2017-05-10, 11:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Nej, det har jag inte. DU har däremot en falsk dikotomi i din signatur. Det har skett många gånger att något okänt har skett i t ex naturen eller i labben som vetenskapen senare har fått undersöka vad som ligger bakom. "Here's the conclusion, what facts can we find to support it?"

Du har allt en mycket förvriden uppfattning om vad (nutidig, akademisk) vetenskap är.
Citera
2017-05-10, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du har allt en mycket förvriden uppfattning om vad (nutidig, akademisk) vetenskap är.
Det kommer från en som inte drar sig för att påstå att logik inte behöver gälla när dina argument tryter. Detta när din meningsmotståndare klarar sin argumentation utan att ta till sådant. Är det din version av "nutidig, akademisk vetenskap" så ser jag som en ära att klara mig utan den.
Citat:
Du har inte en susning om hurvida logiken fungerer utanför det område där den så att säga har sitt ursprung.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2017-05-10 kl. 11:18.
Citera
2017-05-10, 11:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Kommer det från noll bevisar det väl att ingen energi kan ha tillförts? Var skulle den kommit från i så fall? Vi har alltså ett argument här för att orsaken till världen inte består av energi i någon form och således inte heller av materia utan av något annat.

Nej, slutsatsen är att det alltid har varit detsamma och det inte finns någon utgångspunkt då något tillförts.
Citera
2017-05-10, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, slutsatsen är att det alltid har varit detsamma och det inte finns någon utgångspunkt då något tillförts.
Det är "din" slutsats. Matematiken och vetenskapen motsäger dig angående ändlös regression av händelser samt universums början. Men du får ha vilka fantasier du vill.
Citera
2017-05-10, 11:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nej, det har jag inte. DU har däremot en falsk dikotomi i din signatur. Det har skett många gånger att något okänt har skett i t ex naturen eller i labben som vetenskapen senare har fått undersöka vad som ligger bakom. "Here's the conclusion, what facts can we find to support it?"

Jösses vad du har missuppfattat hur vetenskapen fungerar.

Om något oförutsett inträffar så börjar man inte med en slutsats och sedan letar fakta, som med bibliska resonemang. Man observerar vad som inträffar och sedan försöker man hitta förklaringar till varför det blir på det viset. Ett klassiskt exempel är Galileo Galileis experiment med att släppa olika tunga klot från det lutande tornet i Pisa. Slutsatsen före experimentet hade varit att en järnkula skulle falla fortare än en träkula. Det visade hur fel det är att inom vetenskapen utgå ifrån en slutsats.
Citera
2017-05-10, 11:31
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är "din" slutsats. Matematiken och vetenskapen motsäger dig angående ändlös regression av händelser samt universums början. Men du får ha vilka fantasier du vill.

Kan du då förklara hur du menar att det kan finnas en utgångspunkt om inget tillförts?
Citera
2017-05-10, 11:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Det kommer från en som inte drar sig för att påstå att logik inte behöver gälla när dina argument tryter.

Att logik och vetenskap kan jobba tandem betyder inte att dom är identiska. Så förväxla dom inte.

Citat:
Du har inte en susning om hurvida logiken fungerer utanför det område där den så att säga har sitt ursprung.

Citat:
Det kommer från en som inte drar sig för att påstå att logik inte behöver gälla när dina argument tryter.

Det är logisk att begränsa logiken till logikens område.
Citera
2017-05-10, 11:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är "din" slutsats. Matematiken och vetenskapen motsäger dig angående ändlös regression av händelser samt universums början.

Kanske i nån hemmasnickrat version av matematik och vetenskap; inte i dessas nutidiga akademiska versioner.

Desutom så är vetenskapens betydelse för ett bevis för 'guds'-konceptet som sagt minimal (biblens "sanning" är en annan fråga).
Senast redigerad av Bogomil 2017-05-10 kl. 11:39.
Citera
2017-05-10, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jösses vad du har missuppfattat hur vetenskapen fungerar.

Om något oförutsett inträffar så börjar man inte med en slutsats och sedan letar fakta, som med bibliska resonemang. Man observerar vad som inträffar och sedan försöker man hitta förklaringar till varför det blir på det viset. Ett klassiskt exempel är Galileo Galileis experiment med att släppa olika tunga klot från det lutande tornet i Pisa. Slutsatsen före experimentet hade varit att en järnkula skulle falla fortare än en träkula. Det visade hur fel det är att inom vetenskapen utgå ifrån en slutsats.
Ok, jag förstår vad du menar och håller med. Men formuleringen av "Here's the conclusion, what facts can we find to support it?" är dålig, för även vetenskapen kan göra så, genom att forska om orsaker när slutsatsen är uppenbar.
Citera
2017-05-10, 11:52
Medlem
Citat:
Ordet "the god-particle" är en irrelevant journalistisk konstruktion, som inte betyder särskild mycket i ett argument omkring 'guds' existens.

Jag frågade inte efter ordet, "The god particle" utan om du förstår hur vetenskapsmannen gör koppling till Genesis?
Citera
2017-05-10, 11:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgorIvanoff
Jag frågade inte efter ordet, "The god particle" utan om du förstår hur vetenskapsmannen gör koppling till Genesis?

Jag vet inget om vad/hur denna specifika vetenskapsman kopplar till Genesis (jag sysslar sällan med auktoritets-argument), men om du presenterar det med dina egna ord kan du och jag kanske fortsätta diskussionen om det.
Citera
2017-05-10, 12:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ok, jag förstår vad du menar och håller med. Men formuleringen av "Here's the conclusion, what facts can we find to support it?" är dålig, för även vetenskapen kan göra så, genom att forska om orsaker när slutsatsen är uppenbar.

Kan du ge ett konkret exempel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in