2017-05-08, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superfluent

Om förhören bedrevs på ens i närheten av på det sätt som framgår av förhören med 10-åringen vars ljudupptagning spelades upp på nyheterna nyss så är det mer eller mindre extremt ledande frågor där förhörsledaren inte bara upprepar frågan flera gånger utan även tämligen tydligt förmedlar till 10-åringen att han inte är riktigt nöjd med svaret.

Med en 10-åring kanske det funkar, men med en 7-åring eller för den delen en 5-åring!?! WTF!?

Och då bortser jag från att en sjuåring och en femåring ensamma lyckats sopa bort vartenda tekniskt bevismaterial som binder dem till brottsplatsen...
Ja en det vet vi inget om. För det första så var det en annan förhörsledare bara det.

Vad menar du med det? Förklara pedagogiskt tack
Citera
2017-05-08, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av superfluent

Om förhören bedrevs på ens i närheten av på det sätt som framgår av förhören med 10-åringen vars ljudupptagning spelades upp på nyheterna nyss så är det mer eller mindre extremt ledande frågor där förhörsledaren inte bara upprepar frågan flera gånger utan även tämligen tydligt förmedlar till 10-åringen att han inte är riktigt nöjd med svaret.

Med en 10-åring kanske det funkar, men med en 7-åring eller för den delen en 5-åring!?! WTF!?

Och då bortser jag från att en sjuåring och en femåring ensamma lyckats sopa bort vartenda tekniskt bevismaterial som binder dem till brottsplatsen...

har finns tecken på collusion mellan alla tre så det är klart att man pressat dem i förhören, den kvinnliga förhörsledaren märker att de ljuger som troll och får till slut fram detaljer som bara mördaren vet. mamman som är hönsmamma skyddar givetvis barnet, vet alla hur det är och de fick inte vara vid vattnet. även mamman måste säga att hon gjort sitt jobb och inte missat att ungarna tog en mördartur när hon plocka ur diskmaskinen. sillmjölketeorierna faller som käglor, folk verkar inte inse att barn kan mörda....
Citera
2017-05-08, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Enligt uppgifter så flödade lögnerna under utredningens förhör, både med barn och vuxna. Man kan naturligtvis inte utesluta att 10-åringen ljuger heller, särskilt inte om han brutit ett förtroende att hålla koll på ungarna samtidigt som ett mord begås i närheten.

10-åringen kan ju till och med själv vara inblandad på något sätt, vilket skulle sänka trovärdigheten av hans ord till 0. Detta tar jag förvisso inte som sannolikt men man kan inte dra några solklara slutsatser på detta vittnesmål.

Hur som helst får man väl vänta in vad som kommer i kommande episoder. Känns som DJ bara rapporterar på det som talar mot barnen som gärningsmän och utelämnar det som kan tala för, vilket naturligtvis stärker känslan av att han har nån sorts agenda och inte ger en helt sanningsenlig bild.

Självklart har DJ agendan att fria bröderna. Hela programiden bygger på deras berättelse att ha blivit ledda till att ljuga att de mördare Kevin. Den linjen driver DJ och det är den faktan som kommer att visas, Allt annat är osannolikt.
Citera
2017-05-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Att det har förekommit ledande frågor verkar klarlagt. Det var inte så ovanligt förr i tiden. Det är svårt att förhöra barn och metoder har utvecklats de senaste åren, men främst utifrån ett offerperspektiv. Men att det har förekommit ledande frågor gör inte att förhören saknar värde. Här får man ju undersöka hur en ledande fråga kan ha påverkat och vilken information.
Så på de premisserna dömer du ut en utredning. Grattis! Det om nåt skulle vara en rättsskandal. Dessutom håller jag inte alls med dig om att det verkar klarlagt.
Citera
2017-05-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Självklart har DJ agendan att fria bröderna. Hela programiden bygger på deras berättelse att ha blivit ledda till att ljuga att de mördare Kevin. Den linjen driver DJ och det är den faktan som kommer att visas, Allt annat är osannolikt.

Det är dock inte speciellt förtroendeingivande att utelämna de uppgifter som pekar på att bröderna gjorde det. Vilket naturligtvis ändå måste finnas en del av, med tanke på att de till slut blev ansedda som gärningsmän av utredningsteamet.
Citera
2017-05-08, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tuggar du fortfarande om att de bara varit »skäligen misstänkta«?

När de blev »skäligen misstänkta« inleddes en § 31-utredning som kom fram till något helt annat än »skäligen misstänkta«. Den kom fram till att de hade utfört dådet och det ledde fram till ett 10-årigt behandlingsprogram som de genomförde.

"Kom fram till" är polisiärt fikonspråk utan juridisk betydelse och relevans. de var aldrig mer än skäligen misstänkta från juridiskt perspektiv så då gäller det. polisers tyckanden hör i detta sammanhang hemma där solen inte skiner. Återkom när du kan hänvisa till vilken misstankegrad man kom fram till och hur den objektivt fastställdes
Citera
2017-05-08, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Den fetade meningen visar att om någon är slut i huvudet så är det du.
Man drar inte ut ett erkännande från en 5-åring efter massa förhör. En 5-åring berättar vad som helst som han tror de vuxna vill höra, särskilt om det är ledande frågor och om man får uppmuntran om man säger "rätt sak"
Läs på lite om hur barnförhör fungerar innan du spyr ut din dygna i inlägg efter inlägg.

Med hans logik så är alla de barn som pekade ut häxor på 1600-talet även de sanningsvittnen, de blev ju lockade till Blåkulla och fick dansa med djävulen, den tidens ledande experter pekade ut dessa barn som fantastiska sanningsvittnen för barn ljuger ju aldrig, det vet man ju.

Det är som DJ säger, polisen ville klara ut detta brott enkelt utan rättegång, pappan till Kevin var ju inte någon mönstermedborgare precis och det skulle blivit obehagligt om det skulle visa sig vara en pedofil, mycket extraarbete för polisen, mycket OB tillägg, väldigt mycket som ska skickas till SKL för prövning för att koppla detta till en ev GM.

Nu slapp polisen allt detta eftersom de kom på en smart paketlösning.

Jag har själv varit med om sånt här, jag drabbades för åratal sedan av inbrott och det fanns en GM i närheten, men polisen löser situationen med att lägga ner undersökningen och antyda att jag själv utfört inbrottet för att få försäkringen.

Nu slapp de besväret att lagföra en missbrukande mängdbrottsling som ändå skulle vara fri ett år senare.

Detta är mycket vanligt beteende från poliser och samma sak i Tomas Quick fallet, det var polisen som presenterade brottsoffren för TQ och tillsammans byggde upp målen, sedan kom SÅC in i bilden och även han hjälpte till att "lösa" kalla fall och få en slutgiltig lösning på dessa mord, en paketlösning helt enkelt.

Med dagens teknik kan man mycket väl lösa fallet, teknik som inte fanns 1998, och dagens DNA teknik är oerhört mer förfinad idag, finns det DNA så kan man även med mycket små mängder ta fram en DNA profil, såvida det inte är kontaminerade.

Detta att pojkarna skulle sett Kevin, fram med bevis från förhören att det är så, det är mycket möjligt att det är som med TQ en skapad förhörssanning. Och då finns det ingen substans i det, lika lite som i förhören mot TQ.
Citera
2017-05-08, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
tyvärr, pojkarna har sett kroppen, vilket föräldrarna även bekräftar, så att 10-åringen försöker täcka spelar ingen roll, bröderna själva motsäger uppgifterna. de har varit vid vattnet, ingen rök utan eld...
Då ställer jag frågan till dig, var har du fått dina uppgifter i från? Har du som jag fått uppgifter från mediaskrivning eller från förundersökningen? Tror inte det senare,
Citera
2017-05-08, 22:01
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tänker du läsa den som är på flera tusen sidor?

Nja, så intresserad är jag inte. Däremot så vill jag läsa alla relevanta delar vad gäller brödernas skuld och där ingår förhören. Jag vill också använda förundersökningen för att kontrollera påståendena från DN, Dan Josefsson och Nina Hjelmgren.
Citera
2017-05-08, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen

precis, allt som talar för deras skuld göms undan, och det är mycket det. och inte en förklaring får vi...
Citera
2017-05-08, 22:04
Medlem
Den nya utredningen är helt onödig. Även om killarna skulle bli "friade" från misstanke om Kevins öde,så kommer dom ändå vara stämplade och ses som skyldiga.

Rättsväsendet har mer eller mindre blivit tvingad till att dra igång utredningen pga denna vinklade dokumentär och medias påtryckning.

Finns ingen poäng med det hela,ingen gm kommer hittas.

Slutsats: Kevin dödade sig själv.
Citera
2017-05-08, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Med hans logik så är alla de barn som pekade ut häxor på 1600-talet även de sanningsvittnen, de blev ju lockade till Blåkulla och fick dansa med djävulen, den tidens ledande experter pekade ut dessa barn som fantastiska sanningsvittnen för barn ljuger ju aldrig, det vet man ju.

Det är som DJ säger, polisen ville klara ut detta brott enkelt utan rättegång, pappan till Kevin var ju inte någon mönstermedborgare precis och det skulle blivit obehagligt om det skulle visa sig vara en pedofil, mycket extraarbete för polisen, mycket OB tillägg, väldigt mycket som ska skickas till SKL för prövning för att koppla detta till en ev GM.

Nu slapp polisen allt detta eftersom de kom på en smart paketlösning.

Jag har själv varit med om sånt här, jag drabbades för åratal sedan av inbrott och det fanns en GM i närheten, men polisen löser situationen med att lägga ner undersökningen och antyda att jag själv utfört inbrottet för att få försäkringen.

Nu slapp de besväret att lagföra en missbrukande mängdbrottsling som ändå skulle vara fri ett år senare.

Detta är mycket vanligt beteende från poliser och samma sak i Tomas Quick fallet, det var polisen som presenterade brottsoffren för TQ och tillsammans byggde upp målen, sedan kom SÅC in i bilden och även han hjälpte till att "lösa" kalla fall och få en slutgiltig lösning på dessa mord, en paketlösning helt enkelt.

Med dagens teknik kan man mycket väl lösa fallet, teknik som inte fanns 1998, och dagens DNA teknik är oerhört mer förfinad idag, finns det DNA så kan man även med mycket små mängder ta fram en DNA profil, såvida det inte är kontaminerade.

Detta att pojkarna skulle sett Kevin, fram med bevis från förhören att det är så, det är mycket möjligt att det är som med TQ en skapad förhörssanning. Och då finns det ingen substans i det, lika lite som i förhören mot TQ.

luktar sillmjölketeori, klart de varit där, det har de sagt + deras föräldrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in