2017-05-10, 17:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Nä, samt att de båda verkar lida av diverse diagnoser.
Ja, vilket talar till försvarets fördel - inte åklagarens - när det gäller vad föräldrarna borde förstått och agerat på...

Edit:
Problem för åklagaren:

En av dem har ju högst sannolikt skadat barnet --- men vem? Det kan åklagaren inte visa.

Den andra har enligt åklagaren haft en skyldighet att förstå och agera .. Men vem av dem? Och hur kan man ställa det kravet på en förstagångsförälder om inte ens en barnläkare upptäcker att något inte stämmer?

Edit:
Känns lite som ...
Om jag är orolig för bromsarna på min bil .. åker till besiktningen och får veta att de är jättebra. Jag ställer ändå frågan .. känns ju lite konstigt så där, och får svaret "det är normalt" försök att inte tvärnita så slipper du problemet ...

Om jag åker därifrån och hamnar i en poliskontroll där mina bromsar underkänns .. Vem har missat då? Jag eller besiktningen som skall kolla att min bil är trafiksäker?
Senast redigerad av micro113 2017-05-10 kl. 17:15.
Citera
2017-05-10, 17:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, vilket talar till försvarets fördel - inte åklagarens - när det gäller vad föräldrarna borde förstått och agerat på...

Precis.

Emelie Olofsson är syster till Cecilia Olofsson. Cecilia är sambo med Markus Ljunggren som
är bror med Alexander Ljunggren.

På fråga hur Emelie uppfattade att Alexander mådde när hon träffade honom sa Emelie att en
gång, för ca två år sedan, när han sov hos dem så mådde han väldigt psykiskt dåligt. Emelie
vet inte vad det berodde på. Hans syster hade ringt och berättat att Alexander hade försökt att
skära sig i halsen.
Mer vet inte Emelie.

Alexanders mamma har tidigare berättat att Alex har försökt ta livet av sig och hamnat på Psyk. Hon var märkligt nog inte säker på hur (sånt minns man väl som mor?) men sa tabletter.

Har Alex gjort mer än ett självmordsförsök?
Och det här som framkom idag, om att Erika var autistisk. Finns det underlag för den tesen förutom att advokaten nämnde det idag?
Citera
2017-05-10, 17:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Precis.

Emelie Olofsson är syster till Cecilia Olofsson. Cecilia är sambo med Markus Ljunggren som
är bror med Alexander Ljunggren.

På fråga hur Emelie uppfattade att Alexander mådde när hon träffade honom sa Emelie att en
gång, för ca två år sedan, när han sov hos dem så mådde han väldigt psykiskt dåligt. Emelie
vet inte vad det berodde på. Hans syster hade ringt och berättat att Alexander hade försökt att
skära sig i halsen.
Mer vet inte Emelie.

Alexanders mamma har tidigare berättat att Alex har försökt ta livet av sig och hamnat på Psyk. Hon var märkligt nog inte säker på hur (sånt minns man väl som mor?) men sa tabletter.

Har Alex gjort mer än ett självmordsförsök?
Och det här som framkom idag, om att Erika var autistisk. Finns det underlag för den tesen förutom att advokaten nämnde det idag?
Om det finns underlag för den tesen så finns det i den del av personalian som i princip alltid är sekretessbelagd ...

Gällande Alexander -- när de låg inne för tungan så hade han en tid på psyk som han missade .. han ville ha intyg från sjukhuset för den missade tiden ..
Vad handlade det om?
Du behöver inget intyg för missad tid om du inte står under någon form av tvångsvård.
Citera
2017-05-10, 17:21
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/folj-rapporteringen-fran-rattegangen-i-babyfallet-har/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Revbensbrosk#/media/File:Gray115.png

Från 1 till 12! Har de boxat barnet i vänstra sidan och högra sidan skadas av kraften från vänster?

Förmodligen har en av föräldrarna skakat henne med ett hårt grepp om bröstkorgen. Istället för att stödja nacken har föräldern hållit Hailey hårt om bröstkorgen med båda händerna och klämt till. Och då har revbenen skadats på båda sidorna av bröstkorgen.
Citera
2017-05-10, 17:23
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Om det finns underlag för den tesen så finns det i den del av personalian som i princip alltid är sekretessbelagd ...

Gällande Alexander -- när de låg inne för tungan så hade han en tid på psyk som han missade .. han ville ha intyg från sjukhuset för den missade tiden ..
Vad handlade det om?
Du behöver inget intyg för missad tid om du inte står under någon form av tvångsvård.

Slippa få räkning för uteblivet besök?
Citera
2017-05-10, 17:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Slippa få räkning för uteblivet besök?
Nej, där hjälper inte intyg.
Du måste avbeställa vårdtid 24 timmar före oavsett om du vill slippa avgift.
Om han hade varit inlagd hade det däremot varit av betydelse -- men det var inte han som var patient.

Edit:
Själv har jag dock fått betala för uteblivet besök trots att jag var inlagd och opererades .. så jag är inte ens säker på att du kan slippa avgiften för att du själv är inlagd som patient.
Citera
2017-05-10, 17:31
Medlem
Citat:
Nej, där hjälper inte intyg.
Du måste avbeställa vårdtid 24 timmar före oavsett om du vill slippa avgift.
Om han hade varit inlagd hade det däremot varit av betydelse -- men det var inte han som var patient.

Tror du han fattade det?
Citera
2017-05-10, 17:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
Tror du han fattade det?
Ja, jag tror att om han har en pågående vårdkontakt så vet han vad som gäller.
Citera
2017-05-10, 17:36
Avslutad
Citat:

Vad handlade det om?

Kontakt med Erika och Alexander i kuratorsamtal.
Nilsson Lundqvist, Linda Kurator vid barn och ungdomskliniken CSK
Alexander berättade att han hade missat en tid på psykiatrin och önskade få något intyg så att
han inte blev betalningsskyldig på grund av att han inte hade kommit till den bokade tiden.
Citera
2017-05-10, 17:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Kontakt med Erika och Alexander i kuratorsamtal.
Nilsson Lundqvist, Linda Kurator vid barn och ungdomskliniken CSK
Alexander berättade att han hade missat en tid på psykiatrin och önskade få något intyg så att
han inte blev betalningsskyldig på grund av att han inte hade kommit till den bokade tiden.
Fast det låter ju väldigt B .. Han lever på socialbidrag -- han betalar inte ens sina sjukbesök själv, så varför skulle han ens tänka tanken?
Citera
2017-05-10, 17:42
Avslutad
Citat:
Fast det låter ju väldigt B .. Han lever på socialbidrag -- han betalar inte ens sina sjukbesök själv, så varför skulle han ens tänka tanken?

Det tänkte jag inte på
Tydligen inte han heller.

De frågar om föräldrapeng och sånt också:
Föräldrarna var stressade över att det blivit fel med BVC. De hade ringt om varandra och
personal på BVC hade haft semester. De bekymrade sig även över papprena till skatteverket
hur man registrerar namn och hur man gör med faderskapet o.s.v. Linda sade åt dem att ta det
lugnt och de hade gott om tid på sig. De pratade även om hur det skulle se till att få ut
tillfällig föräldrapenning för dagarna som de var på sjukhus med Hailey så att Alex kunde
vara föräldraledig, de tio första pappa-dagarna då de kom hem från sjukhuset. Linda frågade
vad de gjorde annars. Linda fick reda på att Alexander jobbade på la cusina på lilla torg men
att Erika gärna ville ha honom hemma. Erika hade flyttat från Jönköping och hon inte hade
något jobb häromkring.

Han jobbade ju litegrann och skulle sedan vara pappaledig.
Så han kanske skulle bli betalningsskyldig, trots allt?
Citera
2017-05-10, 17:44
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testing90
Besök 4 veckor – läkare med
När barnet är fyra veckor träffar ni sjuksköterskan och en läkare. De gör en utvecklingsuppföljning för att se hur barnet mår och utvecklas. Du får berätta vad barnet brukar göra.

Barnet blir undersökt genom att läkaren bland annat tittar på barnets kropp, känner på barnets mage och lyssnar på hjärtat och lungorna. Läkaren ser också efter hur barnet mår genom att till exempel se hur barnet rör sig och hur barnet reagerar när du pratar och har kontakt med hen.

Läkaren undersöker också om barnet rör båda armarna likadant, fäster blicken och kan följa en boll med ögonen.

Barnet vägs. Ibland mäts barnet.

Nu hänger jag inte med riktigt... 4v besök? Hailey kan ju knappast ha kunnat var på nån 1mån/4v kol på bvc. De avbokade ett besök innan helgen hon dog, och nästa var bokat efter helgen. Har jag missat nåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in