tyckte vitpappar smakade som jag påpekade, och jag står fast vid mitt påstående att det smakar kogödsel.

Men det var inte det vi skulle diskutera. Nu är det väl så att möjligheten finns att grossister var dom än befinner sig i landet köper från samma tillverkare. Eller menar du att grossisten har slakteri o ostystning som en del av sin verksamhet?
Citera
2017-05-10, 20:57
Medlem
BillyPutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Då har du inte varit i Strömstad. Vet inte vad stället heter men det ligger precis i centrum. Där är klibbig deg och pressad skinka bannlyst.

Så det finns hopp om mänskligheten ändå? Men jag vill påstå att det är mer i undantagsfall man stöter på något genuint. I det stora hela känns det same same överallt.
Citera
2017-05-10, 20:58
Medlem
BillyPutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
Tycker utbudet är klart bättre idag, Dom vanliga kvarterspizzeriorna håller ofta samma standard som alltid men det finns bra undantag och många finpizzerior dessutom, mycket bättre idag, Iallafall i stockholm.

Men i Stockholm kör ni väl med röd kebabsås fortfarande??
Citera
2017-05-10, 21:02
Medlem
BillyPutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basn
Det måste väl helt bero på vart man köper pizzan? Det måste väl ha funnits sunkpizzor även förr?

Apropå capricciosa för 35 kronor. På Pizzeria Triangeln i Östersund kan du fortfarande få en capricciosa, vesuvio eller hawaii för 40 kronor. Förvånansvärt god också! Snubben som äger stället har förgyllt mina bakfyllor väldigt många gånger

Självklart fanns det mindre bra pizzerior då oxå. Det jag menar var att variationen mellan pizzeriorna var stor förr. Eller smakvariationen ska jag säga kanske. Idag tycker jag pizzan smakar identiskt med den i andra änden av stan tex.
Citera
2017-05-10, 21:03
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillyPutt
Men i Stockholm kör ni väl med röd kebabsås fortfarande??

Om du tycker att en "riktig" pizza är någon äcklig fet jävla kebab uppslevad från någon ikea-skål kan du stoppa upp röven där det passar.

Äckligaste pizzan alla kategorier käkade jag för över 20 år sen hos en lokal nisse som trodde att han kunde bli pizzakung, fördelen var att pizzerian låg 3 minuter från hemmet och det var 10 till nästa.

Idag njuter jag av god vedungsbakad pizza med alla tänkbara goda ingredienser, bäst nu är laxpizza med ruccola. Kostar över 100 spänn.
Citera
2017-05-10, 21:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
De flesta vanliga pizzerior gräddar pizzan för kort tid. Särskilt de populäraste pizzeriorna. Man får en slabbigare pizza än man fick förr.

Å andra sidan var den mesta barnvänliga maten godare i ens barndom. Nyhetens behag liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in