2017-05-10, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Titta på kurvdiagrammet på status.st under senaste 12 månaderna. Ser du något särskilt med Sentios mörkröda kurva? Det gör jag. Den ser ut som Bart Simpsons frisyr. Jämför med de andra två webbpanelerna YouGov (grå) och Inizio (brungul). De verkar ha någon stabilisering som Sentio saknar.
Inte svårt att göra en sådan stabilisering. Det heter väl glidande medelvärde på statistikspråk. Sentio är nog enda institut som inte har någon sådan. Med detta sagt så är det nog det största hoppet vi sett i Sentio.
2017-05-10, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Viktning baserad på antal svarande är i normala fall väldigt vettigt. Problemet är att de svenska mätningarna har enorma systematiska fel inbördes, oavsett vem man nu anser har rätt. Då blir detta den mest relevanta faktorn vid sammanviktning.

Sentio har ett förhållandevis litet urval. Detta leder till att deras mätningar fluktuerar slumpmässigt i väldigt hög grad.
Även Demoskop har litet urval (1250), det slår inte lika hårt... funderar mer på om det kan vara så att Sentio inte viktar efter tidigare val. Så gjorde Demoskop förr men ändrade för några år sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Inte svårt att göra en sådan stabilisering. Det heter väl glidande medelvärde på statistikspråk. Sentio är nog enda institut som inte har någon sådan. Med detta sagt så är det nog det största hoppet vi sett i Sentio.
4% är grovt, men inget mot 22,3 > 26,9 (jan/feb 2017) alltså +4,6%.
Senast redigerad av CrispyKreem 2017-05-10 kl. 19:57.
2017-05-10, 20:02
Medlem
ozznujens avatar
Aftonbladet nämner att SD är Sveriges näst största parti.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24833489.ab

Unvis.

https://unvis.it/aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24833489.ab

Citat:

Sammanvägningen har tagits fram av Valforskningsprogrammet vid Göteborgs universitet och bygger på väljarundersökningar från Demoskop, Inizio, Ipsos, Novus, SCB, Sentio, Sifo, Skop och YouGov.
Senast redigerad av ozznujen 2017-05-10 kl. 20:05.
2017-05-10, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozznujen
Aftonbladet nämner att SD är Sveriges näst största parti.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24833489.ab
Även DN. Det är ett TT-telegram, så den kommer att ticka in automatiskt hos nästan alla tidningar. Fast näst störst-grejen har ju snurrat många varv förut. Aftonbladet körde näst störst i sin egen mätning i januari 2016. Skillnaden 2017 är att de har blivit näst störst även i telefonmätningar...
2017-05-10, 20:15
Medlem
Citat:
4% är grovt, men inget mot 22,3 > 26,9 (jan/feb 2017) alltså +4,6%.
Så då är det nog så att SD ligger helt stilla i opinionen precis som man gjort sedan oktober -15.

Jag tror vi får vänta tills valrörelsen drar igång om ett halvår innan vi börjar se skiftningar i mätningarna. Det är då regeringsfrågan kommer i fokus och den tror jag blir explosiv. Idag öppnade Björklund för att sitta i en Socialdemokratisk regering efter valet, samtidigt som han kritiserade AKB.
2017-05-10, 20:17
Medlem
Sentio

https://nyheteridag.se/sentio-sd-tappar-mer-an-ett-helt-kd-i-opinionen/

Moderaterna 17,9 (15,8)
“Liberalerna” 4,8 (4,8)
Centerpartiet 10,6 (8,7)
Kristdemokraterna 2,5 (3,7)

Socialdemokraterna 24,0 (23,3)
Vänsterpartiet 8,1 (7,2)
Miljöpartiet 4,1 (4,8)

Sverigedemokraterna 23,2 (27,2)

Fi 2,6 (2,2)
Piratpartiet 1,3 (1,0)
2017-05-10, 20:21
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Även DN. Det är ett TT-telegram, så den kommer att ticka in automatiskt hos nästan alla tidningar. Fast näst störst-grejen har ju snurrat många varv förut. Aftonbladet körde näst störst i sin egen mätning i januari 2016. Skillnaden 2017 är att de har blivit näst störst även i telefonmätningar...

Ett nytt narrativt runkobjekt - trots förekomsten av korrumperade SIFO - och utan rop?

Visserligen helt obegripligt för oss 40-talister...

Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-05-10 kl. 20:25.
2017-05-10, 20:22
Medlem
Det går runt i skallen på mig. Någon ropar ut positiva saker om att SD är näst störst även i telefonmätning och det är något nytt. Men är det så?

Och Sentio trycker ju ned SD lite för mycket, vad FAN är detta?

Jag har länge tjatat om att instituten som visar 16%---17% mäste skärpa till sig och vikta ned mindre och hamna på 19%.

Dom institut som visat 24%----27% bör vikta ned mer och ligga närmare 23%.

Men jag hittar inte den röda tråden. Kristallkula eller kaffesump fungerar lika bra men jag gillar inte att Sentio sänker på detta sätt. Då kommer säkert Ljug off att göra likadant.

Det finns dock mycket nu i politiken som talar för SD. Jag tror på mycket starka siffror i augusti kanske även tidigare om det görs några undersökningar.

Jag är också rädd för att det sitter korrumperade människor som tar emot intervjuerna och försöker sortera bort SD.

Vad är sanning? "the truth is out there"
2017-05-10, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Så då är det nog så att SD ligger helt stilla i opinionen precis som man gjort sedan oktober -15.

Jag tror vi får vänta tills valrörelsen drar igång om ett halvår innan vi börjar se skiftningar i mätningarna. Det är då regeringsfrågan kommer i fokus och den tror jag blir explosiv. Idag öppnade Björklund för att sitta i en Socialdemokratisk regering efter valet, samtidigt som han kritiserade AKB.
SD växer i skov, så har det alltid varit. Händer ingenting under en lång period och sen plötsligt rusar de till en ny platå.

September 2010-september 2012 nästan helt platt. Sen plötsligt kom järnrörsgrejen och alla skulle sänka SD, det baktände och de rusade från c:a 6 till c:a 10 i snitt och blev kvar där i 2 år, och så kom valresultatet som visade sig bli 13.

Efter valet 2014 blev det c:a 15 i några månader men sen kom alla folkvandringars jävla moder sommaren 2015 och då gick det förstås spikrakt uppåt för SD tills Löfven dumpade ett ton kylvätska över allting genom att annonsera sin 180-graderssväng.

Så jag tror inte de når 30% genom långsam ackumulation av växande småirritation, eftersom det inte funkat så tidigare. Det kan komma en tredje rusning som parkerar SD över 30%, men det kräver en trigger. Fan vet vad. Skulle förstås kunna bli repris på trigger #2, typ att Turkiet släpper en hel folktsunami över EU... men hellre en tredje variant av trigger. 98% för att vi inte pallar en repris på 2015 men 2% för att det blir mer spännande om det är en ny SD-trigger som ingen såg komma.

Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Ett nytt narrativt runkobjekt - trots förekomsten av korrumperade SIFO - och utan rop?

Visserligen helt obegripligt för oss 40-talister...

Du menar 80-talister. 1880 alltså.
Senast redigerad av CrispyKreem 2017-05-10 kl. 20:44.
2017-05-10, 20:44
Medlem
Citat:
SD växer i skov, så har det alltid varit. Händer ingenting under en lång period och sen plötsligt rusar de till en ny platå.

September 2010-september 2012 nästan helt platt. Sen plötsligt kom järnrörsgrejen och alla skulle sänka SD, det baktände och de rusade från c:a 6 till c:a 10 i snitt och blev kvar där i 2 år, och så kom valresultatet som visade sig bli 13.

Efter valet 2014 blev det c:a 15 i några månader men sen kom alla folkvandringars jävla moder sommaren 2015 och då gick det förstås spikrakt uppåt för SD tills Löfven dumpade ett ton kylvätska över allting genom att annonsera sin 180-graderssväng.

Så jag tror inte de når 30% genom långsam ackumulation av växande småirritation, eftersom det inte funkat så tidigare. Det kan komma en tredje rusning som parkerar SD över 30%, men det kräver en trigger. Fan vet vad. Skulle förstås kunna bli repris på trigger #2, typ att Turkiet släpper en hel folktsunami över EU... men hellre en tredje variant av trigger. 98% för att vi inte pallar en repris på 2015 men 2% för att det blir mer spännande om det är en ny SD-trigger som ingen såg komma.
Jepp så är det. Vad du beskriver är diskreta hopp som motsvarar olika samhällsklasser. Först etniskt svenska arbetare och enbart dessa. Sedan händer något som gör att kvinnliga sjuksköterskor helt plötsligt börjar stödja SD. Sedan hoppar manliga ingenjörer på tåget, o.s.v.

Jag vill dock rätta din historieskrivning. Järnrörsskandalen gjorde att SD:s ökningstakt stannade av. Ökningen började ett halvår tidigare och när skandalen bröt ut så var ökningen på topp. Sedan stannade den av för att helt upphöra ett par tre månader senare.
2017-05-10, 20:47
Medlem
Jag är lite förtjust i konspirationsteorier och kan tycka det är lite spännande, men jag tycker en del i tråden överdriver och ser alla möjliga konspirationer mot SD.
Det är möjligt att att många OI ligger för lågt på SD men jag tror det beror på att man helt enkelt har lite svårt att mäta SD.
Om alla OI skulle dra bort 5-10 procent på SD skulle det inte hjälpa något av de andra partierna heller.
De som röstar SD slutar inte rösta SD om SD får 15 eller 25 procent i en OI.
Däremot kan det finnas skäl för till exempel KD och MP-röstare att tänka till om hur man ska rösta eftersom dessa partier ligger nära 4 procents spärren
2017-05-10, 20:49
Medlem
8711s avatar
Sentio hoppar upp och ned väldigt mycket. Det man vet är dock att långsiktigt är dom klart bäst på att mäta Sverigedemokraternas stöd. Nästa månad kommer det säkert gå upp ett par procentenheter igen.

Så det är inget att oja sig något särskilt över. Det är stora skiftningar i Sentios mätningar generellt, stora skillnader från månad till månad. Ibland höga toppar och ibland sämre. Det är upp och ned. Men generellt är Sentio mycket bra på att mäta SD:s stöd eftersom dom flesta andra opinionsinstituten ligger på för tok för låga siffror för Sverigedemokraterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in