2017-05-10, 19:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är stor skillnad på "öppna dörrar" och att försöka gå in och ta över och styra i barns liv efter att de flyttat hemifrån...

Om du blir tillsagd att "komma och ta över" så tränger du dig inte in .. vilket du hävdade att du skulle göra .. köra över, ta över och tränga dig på ..

Vem som är bäst förälder är väl en meningslös diskussion .. tycker du inte det?

Eftersom man tog upp detta med "redigerade bilder" från försvaret så är det givetvis viktigt att förstå skillnaden på retuscherade och redigerade .. Advokaten verkar inte förstå den .. och hur sannolikt är det att rättens ledamöter är intresserade av foto och förstår skillnaden ...?

I övrigt är jag hobbyfotograf och inte heller insatt i alla tekniker ... men jag vet skillnaden på retuschera och redigera både utifrån mitt hobbyintresse och för att jag arbetat med kretskortstillverkning som ung -- där båda teknikerna användes, i olika syfte och i olika stadier i bearbetningen...

Ok. Jag skrev ett mindre genomtänkt inlägg där andemeningen var att jag tycker att föräldrarna kunde hjälpt dem att komma iordning lite när de nu var nyinflyttade, nyförlösta, utfattiga samt har diagnoser som kräver lite struktur i tillvaron. Inget jätteviktigt eller något som behöver dissikeras, utan mer ett "tänka högt-inlägg". Vi kan släppa det.

Jag är heller inte intresserad av hur man fotograferar, redigerar, retuscherar osv.
Utan det jag funderar över är när advokaten säger: "Här har vi ett välmående barn", och "här ser vi en skugga"...När A&E själv påtalat att: "Här är märkena som kommer från att Alex hållit för hårt", och "här är märket efter kontrollen" samt andra märken de inte kunnat förklara men ändå "erkänt" existerar.
Citera
2017-05-10, 19:54
Medlem
Det har ju kommit på tal att "om läkaren har missat skadorna, hur kan man då kräva att nyblivna förstagångsföräldrar ska upptäcka dessa".. Finns det verkligen ett kryphål där eller tror ni att åklagaren "täpper till" det?
Citera
2017-05-10, 19:55
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Din instamickamera krävde ingen kunskap av dig .. den gjorde jobbet åt dig ..

Det är det som är skillnaden på att använda förinställd automatik i JPG och att faktiskt ta bilder på riktigt där fotografen styr - - och inte kamerans förinställningar...

Prova en systemkamera i manuellt läge/RAW så kommer du förstå både skillnaden på det och skillnaden på redigering och retuschering ..

Lite onödigt att ödsla energi på att märka ord kan jag tycka. Jag, och säkert många fler som inte är väldigt intresserade och duktiga på fotografering och allt vad som hör till utan mest tar bilden för privat bruk och ibland försöker snygga till dom efter bästa förmåga har nog "redigerat", vare sig vi tonat ner, lagt på nåt filter i instagram eller klistrat in lustiga hattar på kompisarna.
Även om Erika hade grundläggande kunskaper om vitbalans osv o inspirerades en del av betydligt bättre fotografer var hon knappast särskilt professionell i sitt fotograferande och jag skulle bli mäkta förvånad om hon vet skillnaden på redigera Och retuschera. Och varken polis, åklagare eller andra direkt inblandade som jobbar med fallet har antagligen heller inga större kunskaper i ämnet.
Men du har i sak rätt och vad jag vet har det inte framkommit att Erika retuschera bort några blåmärken utan bara redigerat bilderna för att göra dom lite vackrare eller kanske i syfte att blåmärkena inte ska synas lika tydligt. Men åklagare verkar ha koll på läget och skiljer på helt oredigerade foton från minneskort och redigerade bilder. Och kommer antagligen att använda detta som bevis att hon försökt dölja blåmärken och skador på Hailey.

Men det känns inte som att vi kommer någonstans på att tjafsa om det heter redigera eller retuschera. De flesta av oss vanliga döda "redigerar" vilket som.
Citera
2017-05-10, 20:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Om någon av dem var mina barn skulle jag definitivt checka av hur de klarade av barnet! Just för att jag känner till vilka svagheter som finns.
Om jag blev ovälkomnad skulle jag kontakta Kommunen. LSS t.ex. BVC. Det finns ju diagnos.
Kanske skulle jag begära behandlingshem/mödrahem för att försäkra mig om att de klarar av ett barns behov. Om det finns brister i empati och de behöver lära sig praktiskt.

Om det inte finns diagnos så försöker man låta dem sköta sitt.
Finnas vid behov för råd och dåd om det behövs.
Absolut jag finns i mina barns liv! Och barnbarns liv! Jag är farmor, inte jävlig svärmor.

Låter bra.
Men ingen verkar ha checkat av, om dessa två klarade av barnet.
Citera
2017-05-10, 20:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Ok. Jag skrev ett mindre genomtänkt inlägg där andemeningen var att jag tycker att föräldrarna kunde hjälpt dem att komma iordning lite när de nu var nyinflyttade, nyförlösta, utfattiga samt har diagnoser som kräver lite struktur i tillvaron. Inget jätteviktigt eller något som behöver dissikeras, utan mer ett "tänka högt-inlägg". Vi kan släppa det.
Ja vi släpper det -- tror inte vi tänker helt olika, bara uttrycker oss olika.

Citat:
Jag är heller inte intresserad av hur man fotograferar, redigerar, retuscherar osv.
Utan det jag funderar över är när advokaten säger: "Här har vi ett välmående barn", och "här ser vi en skugga"...När A&E själv påtalat att: "Här är märkena som kommer från att Alex hållit för hårt", och "här är märket efter kontrollen" samt andra märken de inte kunnat förklara men ändå "erkänt" existerar.
Ja, jag håller med om att teknikerna är ointressanta normalt -- men här försöker ju advokaten få det till att åklagaren skulle ha lyft fram foton som talar MOT hans klient, trots att hans klient själv har velat uppmärksamma skadorna ...

Åklagaren gick in och rättade advokaten .. de har visat råkopian .. vilket också kan bli fel, eftersom ljus, skärpa osv kan få saker att framträda olika.. Ljus och skärpa styr man i redigeringen.

En oredigerad RAW visar vad du sett lika lite som en retuscherad bild återger det för andra ..om du inte är proffs och får det rätt direkt (proffsen redigerar också RAW -- däremot retuscherar man inte om man vill återge det man såg)

Nåja, strunt samma -- det kom upp eftersom försvarsadvokaten försöker använda sig av olika bearbetningsmetoder för att säga att bilderna visar "ingenting".
Citera
2017-05-10, 20:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Låter bra.
Nej, inte ens samhället/vården trots att de sökte vård och var inlagda en stor del av flickans liv ..

Sorgligt att alla missade signalerna .. Får mig att tänka på Yara som slogs ihjäl inför ögonen på alla omkring sig ....
Citera
2017-05-10, 20:07
Medlem
CharlieRs avatar
Snabb tanke bara, har inte hunnit läsa ikapp helt: Om AL var så spelberoende att han skulle skadat sitt barn om barnet avbrutit eller stört hans spelande, hur skulle han då klarat av att vara inlagd på sjukhuset ihop med det barnet såpass länge, och varför skulle han ha insisterat på att få göra det?
Citera
2017-05-10, 20:11
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Låter bra.

Nej. Jag är förvånad att Jönköping kunde släppa E vind för våg.
A:s familj så verkar det bara vara pappan som försökte. Han hade kontakt via telefon.
A:s mamma verkar ha samma problem som A.
Hon hejade på och såg inga som helst varningsflagg med svullnaden under tungan.
Citera
2017-05-10, 20:14
Avslutad
Citat:
Nej, inte ens samhället/vården trots att de sökte vård och var inlagda en stor del av flickans liv ..

Sorgligt att alla missade signalerna .. Får mig att tänka på Yara som slogs ihjäl inför ögonen på alla omkring sig ....
Och sånt lär vi få se mer av, nu när vården går på knäna.
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Snabb tanke bara, har inte hunnit läsa ikapp helt: Om AL var så spelberoende att han skulle skadat sitt barn om barnet avbrutit eller stört hans spelande, hur skulle han då klarat av att vara inlagd på sjukhuset ihop med det barnet såpass länge, och varför skulle han ha insisterat på att få göra det?
Hade han inte laptopen med sig då?
Eller, den köptes efteråt va?

Nä, nu är det dags för Prippsen att logga ut. Är trött som en gnu nu.
Spåna vidare alla FB- scherlocks!
Citera
2017-05-10, 20:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Han hade ingen dator där och kunde alltså inte "fastna" i spelet där ..

Det är stor skillnad på att störa någon som är inne i ett spel och att samma person i situationer utan spel ( t ex arbete) kan koncentrera sig på det som är då ...
Citera
2017-05-10, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillan77
Det har ju kommit på tal att "om läkaren har missat skadorna, hur kan man då kräva att nyblivna förstagångsföräldrar ska upptäcka dessa".. Finns det verkligen ett kryphål där eller tror ni att åklagaren "täpper till" det?

Lite så tänker jag också! Bara för att man får barn blir man automatiskt inte läkare över en natt och ska kunna förstå saker bara sådär. Läkaren, om undersökningen gjordes rätt, har ju helt klart missat något här! Dock kan jag inte minnas att läkarna gärna tar i barnen och klämmer igenom (har 3 barn) snarare att barnen får ligga på skötbordet och läkaren undersöker. Nästan som om läkaren faktiskt är rädd för att ta i barnet. Men kanske är olika beroende på vart man bor?
Citera
2017-05-10, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillan77

En läkare har träffat barnet en liten stund, medan föräldrarna har haft hand om barnet dygnet runt, man måste ju vara blind, döv och så vidare om man inte märker hur ens spädbarns mående fluktuerar och uppenbart har de själva reagerat på blåmärken, krasande ljud inifrån kroppen, så ja, mot bakgrund av alla symptom föräldrarna uppmärksammade tycker jag inte de ska behöva vara legitimerade barnläkare för att kunna förstå att något är fel och då står man på sig tills man får hjälp, om det så innebär att man får sitta i akutens väntrum ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in