2017-05-09, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Bibehållen/bevarad köpkraft är just vad jag vill se, betalar man till ett allmänt pensionssystem så anser jag det vara ett rimligt krav. de som vill spela t.ex. på börsen får gärna göra det vid sidan av. Jag hävdar att det är alla till gagn om gamlingarna inte blir fattighjon, gäller alltså även de som inte samlat en egen förmögenhet.
Det är ett rimligt önskemål du har.

Nu är dock den allmänna pensionen en transferering. På gott och ont. Så det har inte så mycket med bevarande av kapital att göra. Däremot är reglerna omgjorda så att det du får ut är kopplat till inbetalda pensionsavgifter (lite grovt iaf). Folk med högre inkomster tar man dock mer av än vad de får tillbaka i pension sedan. Det är inte rättvist.

Dina resonemang kan däremot föras för fonderande pensionssystem. T ex tjänstepension.
2017-05-09, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är ett rimligt önskemål du har.

Nu är dock den allmänna pensionen en transferering. På gott och ont. Så det har inte så mycket med bevarande av kapital att göra. Däremot är reglerna omgjorda så att det du får ut är kopplat till inbetalda pensionsavgifter (lite grovt iaf). Folk med högre inkomster tar man dock mer av än vad de får tillbaka i pension sedan. Det är inte rättvist.

Dina resonemang kan däremot föras för fonderande pensionssystem. T ex tjänstepension.

Tråkigt om förtroendet för det allmänna pensionssystemet försvinner, vore väl inte så svårt att hitta en trygg & säker lösning.

Betr bostadshandeln så funderar jag på sårbarheten; de flesta objekt som säljs med budgivning har såvitt jag vet bara ett par eller några spekulanter kvar i slutvarvet. Att det blir budgivning indikerar att det är attraktiva objekt. Typ 2-3 spekulanter (av t.ex. runt 1.500.000 människor i Stor-Sthlm) bestämmer alltså försäljningspriset på varje bostad, är inte det att anse som sårbart? Det krävs ju bara en ytterst marginell intresseförändrimg för att priset nästa gång ska bli väsentligt lägre.
2017-05-09, 23:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Tyvärr har du fel. Bara det att folk kallar sitt boende för "en bra investering" och räknar med att när de säljer få mer betalt än vad de gav för bostaden är tecken på spekulativt tänkande.

Du vet själv hur folk resonerar.

Exakt vad i mitt inlägg var fel menar du?
Hur andra resonerar har inte med mitt inlägg att göra.
2017-05-09, 23:43
Medlem
Citat:
Tråkigt om förtroendet för det allmänna pensionssystemet försvinner, vore väl inte så svårt att hitta en trygg & säker lösning.
Det finns flera orsaker till bristande förtroende. Bl a:
* Att det är politiker som är inblandade. De tar en massa politiks hänsyn.
* Bristande kunskap och ryktesspridning.
* ATP var galet konstruerat.

Nja, så lätt är det nog inte att få till något som tillräckligt många anser är bra. Att göra något åt ATP tog väldigt lång tid. Och det kan indikera svårigheten.

Bäst är nog om var och en får välja själv.

Citat:
Betr bostadshandeln så funderar jag på sårbarheten; de flesta objekt som säljs med budgivning har såvitt jag vet bara ett par eller några spekulanter kvar i slutvarvet. Att det blir budgivning indikerar att det är attraktiva objekt. Typ 2-3 spekulanter (av t.ex. runt 1.500.000 människor i Stor-Sthlm) bestämmer alltså försäljningspriset på varje bostad, är inte det att anse som sårbart? Det krävs ju bara en ytterst marginell intresseförändrimg för att priset nästa gång ska bli väsentligt lägre.
För en enstaka försäljning så kommer priset att variera beroende på vilka individer som råkade vara på köphumör den helgen. Och bero på vilka andra objekt som var ute till försäljning den helgen.

Men när du aggregerar ihop allt för hela landet så tar avvikelserna ut varandra. Och vad du ser i statistik är ganska små rörelser (per månad). Och det tenderar dessutom att röra sig ganska monotont.
2017-05-09, 23:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
För en enstaka försäljning så kommer priset att variera beroende på vilka individer som råkade vara på köphumör den helgen. Och bero på vilka andra objekt som var ute till försäljning den helgen.

Det är inte bara det som gör att det varierar, lägenheter har olika skick och har olika attraktiva lägen också. Ett för litet urval blir därför ointressant som statistiskt underlag.
2017-05-10, 06:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Hm, så din föreställning är att om folk var insatta i nationalekonomi så skulle man röstat fram politiker som för politik man sedan blir förargad på. I stället för att rösta fram sådana som för en politik man inte missnöjd över.

Och sedan agera som en bestialisk kaos-våldsverkare.

När jag ser avsaknaden av logik och konsekvens börjar jag undra om det inte är dig själv du beskriver.
Folk förstår inte att Sverige kommer bli första nordliga landet som ekonomiskt och politiskt kvalar in bland menaklubben.
2017-05-10, 06:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Är det att du byter samtalsämne ditt sätt att säga att du nu inser att den citerade texten är korrekt?
Men oj kom du på att 90 talskrisen blev följden och du kan inte svara?
2017-05-10, 06:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Samtidigt får du förstås komma ihåg att lånet är noterat i ett nominellt belopp så när man väl har det är det relevant att jämföra med nominella löneökningar. Du behöver också komma ihåg att lånebeloppet inte är detsamma som lånekostnaden. Lånekostnaden har tvärtom sjunkit så frågan till dig är hur länge kan den fortsätta sjunka så här utan att priserna skjuter i höjden ännu mer?
Den nominella lönen växer långsammare än kredittillväxten den med och beskattas groteskt hårt och mer verkar det bli.
2017-05-10, 08:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den nominella lönen växer långsammare än kredittillväxten den med och beskattas groteskt hårt och mer verkar det bli.

Banksparandet växer också snabbare än löneökningarna, vad drar du för slutsats av det?
Och som sagt, lönerna växer snabbare än bolånekostnaderna, är det "hållbart" tycker du? Borde vi få betydligt högre priser så att detta motverkas eller kan priser på något avvika från löneökningarna över tid?

Det är inte ofta du svarar på de frågor du får men begär svar från andra gör du än då.
2017-05-10, 10:35
Medlem
_slipknot1_s avatar
https://kortsikt.com/2017/05/09/beviset/

En längre genomgång om hushållens skuldkvoter och räntekänslighet. Väldigt intressant!
Man kan sammanfatta det med att det inte ser så bra ut om vi tvingas höja räntan.
Bubblan blev ohållbar först med början ca: 2013. Tack vare bankernas frikostiga utlåning i vinstsyfte.
2017-05-10, 11:29
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _slipknot1_
https://kortsikt.com/2017/05/09/beviset/

En längre genomgång om hushållens skuldkvoter och räntekänslighet. Väldigt intressant!
Man kan sammanfatta det med att det inte ser så bra ut om vi tvingas höja räntan.
Bubblan blev ohållbar först med början ca: 2013. Tack vare bankernas frikostiga utlåning i vinstsyfte.

Håller med och ser med spänning fram emot sågning av genomgången från diverse element i tråden. Läste något om att bankernas marginal på bolånen aldrig varit högre, antar det är kompensation för risken man anser sig ta.
2017-05-10, 13:46
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
https://www.svd.se/efter-90-talskrisen-levde-vi-pa-existensminimum/om/skuldstressen

Väldigt bra och tankeväckande serie som kan ge perspektiv på dagens bubbla.
Många avsnitt finnes.

https://www.svd.se/banken-tvingade-oss-att-salja-lagenheten

https://www.svd.se/om/skuldstressen

Skuldstressen är möjligen titeln på serien. Läses nog bäst på papper.
Är detta någon form av försök till reklam?

Om dessa innehåller något av värde så kan du skriva in det i tråden istället för att länka till externa betaltjänster.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in