2017-04-04, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Samma tanke här.

Föräldraledig och föräldrapenning är väl för de yngsta.
Sedan upp till 8 år, vara hemma med sjukt barn - VAB:a?
Man kan ta ut föräldrardagar till det året barnet fyller 8, tror jag att det är, men om det är skolbarn (vet ej med Peges) kan det krocka med skolplikten om man tar ut långa ledigheter utanför lov. Skolorna här ikring har iallafall tröttnat på att många elever ska vara borta längre perioder för Thailandsresor osv, vilket stör undervisningen, och har slutat bevilja ledigt.

Hur som helst tänker iallafall jag mest på små barn när man pratar om länge perioder av föräldraledighet. Men jag har givetvis inget med att göra hur den familjen planerar. Tyckte det lät konstigt bara ...

----

Men det låter bra att sekten verkar monteras ner nu!
Citera
2017-04-04, 07:44
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Man kan ta ut föräldrardagar till det året barnet fyller 8, tror jag att det är, men om det är skolbarn (vet ej med Peges) kan det krocka med skolplikten om man tar ut långa ledigheter utanför lov. Skolorna här ikring har iallafall tröttnat på att många elever ska vara borta längre perioder för Thailandsresor osv, vilket stör undervisningen, och har slutat bevilja ledigt.

Hur som helst tänker iallafall jag mest på små barn när man pratar om länge perioder av föräldraledighet. Men jag har givetvis inget med att göra hur den familjen planerar. Tyckte det lät konstigt bara ...

----

Men det låter bra att sekten verkar monteras ner nu!
Jag undrar om man verkligen kan våga hoppas på det? Kulturen har ju normaliserats i tiotals år och kanske inte så lätt att vända församlingen.
Citera
2017-04-04, 12:01
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Jag undrar om man verkligen kan våga hoppas på det? Kulturen har ju normaliserats i tiotals år och kanske inte så lätt att vända församlingen.

Man får väl ändå ha tilltro till att det lyckas nu, när de värsta förtryckarna är borta.

Tar tid att börja på nytt, kanske på annan ort och nytt arbete.

Mentalt också, att känna att man bestämmer själv i sitt eget liv.

Lycka till alla som nu tar chansen, och hopp om att enbart gott kommer ur detta!
Citera
2017-04-06, 12:02
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Ska man inte hoppas på att någon upplöser församlingen i Knutby och därefter att folk med religiös tro söker sig till friskare rötter i Uppsala?
Jo. Knutbymedlemmar är välkomna till stabila församlingar i Uppsala, Norrtälje, norra Storstockholm.
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Det är väl ändå så att många i den fd sekten ändå bär på en tro som de även fortsatt vill ska finnas i deras liv.
För många lär det bli så - men inte för alla. Efterverkningarna blir olika för medlemmar, vissa barn och unga vuxna. En och annan är alltför besviken och omskakad i uppvaknandet om knutbysektens bluffvärld. Det man trodde om ÅW, UF, gudomlig kärlek, evig vänskap stämmer inte. När saknad blandas med motvilja kan allt frikyrkligt väcka jobbiga minnen och känslor. Då står man ensam.
Citera
2017-04-21, 06:39
Medlem
GustafKroons avatar
Intressant uppföljning här https://rellobloggen.wordpress.com/ Välkänt för grävargänget men intressant att det finns andra iakttagare som reagerar just nu.
Senast redigerad av GustafKroon 2017-04-21 kl. 06:45.
Citera
2017-04-21, 09:09
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafKroon
Intressant uppföljning här https://rellobloggen.wordpress.com/ Välkänt för grävargänget men intressant att det finns andra iakttagare som reagerar just nu.

Tack för den, Gustaf Kroon!

Rellobloggen som alltid välinformerad och pricksäker!
Citera
2017-04-21, 11:58
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafKroon

Citat:
Tack för den, Gustaf Kroon!
Rellobloggen som alltid välinformerad och pricksäker!

Jag instämmer i ovanstående uppskattning av Rellos postningar.
Vid en första genomläsning missförstod jag Rellos tidsangivelser om NÄR PeGe ändrade sitt vittnesmål från försvar av HF till utpekande av HF.
Citat:
Under polisförhör dagarna efter Helénes död 1999 och vid förhör den 10 februari 2004, exakt en månad efter mordet och mordförsöket säger Peter att han inte tror att Heléne begått självmord. Han tror heller inte att Helge eller någon annan haft något med hennes död att göra, utan att det måste ha varit en olyckshändelse. Sex dagar senare kommer Peter in till polisen igen för att självmant berätta mer. Han har nämligen fått fler minnen, vilka alla talar till Helges nackdel. Han minns nu att Helge och Alexandra bråkat, att Helge betett sig konstigt och varit olik sig själv under kvällen före Alexandras död. Att Peters minnen kommer tillbaka är kanske ingen slump.
https://rellobloggen.wordpress.com "Knutbyskeppet sjunker, del 2", 17 april, 2017

Ifall någon läst lika förhastat så förtydligar jag:
I polisförhör efter Heléns död 1999 till sex dagar efter polisförhöret om mordet på Alexandra 2004 menade PeGe (som andra knutbyledare och medlemmar) att Helénes död var en olyckshändelse.
När AnLi, "älskarinnan", 2004 släppts ur häktet vände sig ÅW, PeGe & hela församlingen istället mot HF. Vändningen proklamerades en kväll när TV4 inbjudits för att dokumentera, som det meddelats från sekten, en stor händelse. Vi fick i teverutan se ÅW:s teatraliska presentation av nyheten: HF hade från början varit ormen i ÅW:s paradis. Många förundrades över sektmedlemmarnas ovanliga beteende. Hur deras leenden vid ÅW:s förkunnelse förbyttes i unison gråt med kramande om varandra.
Efter ÅW:s omsvängning rullade den beramade bilkaravanen ut från Knutby mot Uppsala polisstation. Det fanns inte personal att förhöra alla sektmedlemmar som samtidigt hade drabbats av "återuppväckta minnen". De nya minnena pekade samstämt mot HF:s skuld och inblandning i brotten han var misstänkt för.
Citera
2017-04-21, 12:35
Medlem
LuluBrooksies avatar
Har ni hört att föräldramords-Arbogafallet får samme utredare som Knutbyfallen?
Citera
2017-04-28, 18:32
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Har ni hört att föräldramords-Arbogafallet får samme utredare som Knutbyfallen?

Kenneth Ågren, ja och det är fler som ser likheter med Knutbyfallet.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/experten-det-var-iskallt-och-planerat/

Citat:
De uppmärksammade fallen med den misstänkta Arbogakvinnan i centrum visar många likheter med morden i Knutby 2004.

Detta säger Jenny Yourstone, expert och forskare på kvinnliga förövare.

– Många tankar går till Knutby. Det finns absoluta paralleller och likheter.

Även ett inslag i början av kvällens avsnitt Kulturnyheter:

Senaste sändningen
Kulturnyheterna · 28 april 18.13

Går att se på

https://www.svt.se/kultur/

Med klipp från Knutby.
Citera
2017-05-04, 12:25
Medlem
Angel of Peaces avatar
Knutbyskeppet sjunker, del 3

https://rellobloggen.wordpress.com/2017/05/02/knutbyskeppet-sjunker-del-3/

Citat:
Ursprungligen postat av rellobloggen
Jag har själv träffat flera av församlingsmedlemmarna många gånger och slagits av den kombination av ödmjukhet och säkerhet som de utstrålar. Som att de har en hemlighet som gör dem oåtkomliga. Men det var innan november, innan Åsa och Urban försvann. Innan Peter Gembäck slutade. Innan de slutligen stod själva. Många av dem värvades direkt av Åsa eller Helge när de var unga vuxna och de har lagt hela sina liv i händerna på församlingen. Och sina pengar. Många har brutit med sina ursprungsfamiljer och varit absolut lojala med det nya. I tron på löftet om Jesu återkomst och kristenhetens upprättelse. För den rene är allting rent, sades det. Men är de rena nu? Hur känns alla lögner idag? Helénes mördare blev aldrig fälld. Det finns fortfarande många oklarheter kring mordet och mordförsöket 2004. Jag hoppas verkligen att en väg för medlemmarna ur den sektsjuka de befunnit sig i är att göra rätt för sig, rent juridiskt. Berätta vad som hände, allt ni tigit om och avslöja alla lögner. Ni brukade säga ”Må Tirsa få sin rätt”. Det kommer inte att hända. Men ni har chansen att låta Heléne, Alexandra och Daniel få sin rätt. Gör det!

Återigen ett utmärkt inlägg!

Jag önskar också att Heléne, Alexandra och Daniel, alla som manipulerats får sin rätt.
Att alla får leva sina liv utan inblandning i privatlivet, själva välja partner såväl som färg på väggarna i egna hemmet...
Senast redigerad av Angel of Peace 2017-05-04 kl. 13:10.
Citera
2017-05-04, 17:26
Medlem
Citat:
Knutbyskeppet sjunker, del 3

https://rellobloggen.wordpress.com/2017/05/02/knutbyskeppet-sjunker-del-3/

Återigen ett utmärkt inlägg!

Jag önskar också att Heléne, Alexandra och Daniel, alla som manipulerats får sin rätt.
Att alla får leva sina liv utan inblandning i privatlivet, själva välja partner såväl som färg på väggarna i egna hemmet...

Vi är många som önskar detsamma. Gräv upp synderna så de hamnar i dagsljus.
Så att sagan om sekten får ett sista kapitel.
Så att människorna kan leva vidare.
Citera
2017-05-09, 10:15
Medlem
Lite fler avhopp vilket är najs. Lägg ner det sista, sälj ljus, ljud o allt annat o ge tillbaka pengarna till alla som varit medlemmar. Ni som byggde upp hangaren skicka faktura på arbetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in