Citat:
Ursprungligen postat av
testing90
Besök 4 veckor – läkare med
När barnet är fyra veckor träffar ni sjuksköterskan och en läkare. De gör en utvecklingsuppföljning för att se hur barnet mår och utvecklas. Du får berätta vad barnet brukar göra.
Barnet blir undersökt genom att läkaren bland annat tittar på barnets kropp, känner på barnets mage och lyssnar på hjärtat och lungorna. Läkaren ser också efter hur barnet mår genom att till exempel se hur barnet rör sig och hur barnet reagerar när du pratar och har kontakt med hen.
Läkaren undersöker också om barnet rör båda armarna likadant, fäster blicken och kan följa en boll med ögonen.
Barnet vägs. Ibland mäts barnet.
Jag har varit med om flera sådana här undersökningar så jag vet hur de brukar gå till, även om de givetvis gör spontanutfall och t ex klämmer på ställen där barnet tycks ha problem.
Vet inte vad den här diskussionen gäller egentligen, men om man tror att en läkare genom att en bebis ligger på rygg lyssnar på hjärtat och sedan håller mamma/pappa bebis så läkaren lyssnar på lungorna, trycker lite på magen, prompt ska kunna upptäcka barnmisshandel så är man överoptimistisk. I detta fall gällde det t ex revbenen, det är inte obligatoriskt att doktorn kollar igenom dem, precis som det INTE är obligatoriskt att lysa på ögonbottnar och leta blödningar.
Men som jag skrev tidigare, om läkaren slarvat och känt på revbenen specifikt och missat brutna sådana så görs ju en avvikelserapport.
I detta fall vänder jag mig mer emot att man sagt att blåmärken är normalt hos bebisar (sköterskan sa väl det), för det är direkt felaktigt. Hur ska en bebis kunna skada sig så blåmärken uppstår, det är i stort sätt omöjligt.