2017-05-08, 12:12
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Har du någon strategi för upplägget av BTC? Behöver man vara orolig för att få sin plånbok hackad på localbitcon?

För det första så skulle jag nog aldrig använda localbitcoins som ens primära wallet. Finns nog många "bra" walletar där ute men jag håller mig just nu till coinbase:s. Jag har kört blockchains egna wallet också i måånga år, aldrig hackad.

Skulle jag däremot börja få ihop en större mängd skulle jag nog börja pytsa över till en mer lokal wallet på datorn.

Sätt bra passwords
Citera
2017-05-09, 00:26
Medlem
Tillägg

Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
För det första så skulle jag nog aldrig använda localbitcoins som ens primära wallet. Finns nog många "bra" walletar där ute men jag håller mig just nu till coinbase:s. Jag har kört blockchains egna wallet också i måånga år, aldrig hackad.

Skulle jag däremot börja få ihop en större mängd skulle jag nog börja pytsa över till en mer lokal wallet på datorn.

Sätt bra passwords

Jag är helt ny på detta med bitcoins. Du rekommenderar inte localbitcoins säger du Sikkan. Varför inte?

Jag försökte först med bt.cx/sv men de kräver kort på mitt körkort, mitt bankkonto och personnummer. Aldrig i helvete att de får det !!!!

På localbitcoins kan jag åtminstone vara anonym.

Varför sågar du localbitcoins?

Kan man vara anonym på coinbase?

För min del handlar det om transaktioner runt femhundringen. Jag beställer varan jag vill ha på Internet och när jag får ordernumret med totalsumman i SEK, så köper jag motsvarande mängd Bitcoins på en sådan bank, och betalar sedan säljaren i samma minut som jag fått mina Bitcoins, så de ligger i min wallet max någon minut, det är det som är min tanke IAF. Jag tänker INTRE ha pengar på nån bitcoin-bank som nån sorts sparkapital-konto.
Senast redigerad av VerbalKSKint2 2017-05-09 kl. 00:31. Anledning: Tillägg
Citera
2017-05-09, 09:28
Medlem
Jag kan beskriva mitt tillvägagångssätt eftersom jag ser att många har funderingar om Bitcoin. Jag är absolut ingen storhandlare men lägger in en tusing då och då. Jag använder mig av Kraken.com för att köpa eftersom jag lackade ur på btcx med deras höga avgifter. Med SEPA banköverföring kostar det 1,50 kr oavsett belopp. 0,16% i växlingsavgift på Kraken är helt ok för min del.
Man måste verifiera sig på Kraken som hos "alla" andra, de har tre olika nivåer.
Så, gången är:
  1. Registrera konto på Kraken
  2. För över pengar (minst motsvarande 50 Euro), tar 1-5 dagar
  3. Lägg en köporder på XBC/EUR
  4. Lägg en överföring av inköpta dina XBC till ditt valda konto
    (jag använder pappersplånbok Denna https://bitcoinpaperwallet.com/eller denna https://blockchain.info/sv/wallet/paper-tutorial)
  5. En valfri app för ev. spendering och hålla koll på värdet på din offlinepappersplånbok. Mycelium funkar för mig.
Citera
2017-05-09, 14:23
Medlem
En mkt dum fråga. Jag skall sälja en dator till en person som vill betala med btc. Personen verkar underlig och jag får intryck av att personen inte har tillräckligt med pengar för att köpa datorn. Jag har fått förskott med 10 % av datorns pris i BTC. Är rädd för att personen inte har möjlighet att betala resten. Finns det ngn möjlighet att kontrollera om köparen har tillräckligt med btc utifrån förskottsbetalningen?
Citera
2017-05-09, 14:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stefan-1988
En mkt dum fråga. Jag skall sälja en dator till en person som vill betala med btc. Personen verkar underlig och jag får intryck av att personen inte har tillräckligt med pengar för att köpa datorn. Jag har fått förskott med 10 % av datorns pris i BTC. Är rädd för att personen inte har möjlighet att betala resten. Finns det ngn möjlighet att kontrollera om köparen har tillräckligt med btc utifrån förskottsbetalningen?

Du släpper ingenting tills du fått alla BTC som krävs för köpet oavsett förskottsbetalningen.

Edit:

1 btc 13500 förra veckan
1 btc 16000 idag...

Hur vet man om en krasch närmar sig? är det som en punktering att det sker långsamt eller säger det bara pang och byxorna ryker?
Senast redigerad av Tony_Tedeschi 2017-05-09 kl. 15:37.
Citera
2017-05-09, 16:08
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Hur vet man om en krasch närmar sig? är det som en punktering att det sker långsamt eller säger det bara pang och byxorna ryker?

Kraschen kommer när folk börjar inse att Bitcoin befinner sig i en bubbla. Varningssignaler är när folk börjar bli giriga, belåna sig för att investera. När folk som inte har en susning om Bitcoin börjar prata om det på lunchrasten och media börjar skriva om det. Jag tror vi är på väg in i en bubbla, men fortfarande långt ifrån peaken. Däremot har vi antagligen en altcoins-bubbla som kommer spricka inom kort.
Citera
2017-05-09, 16:15
Medlem
Citat:
Du släpper ingenting tills du fått alla BTC som krävs för köpet oavsett förskottsbetalningen.

Edit:

1 btc 13500 förra veckan
1 btc 16000 idag...

Mycket svårt att säga, folk försöker ju använda indikatorer som nyhetsstoff och liknande.
Jag har en grym strategi som jag kan dela med mig bara för att jag känner mig givmild idag.

Försök inte tajma toppen, då finns det en stor risk att du missar en stor del av gainsen. Det man gör istället är att man väntar tills bubblan spricker rejält, sen väntar man en tid (1-4 veckor) till rebounden och försöker sälja. Man förlorar visserligen lite vinst på att inte tajma toppen, men man riskerar inte att sälja alldeles för tidigt.

Tar 2013 som exempel:
http://imgur.com/a/2Svvu

Försöker man tajma toppen är det mycket möjligt att man säljer vid den första peaken (500 usd).
Väntar man däremot tills bubblan har spruckit definitivt, vilket vi kan konstatera efter ett misslyckat försök till ATH och en minikrash till 700$, så kan man lugnt sälja vid nästa rebound.

Säljer du vid den röda punkten på min bild så minimerar du risken att missa en stor del av vinsten i en bubbla, i mitt exempel hade du kunnat sälja bitcoin för ca 200$ mindre än ATH, vilket jag absolut tycker är värt det för den minskade risken.

Lycka till
Citera
2017-05-09, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia
Mycket svårt att säga, folk försöker ju använda indikatorer som nyhetsstoff och liknande.
Jag har en grym strategi som jag kan dela med mig bara för att jag känner mig givmild idag.

Försök inte tajma toppen, då finns det en stor risk att du missar en stor del av gainsen. Det man gör istället är att man väntar tills bubblan spricker rejält, sen väntar man en tid (1-4 veckor) till rebounden och försöker sälja. Man förlorar visserligen lite vinst på att inte tajma toppen, men man riskerar inte att sälja alldeles för tidigt.

Tar 2013 som exempel:

Försöker man tajma toppen är det mycket möjligt att man säljer vid den första peaken (500 usd).
Väntar man däremot tills bubblan har spruckit definitivt, vilket vi kan konstatera efter ett misslyckat försök till ATH och en minikrash till 700$, så kan man lugnt sälja vid nästa rebound.

Säljer du vid den röda punkten på min bild så minimerar du risken att missa en stor del av vinsten i en bubbla, i mitt exempel hade du kunnat sälja bitcoin för ca 200$ mindre än ATH, vilket jag absolut tycker är värt det för den minskade risken.

Lycka till

Förlåt för dum fråga men hur vet man när toppen är nådd eller hur man säger?

Får helt enkelt börja prenumerera på nyheter och liknande så man håller sig nära cirkusen

Behöver jag oroa mig för säkerheten på localbitcoin? Har inga stora summor och maximal säkerhet
Citera
2017-05-09, 20:50
Medlem
Citat:
Förlåt för dum fråga men hur vet man när toppen är nådd eller hur man säger?

Får helt enkelt börja prenumerera på nyheter och liknande så man håller sig nära cirkusen

Behöver jag oroa mig för säkerheten på localbitcoin? Har inga stora summor och maximal säkerhet
Ingen vet när toppen nås. Det är hur enkelt som helst att backtradea och rita upp fina grafer och förklara rörelser som hänt historiskt, det är en helt annan grej att analysera dagens och morgondagens kurs.

Ha aldrig större summor online. För över till en wallet där endast du har tillgång till den privata nyckeln.
Senast redigerad av Oligarque 2017-05-09 kl. 20:53.
Citera
2017-05-10, 06:15
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerbalKSKint2
Jag är helt ny på detta med bitcoins. Du rekommenderar inte localbitcoins säger du Sikkan. Varför inte?

Jag försökte först med bt.cx/sv men de kräver kort på mitt körkort, mitt bankkonto och personnummer. Aldrig i helvete att de får det !!!!

På localbitcoins kan jag åtminstone vara anonym.

Varför sågar du localbitcoins?

Kan man vara anonym på coinbase?

För min del handlar det om transaktioner runt femhundringen. Jag beställer varan jag vill ha på Internet och när jag får ordernumret med totalsumman i SEK, så köper jag motsvarande mängd Bitcoins på en sådan bank, och betalar sedan säljaren i samma minut som jag fått mina Bitcoins, så de ligger i min wallet max någon minut, det är det som är min tanke IAF. Jag tänker INTRE ha pengar på nån bitcoin-bank som nån sorts sparkapital-konto.

Jag sågar absolut inte localbitcoins som tjänst, bara att använda dom som just en wallet. Men det är klart att det funkar nog det med

Man väljer själv hur anonym på coinbase man vill vara. Ska du börja köpa/sälja där kräver dom foto på ID bl.a

Det jag menade var mest att ska du ha en lite mer permanent wallet så skulle jag välja nåt annat än localbitcoins

I ditt fall ser jag inga konstigheter med att köra localbitcoins endast.
Citera
2017-05-10, 06:59
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomia

Tar 2013 som exempel:

Lycka till

Du talar lite emot dig själv ... är det inte precis lika svårt att träffa peaken på rebound som innan kraschen ?
Citera
2017-05-10, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Du talar lite emot dig själv ... är det inte precis lika svårt att träffa peaken på rebound som innan kraschen ?

Av egna erfarenheter tycker jag inte det.
Det är självklart ingen riskfri metod och det är i princip omöjligt att träffa den absoluta peaken på vilket topp som helst.
För mig är detta mer en metod och inte börja sälja förens bubblan definitivt har spruckit, följer man marknaden noga så är detta inte allt för svårt att se.
En 50% retrace ifrån toppen kombinerat med minskad volym och andra indikatorer är exempelvis ett ganska säkert kort på att en spekulativ bubbla har spruckit, då vet man att det är dags att börja sälja innan den väntande björn-cykeln.
I mitt exempel träffade jag visserligen inte peaken perfekt, men jag började sälja av runt den ringen jag har ritat och lyckades få ett average på 1000$, lite sålde jag för 800$ och lite för 1100$.

Utan denna metod hade jag säkerligen varit en som hade sålt det mesta runt 200$ för att "toppen är nådd".
Senast redigerad av Astronomia 2017-05-10 kl. 13:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in