2017-05-09, 20:57
Medlem
Jag har också funderat på att hon inte tycks ha sökt på hur man sköter friska barn, utan är fixerad vid olika krämpor. Det hon ägnat sig åt ifråga om råd är krämpor och att få till vackra fotografier på babyn, så har jag uppfattat det iaf. Det kanske inte är så enormt konstigt om nu babyn började få blåmärken direkt och hon fastnade i en fixering, men lite konstigt är det väl ändå att hon kunnat lägga det åt sidan och fokusera på att ta och försköna babybilder. Men hur man ger värme, trygghet,närhet, bra förebyggande omvårdnad och hjälper ett barn att t ex få en bra dygnsrytm verkar hon ha struntat i? Hon uppgav för sjukvården att babyn var så dålig jämt att "de knappt hunnit lära känna henne", men det var ju liksom ett val de gjorde, för det var ju inte så att barnet låg oåtkomligt i respirator hela tiden. Som förälder till ett kolikbarn kan jag garantera att man kan vara nära sitt barn även fast det har ont osv. det är ju då det behövs som mest!
Citera
2017-05-09, 21:02
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Jo, det är konstigt, när det redan finns 2 telefoner och en fullt fungerande dator i hemmet och familjen har dåligt med pengar och det fattas betydligt viktigare saker i hemmet. Då är det konstigt att han bara klarar sig i ett par tre dagar innan han måste gå och köpa en ny dator.

Ja verkligen. En sämre dator tom än den som de redan har (Erikas) Hade mer förstått det om Erika haft en billig laptop och han ville ha nåt att spela LOL på... Inte mer "rätt" att prioritera en ny dator då heller men skulle ju ändå på nåt vis kunna förstå det. Nu blir det bara konstigt. Var han så beroende av att porrsurfa med?? Det fick han ju inte göra på Erikas då hon inte ville ha den full med virus och skit.
Ser INGEN annan anledning till att han absolut måste ha en egen...Verkar ju inte av internethistoriken att döma som de satt vid varsin dator 24/7 heller så en fullt fungerande speldator måste ju räckt mer än väl, framförallt när inga pengar till ny dator öht inte fanns
Citera
2017-05-09, 21:18
Medlem
kentolles avatar
AL har dock inte gjort fel här, gällande sömnen. Sidoläge ökar risken för psd, men det beror på risken för att barnet rullar över på mage. Detta är väldigt lätt att hindra eftersom spädbarn är pyttesmå och inte rör sig särskilt mycket. Så som AL beskrivit att han sovit med HA har jag själv sovit med mitt barn i flera års tid och förutsatt att barnets position säkras så att det inte rullar över på mage så är detta ett säkert sätt att sova på. Samsovning är dock extremt osäkert om föräldern inte är anknuten till sitt barn, eftersom en då inte anpassar sig automatiskt efter barnets närvaro såsom en gör när en har ett stabilt band sinsemellan. Jag tillhörde själv typen som sov stökigt innan jag fick barn men har alltid sovit väldigt stilla om mitt barn varit nära. Så är det fortfarande - stökigt om ungen inte är där och blickstilla om barnet är närvarande.

Samma här. Snurrar och flaxar med armar och ben åt alla håll i vanliga fall. Våra barn har sovit väldigt mycket och ganska länge mellan oss i dubbelsängen och även om jag fortfarande rörde mig så var det på ett helt annat sätt och mycket lugnare. Yngsta dottern visade däremot inte samma hänsyn tillbaka och det var mer än en gång jag fick en välriktad spark mellan revbenen

När jag ändå är på gång. Angående att lära barn sova själv så visst är det bra om barnen lär sig sova tryggt i egen säng, men jag har ALDRIG burit tillbaka nåt av barnen som kommit tassande mitt i natten tillbaka till sin egen säng hur gamla de än varit. Hade de velat ligga kvar där så hade de inte kommit till oss. Och finns det något mysigare än när ens eget kött och blod kryper intill och lägger armarna om en?
Citera
2017-05-09, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
AL har dock inte gjort fel här, gällande sömnen. Sidoläge ökar risken för psd, men det beror på risken för att barnet rullar över på mage. Detta är väldigt lätt att hindra eftersom spädbarn är pyttesmå och inte rör sig särskilt mycket. Så som AL beskrivit att han sovit med HA har jag själv sovit med mitt barn i flera års tid och förutsatt att barnets position säkras så att det inte rullar över på mage så är detta ett säkert sätt att sova på. Samsovning är dock extremt osäkert om föräldern inte är anknuten till sitt barn, eftersom en då inte anpassar sig automatiskt efter barnets närvaro såsom en gör när en har ett stabilt band sinsemellan. Jag tillhörde själv typen som sov stökigt innan jag fick barn men har alltid sovit väldigt stilla om mitt barn varit nära. Så är det fortfarande - stökigt om ungen inte är där och blickstilla om barnet är närvarande.

Samma här. Snurrar och flaxar med armar och ben åt alla håll i vanliga fall. Våra barn har sovit väldigt mycket och ganska länge mellan oss i dubbelsängen och även om jag fortfarande rörde mig så var det på ett helt annat sätt och mycket lugnare. Yngsta dottern visade däremot inte samma hänsyn tillbaka och det var mer än en gång jag fick en välriktad spark mellan revbenen

När jag ändå är på gång. Angående att lära barn sova själv så visst är det bra om barnen lär sig sova tryggt i egen säng, men jag har ALDRIG burit tillbaka nåt av barnen som kommit tassande mitt i natten tillbaka till sin egen säng hur gamla de än varit. Hade de velat ligga kvar där så hade de inte kommit till oss. Och finns det något mysigare än när ens eget kött och blod kryper intill och lägger armarna om en?
Det är ju en väldigt stor skillnad om barnet kommer "tassande" till din säng. Då är ju barnen inte lägre "små" och är för länge sedan ur riskzonen för SIDS. Det är ju när man samsover med spädbarn man ska vara försiktig. Speciellt olämplig om man är värdelösa och vidriga föräldrar som i detta fall.

Jag håller med om att det är otroligt mysigt att ibland sova med barnen när det har haft en mardröm eller inte kan sova.
Citera
2017-05-09, 22:06
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Om inte jag missuppfattat det innebär Garantansvaret att man som biologisk vårdnadshavande förälder kan dömas för ett brott utan att det kan bevisas att man själv aktivt gjort sig skyldig till det, men man vetat eller rimligen borde förstått att någon annan gjort det utan att själv göra något för att skydda barnet.
T.ex. om det kan bevisas att Erika eller Alexander eller båda rimligen borde insett att Hailey varit utsatt för synnerligen grov misshandel av den andra, men inte gjort något för att skydda Hailey kan de själva dömas för just synnerligen grov misshandel, vilket ger mellan 4-10 års fängelse om jag inte minns helt fel.
Andrahandsyrkandet är på grovt vållande till annans död. Och om det kan ställas bortom rimliga tvivel att de förstått att Hailey var allvarligt skadad och inte försökt göra vad de kunnat för att hjälpa henne fälls de för grovt vållande till annans död, (2 till 6?) års fängelse ÄVEN om alla hennes skador skulle visa sig ha naturliga orsaker, just för att de som biologiska vårdnadshavande föräldrar har det ansvaret enligt Garantansvaret.

Jag kan ha missuppfattat det men jag tror det är det som menas men garantansvar.
Juste begrepp där. Men ja, vanligtvis är det vårdnadshavarna som anses ha garantansvar. Även biologiska föräldrar som ej är vårdnadshavare har garantansvar (under förutsättning att de har en föräldra-barn-relation till barnet), och vissa styvföräldrar (under samma förutsättningar).
Citera
2017-05-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ja verkligen. En sämre dator tom än den som de redan har (Erikas) Hade mer förstått det om Erika haft en billig laptop och han ville ha nåt att spela LOL på... Inte mer "rätt" att prioritera en ny dator då heller men skulle ju ändå på nåt vis kunna förstå det. Nu blir det bara konstigt. Var han så beroende av att porrsurfa med?? Det fick han ju inte göra på Erikas då hon inte ville ha den full med virus och skit.
Ser INGEN annan anledning till att han absolut måste ha en egen...Verkar ju inte av internethistoriken att döma som de satt vid varsin dator 24/7 heller så en fullt fungerande speldator måste ju räckt mer än väl, framförallt när inga pengar till ny dator öht inte fanns

Erika hade God Man som skötte hennes ekonomi (hur det blev med det när hon och Alle fick en slags gemensam ekonomi vet man ju dock inte) hur som helst kan vi nog utgår ifrån att båda dessa individer hade dåligt konsekvenstänk, kortsiktigt ekonomiskt tänk. En vanlig person delar på datorn man har och sparar dessa 3000 en lap top kostar och investerar istället de pengarna i den där datorn man tänkt bygga ihop framöver.

Att vi inte förstår hur dessa människor tänker beror på att de fungerar annorlunda än oss. De är som impulsiva djur som förlorar kontrollen över saker och ting nu och då.
Citera
2017-05-09, 22:47
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag tror hon hållit sig undan medvetet, hon hade bara kunnat ringa till sin MVC och fråga när MVC-träffen var. De där träffarna är ju, förutom att de åsyftar att förbereda lite inför förlossningen, mycket av en social grej, många av mammorna håller kontakten ett tag efter åtminstone, besöker Öppna Förskolan tillsammans osv.

Sedan vet jag inte hur MVC tänkt när hon inte erbjudits spec-mödravård. E är inte direkt diskret med att hon varit fosterbarn, har ADHD osv, men jag antar att i resursbristernas tidervarv är det uppenbara, rejäla problem som gäller om man ska remmiteras dit. Krasst så skaffar också nästan alla människor barn, så MVC måste ju träffa på de mest kufiska personerna i "blivande-förälderväg", är väl lite avtrubbade kanske.
"Träffarna" är inte föräldrautbildning utan föräldragrupp, det är någonting helt annat (typ syjunta fast "vänta barn"-versionen) och bör absolut inte göras obligatoriskt.

Det här är liksom följderna av privatiseringen av vården kombinerat med sänkta statliga anslag till den faktiska vården (bygga Nya Karolinska är inte den faktiska vården) ...
Citera
2017-05-09, 23:15
Medlem
Citat:
Någon av E eller A har ju också googlat på "mitt barn har nervryckningar" el dyl. någon dag före sista natten. Okänt vem.
Kan skakvåld leda till nervryckningar?

Alexander nekar till att ha sökt på det och kan inte minnas att Erika nämnt något om det heller.
Erika nekar till det med med erkänner att det liknar hennes sätt att skriva och söka på Google.

Men någon av föräldrarna har uppenbarligen noterat nervryckningar hos Hailey.
Mina misstankar är att det är Erika
. alla mina barn har ryckt till då de sovit. Jag tänker att de drömmer men det kan ju se ut som "nervryckningar". Vet man inte om att det är vanligt hos bebisar så är det inte konstigt om man googlar på det
Citera
2017-05-09, 23:34
Medlem
klitterss avatar
Fy fan vad jag grät när jag såg bilderna i FUP från sidan 131 och framåt. Jag tycker verkligen man ser på Hailey hur hon blir mer och mer otrygg (det är nåt i blicken), sjukare, mer undernärd och naturligtvis mer och mer blåslagen... för varje bild. Stackars lilla försvarslösa oskyldiga tjej hoppas att straffet blir kännbart men jag skulle inte bli förvånad om det är "förmildrande omständigheter" att vara så lågbegåvade som de två. Hoppas verkligen att de aldrig får möjlighet att bli föräldrar igen, de har liksom haft sin chans.
Citera
2017-05-09, 23:57
Medlem
bamdidams avatar
Är jag helt borta i skallen nu eller.. Hur kunde hon den 8/9 veta att det var sista bilden hon tog på sin dotter och skriva i dendär gruppen för kvinnor som fotograferar, att ungen ska kämpa och att hennes hjärta brister och ledsen smiley osv?! Är jag helt förvirrad nu eller vadå.. Var det inte den 9/9 som ungen åkte in till sjukhuset med ambuland pga hon "plötsligt slutade andas" ? va? jag fattar inget.
Citera
2017-05-10, 00:01
Medlem
NurseJackies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bamdidam
Är jag helt borta i skallen nu eller.. Hur kunde hon den 8/9 veta att det var sista bilden hon tog på sin dotter och skriva i dendär gruppen för kvinnor som fotograferar, att ungen ska kämpa och att hennes hjärta brister och ledsen smiley osv?! Är jag helt förvirrad nu eller vadå.. Var det inte den 9/9 som ungen åkte in till sjukhuset med ambuland pga hon "plötsligt slutade andas" ? va? jag fattar inget.

Bilden är väl inlagd tidigare, men sen har hon redigerat inlägget med kommentaren när de är på sjukhuset. Hur man nu kan tycka det är så viktigt..
Citera
2017-05-10, 00:20
Medlem
bamdidams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseJackie
Bilden är väl inlagd tidigare, men sen har hon redigerat inlägget med kommentaren när de är på sjukhuset. Hur man nu kan tycka det är så viktigt..

Eeh nej, det är ju det som är saken. Att hon inte har redigerat inlägget efteråt. Att hon har skrivit det den 8/9. Inte 9/9 när de var på sjukhuset pga att "ungen inte andades på morgonen helt plötsligt".. Det är väl ändå ganska viktigt? När hon nu skriver kvällen innan i 19tiden att ungen ska kämpa och att det är sista bilden, och att "mitt hjärta brister " ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in