2017-05-10, 16:42
Medlem
afKnollentotts avatar
Om man studerar AP´s kontoutdrag, från 2011-10 till frånfället, så tyck han levt på några hundralappar om dagen - inalles. Varför skulle han, helt plötsligt ha handlat för 1.900 kr 2015-08-07 ? Orimligt !
Citera
2017-05-10, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det troliga scenariot:
Aki luras i en fälla på annan plats, han drogas utan våld till medvetslöshet, och har sedan dränkts. Sedan har hans kropp transporterats och dumpats i vattnet vid bryggan för att iscensätta en drunkningsolycka. I allt det föregående tror jag åklagaren kan styrka hyfsat bra att Aki inte drunknade i Hjälmaren, men inte mycket mer. Och häri ligger åtalets stora brist. Man vet inte hur, med vad eller var han drogats/mördats. Inte heller vem som utfört vad.
Bristen på kiselalger i Akis lungor är visserligen ett starkt bevis på att han inte dog en naturlig död, men steget därifrån till en morddom är lite för långt.

Ja så är det ju, vi lär aldrig få svar om hur/var/vem i just detta fall. Kan ju även finnas vissa som har en sisådär 3-4 miljoner skäl att inte berätta mer.
Citera
2017-05-10, 16:51
Medlem
jackflashs avatar
Så, tror ni att det existerar något konto hos Handelsbanken, eller är även det en av Johannes alla lögner?
Citera
2017-05-10, 16:58
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Så, tror ni att det existerar något konto hos Handelsbanken, eller är även det en av Johannes alla lögner?

Hon kanske menade Swedbank när allt kommer omkring. Enligt hennes mamma hade dom sin samlade ekonomi där åsså på Länsförsäkringar. Men det var ju tidigare det. Flera timmar sen - om man ska vara petnoga. Å det ska man - jajamensan
Citera
2017-05-10, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag vet inte med fakta att/om JM knarkar, men hela hennes beteende, tillståndet i hennes lgh (polisens bilder) samt deras kommentarer om "smutsigt och "rörigt", grannar och anhörigas klagomål på "spring" och "stök" i lgh, skickar pengar hit och dit till suspekta individer (typ 5000 spänn och nästan bara ut), MR ut till en väntande bil på parkeringen, upp igen i lgh kort stund, ner till bilen, MR ut ur bilen, bilen åker iväg. Väskor som flyttas hit och dit, mellan bilar etc. AGs vittnesmål om JMs humör.....Det hittades även jointpapper innanför innantaket i badrummet.....

Jag har själv haft en nära anhörig som dukat under i drogträsket, så jag känner igen allt det där.....

Min kommentar om just kokain och/eller amfettamin var ironisksarkastiskt då JM själv hävdar att hon är så kvällstrött.......då behöver hon ju hålla sig vaken efter skumpan och kärleksakten med Militärpolisen JN, då han sover, för att komma åt info från hans mobil, padda eller laptop. Typ.

En dramakomisk spekulation av mig

Okej.
Jag har en granne som går på amfetamin och håller igång på nätterna, han blir till vräkt till hösten som kommer. Avhysning snart pga av störningar.
De blir pigga och hunger och törst försvinner, amfetaminmissbrukare.
Den spekulation stämmer säkert :-)
Möllerskan verkar ju helknäpp, bara och höra förhöret med henne som spelades upp på tv igår på nyheterna.
Citera
2017-05-10, 17:01
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja så är det ju, vi lär aldrig få svar om hur/var/vem i just detta fall. Kan ju även finnas vissa som har en sisådär 3-4 miljoner skäl att inte berätta mer.
Någon absolut visshet får man kanske sällan, däremot har ju åklagaren preciserat dag och tidpunkt för mordet (Kl.17 var det va?). Hur måste dom ju också säga och det var väl det där med kräftlådan. Vem är väl JM ty inga andra står ju åtalade - däremot så kan det väl sägas (påstås) att hon haft hjälp av okända förövare.

Sen är det ju upp till rätten att gilla eller ogilla detta åtal.

Man ska även komma ihåg att desto högre straff som kan tänkas vänta, desto starkare bör bevisen vara. För ett mord krävs det alltså jämförelsevis stark bevisning.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-05-10 kl. 17:05.
Citera
2017-05-10, 17:03
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag använder afKnollentotts svar på ett annat inlägg för att besvara ditt.

– Polisen som nu JM är sur på och anklagar för försök till koppleri ("han ville sälja min kropp"). Ex.
– Polisen som JM har haft som affärspartner (det är nog samma som ovan).
– Polisen som föraktfullt talade illa om ekuriren för att dom publicerat uppgifter om sex med ensamkommande.
– Polisen som påstod att han vänt på alla stenar, men som nekade IF att tala med poliserna som fann Aki, som inte ville höra läkaren som gjorde observationer som han tyckte var misstänkta och som ignorerade ett antal uppgifter som han fick både från egna medarbetare och andra om att fallet verkade mycket misstänkt.

Det blev tre. Kanske finns det fler?

Socialtjänsten har på många sätt en särställning som ger dess medarbetare orimlig makt. Över familjer med problem, men i princip över alla familjer med barn, t.ex. i samband med vårdnadstvister. Det beror IMO delvis på sociallagen, men delvis också på en kultur som vuxit fram ur systemfel. Jag stannar där för att inte gå för långt off-topic.

Finns tidigare uppgifter i tråden om ett länsöverbefäl över Södermanlandslän.....
Citera
2017-05-10, 17:04
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Jag frågade samma sak i går här i tråden och fick då svaret att polisen själva bekräftade ett sådant senare på dagen. Jag kollade dock aldrig upp om det stämde. Det ska ha sagts i Sveriges Radio, minns ej vilken kanal.
Citera
2017-05-10, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
1) Pundare : nej 2) Antagligen testat det ena och det andra på fester 3) äter en antidepressiv/ antisuicidal medicin sedan 15 år tillbaka pågrundav att JM röker både det ena och det andra : alla har väl sett de nya varningsbilderna på cigarettpaketen : tacka fan för att vanerökare av afghan ses som suicidala

Okej, hon har antisocial personlighetsstörning gissar jag på iallafall och ADHD misstänks det också.
Hennes fd pojkvän verkar ju punda iallafall, den ensamkommande 25åringen.
Citera
2017-05-10, 17:05
Medlem
Jag har svårt att förstå inställningen att det är bevisat att JM är skyldig till anstiftan av mordet och mordförsöket i sommarstugan.
OK det finns tunga indicier, men pojkvännens utpekande av henne är behäftat med brister:
1) Han har en dokumenterad våldshistorik
2) Han är narkoman och en drogberoende är inte tillförlitlig överhuvudtaget, men i synnerligt behov av pengar vilket ytterligare är ägnat att ifrågasätta hans vittnesmål
För mig finns det helt uppenbart rimligt tvivel på hans vittnesmåls tillförlitlighet, och särskilt i mordmål måste beviskraven ställas högt.
Förstår därför inte att t ex Leif G W förklarar henne för redan dömd. Däremot förstår jag Sven-Erik Alhem som menar att hon kan gå helt fri.
Citera
2017-05-10, 17:07
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag använder afKnollentotts svar på ett annat inlägg för att besvara ditt.

– Polisen som nu JM är sur på och anklagar för försök till koppleri ("han ville sälja min kropp"). Ex.
– Polisen som JM har haft som affärspartner (det är nog samma som ovan).
– Polisen som föraktfullt talade illa om ekuriren för att dom publicerat uppgifter om sex med ensamkommande.
– Polisen som påstod att han vänt på alla stenar, men som nekade IF att tala med poliserna som fann Aki, som inte ville höra läkaren som gjorde observationer som han tyckte var misstänkta och som ignorerade ett antal uppgifter som han fick både från egna medarbetare och andra om att fallet verkade mycket misstänkt.

Det blev tre. Kanske finns det fler?

Socialtjänsten har på många sätt en särställning som ger dess medarbetare orimlig makt. Över familjer med problem, men i princip över alla familjer med barn, t.ex. i samband med vårdnadstvister. Det beror IMO delvis på sociallagen, men delvis också på en kultur som vuxit fram ur systemfel. Jag stannar där för att inte gå för långt off-topic.

Sant. Kårandan är stark, ännu mer på en liten ort. En polis kan säkert få med de andra/några andra grabbar på stationen. Även poliser knarkar, knullar horor osv. Det kan inte undgått polis och socialtjänst att det är en jävla röra av knarkande unga, langning, vapen, horeri, behandlingshem, yrkeskriminella, afganer osv i JM's närmaste krets. Det måste gått massa rykten om henne sedan lång tid när hon är så öppen med att mörda folk hit och dit. Om inte annat för att hon kom från en hyggligt förmögen familj, det brukar öka intresset för skvaller.

Hade hon inte "skydd" av en polisman/flera polismän undrar man om de är kompetenta nog att vara poliser. Jag menar, t ex hur många Jafar kan det finnas i distriktet? Är inte det inte en varningssignal att en soc-tant umgås med kriminella, har knarkande barn mm mm? Det hittades tom ett hyggligt antal Tramadol i lägenheten, misstanke om försäljning fanns. Inget hände.

Min tro är att det finns starka intressen från många håll att inte lyfta på locket. Det finns gott om människor som gjort skumma saker runt Johanna, mycket pengar i rullning. Börjar man gräva runt Johanna med klan lär det dyka upp en massa skit om en massa personer runt om i trakten.
Senast redigerad av Tr4ms 2017-05-10 kl. 17:12.
Citera
2017-05-10, 17:09
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det var sådana här frågor som man hoppades skulle besvaras i FUP. Men så blev det inte. Att påbörja en teknisk mordundersökning ett år efter brottet inträffat är säkerligen inte lätt, men Aki-delen av åtalet känns svag, trots alla indicier och suspekta omständigheter. Framförallt, det faktum att en utökad rättsmedicinsk undersökning i anslutning till mordet aldrig utfördes innebar att kanske avgörande tekniska bevis försvann för alltid.

Alla misstänkta ljuger/blånekar i alla förhör, och de tekniska bevisen håller inte hela vägen. Jag tror polis/åklagare har en rätt god idé om hur allt har gått till, och vilka som var inblandade, men de kan inte leda det i bevis. Inte heller alls troligt att någon av Johannas medbrottslingar skulle plötsligt erkänna något i rätten.

Det troliga scenariot:
Aki luras i en fälla på annan plats, han drogas utan våld till medvetslöshet, och har sedan dränkts. Sedan har hans kropp transporterats och dumpats i vattnet vid bryggan för att iscensätta en drunkningsolycka. I allt det föregående tror jag åklagaren kan styrka hyfsat bra att Aki inte drunknade i Hjälmaren, men inte mycket mer. Och häri ligger åtalets stora brist. Man vet inte hur, med vad eller var han drogats/mördats. Inte heller vem som utfört vad.
Bristen på kiselalger i Akis lungor är visserligen ett starkt bevis på att han inte dog en naturlig död, men steget därifrån till en morddom är lite för långt.

Återigen, drunkningsfallet är den svaga delen av åtalet mot JM, Fahlander och Wenna använder det som en uppmjukning mot JM, hon fick problem redan igår och då var det inget allvarligt som avhandlades, det kommer att bli bra mycket djävligare och svårare för JM vad det lider.

Smart att sätta lite press från start, JM ska veta att det kommer värre grejer att stå och svamla om senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in