2017-05-09, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billygibbons
Det är otroligt att svenskar offrar hela sin frihet. Friheten att göra vad man vill, när man vill och hur man vill för en bostad. Man kan köpa en tomt, något avsides, och smälla upp en egen kåk för bråkdelen av vad en sliten tvåa i någon Stockholmsförort kostar. Så svårt är det inte att bygga egen bostad. Det är inte kvantfysik. Med normalt IQ kan man smälla upp ett eget hus till mycket liten kostnad och samtidigt ha kvar sin frihet.

Att gemene svensk böjer sig fram för bankerna och blir påpangade varje dag är inget annat än sorgligt. Vill man känna sig som en fånge?
Tror det är många som iskallt räknar med fortsatt stegring på bostadsmarknaden. Då blir de friare allt eftersom.
2017-05-09, 15:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstallion
Tror det är många som iskallt räknar med fortsatt stegring på bostadsmarknaden. Då blir de friare allt eftersom.

Ja det är det som alltid händer vid sådana här spekulationsbubblor. Alla tror att just de ska klara sig.
2017-05-09, 16:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Ja det är det som alltid händer vid sådana här spekulationsbubblor. Alla tror att just de ska klara sig.

När boendekostnaderna är så låga för br och inget tyder på markant högre räntor inom överskådlig tid är det svårt att kalla det för spekulation. Allt fler känner också att de inte klarar sig i sämre områden där bilarna brinner regelbundet och där inte ens polisen vågar vara.
2017-05-09, 16:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
När boendekostnaderna är så låga för br och inget tyder på markant högre räntor inom överskådlig tid är det svårt att kalla det för spekulation. Allt fler känner också att de inte klarar sig i sämre områden där bilarna brinner regelbundet och där inte ens polisen vågar vara.

Tyvärr har du fel. Bara det att folk kallar sitt boende för "en bra investering" och räknar med att när de säljer få mer betalt än vad de gav för bostaden är tecken på spekulativt tänkande.

Du vet själv hur folk resonerar.
2017-05-09, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det här kommer inte att sluta väl. Storstadsfolket har intecknat fastigheterna ända upp till skorstenen. Jag är uppriktigt sagt chockad över vilka belopp det rör sig om.

"Den som vill låna med sin fastighet som säkerhet måste ansöka om inteckning hos Lantmäteriet. Myndigheten hade i mars i år*12,9 miljoner pantbrev registrerade i hela Sverige och de uppgick till ett totalt värde av 4 980 miljarder kronor, alltså*nästan fem*biljoner kronor.
Det innebär att pantbrev bara är uttagna på ca 58% av fastigheternas värde. Det var inte mycket.

Men det kan väl stämma. I mitt fall så ligger pantbreven på ca 25% av fastighetens värde. Och någon har väl mer.

Sedan kan man ju fråga sig hur mycket av pantbreven som är utnyttjade. I mitt fall är det 0%, men jag är kanske inte representativ.

Vad sägs om 50%?
I så fall skulle belåningsgraden för fastigheter i Sverige vara vara 29%. Kanske stämmer.
2017-05-09, 18:05
Medlem
Citat:
https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?objektID=1730791&utm_source=facebook&utm_medium=n ewsfeed&utm_campaign=adfenix

Mmm, en riktig pärla mitt i den pulserande metropolen Kalmar! Nu kan du äntligen uppleva spännande promenader på den mysiga loftgången där du ofta stöter på hemtjänsten på väg till grannarna. Du har hela 39 välplanerade och handikappanpassade m2 att sträcka ut i. Det finns golv, fönster att titta ut genom och till och med plats för dina kläder i en äkta åttiotalsgarderob! Köp nu!! För det är ju sån bostadsbrist i stan, det finns ju fem hemlösa. Sån tur då att vi bygger åttahundra nya lägenheter lite överallt. Eller det kanske var åttatusen. Vem vet! De lär gå åt i alla fall med det högtryck som råder.
Nu lär väl Kalmar ha en bostadskö?

Du kanske skulle skriva i bostadsbristtråden och förklara för bristskrikarna att i Kalmar minsann är det ingen brist. Kunde ju bli lite intressant.
2017-05-09, 18:07
Medlem
Citat:
Tyvärr har du fel. Bara det att folk kallar sitt boende för "en bra investering" och räknar med att när de säljer få mer betalt än vad de gav för bostaden är tecken på spekulativt tänkande.

Du vet själv hur folk resonerar.
Handlar inte det om att de kom på ett "bra" svar när ni alarmister ifrågasätter deras bostadsköp.
2017-05-09, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad slutade 70/80 talets överbuds och underskottsbudgetar i?
Är det att du byter samtalsämne ditt sätt att säga att du nu inser att den citerade texten är korrekt?
2017-05-09, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Det finns risker med allt. Jag anser att det viktigaste för pensionärer är att pensionen behåller sin köpkraft så de kan vara trygga med att boende, mat etc inte blir ouppnåeligt på ålderns höst. Vet ej hur det ska gå till i framtiden men att satsa sparkapitalet på börsen är gambling och främjar inte trygghet. Även de som lyckas ordna försörjningen för sin egen ålderdom kommer att lida om många andra lever i armod.
Om man inte vill ta risk med sitt pensionssparande är det nog bara bevarande av sparandet som man kan räkna med. (Troligen inte ens det då (S) brukar se till att beskatta även sådant på ett eller annat sätt).

Och vill du ha bibehållen köpkraft så får du då lov att avsätta tillräckligt mycket.
Du inser säkert att det inte är någon annan som betalar din pension, utan du själv.
2017-05-09, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om " vanligt" folk hade varit insatta i nationalekonomi och rikshushållning så hade de senaste 15 årens regeringars medlemmar kroppar legat på hjul och stegel idag.
Hm, så din föreställning är att om folk var insatta i nationalekonomi så skulle man röstat fram politiker som för politik man sedan blir förargad på. I stället för att rösta fram sådana som för en politik man inte missnöjd över.

Och sedan agera som en bestialisk kaos-våldsverkare.

När jag ser avsaknaden av logik och konsekvens börjar jag undra om det inte är dig själv du beskriver.
2017-05-09, 18:42
Medlem
Citat:
De samlade inteckningarna på fastigheterna i Sverige uppgår enligt den här artikeln till ca fem biljoner kronor

http://www.dn.se/ekonomi/svenskarna-lanar-for-biljoner-pa-sina-fastigheter/

Hushållens skulder ca 3,7 biljoner

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansrakenskaper/sparbarometern/pong/statistiknyhet/sparbarometern-4e-kvartalet-2016/

Inlåningen till bankkonto var 1,5 biljoner för ett år sen. Låt oss säga 1,6 nu för att vara snälla.
M2 ligger över 3000 mdr. Var i all världen har du fått 1.5 ifrån?

Citat:
Sammantaget har svensken lånat betydligt mer än den sparat de senaste åren, även om trenden verkar ha vänt.
Var för du det ifrån. Har du kollat aktier, utlandstillgångar mm?
Eller räknade du inte det?

Citat:
Att låna 100 kr och sedan sätta in 50 av dessa på ett sparkonto innebär inte att man ökat sitt sparande, det innebär bara ökad skuldsättning.
Eh?
Nu kan jag säga att du inte har en aning om hur kreditgivning/utlåning går till.
När låntagaren tar ett lån så skapas två lika stora skulder. Den ena är låntagarens skuld till banken. Den andra är bankens skuld till låntagaren. Det är den sista som låntagaren konsumerar för. Den bara byter ägare. Banksparandet är lika stort som lånandet. (med undantag för det banksparande som tillfälligt konverteras till obligationssparande).

Citat:
Rikedom och välstånd i ett samhälle byggs upp genom att man konsumerar mindre än man producerar - ett sparande, kapitaluppbyggnad. Ett samhälle där man konsumerar mer än man producerar leder till fattigdom och känslighet för påfrestningar (sociala, politiska, ekonomiska). I dessa fall är det ingen större skillnad på ett enskilt hushåll och samhället i stort.
Mer korrekt är att det skall vara lönsamma investeringar.
Är de inte lönsamma blir vi fattigare.
Och det som är det viktiga är inte att producera för ladorna. Det viktiga är innovationer och rationaliseringar. Det är det som drar upp tillväxten.

Därav att vinster är så viktigt. Och vänsterns vinstförbud stagnationsskapande.
2017-05-09, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om man inte vill ta risk med sitt pensionssparande är det nog bara bevarande av sparandet som man kan räkna med. (Troligen inte ens det då (S) brukar se till att beskatta även sådant på ett eller annat sätt).

Och vill du ha bibehållen köpkraft så får du då lov att avsätta tillräckligt mycket.
Du inser säkert att det inte är någon annan som betalar din pension, utan du själv.

Bibehållen/bevarad köpkraft är just vad jag vill se, betalar man till ett allmänt pensionssystem så anser jag det vara ett rimligt krav. de som vill spela t.ex. på börsen får gärna göra det vid sidan av. Jag hävdar att det är alla till gagn om gamlingarna inte blir fattighjon, gäller alltså även de som inte samlat en egen förmögenhet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in