2017-05-10, 14:41
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
Ok vid vanliga bvc besök, men detta va ju en månads med läkare, då lyfter ju läkaren barnet. bla lägger läkaren barnet med magen i handen och kollar ryggraden om inte jag minns fel,är här ingen som gjort en enmånads kontroll nyligen som kan berätta vad som görs,min minsta e 7, så var ett tag sen..
Ja, jag instämmer med dig - läkaren kollar rygg/leder, lyssnar på hjärta osv.
Citera
2017-05-10, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Detta skall ha varit ett läkarbesök. Jag har själv inte varit med om att läkaren inte tar i barnet när det är dags för det.

MA leg läkare Tollarps BVC

BHV
http://www.rikshandboken-bhv.se/Texter/BHV-team/Att-arbeta-som-lakare-pa-BVC/

Bara för att du inte varit med om något så innebär det ju inte att läkaren känt igenom barnet här och missat att det var krossat inuti? Om så är fallet så skrivs nog en avvikelserapport ska du se.
Citera
2017-05-10, 14:48
Medlem
Citat:

Läkarens undersökningar måste väl finnas dokumenterade i FUP, så det är väl inget att spekulera kring egentligen? Var det dags för helkroppsbesiktning och en läkare missat att Hailey krasade och kändes trasig blir jag förvånad, men ni måste väl förstå att antingen var det inte dags för den typen av undersökning eller så har de värsta skadorna kommit efter läkarbesöket?
Citera
2017-05-10, 14:52
Medlem
Citat:

Hon hade väl inga ryggskador? Att en läkare känner med finger på ryggraden behöver inte betyda att hen upptäcker brutna revben.

Jag vet inte vad de gjort för massiva undersökningar på dina nyfödda och varför, men nej, när de är så små är de försiktiga om inget avvikande kan misstänkas, de dundrar inte på och klämmer igenom hela ungens skelett om barnet var fullt friskt på BB och är besvärsfri.
Citera
2017-05-10, 15:01
Avslutad
Markus, läkare CSK. När hon kom in akut.
Markus frågade mamman om hon uppmärksammat något annat. Mamman svarade att de
tyckte att Hailey hade fått blåmärken som bebisar inte borde få. Mamman sa att pappan hade
tyckt att Hailey fick blåmärke bara att han tog i henne. De hade till och med sökt för detta på
BVC, men de hade sagt att Hailey nog bara hade lättare att få blåmärken än andra bebisar

Sara, sjuksköterska CSK. anhörigansvar på
akuten
Pappan sa att hon hade lätt för att få
blåmärken och att Hailey ofta fått det när han hade hållit i henne. Pappan visade hur han höll
henne och stöttade med handen om bakhuvudet. Han sa att hon fick blåmärken runt huvudet.
Pappan berättade även att de tagit upp detta med BVC, men att de sagt att det inte var något
att oroa sig för.

Caroline, sjukvårdspersonal. Iakttagelser ang barnet Hailey Abrahamsson vid sjukhusvistelse 2016-08-14 -- 2016-08-19.
Det som märkte ut just detta fall var relationen mellan mamman och barnet. Detta påtalades
för läkarna och de i sin tur brukar då skicka en remiss där tanken är att mamman skall stöttas
upp med samtal
. Det är BVC-psykologer och kuratorer som följer upp detta så att de tas
omhand.
Caroline tror att det gjordes men hon är inte helt säker eftersom hon jobbade natt så hon vet
inte exakt vad som gjordes under dagtid.

Annika, sjukvårdspersonal Iakttagelser ang barnet Hailey Abrahamsson vid sjukhusvistelse 2016-08-14 -- 2016-08-19
Första natten som Annika jobbade efter det att föräldrarna och Hailey fått permission så
minns hon att hon pratade med läkaren gällande om de hade tagit tag i uppföljningen med den
aktuella familjen. Vad hon förstod så skulle de komma till avdelningen redan dagen efter för
ny kontroll och vägning. Läkaren sa även att de skulle prata med BVC och ha ytterligare en
uppföljning via dem när de sedan skulle skrivas hem.
Annika har inte hört något annat än att familjen var på uppföljningen på avdelningen dygnet
efter som det var bestämt.

Linda, Kurator CSK
Erika ansåg sig inte behöva vidare stöd. Hon ville mest komma hem och ta det lugnt.
Linda uppmanade dem till att ta kontakt med BVC när de kom hem.

Carita, undersköterska BIVA Lund
På fråga om när man började misstänka att allt inte stod rätt till när det kom till skadorna på
barnet svarar Carita att det var nog narkosläkaren som hade läst att barnet varit på BVC och i
de anteckningarna stod det något om nedersta revbenen
. När man gjorde lungröntgen, vilket
man gör för att kontrollera läget på sond och tub, så tyckte hon att man skulle ta hela
revbenen med och där kunde man se att det var en fraktur.

Vilka anteckningar pratar Carita om?

Edit:
Carita tillfrågas om vad hon hört om kontakten med BVC, hon uppger att det var
sjuksköterskan Caroline som sagt detta och att det vid inskrivningen stått något om att
föräldrarna varit på BVC. Carita svarar på fråga att hon inte vet om det var någon gammal
skada som framkommit på röntgen, lungröntgen är inte lika bra som en CT. Men något
upptäckte man eftersom man valt att göra en CT istället.
Birgitta Larsson hade berättat för Carita att man upptäckt gamla skador på barnet och att det
var allvarligt. All personal förstod nog att barnet inte skulle klara sig.
Carita har bara hört att mamman sökt sig till BVC för att hon tyckte att bebisen fått konstiga
blåmärken, vilket Carita tycker att det konstigt att inte personalen på BVC reagerat på det i så
fall. Carita säger att hon inte ska bedöma deras arbete, men någon borde ha reagerat ifall
mamman kommer in och ställer frågor kring revben och blåmärken.
Senast redigerad av Pripps3.5 2017-05-10 kl. 15:27.
Citera
2017-05-10, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Hon hade väl inga ryggskador? Att en läkare känner med finger på ryggraden behöver inte betyda att hen upptäcker brutna revben.

Jag vet inte vad de gjort för massiva undersökningar på dina nyfödda och varför, men nej, när de är så små är de försiktiga om inget avvikande kan misstänkas, de dundrar inte på och klämmer igenom hela ungens skelett om barnet var fullt friskt på BB och är besvärsfri.
Besök 4 veckor – läkare med
När barnet är fyra veckor träffar ni sjuksköterskan och en läkare. De gör en utvecklingsuppföljning för att se hur barnet mår och utvecklas. Du får berätta vad barnet brukar göra.

Barnet blir undersökt genom att läkaren bland annat tittar på barnets kropp, känner på barnets mage och lyssnar på hjärtat och lungorna. Läkaren ser också efter hur barnet mår genom att till exempel se hur barnet rör sig och hur barnet reagerar när du pratar och har kontakt med hen.

Läkaren undersöker också om barnet rör båda armarna likadant, fäster blicken och kan följa en boll med ögonen.

Barnet vägs. Ibland mäts barnet.
Citera
2017-05-10, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Markus, läkare CSK.
tyckte att Hailey hade fått blåmärken som bebisar inte borde få. Mamman sa att pappan hade
tyckt att Hailey fick blåmärke bara att han tog i henne. De hade till och med sökt för detta på
BVC, men de hade sagt att Hailey nog bara hade lättare att få blåmärken än andra bebisar

Sara, sjuksköterska CSK.
blåmärken och att Hailey ofta fått det när han hade hållit i henne. Pappan visade hur han höll
henne och stöttade med handen om bakhuvudet. Han sa att hon fick blåmärken runt huvudet.
Pappan berättade även att de tagit upp detta med BVC, men att de sagt att det inte var något
att oroa sig för.

Caroline, sjukvårdspersonal.
Det som märkte ut just detta fall var relationen mellan mamman och barnet. Detta påtalades
för läkarna och de i sin tur brukar då skicka en remiss där tanken är att mamman skall stöttas
upp med samtal
omhand.
Caroline tror att det gjordes men hon är inte helt säker eftersom hon jobbade natt så hon vet

Annika, sjukvårdspersonal
Första natten som Annika jobbade efter det att föräldrarna och Hailey fått permission så
minns hon att hon pratade med läkaren gällande om de hade tagit tag i uppföljningen med den
aktuella familjen. Vad hon förstod så skulle de komma till avdelningen redan dagen efter för
ny kontroll och vägning. Läkaren sa även att de skulle prata med BVC och ha ytterligare en
Annika har inte hört något annat än att familjen var på uppföljningen på avdelningen dygnet

Linda, Kurator
Erika ansåg sig inte behöva vidare stöd. Hon ville mest komma hem och ta det lugnt.

Carita, undersköterska
På fråga om när man började misstänka att allt inte stod rätt till när det kom till skadorna på
barnet svarar Carita att det var nog narkosläkaren som hade läst att barnet varit på BVC och i
man gör för att kontrollera läget på sond och tub, så tyckte hon att man skulle ta hela

Är allt utom Carita när dom låg för tungan och sen Carita när dom kom in akut där hon senare avlider? Eller förstår jag det hela fel?
Undrar verkligen vad bvc skrivit om revbenet, och hur kom det fram till läkaren, ligger bvc journalerna i barnets journalsystem eller har det skickats in en remiss eller något? Trodde inte bvc jornalen syntes i läkarjournalen. ,men kanske läkarbesöken bara.
Citera
2017-05-10, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testing90
Besök 4 veckor – läkare med
När barnet är fyra veckor träffar ni sjuksköterskan och en läkare. De gör en utvecklingsuppföljning för att se hur barnet mår och utvecklas. Du får berätta vad barnet brukar göra.

Barnet blir undersökt genom att läkaren bland annat tittar på barnets kropp, känner på barnets mage och lyssnar på hjärtat och lungorna. Läkaren ser också efter hur barnet mår genom att till exempel se hur barnet rör sig och hur barnet reagerar när du pratar och har kontakt med hen.

Läkaren undersöker också om barnet rör båda armarna likadant, fäster blicken och kan följa en boll med ögonen.

Barnet vägs. Ibland mäts barnet.

Jag har varit med om flera sådana här undersökningar så jag vet hur de brukar gå till, även om de givetvis gör spontanutfall och t ex klämmer på ställen där barnet tycks ha problem.

Vet inte vad den här diskussionen gäller egentligen, men om man tror att en läkare genom att en bebis ligger på rygg lyssnar på hjärtat och sedan håller mamma/pappa bebis så läkaren lyssnar på lungorna, trycker lite på magen, prompt ska kunna upptäcka barnmisshandel så är man överoptimistisk. I detta fall gällde det t ex revbenen, det är inte obligatoriskt att doktorn kollar igenom dem, precis som det INTE är obligatoriskt att lysa på ögonbottnar och leta blödningar.

Men som jag skrev tidigare, om läkaren slarvat och känt på revbenen specifikt och missat brutna sådana så görs ju en avvikelserapport.

I detta fall vänder jag mig mer emot att man sagt att blåmärken är normalt hos bebisar (sköterskan sa väl det), för det är direkt felaktigt. Hur ska en bebis kunna skada sig så blåmärken uppstår, det är i stort sätt omöjligt.
Citera
2017-05-10, 15:19
Avslutad
Citat:
Är allt utom Carita när dom låg för tungan och sen Carita när dom kom in akut där hon senare avlider? Eller förstår jag det hela fel?
Undrar verkligen vad bvc skrivit om revbenet, och hur kom det fram till läkaren, ligger bvc journalerna i barnets journalsystem eller har det skickats in en remiss eller något? Trodde inte bvc jornalen syntes i läkarjournalen. ,men kanske läkarbesöken bara.

Ja du, jag sökte på BVC och kopierade det jag tyckte var av intresse. Ska jag kolla när, var hur också, så får jag sätta mig och göra bakläxa (vilket jag inte är i form för just nu).
Men CSK är sjukhuset i Kristianstad, Hailey avled i Lund.

Carita jobbar på BIVA i Lund.
Ni får nöja er så, sålänge, eller leta vidare själv.
Citera
2017-05-10, 15:21
Medlem
Citat:
Markus, läkare CSK.

Sara, sjuksköterska CSK.
att oroa sig för.

Caroline, sjukvårdspersonal.
upp med samtal
omhand.

Annika, sjukvårdspersonal

Linda, Kurator

Carita, undersköterska

Edit:
Carita tillfrågas om vad hon hört om kontakten med BVC, hon uppger att det var
sjuksköterskan Caroline som sagt detta och att det vid inskrivningen stått något om att
föräldrarna varit på BVC. Carita svarar på fråga att hon inte vet om det var någon gammal
skada som framkommit på röntgen, lungröntgen är inte lika bra som en CT. Men något
upptäckte man eftersom man valt att göra en CT istället.
Birgitta Larsson hade berättat för Carita att man upptäckt gamla skador på barnet och att det
var allvarligt. All personal förstod nog att barnet inte skulle klara sig.
Carita har bara hört att mamman sökt sig till BVC för att hon tyckte att bebisen fått konstiga
blåmärken, vilket Carita tycker att det konstigt att inte personalen på BVC reagerat på det i så
fall. Carita säger att hon inte ska bedöma deras arbete, men någon borde ha reagerat ifall
mamman kommer in och ställer frågor kring revben och blåmärken.

Nu vet vi inte om pappan ljuger om BVC och blåmärken, för enligt BVC:s journaler så mådde ju barnet i stort sätt fint. Det låter huvudlöst att de ska ha sagt att bebisar får blåmärken öht. Nästan så jag vill ringa sköterskan och skälla ut henne, jävla sopa om hon låter små bebisar misshandlas blåa bara för att hon är så inkompetent att hon tror blåmärken på nyfödda är normalt

Sedan sjukhuspersonalen...ingen bra connection mellan dem, folk misstänker saker, men de pratar förbi varandra, glömmer bort att nån nämnt barnmisshandel och konstiga föräldrar, glömmer att skriva psykologremiss och göra uppföljning, ingen som har nån koll.
Citera
2017-05-10, 15:22
Medlem
Citat:
Ja du, jag sökte på BVC och kopierade det jag tyckte var av intresse. Ska jag kolla när, var hur också, så får jag sätta mig och göra bakläxa (vilket jag inte är i form för just nu).
Men CSK är sjukhuset i Kristianstad, Hailey avled i Lund.

Carita jobbar på BIVA i Lund.
Ni får nöja er så, sålänge, eller leta vidare själv.

Du får gärna förklara hur man söker i fup sen
Citera
2017-05-10, 15:28
Avslutad
Citat:
Du får gärna förklara hur man söker i fup sen

Har uppdaterat mitt inlägg så att det kanske blir lite tydligare vem som är vem och var.
Finns ett förstoringsglas som du klickar på och får upp en ruta där du kan skriva in sökord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in