2017-05-10, 09:15
Medlem
JM är ju konstig, hon kan inte ens bestämma sig för om hon är rik eller fattig. Ena stunden är hon oerhört välbeställd, men fattig pga att hon är generös mot andra (med pengar hon tiggt av pappa?) och i andra stunden gnäller hon på sin låga socionomlön. Det hon säger går inte ihop. Tycker synd om hennes advokat.
Citera
2017-05-10, 09:21
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Är det självklart att mobilen var låst ? Jag kanske är ovanlig, men jag låser aldrig mobilen. I det aktuella fallet kan ju Aki ha använt mobilen strax före överfallet och den förblivit olåst.
JM säger i förhör att hon fick mobilen av polisen, att det var låst men hon kunde se meddelande inkomna på display (typ förhandsvisning, har själv den inställningen). Hon säger även att hon inte kan koden.
Citera
2017-05-10, 09:22
Medlem
Gittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Föräldrarna har efter bästa förmåga delat ut en del överskottspengar till båda döttrarna.
Dock tycks JM´s mamma ha dålig koll på konton och specifikt G***n´s ekonomiska transaktioner.
Var har du sett att båda döttrarna fått pengar frånG***n?
Citera
2017-05-10, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Tidslinje JM + Aki – från möte till mord (version 3)
Jag tycker tidslinjen är central och fortsätter att förtydliga den.
Det behövs detaljerade tidslinjer också för dygnen runt mordet och veckorna efter.
Hoppas någon kan komplettera med dessa.

Enligt JM träffades hon och Aki i slutet av 2011 och flyttade ihop sommaren 2012.

Tidslinje
– JM och Aki träffades i slutet av 2011.
– 2012-07-27 köps huset på Kungsladugådsgatan.
– 2012-12-23 föddes tvillingarna.
– 2014-03-31 Göran köper lägenheten på Grankvistgatan som JM ska bo i.
– Våren 2014 säger JM till Aki att hon har "torpeder" som ska hänga Aki i ett träd.
– Giftermål i december 2014.
– Förfalskad livförsäkring i januari 2015.
– Troligt mordförsök i Egypten i februari.
– 2015-02-16 säljs huset på Kungsladugådsgatan. Kontrakt skrevs i oktober 2014.
– Aki flyttar hem till föräldrarna i april eftersom han är rädd för JM. Jag är osäker på datum.
– Aki träffar ny flickvän i maj 2015.
– Aki säger att han aldrig skulle åka frivilligt till stugan. JM säger att dom skulle "ha trevligt"/ha sex.
– Hittas drunknad intill bryggan i Hjälmaren i augusti 2015, med vatten i lungor som inte kommer från Hjälmaren.
– JM insisterade på att Aki skulle kremeras trots att det fanns önskemål om motsatsen.

Tydlig indiciekedja.
Jag har inte med detaljer för mord-kvällen/natten/morgonen här.

Det finns naturligtvis mer än jag noterat här, men jag tycker tidslinjen är central.

För fastigheter anges köpdatum enligt Lantmäteriet.

För att inte röra till det har jag utelämnat morddygnen och efterföljande diskussioner om obduktion och kremering, t.ex. Jag hoppas någon kan åstadkomma detta i separat inlägg.

Berätta gärna vad jag missat!

Bra jobbat. Mkt överskådligt.
Johanna hotade även att bränna ner Granviken med föräldrarna i. Kanske borde vara med? Dels för att det ökar på motviljan att frivilligt åka ut dit. Kanske också för att det ökar på hans rädsla för henne och hans motvilliga? giftermål ( tror hotet om att bränna ner Granliden föregick giftemålet men kan ha fel här)
Citera
2017-05-10, 09:28
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Enligt Fup så sitter han inne.

Han verkar fri (nu, kan ju ha suttit inne under utredningen, ser så ut; inga inlägg feb 2016-feb 2017) om man kollar hans Facebook: http://www.facebook.com/euroevent

(helt säker på att det är han, plus en enda i Sverige som heter Tobias P Lund).

Någon som vet var i FUP man kan läsa om vidare utredningar om denne Tobias?

Jag är mest nyfiken på om man kan etablera någon sanning i detta call-girl snack (även om jag redan tror det ligger till så).
Senast redigerad av JustLikeMoney 2017-05-10 kl. 09:37.
Citera
2017-05-10, 09:29
Medlem
Citat:
Han skulle väl också dödas?
Jag minns inte nu när och vem, men visst hade väl JM sökt någon torped som skulle ta hand om honom också?

Calle uppgav is ett förhör att det satts ett pris på hans huvud till en summa av 70 000.
Citera
2017-05-10, 09:33
Medlem
Oavsett om JM lyckats med mord och arv från föräldrarna samt försäkringsbedrägeri/mordet på Aki så hade det inte dröjt många år innan hon varit pank och tvingats ta nya tag för att få fram pengar, 2 miljoner Akis livförsäkring och föräldrarna goda för ca 10 miljoner där systern tagit hälften så torde det inte tagit mer än 4 år innan systerns familj börjat ligga risigt till

Skrämande att inte föräldrarna ändå strypt pengaflödet tidigare till JM, även Skrämande att ett alkoliserat äldre par där omgivningen misstänker begynnande demens hos Göran ska sälja stugan och istället ge sej ut på vägarna.

Känns helt klart som Julia David och jafar är inblandade i Akis död, märkligt vad vissa får dåligt minne runt detaljer där det bränns. Även om dom är förbannade så har man inte slutat skydda JM vilket inte är så konstigt då dom oxå lär dras med i fallet.

Som sagt bör det finnas mer runt denna JM som inte kommit upp till ytan än men hon har nog sett till att ha gott om hållhakar på folk som tänkas ska säga nått, vissa kan nog hålla tyst utan direkta hållhakar men rädda om liv och knän.

I övrigt känns de som afghaner inte sysslar med annat än droger våldtäkter och allmänt jävulskap
Citera
2017-05-10, 09:37
Medlem
Citat:
Minst två lik i garderoben
Tack för förtydligande! Då har vi minst två lik i garderoben som vi hoppas att någon vet mer om.
Vet vi viken tidsperiod som JM bodde i Hammarby?
Sommaren 2012 flyttade Aki och JM ihop, så jag antar att tvillingens drunkning inträffade innan.

Barn utsparkade för att ge plats för fosterbarn
Det var väl fosterbarn-"business" som väckte tanken, men jag undrar. Vet vi när det var som JM sparkade ut sonen DB (från Grankvistgatan?) för att ge plats för ett forsterbarn i stället? Kan det varit redan i början av 2014 i samband med flytten till Grankvistgatan? Då bör han ha varit 17 år gammal. Göran ryckte in och skaffade en bostad till DB, under förutsättning att han skötte sig och betalade månadsavgiften. Det gjorde han inte. Klagomål och kvav riktade mot Göran för betalning fick honom att ge upp.

Angående B

I protokollbilaga utskrivna sms för bestämmande av Mohammads ålder.
Där framgår att hon även tvingat ut Amanda ( +David) ur lägenheten till förmån för flyktingar.
Citera
2017-05-10, 09:43
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Oavsett om JM lyckats med mord och arv från föräldrarna samt försäkringsbedrägeri/mordet på Aki så hade det inte dröjt många år innan hon varit pank och tvingats ta nya tag för att få fram pengar, 2 miljoner Akis livförsäkring och föräldrarna goda för ca 10 miljoner där systern tagit hälften så torde det inte tagit mer än 4 år innan systerns familj börjat ligga risigt till

Skrämande att inte föräldrarna ändå strypt pengaflödet tidigare till JM, även Skrämande att ett alkoliserat äldre par där omgivningen misstänker begynnande demens hos Göran ska sälja stugan och istället ge sej ut på vägarna.

Känns helt klart som Julia David och jafar är inblandade i Akis död, märkligt vad vissa får dåligt minne runt detaljer där det bränns. Även om dom är förbannade så har man inte slutat skydda JM vilket inte är så konstigt då dom oxå lär dras med i fallet.

Som sagt bör det finnas mer runt denna JM som inte kommit upp till ytan än men hon har nog sett till att ha gott om hållhakar på folk som tänkas ska säga nått, vissa kan nog hålla tyst utan direkta hållhakar men rädda om liv och knän.

I övrigt känns de som afghaner inte sysslar med annat än droger våldtäkter och allmänt jävulskap

Kanske Julia, David och Jafar går och våndas över vilket som är värst - att säga sanningen och själva riskera fängelse eller tiga och må dåligt i själen resten av sitt liv.

Uppenbart är ju att ingen av dem mår bra i själen eftersom de tar flykt i sina narkotikaberoenden. Jafar har ju dessutom lättat sitt hjärta på sin Facebook om att han gjort det värsta misstaget i sitt liv. Vad han nu menade med det.

Man får hoppas på att dessa personer kommer till insikt om att de har chans att bli rena från beroenden och mår bättre i själen om de säger sanningen och tar eventuella straff för detta. De blir nog väl behandlade om de går åklagarna till mötes.
Citera
2017-05-10, 09:49
Medlem
afKnollentotts avatar
Märkligt att den påstådda filmen på JM`s och AP`s tvillingar inte finns.
A ska ju ha filmat dom vid Granliden.
Det hade varit ett bevis på att han levt vid ankomsten.
Nu vete fan........
Citera
2017-05-10, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Varför är det så viktigt att framställa denne finne som en stackars sate, ett ointelligent mähä ? Har väl träffat en del finnar och det är sannerliggen inte intrycket jag fått av dessa generellt : vem känner inte till finnarnas stolthet : SISU Var tog den sisun vägen när det gäller denne 100 kg vältränade tvillingpappa ( se finsk tango ) Enkom patetiskt att framställa en finne på detta vis och min tillit till de som framställer denne ( " familjen " ) som en hjälplös jättebebis är noll Egentligen är det väl en dold förolämpning mot finska män eller typ där försvann sisun ner i en vit kräftplastlåda : att finska män enkom är små svarta asätare vilka genom kräftgång tar sej fram i dyn, in i burar och därefter kokas

Sammanställning visar på Johannas förmåga att manipulera sina nära och kära. Samt visar på att det möjligen är så att Aki aldrig skulle satt sin fot frivilligt på Granliden.
Något han även sägs ha uttryckt till sina systrar vilket de vittnade om igår.
Citera
2017-05-10, 09:52
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Kanske Julia, David och Jafar går och våndas över vilket som är värst - att säga sanningen och själva riskera fängelse eller tiga och må dåligt i själen resten av sitt liv.

Uppenbart är ju att ingen av dem mår bra i själen eftersom de tar flykt i sina narkotikaberoenden. Jafar har ju dessutom lättat sitt hjärta på sin Facebook om att han gjort det värsta misstaget i sitt liv. Vad han nu menade med det.

Man får hoppas på att dessa personer kommer till insikt om att de har chans att bli rena från beroenden och mår bättre i själen om de säger sanningen och tar eventuella straff för detta. De blir nog väl behandlade om de går åklagarna till mötes.

D tycks ha hängt på datorn, kvällen 7/8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in