2017-05-09, 13:53
Medlem
Dark Intentionss avatar
Oavsett om en av hjärnblödningarna kunde orsakats vid födseln eller inte så har brott på alla revben inte gjort det. Det är orsakat av en annan människa.
Citera
2017-05-09, 13:53
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ennummerilla
Jag har också läst hela FUP och för mig står det klart att Erika är otroligt manipulativ och känslostörd och jag är övertygad om att den tolkningen du gör är precis den hon vill att man ska göra. Hon ljuger och vinklar precis allt hon säger ifrån allra första förhöret där dottern precis har dött, på ett sätt som är chockerande iskallt beräknande. Finns inte en chans att hon hade kunnat hålla på så om hon verkligen varit förkrossad och chockad.

Tittar man på vilken av föräldrarna som är psykologiskt kapabel till det här och som jobbar stenhårt från dag ett på att komma undan så är det ju solklart mamman! Men hon verkar ju ha lyckats väl med att måla ut sig som ett offer så det lutar mot att pappan kommer att få skulden för vad hon har gjort.

Jag delar din uppfattning om Erika. Obehaglig och ohyggligt manipulativ är känslan jag får när jag läser. Hon snackar på och babblar för glatta livet eftersom hon tror att hon har utredarna på sin sida, lindade runt fingret. Mot slutet, i de senare förhören börjar de ifrågasätta mer och ställa Erika till svars och då rasar hennes värld och hennes illusion om att hon var den som ledde matchen och hon reagerar som en småunge "nej men det är lika bra att jag inte säger något alls då!" och börjar spela martyr och fjanta sig som en uppkäftig 6-åring. Utredarna lyckas med nöd och näppe "fånga in" henne igen och få henne till att börja prata igen.

Med det sagt så vill jag påpeka att jag trots detta inte tänker säga något säkert om vem som är skyldig, om båda är det, eller bara en av dem (till Haileys död, alltså. Båda är skyldiga till bristande omvårdnad och ansvarstagande, som allra minst).

Alexander har väldigt uppenbart ljugit och kommit med diverse kreativa, men korkade bortförklaringar. Han har väldigt selektivt minne och han framstår väldigt labil, omogen och har bred beroendeproblematik, där cola, cigg, porr och dator-/spel-missbruket kan ha stor betydelse i fallet.
Citera
2017-05-09, 13:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag har tagit en bild på FUP:en där rättsläkaren säger att Hailey INTE har benskörhet. För att underlätta för dig har jag ringat in texten. Kan du tolka det hela på något annat sätt bär du väldigt rosaskimrande glasögon och tror på andevärlden. Revbensfakturerna har INTE uppstått inifrån pga benskörhet utan från yttre våld. Vad är då yttre våld?

I fantasivärlden är det aliens som klivit in i lägenheten och krossat revbenen. Eller vättar. I verkligheten så har dessa revbensbrott, som uppstått inte bara vid ett tillfälle utan vid flera, orsakats av människor i hennes närhet. Vilka har umgåtts mest med hennes och kunnat ge henne revbensfrakturer under flera veckor? Hennes föräldrar. Frågan är bara om en eller båda föräldrarna orsakat frakturena.

http://sv.tinypic.com/r/2jabwo8/9

Ett tips: läs hela FUP:en och välj inte bara ut det som passar in i din teori.

Jag tror inte att man kan eller ska begära av någon som är bekant eller anhörig att klara av att läsa den med objektiva ögon. Man kan ju tänka sig själv hur svårt detta skulle vara om man (Gud förbjude) satt i den sitsen själv.

Samtidig måste det vara tortyr att delta i sådana här trådar för dessa personer, och är väl inget som rekommenderas. Jag kan ha förståelse för att man flippar och griper efter halmstrån.
Citera
2017-05-09, 13:58
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dark Intentions
De kvinnliga förhörsledarna var vid första förhören med Alexander mycket tuffare än med Erika. Får en känsla av att de låter sig påverkas pga könen.

Nej, så är det inte. De gjorde bort sig med Alexander redan under hösten och tappade hans förtroende för att prata när de gick på så hårt. Detta är (tror jag) anledningen till att man fick byta ut mot nya personer på Alexanders fortsatta förhör. Med Erika har de varit noga med att inte göra om samma misstag, eftersom hon pratat på så bra och då har man inte velat förstöra. Så, de har spelat med och låtit Erika hållas för att få ut så mycket info som möjligt. Först nu under de allra sista förhören började de ifrågasätta och ställa henne till svars och hon reagerade då mycket riktigt med att slå bakut och låsa sig. De lyckas dock fånga upp henne igen.
Citera
2017-05-09, 14:07
Avslutad
Någon i tråden hade Fupen som var på 5 000 s.
Den ligger dock inte i trådstarten.
Någon som har den och kan dela med sig?
Citera
2017-05-09, 14:11
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Jag delar din uppfattning om Erika. Obehaglig och ohyggligt manipulativ är känslan jag får när jag läser. Hon snackar på och babblar för glatta livet eftersom hon tror att hon har utredarna på sin sida, lindade runt fingret. Mot slutet, i de senare förhören börjar de ifrågasätta mer och ställa Erika till svars och då rasar hennes värld och hennes illusion om att hon var den som ledde matchen och hon reagerar som en småunge "nej men det är lika bra att jag inte säger något alls då!" och börjar spela martyr och fjanta sig som en uppkäftig 6-åring. Utredarna lyckas med nöd och näppe "fånga in" henne igen och få henne till att börja prata igen.

Med det sagt så vill jag påpeka att jag trots detta inte tänker säga något säkert om vem som är skyldig, om båda är det, eller bara en av dem (till Haileys död, alltså. Båda är skyldiga till bristande omvårdnad och ansvarstagande, som allra minst).

Alexander har väldigt uppenbart ljugit och kommit med diverse kreativa, men korkade bortförklaringar. Han har väldigt selektivt minne och han framstår väldigt labil, omogen och har bred beroendeproblematik, där cola, cigg, porr och dator-/spel-missbruket kan ha stor betydelse i fallet.

Grovt vållande till annans död enligt Garantansvaret kommer båda fällas för oavsett. Då spelar det ingen roll VEM som orsakat skadorna eller om så alla hennes skador har rent medicinska orsaker. Har svårt att se någon annan utgång.

Anm: Min fetning i citat
Citera
2017-05-09, 14:12
Medlem
Dark Intentionss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Nej, så är det inte. De gjorde bort sig med Alexander redan under hösten och tappade hans förtroende för att prata när de gick på så hårt. Detta är (tror jag) anledningen till att man fick byta ut mot nya personer på Alexanders fortsatta förhör. Med Erika har de varit noga med att inte göra om samma misstag, eftersom hon pratat på så bra och då har man inte velat förstöra. Så, de har spelat med och låtit Erika hållas för att få ut så mycket info som möjligt. Först nu under de allra sista förhören började de ifrågasätta och ställa henne till svars och hon reagerade då mycket riktigt med att slå bakut och låsa sig. De lyckas dock fånga upp henne igen.

Ja det borde du ha rätt i, bra synvinkel där.
Citera
2017-05-09, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Grovt vållande till annans död enligt Garantansvaret kommer båda fällas för oavsett. Då spelar det ingen roll VEM som orsakat skadorna eller om så alla hennes skador har rent medicinska orsaker. Har svårt att se någon annan utgång.

Anm: Min fetning i citat

Det får vi verkligen hoppas, för annars är ju något fel, men garantansvar innebär inga höga straff har jag för mig. Påföljden är väl böter, särskilt eftersom de suttit häktade så ska väl det dras bort ifrån straffet och så ska väl staten betala skadestånd förstås, om de nu inte döms för misshandel. Det hände i något annat fall med ett spädbarn där föräldrarna skyllde på varandra.
Citera
2017-05-09, 14:19
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Alltså blyförgiftning är inte min huvudtes (den har jag beskrivit senare), utan jag reagerade på att det inte uteslutits. Så fort de fick veta att barnet matats med varmvatten bort de ha begärt en kontroll på halterna av tungmetaller i barnets kropp.

Dock kan flickan inte ha fått i sig några mängder ändå, visar det sig. I förhören med Erika säger hon att de inte köpt någon ny ersättning, utan allt de har är pulvret de fick skänkt av någon den 11 augusti. De har då inte ens fått en oöppnad förpackning, utan fick pulvret i en påse och det har varit Babysemp. Får vi hoppas. Eftersom det inte fanns någon förpackning. Men Alexander fick av kvinnan som skänkte, instruktionerna 1 skopa per 30 ml vatten och det stämmer med ersättning.

Hur som helst. En vanlig förpackning motsvarar pulver för knappt 4 liter färdigblandad ersättning. När jag räknar bort dagarna de låg inlagda på sjukhus och räknar från 11 augusti så tror jag att jag fick det till 25 dagar där de kan ha gett Hailey ersättning.

4 liter = 4000 ml. 4000/25 = 160 ml/dag. Dvs drygt 1,5 dl. De blandade 90-120 ml per måltid. Får du ihop det? Inte jag heller. Men okej. Det finns också förpackningar som innehåller pulver motsvarande ca 6 liter färdig ersättning. 6000/25 = 240 ml/dag. Alltså två måltider.

Men, som sagt. De fick en redan öppnad förpackning och enligt Erika fanns det mycket pulver kvar när Hailey dog. Det betyder att vi skulle kunna räkna på kanske 2 liter eller 4 liter, istället för 4 och 6 liter. TOTALT. På sammanlagt 25 dagar.

Enligt Erika åt Hailey 50/50 bröstmjölk och ersättning. Men inte ens om man dubblar ovanstående siffror blir det tillräckligt med mat per dygn. Det går helt enkelt inte ihop! Dessutom verkar det ju ha varit väldigt sparsamt med bröstmjölk som de stoppat i henne. I förhören pratas det ju mest bara om en massa ersättning.

Vad kan vi dra för slutsats? Ja, att det inte var konstigt att ungen var undernärd. Hon fick ju ingen mat. Tittar man också på fotona så händer något kring månadsskiftet. Vid den tiden ändras utseendet. Hailey får insjunkna ögon, ledsen blick, torr hud och blir blek. Hon ser uttorkad och svag ut och detta håller i sig och förvärras under dagarna som går från månadsskiftet fram tills hon dör.

På månadsbilderna med äpplena den 8 september ser hon helt borta ut. Studera gärna ansiktet. kolla hennes vänstra öga (alltså ögat till höger - HENNES vänstra öga). Det hänger inte med, ser svullet och utbuktande ut. Detta är det ögat där man hittat en blödning bakom. Det här är bara timmar innan hon sedan dör.
Citera
2017-05-09, 14:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Det får vi verkligen hoppas, för annars är ju något fel, men garantansvar innebär inga höga straff har jag för mig. Påföljden är väl böter, särskilt eftersom de suttit häktade så ska väl det dras bort ifrån straffet och så ska väl staten betala skadestånd förstås, om de nu inte döms för misshandel. Det hände i något annat fall med ett spädbarn där föräldrarna skyllde på varandra.

Ja, på asylboendet i Karlstad. Men där var det (om jag inte minns fel) en engångsföreteelse, ett snabbt förlopp, som gjorde att barnet dog. Det här fallet är annorlunda då det var ett långdraget förlopp, och oavsett vilken av föräldrarna som har begått själva misshandeln så har den andra haft lång tid på sig att konstatera detta och söka hjälp.
Citera
2017-05-09, 14:28
Avslutad
Kusinen Esko.

Esko tillfrågas om hur många gånger han pratat med Alexander sedan de fick sin dotter.
Esko uppskattar det till ca 10 gånger som de pratat på telefon.
Esko tillfrågas om han hört om några komplikationer med dottern efter födseln.
Esko säger att han fått återberättat för Alexander att de hade upptäckt en utväxt under tungan
på dottern. Dottern hade inte velat äta något. Alexander hade även berättat att barnet inte var
friskt då de lämnade BB i Kristianstad. Alexander och Erika hade försökt berätta för läkare
där men hade ändå blivit hemskickade.
Esko säger att han uppfattar Erika och Alexander som de ultimata föräldrarna. De båda har
hjärtat på rätt ställe.

Vad syftar det fetade på?
Finns väl inga uppgifter på att något inte stod rätt till med flickan när de lämnade BB?
Senast redigerad av Pripps3.5 2017-05-09 kl. 14:31.
Citera
2017-05-09, 14:32
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Någon i tråden hade Fupen som var på 5 000 s.
Den ligger dock inte i trådstarten.
Någon som har den och kan dela med sig?

Den är jag också intresserad av att få. Dock har jag uppfattat det som att resterande sidor bestått av en sekretessbelagd del och att de 3700 sidorna är det enda som är offentligt. Jag kan ha fel där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in