Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
Så då är det nog så att SD ligger helt stilla i opinionen precis som man gjort sedan oktober -15.
Jag tror vi får vänta tills valrörelsen drar igång om ett halvår innan vi börjar se skiftningar i mätningarna. Det är då regeringsfrågan kommer i fokus och den tror jag blir explosiv. Idag öppnade Björklund för att sitta i en Socialdemokratisk regering efter valet, samtidigt som han kritiserade AKB.
SD växer i skov, så har det alltid varit. Händer ingenting under en lång period och sen plötsligt rusar de till en ny platå.
September 2010-september 2012 nästan helt platt. Sen plötsligt kom järnrörsgrejen och alla skulle sänka SD, det baktände och de rusade från c:a 6 till c:a 10 i snitt och blev kvar där i 2 år, och så kom valresultatet som visade sig bli 13.
Efter valet 2014 blev det c:a 15 i några månader men sen kom alla folkvandringars jävla moder sommaren 2015 och då gick det förstås spikrakt uppåt för SD tills Löfven dumpade ett ton kylvätska över allting genom att annonsera sin 180-graderssväng.
Så jag tror inte de når 30% genom långsam ackumulation av växande småirritation, eftersom det inte funkat så tidigare. Det kan komma en tredje rusning som parkerar SD över 30%, men det kräver en trigger. Fan vet vad. Skulle förstås kunna bli repris på trigger #2, typ att Turkiet släpper en hel folktsunami över EU... men hellre en tredje variant av trigger. 98% för att vi inte pallar en repris på 2015 men 2% för att det blir mer spännande om det är en ny SD-trigger som ingen såg komma.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mac-Arthur
Ett nytt narrativt runkobjekt - trots förekomsten av korrumperade SIFO - och utan rop?
Visserligen helt obegripligt för oss 40-talister...

Du menar 80-talister. 1880 alltså.