2017-05-08, 18:56
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Ursäkta fel av mig. Har minnet av fotot där han håller ispåse. Minns inte utdraget där han berättar det. Förlåt

Ah, men då är det iallafall utrett så vi har ordning på saker Jag har inte läst färdigt så min tanke var mest att du kanske sett på något annat ställe som jag inte hunnit till och det hade inte förvånat mig det minsta om han sagt och gjort annorlunda om det gjorts en till rekonstruktion. Han är ju inte direkt fast i det han påstår
Citera
2017-05-08, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
De skulle behöva tvångsförflyttas till stödboende och vara omgivna av kompetent personal allihop.
Det här fallet visar verkligen upp brister i det sociala skyddsnätet.
När de bor hemma hos Alex mamma bråkar gravidpsykot och farmorpsykot + senare pappapsykot tills grannarna ringer snuten, den gravida förstör toaletten och mitt i allt detta finns en stackars elvaåring som förmodligen kommer fortsätta på den inslagna vägen ner i avgrunden fy fan vad alla barn i hela jävla släkten borde omhändertas asap.

Ingen är felfri som förälder men det här är fubar. Ctrl+delete. Låta barnen växa upp i sunda hem i andra änden av landet.

Jag reagerade på att Tuula tyckte att "Erika kan jag slänga ut" (inte sonen, men Erika) hur tänkte hon där? Erika var höggravid med Hailey när hon kastade ut dem. Jag säger inte att man får bete sig hur som helst som gravid, men varför ringde hon inte soc och i lugn och ro lät dem ordna ett boende åt dem, utan utsatte Erika och indirekt en helt oskyldig Hailey för stressen (foster i magen reagerar på stress när man är höggravid) att bli utkastade på gatan? Tycker det är white trash-beteende rakt igenom faktiskt.
Citera
2017-05-08, 19:05
Avslutad
Framgår det hur mycket han skakade henne, när han tog upp henne ur vagnen?

Har Fupen, men vet inte hur man söker efter specifika saker i den.
Citera
2017-05-08, 19:06
Medlem
Hade varit väldigt intressant om FHL frågat upp om sådant som iskuben, för i hela helvete tänkte han där? Känns som att den mannen inte tänkt mycket öht utan agerat med ryggmärgen 24/7. Han pillar alltså mödosamt ut en liten kub medan babyn eventuellt är döende och slänger iväg resterande sjok med kuber på golvet, annars kunde man ju tänkt sig att han inte ville slösa iskuber på henne, men så var uppenbart inte heller fallet.
Citera
2017-05-08, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Framgår det hur mycket han skakade henne, när han tog upp henne ur vagnen?

Har Fupen, men vet inte hur man söker efter specifika saker i den.

Nej, jag hittade ingen sådan info. Tycker de borde frågat upp om det. Men han ska ha hållit henne upprätt i luften när han skakade och då får man väl knappast skador nästan oavsett hur mycket man skakar?
Skakvåld blir det väl om barnet skakas mot ett hårt underlag? Däremot förstår jag inte hur han kunde skaka henne hängande för hon hade väl ingen stel nacke och då hon var medvetslös måste den varit ännu ostadigare och huvudet fallit framåt och bakåt om han försökt skaka liv i henne på det sätt han anger?

Har för mig att på bilden håller han dockan runt revbenen och så kan det knappast gått till, pga att Hailey inte hade stel nacke som dockan.
Citera
2017-05-08, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Nej, jag hittade ingen sådan info. Tycker de borde frågat upp om det. Men han ska ha hållit henne upprätt i luften när han skakade och då får man väl knappast skador nästan oavsett hur mycket man skakar?
Skakvåld blir det väl om barnet skakas mot ett hårt underlag? Däremot förstår jag inte hur han kunde skaka henne hängande för hon hade väl ingen stel nacke och då hon var medvetslös måste den varit ännu ostadigare och huvudet fallit framåt och bakåt om han försökt skaka liv i henne på det sätt han anger?

Har för mig att på bilden håller han dockan runt revbenen och så kan det knappast gått till, pga att Hailey inte hade stel nacke som dockan.

Har bilden uppe nu, och han tar henne under armarna.
Bildtext:
Alexander lutar sig ner och tar tag i Hailey i vagnen. Alexander lyfter upp Hailey lite
grand, Hailey är fortfarande i och över vagnen, och skakade henne.
Citera
2017-05-08, 19:19
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Hade varit väldigt intressant om FHL frågat upp om sådant som iskuben, för i hela helvete tänkte han där? Känns som att den mannen inte tänkt mycket öht utan agerat med ryggmärgen 24/7. Han pillar alltså mödosamt ut en liten kub medan babyn eventuellt är döende och slänger iväg resterande sjok med kuber på golvet, annars kunde man ju tänkt sig att han inte ville slösa iskuber på henne, men så var uppenbart inte heller fallet.

Har också retat mig på att FHL sällan eller aldrig ifrågasätter deras historier. Men deras uppgift är att få ur de så mycket information de kan och låta dom berätta sin version.
Att ifrågasätta och bedöma sanningshalt och rimlighet grundat på denna information är åklagare o försvarares uppgift i en rättegång och därefter döms de av domare och nämndemän efter en helhetsbedömning av framkomna bevis och omständigheter.
Har säkert använt fel termer på en del eller allt men tror ni förstår vad jag menar.
Citera
2017-05-08, 19:23
Medlem
Citat:
Jag reagerade på att Tuula tyckte att "Erika kan jag slänga ut" (inte sonen, men Erika) hur tänkte hon där? Erika var höggravid med Hailey när hon kastade ut dem. Jag säger inte att man får bete sig hur som helst som gravid, men varför ringde hon inte soc och i lugn och ro lät dem ordna ett boende åt dem, utan utsatte Erika och indirekt en helt oskyldig Hailey för stressen (foster i magen reagerar på stress när man är höggravid) att bli utkastade på gatan? Tycker det är white trash-beteende rakt igenom faktiskt.
. Suck....dom fick vara kvar tills dom fixade ett tillfälligt boende. Så är det.
Citera
2017-05-08, 19:30
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:

De sparar nog sådana konfrontationer och ifrågasättanden till rättegången. Det finns ju minst ett 30-tal sådana karameller man kan plocka fram och ställa Alex till svars för. Han har ju tjorvat till det ganska ordentligt och han är fullkomligt värdelös på att "snacka bort" saker. Tvärt om blir han svamlig och gör bort sig minsta lilla motfråga han får.
Citera
2017-05-08, 19:31
Medlem
kentolles avatar
Citat:

Är 99,99999999999% säker på att där har du väldigt mycket fel. Om jag inte helt missuppfattat allt är det just att huvudet kastas fram o tillbaka som orsakar skadorna vid skakvåld.
Att skaka mot ett hårt underlag låter inte bättre men att skaka ett liggande barn i en barnvagn tex är nog inte lika farligt som att hålla barnet upprätt runt bröstkorgen och skaka.
Sjuk diskussion egentligen då barn öht aldrig ska skakas
Citera
2017-05-08, 19:34
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:

Nej. hjärnan "skvalpar" omkring där inne. Det som menas med skakvåld är just att föräldrar håller barnet i luften (ofta under armarna på barnet) och skakar barnet. Det brukar inte dunkas in i saker under en vanlig typisk sån skakvåldsskada. Det betyder också att det inte behöver finnas några direkta märken på utsidan (sår eller blåmärken på huvudet), utan det kan vara enbart på insidan som allt sker (svullnad och hjärnblödning som leder till hjärnskador och/eller döden).
Citera
2017-05-08, 19:36
Medlem
Ennummerillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Är 99,99999999999% säker på att där har du väldigt mycket fel. Om jag inte helt missuppfattat allt är det just att huvudet kastas fram o tillbaka som orsakar skadorna vid skakvåld.
Att skaka mot ett hårt underlag låter inte bättre men att skaka ett liggande barn i en barnvagn tex är nog inte lika farligt som att hålla barnet upprätt runt bröstkorgen och skaka.
Sjuk diskussion egentligen då barn öht aldrig ska skakas

Precis, ett spädbarns huvud är mycket tungt i förhållande till kroppen, och de har inte någon stabilitet i nacken ännu, dvs de kan inte hålla huvudet uppe själva utan stöd. Om man skakar en bebis medan man håller den upprätt kan därför huvudet att röra sig fram och tillbaka på ett sätt som orsakar stora skador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in