Citat:
Ursprungligen postat av
sealstryper
Att tidningen Expo hade stora visioner vid uppstarten gör inte att den automatiskt blir någon form av moraliskt rättesnöre , titta bara på kommunismen som i teorin skulle skapa ett paradis för arbetare men istället kom att leda till miljoner människors död .
Exempelvis "Sendero Luminoso" framställde gärna sig själva som folkets hjältar i kamp mot den fascistiska högern och vi vet väl alla hur det visade sig vara med den saken.....
Ett citat från wiki för er som inte orkar googla :¨
Nu bytte du fokus från Expo till ett kommunistiskt parti i Peru. Hade du inget sakligt motargument att komma med än att dra någon bisarr parallell mellan en peruansk kommunistdiktatur och en svensk stiftelse vars syfte är att informera allmänheten om rasism och intolerans?
Det är ingen som uttrycker kritik mot fascistiska och nazistiska diktaturer i det här forumet. Hitler, Mussolini, Franco, militärjuntan i Grekland och Pinochet i Chile för att nämna några exempel. Som också ledde till många människors lidande och död.
Citat:
Jag är allergisk mot alla rörelser och -ismer som är emot yttrande- och åsiktsfrihet .
Expo har med åren förvanskats till en del av åsiktsförtrycket , tyvärr .
Jag är dessutom väldigt skeptisk till Islam , en religion som i praktiken visat sig stå för just främlingsfientlighet, rasism, antifeminism, antidemokrati,kvinnoförtryck , inskränkningar i de mänskliga rättigheterna och människofientlighet.
Men det kanske du inte bryr dig om eftersom en stor del av våldet riktas mot just vita??
Du förefaller ha svårt med läsförståelsen .
Jag skrev :
Hur kan du få det till att jag tycker att de tror lika ???
Jag använder ditt eget citat som svar:
Har aldrig påstått att Lisa och Breivik har samma åsikter , däremot anser jag att extremistens världsbild sällan är att anse som tillförlitlig oavsett om extremisten tillhör vänster- eller högerkanten .
Du anser att Lisa Bjurvald är en bra källa , troligen därför att hon ligger nära dig i sina åsikter , jag anser att varken hon eller Breivik är tillförlitliga .
Så lustigt att du anser både Bjurwald och Breivik otillförlitliga och lika extrema i sina åsikter. Hon vänsterextrem och han högerextrem. Vem är det då som har mejat ner över 60 ungdomar på Utøya och dammat av nazisternas gamla uttryck "kulturmarxism"?
Vad har
Lisa Bjurwald gemensamt med
Anders Breivik? Några likheter?
Breivik är högerextremist, ja. Men Bjurwald är ingen vänsterextremist, utan har sin politiska hemvist någonstans på den politiska skalan där de sju etablerade partierna befinner sig. Kanske är hon socialdemokrat, men kommunist är hon definitivt inte.
Du borde även vara både allergisk mot och skeptisk till religionerna kristendom, judendomen och hinduismen som också står för just
främlingsfientlighet, rasism, antifeminism, antidemokrati, kvinnoförtryck, inskränkningar i de mänskliga rättigheterna och människofientlighet. Även de högerextrema nötterna står för just allt detta vilket avspeglas i inlägg som de postar i det här forumet.
Vi har faktiskt yttrande- och åsiktsfrihet i det här landet. Sverige är ingen totalitär vänsterregim som förbjuder sina medborgare att yttra sig fritt och ha avvikande åsikter. Det är ingen i vårt land som kastas i fängelse för att ha "regimkritiska åsikter".
Under medeltiden förvägrades de europeiska kvinnorna grundläggande rättigheter som muslimska kvinnor redan hade. Det var rätt till utbildning, arbete, egendom, lika lön för lika arbete, självständig juridisk status, politisk representation och skilsmässa. Islam anklagades därför för att vara könsegalitär. Jämställd med andra ord.
För bara ett par generationer sedan hade västeuropeiska kvinnor inte rätt att rösta, utbilda sig, äga egendomar, delta i det politiska livet, bestämma över sin egen sexualitet eller starta eget. Längre tillbaka i tiden fick de inte ens tala offentligt. Enligt Bibeln skulle kvinnorna underordna sig männen.
http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/kvinnsyn.htm
Det finns kristen fundamentalism, t ex s k domedagssekter. Fanatiska dårar finns alltså inom alla religioner.