2017-05-10, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det fetade - instämmer, bara påståendet är provocerande ...

Nope -- jag skulle aldrig kränka mina barn på det sättet. Stötta och finnas till är en sak -- tränga in och ta över .. Inte en chans, större respekt för mina barns person har jag än så.

Inte ens om det var E&A det handlade om?
Citera
2017-05-10, 19:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
Jag undrar hur dessa personer klarar sig utan google nu, maken till att googla exakt allt, jag tycker jag googlar mycket, men tydligen inte.
I förhör säger EA tyken då och då, vad betyder detta?
Tyken är dialekt .. och ett ord som används på olika sätt i olika delar av landet ...

Tyken kan betyda "snål"
"tjurig"
"ogin"
"elak"
"dum"
"gnällig"

Inte i någon dialekt som jag känner till har det en positiv innebörd .. Det är - såvitt jag vet - ett negativt ord...
Citera
2017-05-10, 19:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Nej, om jag ansåg att mina barn inte kunde hantera sina barn eller sin tillvaro så hade jag kopplat in myndigheter/vård/samhälle ..

Jag hade inte tagit mig rätten att stampa över dem för att driva igenom hur jag tyckte de skulle göra ..

Hade du gillat att din mamma klampade in och tog över ditt liv? "För hon vet minsann bäst"
Citera
2017-05-10, 19:13
Medlem
AgataRagatas avatar
Citat:
Tyken är dialekt .. och ett ord som används på olika sätt i olika delar av landet ...

Tyken kan betyda "snål"
"tjurig"
"ogin"
"elak"
"dum"
"gnällig"

Inte i någon dialekt som jag känner till har det en positiv innebörd .. Det är - såvitt jag vet - ett negativt ord...

På "göteborska" betyder tyken att vara uppkäftig/otrevlig/spydig rent verbalt.
Citera
2017-05-10, 19:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jaja, potato potato...
Du vet vad jag menade.
Har de erkänt blåmärkena så spelar det väl ingen roll om advokaten snackar om "skuggor" nu?

I övrigt tycker jag inte att Erika var så himla duktig som fotograf.
Jag tog bättre bilder med min instamatic kamera, när det begav sig.
Din instamickamera krävde ingen kunskap av dig .. den gjorde jobbet åt dig ..

Det är det som är skillnaden på att använda förinställd automatik i JPG och att faktiskt ta bilder på riktigt där fotografen styr - - och inte kamerans förinställningar...

Prova en systemkamera i manuellt läge/RAW så kommer du förstå både skillnaden på det och skillnaden på redigering och retuschering ..
Citera
2017-05-10, 19:15
Medlem
Rättsläkarens slutsats är att flickan vid upprepade tillfällen varit utsatt för våld av en annan person, och att flickans skadebild talar emot en normal hantering.
Föräldrarna är åtalade för synnerligen grov misshandel av sitt spädbarn och grovt vållande till annans död. Deras försvarsadvokater håller kortare sakframställningar, cirka 15-20 minuter vardera.

Källa: http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/rattsintyg-visar-pa-vald/
Citera
2017-05-10, 19:23
Avslutad
Citat:
Nej, om jag ansåg att mina barn inte kunde hantera sina barn eller sin tillvaro så hade jag kopplat in myndigheter/vård/samhälle ..

Jag hade inte tagit mig rätten att stampa över dem för att driva igenom hur jag tyckte de skulle göra ..

Hade du gillat att din mamma klampade in och tog över ditt liv? "För hon vet minsann bäst"
Du är säkert en jättemycket bättre förälder än mig.
Och nej, jag "tar inte över" någons liv. Inte heller blir mitt liv övertaget av min föräder bara för att vi har relativt öppna dörrar inom familjen. Och givetvis ställer upp och hjälper varandra vid flytt, födslar, dödsfall or whatever. Jag bli tom. tillsagd att "komma och ta över" som du kallar det.
Citat:
Din instamickamera krävde ingen kunskap av dig .. den gjorde jobbet åt dig ..

Det är det som är skillnaden på att använda förinställd automatik i JPG och att faktiskt ta bilder på riktigt där fotografen styr - - och inte kamerans förinställningar...

Prova en systemkamera i manuellt läge/RAW så kommer du förstå både skillnaden på det och skillnaden på redigering och retuschering ..

Vet inte vad som hände?
Vi som hade det så trevligt?
Du verkar helt plötsligt ha svängt i humöret?

Nåja, det var liksom inte kameran som var det viktiga i mitt inlägg, inte heller att någon skulle "ta över". Någon annan som begriper sig på vad jag menar, få gärna svara istället.
Senast redigerad av Pripps3.5 2017-05-10 kl. 19:25.
Citera
2017-05-10, 19:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du är säkert en jättemycket bättre förälder än mig.
Och nej, jag "tar inte över" någons liv, inte heller blir mitt liv övertaget bara för att vi har relativt öppna dörrar inom familjen och givetvis ställer upp och hjälper varandra vid flytt, födlar, dödsfall or whatever. Jag bli tom. tillsagd att "komma och ta över" som du kallar det.

Det är stor skillnad på "öppna dörrar" och att försöka gå in och ta över och styra i barns liv efter att de flyttat hemifrån...

Om du blir tillsagd att "komma och ta över" så tränger du dig inte in .. vilket du hävdade att du skulle göra .. köra över, ta över och tränga dig på ..

Vem som är bäst förälder är väl en meningslös diskussion .. tycker du inte det?

Citat:
Vet inte vad som hände?
Vi som hade det så trevligt?
Du verkar helt plötsligt ha svängt i humöret?

Nåja, det var liksom inte kameran som var det viktiga i mitt inlägg, inte heller att någon skulle "ta över". Någon annan som begriper sig på vad jag menar, få gärna svara istället.
Eftersom man tog upp detta med "redigerade bilder" från försvaret så är det givetvis viktigt att förstå skillnaden på retuscherade och redigerade .. Advokaten verkar inte förstå den .. och hur sannolikt är det att rättens ledamöter är intresserade av foto och förstår skillnaden ...?

I övrigt är jag hobbyfotograf och inte heller insatt i alla tekniker ... men jag vet skillnaden på retuschera och redigera både utifrån mitt hobbyintresse och för att jag arbetat med kretskortstillverkning som ung -- där båda teknikerna användes, i olika syfte och i olika stadier i bearbetningen...
Citera
2017-05-10, 19:44
Medlem
TbbWs avatar
Citat:

Om någon av dem var mina barn skulle jag definitivt checka av hur de klarade av barnet! Just för att jag känner till vilka svagheter som finns.
Om jag blev ovälkomnad skulle jag kontakta Kommunen. LSS t.ex. BVC. Det finns ju diagnos.
Kanske skulle jag begära behandlingshem/mödrahem för att försäkra mig om att de klarar av ett barns behov. Om det finns brister i empati och de behöver lära sig praktiskt.

Om det inte finns diagnos så försöker man låta dem sköta sitt.
Finnas vid behov för råd och dåd om det behövs.
Absolut jag finns i mina barns liv! Och barnbarns liv! Jag är farmor, inte jävlig svärmor.
Citera
2017-05-10, 19:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgataRagata
Ok

Tack för förklaringen .. Söder om Småland så hamnar man lite i "ingemansland" (har ingen släkt därifrån) för mig ..
Negativt är ju ordet i alla fall överallt (tror jag)
Citera
2017-05-10, 19:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Om någon av dem var mina barn skulle jag definitivt checka av hur de klarade av barnet! Just för att jag känner till vilka svagheter som finns.
Om jag blev ovälkomnad skulle jag kontakta Kommunen. LSS t.ex. BVC. Det finns ju diagnos.
Kanske skulle jag begära behandlingshem/mödrahem för att försäkra mig om att de klarar av ett barns behov. Om det finns brister i empati och de behöver lära sig praktiskt.

Om det inte finns diagnos så försöker man låta dem sköta sitt.
Finnas vid behov för råd och dåd om det behövs.
Absolut jag finns i mina barns liv! Och barnbarns liv! Jag är farmor, inte jävlig svärmor.
Ja precis så ..
Du sätter ord på det mycket bättre än jag lyckades med.
Citera
2017-05-10, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgataRagata

Jag är från Jönköping och där betyder Tyken tex att vara dryg, idiot, uppkäftig, ett allmänt negativt ord.
E har ju bott i både Göteborg och Jönköping så det är säkert något av dessa hon menar. ☺
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in